(Beginners)gedoe bij het opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:21

_Natasja_ schreef:
Niet vervelend bedoeld verre van. Y;(

O nee, ik vond het ook niet erg, ik wilde alleen wel weten waarom iemand die zelf een manege heeft, dat vindt.
Citaat:
Maar in mijn werk merk ik gewoon dat mannen vaak minder last hebben van schrik reacties bij een paard.
Dat t hoofdstel indoen het lastigste onderdeel is van het opzadelen ontken ik zeker niet.

Nou, dat zal dan wel, maar ik denk dat veel mensen die op mijn leeftijd met rijden beginnen wel een beetje bang zijn voor paarden. Blijkt ook wel uit reacties hierboven.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:38

Ik heb geen manege, ik werk op een manege.

En ik zeg ook niet dat t raar is om wat gezonde "angst" te hebben voor t paard.
Het enige wat ik heb gezegd is dat ik het vaker bij vrouwen dan bij mannen zie.

Dus niet iets dat ik vind, maar iets dat ik constateer.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:45

_Natasja_ schreef:
Ik heb geen manege, ik werk op een manege.

Sorry, ik dacht dat jij een van de drie meisjes was waarnaar jullie toko vernoemd is. Je snapt wel dat zo'n eigenaardige naam blijft hangen en dat ik dat ben gaan uitzoeken. :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:48

Ik las dat het al beter gaat. Fijn!

Mocht ze nou haar hoofd omhoog doen leg dan de teugels vlak achter de oren en trek haar maar naar beneden. Ik reed als 9-jarig meisje ooit op een pony die ook haar hoofd omhoog deed en ik er niet meer bij kwam. Ik was niet zo heel groot. Toen heb ik dat trucje oom gedaan en sinds dat moment kon ik gewoon het hoofdstel in doen. Denk niet 'help dit paard is veel sterker' maar 'ze doet gewoon wat ik wil'.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:47

Helaas veel ervaring mee, mijn tips:
Rustig blijven. En vooral NIET opgeven.
Met je vingers even kort tegen het tandvlees duwen
Met een brokje/stukje fruit op je hand en dan snel tegelijk met het bit naar binnen duwen.
Halstertouw achter de oren en zodat je bij een groot paard het hoofd naar beneden krijgt.

En ervoor zorgen dat je het bit niet tegen de tanden slaat, de kans dat je hem volgende keer weer niet in krijgt heel groot.

Succes

musiqolog

Re: (Beginners)gedoe bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 17:39

Vorige week helaas niet gereden, vandaag weer wel. Mijn contact met het paard verloopt steeds soepeler en ze maakt geen probleem meer van het hoofdstel. Heb er nog wel een klein beetje hulp bij nodig, maar dat is omdat ik nog niet superhandig ben met het indoen, niet omdat mijn paard tegenwerkt. Vandaag was ze bij voorbaat al zo enthousiast, dat ze de box uitliep (doet ze anders nooit)! Nou goed, dat is een ander probleem, ze mag me duidelijk wel...

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:53

Goed om te lezen!!

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:50

musiqolog schreef:
Vorige week helaas niet gereden, vandaag weer wel. Mijn contact met het paard verloopt steeds soepeler en ze maakt geen probleem meer van het hoofdstel. Heb er nog wel een klein beetje hulp bij nodig, maar dat is omdat ik nog niet superhandig ben met het indoen, niet omdat mijn paard tegenwerkt. Vandaag was ze bij voorbaat al zo enthousiast, dat ze de box uitliep (doet ze anders nooit)! Nou goed, dat is een ander probleem, ze mag me duidelijk wel...

*\o/* *\%/* +:)+

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 02:20

Super!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 02:30

Hoi zoals ik het doe je pakt het hoofdstel aan de bovenkant vast en neemt het neus stuk in je hand met beide bakstukken bij elkaar die hand met alles erin leg je op haar neus maar wel zo dat ze doorheeft dat tegenstribbelen geen zin heeft, jij bent nog steeds de baas en nu is zij dat. op het moment dat ze blijft staan zak je en doe je het bit in haar mond door eerst je duimen in haar mondhoeken te doen zodat ze opent er zitten geen kiezen. Daarna haal je het oor gedeelte over haar oren en als het bit zit houd je je hand bij haar neus of erop zodat ze niet naar boven gaat, enige druk gewenst zovan, nee luisteren. Denk nu ga ik het doen oefen desnoods een paar keer op een kleiner paardje zodat je de slag te pakken krijgt. En vooral overtuigend binnenlopen en niet aan de grote van het dier denken de kunst is het imponeren. Hoi paard wist je al dat wij weer eens ff lekker gaan lessen. En dat jij nu je hoofdstel aanneemt. :D

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:17

musiqolog schreef:

Haha teugels eerst om de hals doen, als ze wegloopt heb je dr nog vast. Maar ik zou gewoon de deur achter me dichtdoen :P :j

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 15:38

Hopke89 schreef:
Haha teugels eerst om de hals doen, als ze wegloopt heb je dr nog vast. Maar ik zou gewoon de deur achter me dichtdoen :P :j

Tja, ik was nog aan het poetsen op dat moment. Maar inderdaad, in het vervolg doe ik de deur wel dicht. :)