Hoe hengst weer terug in gareel krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:30

Cassidy schreef:
loriene schreef:
Asjeblieft niet zo dramatisch doen. |(
Lijkt wel of je TS bang wilt maken.
TS opletten moet je altijd maar zo te lezen gaat het supergoed.
Waar ik altijd om denk en dat zeg ik ook heel vaak tegen onze dochter....denk er goed om dat je nooit voor de voorbenen gaat lopen of staan.

Altijd en nooit zijn twee woorden waarbij je altijd uit moet kijken dat je ze nooit gebruikt. Maar dit even terzijde.

Ik heb de nodige hengsten langs zien komen om met recht een waarschuwing richting TS uit te spreken. Doe ermee wat je wilt, leg het naast je neer of neem het ter harte. Ik hoef niet alle fouten zelf te maken, kan leren van de ervaringen en fouten van een ander, maar dat hoeft niet voor een ander te gelden. Iedereen leert op een andere manier. En dat is hun goed recht. En ook op je bek gaan is je goed recht, daar leer je van. Je moet alleen één keer vaker opstaan dan je op je bek bent gegaan....

Wat bedoel je met de 1ste zin?

Vreemd.....of geluk....ben met een hengst nog nooit op mijn bek gegaan.

Cassidy

Re: Hoe hengst weer terug in gareel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:39

En hoeveel hengsten heb jij in handen gehad?

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:53

Tussen de 300 en 400.... :D
Wat een discussies allemaal weer.. Ik heb het filmpje ook even bekeken, ja, dat kwam hard aan! Maar denk dat de cowboy in kwestie misschien ook veel te vroeg met sacking out is begonnen, paard was daar nog niet aan toe. Ik zou hem iets langer aan het werk hebben gezet voor met een doek te gaan beginnen..

@TS misschien goed om je eens wat te verdiepen in lichaamstaal en kuddegedrag van paarden. (mocht je dit nog niet hebben gedaan) Een les of clinic volgen over dit onderwerp kan ook veel betekenen. Mocht je vragen hebben, mag je altijd een pb sturen.

Succes!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:57

NienkeNiels schreef:
Zo vandaag weer op stal geweest, hengstenhouder liep mee naar de box maar zei dat ik hem zelf moest pakken hij zou er wel naast lopen en aanwijzingen geven en ingrijpen als het nodig mocht zijn. nadat ik de hengsten ketting om had gedaan en de zweep voor hem had de stal uitgelopen. Daar ging hij al gelijk uit zijn bij de de eerste merrie die we passeerde zette het op een brullen begon zich op te pompen klaar om mij mee te trekken. Heb een fikse ruk aan de ketting gegeven klap op zijn borst en toen schrok hij gelukkig en keek me eens aan. TOen we bij de binnenbak waren, waar we dus nog langs een reeks merries moesten. Heb hem eerst laten kijken, en met een simpele ruk aan het touw en brul liep hij keurig zonder stampen, rennen of brullen langs de merries. Ook in de bak superbraaf, beetje stemcommando;s geoefend en daarna nog lekker gepoetst! Hij was super braaf!! Dus hopelijk blijft deze sfeer erin ;)

Fijn dat het zo goed ging! Waarschijnlijk moest hij inderdaad gewoon even op zijn plek gezet worden. En zo te horen heb je voldoende indruk gemaakt dat hij zijn lessen van voor hij het land op ging ineens weer wist :)* goed bezig!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 01:01

Cassisy, je doet nu net of een hengst een wandelende tijdbom is en dat hij vroeg of laat ts het ziekenhuis in gaat meppen.
Als ts gewoon met verstand met die hengst omgaat komt het echt wel goed hoor, ze heeft er hulp bij die veel ervaring hebben met hengsten.
Je moet het toch ergens leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 01:12

Het is lastig genoeg om een volwassen hengst onder appel te houden.
Een jonge hengst de grenzen bijbrengen is een verhaal apart.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 01:15

Jij hebt vast een paar rotte appels gehad maar ze zijn niet allemaal zo.
Een paard opvoeden is zowieso een vak apart, ookal is het geen hengst.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 07:54

Nienke fijn dat het al zo goed ging! Gewoon lekker zo doorgaan de komende dagen, het wordt een leerproces voor jullie beiden, maar jullie hebben goede begeleiding dus dat komt vast helemaal goed :)

Over dat filmpje, als iemand hier een probleem met haar merrie heeft gaan we toch ook niet alle probleem merries ophalen.. Ik vind dat je een paard gewoon eerst als paard moet zien. Er zijn brave en lastige merries, ruinen en hengsten.. Natuurlijk moet je voor hengsten wel even extra alert zijn, maar dat heb je snel genoeg aangeleerd. Ik heb 8 hengsten op stal staan en juist degenen die in het begin het lastigst waren, zijn nu de grootste brave sullen geworden.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:53

Citaat:

Ik heb het helemaal eens met jullie kijk op hengstengedrag en ik zou een hengst zeker laten castreren als je hem niet wilt laten dekken. Dit is een belangrijke behoefte van een hengst en als je daar niet aan kan voldoen, wordt het niet alleen lastiger, maar ik vind het persoonlijk ook een beetje zielig voor hem. Het is ook maar een beest die zich laat leiden door gevoel op dit gebied.

Maar bij dit filmpje staat wel duidelijk aangegeven dat het gaat om een hengst die wees is en met de fles is grootgebracht. Dat betekent dus ook dat hij van zijn moeder heel veel opvoeding in de sociale omgang heeft gemist. Dit man heeft inderdaad een hoop signalen gemist, maar met de fles groot brengen is ook een laatste optie voor een paard, waardoor hij ook de sociale normen en waarden niet heeft meegekregen in zijn opvoeding.
Ik vind het dus ook niet echt een realistisch voorbeeld voor elke hengst.

Neemt niet weg dat je inderdaad heel voorzichtig en waakzaam moet zijn rond hengsten, zeker als ze gaan puberen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:57

*zucht* het is bij het filmpje al een paar keer gezegd dat de plaatser van het filmpje NIET bedoelt dat dit paard zou lijken op het paard van TS of vergelijkbare problemen zou hebben. Het gaat er ook niet om om te laten zien hoe hengsten kunnen zijn. Het is alleen maar bedoeld als illustratie van hoe snel gedrag kan omslaan. En daar is dit filmpje nu eenmaal een goed voorbeeld van. ( en andere filmpjes zijn minder voorhanden... inderdaad omdat gedrag vaak zó snel om kan slaan dat je geen tijd hebt om dat te filmen..)

Pffff...

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:01

Het gedrag kan ook wel snel om slaan, maar het is niet zo dat omdat het een hengst is, dat het een levensgevaarlijk dier is. Dit is een bijzonder geval en daarnaast geven alle paarden genoeg signalen af als iets ze niet zint. Het zal dus niet in een oogwenk gebeuren, tenzij je al die signalen niet ziet. Het hoeft dus niet gevaarlijk te zijn, behalve als je zelf niet consequent en duidelijk bent.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:14

Mbt wel/niet castreren van het paard van TS heb ik verder nog geen mening geuit. Reageerde op het feit dat het doel van het filmpje steeds niet begrepen wordt.

Maar goed, on topic: Het gedrag van het paard tov TS vind ik ondergeschikt aan de vraag of TS hem als hengst een beetje leuk, paardwaardig leven kan geven.

Ben zelf van mening dat als je niet van plan bent te gaan dekken, het tov het paard eerlijker is om te castreren. Wordt zijn leven toch een stukje minder gecompliceerd van.... met een grotere kans op een paardvriendelijk bestaan ( weidegang, kuddegenoten, geen last van gierende hormonen waar hij niets mee kan.)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:18

@ eefjj22: Niet mee eens. Aan iedereen die roept dat je de signalen van een hengst die tot aanval denkt over te gaan ver van tevoren al aan ziet komen en als het tot een aanvaring komt je deze signalen simpelweg hebt gemist, de vraag: hoe veel hengsten hebben jullie in handen gehad en hoe vaak is het mis of bijna mis gegaan.

Zoasl Riagr al meldde: filmpje is geplaatst als voorbeeld hoe snel een paard om kan slaan. Ongeacht opvoeding, verleden of toekomst van het dier. Probeer niet te verklaren, te verontschuldigen. Bekijk het filmpje zonder uitleg, verklaring, agenda, excuses, analyses. Laat het op je inwerken, zonder dat je probeert te rationaliseren. Ik weet het, is moeilijk, maar probeer het eens?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:29

Dat filmpje wat Cassidy plaatst is een fragment uit de film "Buck" van Buck Brannaman. De man in het filmpje is zijn assistent. Niet een onervaren iemand dus.. Wel degelijk een goed voorbeeld dat zoiets iedereen kan overkomen. Maar aan de andere kant, 't paard had ook een merrie kunnen zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:30

Moeilijk he, niet uit gaan leggen en het filmpje voor zich laten spreken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:41

Laten we het er op houden dat het goed weergeeft hoe agressief een paard kan reageren en dan wil ik ook nog wel bevestigen dat een hengst dat 'vechterselement' van nature eerder in zich heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:48

Je bent nog steeds aan het analyzeren....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:18

Wanneer gaat het 'echt mis'?
Dat is bij jou ook nooit zo geweest denk ik, anders zat je nu niet te bokken.
En met hoeveel hengsten heb jij het daadwerkelijk fout zien gaan om nu zo negatief te moeten zijn?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:30

Cassidy schreef:

Ja en dat mag niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:31

Ik heb een aantal "near misses" gezien en één flinke aanvaring. Eigenaren die het te lang hebben aangekeken, maar gelukkig het er goed van af hebben gebracht. Paarden die goed in het werk stonden maar geen weidegang kenden. Één ervan had gedekt en is op latere leeftijd geruind, anderen dachten hem hengst te kunnen laten en dekkingen te kunnen verkopen, vervolgens een heel managment erop los moesten laten en uiteindelijk geld erop toe moesten leggen voor een enkele dekking, als die al kwam.
Er hangt een heel managment om een hengst heen, en helemaal als je geen eigen stal hebt, ben je afhankelijk van de staleigenaar (of hij hengsten toelaat), de kennis en het verstand van je mede-stalgenoten (die niet even hun hengstige merrie bij je hengst gaan schouwen om te kijken of ze hengstig genoeg is voor een dekking)....

Maar hey, iedereen moet vooral zijn eigen fouten mogen maken. Mij maakt het niet uit of je het na kunt vertellen of niet. Het is alleen zo zonde van het paard als hij de stempel "killer" krijgt, alleen omdat de vorige eigenaar zijn verantwoording niet wist te nemen.

Had je het verhaal gehoord van Jetalito Jet Set? De "killer hengst" die zijn eigenaar had vermoord? Stond met mega koppen in de Televaag. In dit geval trof de hengst echt geen blaam, maar eigenaresse kon het niet meer navertellen.....

http://krant.telegraaf.nl/krant/archief ... tbijt.html

Hengst is gelukkig niet afgemaakt, en verkocht. Heeft een aantal hele mooie nakomelingen voortgebracht en is uiteindelijk op 18 jarige leeftijd overleden.

[WN-AM] JETALITO JET SET R.I.P.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-11-12 02:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:31

Jessix schreef:
Cassidy schreef:

Ja en dat mag niet?

Het mag altijd. Maar het is een uitdaging om het niet te doen. Probeer eens om het niet te doen. :D
Moeilijk he?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:40

Zeker moeilijk, want ik denk non stop. Wat is de meerwaarden van niet analyseren dan volgens jou? (Ik analyseer trouwens niet zozeer dit filmpje, maar denk vooral aan de hele film/docu en dan wat anders had gekund i.m.o.)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:53

Niet analyseren resulteert in niet willen verklaren of uitleggen of zien of roepen dat het in het geval van het geplaatste filmpje om een atypische reactie van een sociaal verknipt paard gaat. Het is het zien wat je ziet, zonder na te denken wat er anders had gekund. Het leven in het hier en nu, het zien van de reactie van het paard in het hier en nu, het accepteren van het gegeven, zonder "had ik maar" en "wat als"....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:55

Maar inmiddels is toch wel duidelijk dat je het niet moet 'aankijken' maar meteen moet opvoeden?
Geen dingen als lief of schattig moet zien maar als potentieel probleem als hij erin doorgaat.
Maar dat geld ook voor een ruin of merrie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 03:00

Ik twijfel een beetje aan het vermogen van menig hengsteneigenaar wat betreft de opvoeding. Zie eerder in dit topic gequote hengsten topics op Bokt. Degenen die echt verstand van zaken hebben plaatsen hier geen hulptopic. Het argument dat mensen het toch moeten leren: verdien je sporen met volwassen hengsten met een goede basis voordat je aan een jonkie begint.
Opvoeden blijft moeilijk, maar een hengst gaat bij een aanvaring door waar een merrie of ruin ophouden.....