Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Stig

Re: Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:32

Geen zinnig woord over te zeggen zonder het paard en de situatie te hebben gezien. Kan heel goed zijn het het niet aan jullie ligt, maar dat het paard ergens last (fysiek of geestelijk) van heeft. Laat iemand mee kijken die verstand heeft van zaken. Vraag jezelf goed af als het paard verder in orde is, of het met begeleiding veilig genoeg is om hier verder mee te gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:42

sallandval schreef:
Alleen ben ik persoonlijk dus niet echt overtuigd van het feit dat het een 'projectje' is...

Ik ook niet. Paard hoeft als ik het zo lees niet te worden opgevoed. TS moet leren hoe met een niet-manegepaard om te gaan.

The_Stig: hoe verklaar je dan dat de instructrice zo op het paard wegrijdt?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:46

Dat zegt niet altijd iets. Misschien heeft het paard last van de rug en moet ronder gereden worden, noem maar iets.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:58

Kan. Maar ook dan heb je het over gebrek aan ervaring van TS. Als zij zoiets nog niet kan aanvoelen wanneer ze rijdt kan ze dat van dit paard mooi leren :)

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 19:27

Hoi allemaal. Hier even een update uit de trein vandaan omdat ik nog niet de gelegenheid heb gehad om achter de pc te zitten... Ook de PB'ers zal ik later nog even antwoorden!

Gisteren weer samen met haar in alle rust wat grond oefeningen gedaan. Ze was braaf en reageerde
redelijk goed. Wel snel afgeleid en gespannen omdat het donker werd. We stonden in een overdekte silo die voor half open in met een hek. Ik kreeg niet haar volle aandacht. Ze is nogal plakkerig dus wilde wel graag naar me toe af en toe. Echt ontspannen lukt haar niet. Ze blijft strak staan met oren gespitst.
Later kwam er iemand bij die ook paarden sportmasseuse is. Ze ging wat ontspannings oefeningen doen, en net met een been omhoog schrok ze weer van een geluid en gooide de masseuse zowat omver. Die sprong net op tijd weg. Tsja.. En ik schrik daar dan dus weer van.
Heb geprobeerd op stal nog even ontspannen te knuffelen met haar en dat
lukt ook niet. Ik mag niet aan haar hoofd zitten en ze blijft niet staan.
Morgen weer les met instructie. Eens kijken hoe dat gaat. Ben al een paar dagen gestopt met de muesli ook trouwens. Mijn vriend ging haar vanavond doen maar durft dan niet te rijden omdat het donker is. Dat vind ik toch wel rot.. De meesten hier maar ook op stal zijn van mening dat zij teveel is voor ons. Misschien door de dressuursport, misschien doordat het een merrie is, misschien te hoog in het bloed, misschien karakter of onvermogen van ons. Ik denk dat dit voor ons nu nog een te grote klus is, en wij zeker voorlopig niet een recreatiepaard zullen hebben zoals wij dachten. Ik neig dan ook sterk om haar terug te brengen. Niemand is gelukkig nu. Maar goed, ik blijf met plezier naar stal gaan want zij kan hier niets aan doen, en ik vind het nog steeds een schat van een merrie.

Ik hou jullie op de hoogte, maar echt onwijs (!) bedankt voor de vele behulpzame reacties allemaal!

Gr.

Marijse

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:06

Hoi, wat een verhaal. Ik ben nooit zo snel van het opgeven maar dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk. Wat ik wel een belangrijk punt vind is dat de klik er toch meteen wel was en dat het ook nog eens een gezond paard betreft. Geloof mij, aanbod is er genoeg, maar gezonde en eerlijke dieren zijn op een hand te tellen. Van ruilen komt huilen en dat spreekwoord is er niet voor niets.
Je gaat de winter tegemoet en dan worden de braafste paarden druk. Wellicht lach je over een half jaar, om de problemen die je nu ervaart. Wat ik in jullie geval zou doen, is zorgen dat je er nooit geheel fris opstapt. Eerst een kwartiertje aan de longeerlijn doet bij veel paarden al wonderen. Zorg dat je paard naast het rijden echt veel gelegenheid heeft om te bewegen dus dat het geen overschot aan energie heeft en bedenk tijdens het rijden dat het niet altijd een ramp is om een keertje er af te vallen. Zo heeft iedereen het geleerd. Alle begin is moeilijk en vertrouwen moet van beide kanten groeien.
Kijk, je kunt een oude manegeknol kopen, maar ook daar word je vaak niet gelukkig van, ja je kunt misschien wat veiliger rijden, maar je komt geen steek verder, dan kun je net zo goed op de manege in de lessen blijven rijden. Ik zou voorlopig lekker in de bak blijven oefenen totdat je vertrouwen hebt in het paard. Dit soort dingen heeft tijd nodig. Tijd is het magische woord. En verder moeten jij en je vriend elkaar helpen met rijden, bijvoorbeeld, longeer elkaar, en een band op bouwen met het paard. Je verkeert in de luxe positie dat je nog wat tijd hebt en het paard in uiterste nood altijd nog terug zou kunnen brengen.
Ik wens jullie veel succes met je moeilijke keuze.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:14

oh en wat ik nog vergeet en wat misschien nog wel het belangrijkste is (is mijn ervaring met de paarden) is dat je erg duidelijk moet zijn en je grenzen moet stellen. Nee is altijd nee, wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet en als een paard drammerig is, zet hem terug op zijn plaats. Zo vriendelijk als het kan, maar zo hard als het nodig is, als je begrijpt wat ik bedoel. Jij bent de leider en je paard is waarschijnlijk opgelucht als hij daarvan overtuigd is geraakt. En blijf vooral jezelf!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:18

piezze schreef:
Hoi, wat een verhaal. Ik ben nooit zo snel van het opgeven maar dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk. Wat ik wel een belangrijk punt vind is dat de klik er toch meteen wel was en dat het ook nog eens een gezond paard betreft. Geloof mij, aanbod is er genoeg, maar gezonde en eerlijke dieren zijn op een hand te tellen. Van ruilen komt huilen en dat spreekwoord is er niet voor niets.
Je gaat de winter tegemoet en dan worden de braafste paarden druk. Wellicht lach je over een half jaar, om de problemen die je nu ervaart. Wat ik in jullie geval zou doen, is zorgen dat je er nooit geheel fris opstapt. Eerst een kwartiertje aan de longeerlijn doet bij veel paarden al wonderen. Zorg dat je paard naast het rijden echt veel gelegenheid heeft om te bewegen dus dat het geen overschot aan energie heeft en bedenk tijdens het rijden dat het niet altijd een ramp is om een keertje er af te vallen. Zo heeft iedereen het geleerd. Alle begin is moeilijk en vertrouwen moet van beide kanten groeien.
Kijk, je kunt een oude manegeknol kopen, maar ook daar word je vaak niet gelukkig van, ja je kunt misschien wat veiliger rijden, maar je komt geen steek verder, dan kun je net zo goed op de manege in de lessen blijven rijden. Ik zou voorlopig lekker in de bak blijven oefenen totdat je vertrouwen hebt in het paard. Dit soort dingen heeft tijd nodig. Tijd is het magische woord. En verder moeten jij en je vriend elkaar helpen met rijden, bijvoorbeeld, longeer elkaar, en een band op bouwen met het paard. Je verkeert in de luxe positie dat je nog wat tijd hebt en het paard in uiterste nood altijd nog terug zou kunnen brengen.
Ik wens jullie veel succes met je moeilijke keuze.

Yep, longeren voor het rijden doet wonderen; paarden krijgen daar een dijk van een conditie van!!! Eigenaren veelal niet.........
Energie-overschot is het gevolg van discutabel voerbeleid, dat los niet niet op door wat longeerwerk!

Enne, die ouwe manegeknol veranderd net zo hard zodra je ze prive hebt. Ik heb dat niet alleen zelf ervaren; ik heb dat bij veel mede-manegeklanten gezien die overstapten van manege-ruiter naar eigenaar van een (ex)manegepaard. Toch redden veel van die mensen het, simpelweg omdat de manege-eigenaar ze bj bleef staan, zodat ze de benodigde kennis konden vergaren.

piezze schreef:
oh en wat ik nog vergeet en wat misschien nog wel het belangrijkste is (is mijn ervaring met de paarden) is dat je erg duidelijk moet zijn en je grenzen moet stellen. Nee is altijd nee, wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet en als een paard drammerig is, zet hem terug op zijn plaats. Zo vriendelijk als het kan, maar zo hard als het nodig is, als je begrijpt wat ik bedoel. Jij bent de leider en je paard is waarschijnlijk opgelucht als hij daarvan overtuigd is geraakt. En blijf vooral jezelf!

Dat zeg je wel leuk, maar als het je aan de elementaire kennis ontbreekt om op het juiste moment op de juiste wijze in te grijpen, dan is de theorie wel leuk, maar uitvoering is een heel ander verhaal.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:25

hm de manegeknol kent de meeste trucks om onder het werk uit te komen en om ruiters in het zand te krijgen. In dat geval kun je beter nog gaan voor de goed gereden oudere particuliere knol.. De rest van je punten zit ook waarheid in. Er bestaan geen standaard oplossingen, omdat er geen standaard problemen zijn. Longeren heeft mij vaak geholpen, al is het maar om mezelf voor de gek te houden en er zelf in te geloven. Misschien is zelfvertrouwen het toverwoord. Denk dat het ook bij alle mensen anders is.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:29

Marijse schreef:
Loe_Loe schreef:

Dank je wel Loe Loe

Waar liep jij tegen aan met je 1e keuze?
Ik deel je mening wel op veel punten. Ik ben ook nog niet geschikt om een paard echt op te voeden, daar ben ik gewoon heel eerlijk in. Daarom verwacht ik ook geen topprestaties. Maar ik wil juist wel een kalm en betrouwbaar paard, omdat het onze 1e is..

Hoihoi
Waar ik tegenaan liep is dat ik tijdens de bezichtiging dacht een superleuke maar onervaren pony tegen het lijf te lopen. Onervaren vond ik niet erg, eerste basis kende die. Ik ben zelf een matige ruiter (L-niv, verder lekker buitenhobbelen, dat kan ik dan weer wel goed :D ) Hij deed alles keurig, hoefjes optillen, rondlopen met 'm, rijden, alles leek helemaal goed. Bij ons thuis aangekomen klikte het eigenlijk heel snel met de andere 2 ponies, dus ook dat leek ok.I k heb 'm eerst lekker de tijd gegeven om aan z'n nieuwe omgeving te wennen, en daarna 's zadel gepast (niet goed, vermaakt, daarna nog 's gepast, toen wel goed). Da en tandarts 's laten kijken, hoefsmid, alles. Daarna ben ik erop gekropen
Maar vanaf dag 1 eigenlijk gedroeg hij zich agressief (dominant, maar dan een beetje té) tegen mensen. Stijgeren naar ons, happen, trappen, heel de ellende eigenlijk. Nu ben ik geen watje, maar dit had ik nog nooit meegemaakt. Ik kon 'm niet eens zelf naar de wei brengen, daar moest m'n vriend mee helpen. Met rijden was 't nog erger. Vanuit 't niets gaf 'ie de meest spectacuaire rodeo weg. Dat ik er niet afgekukeld ben is een godswonder!
Ik heb toen besloten dat ik dit niet zelf kon en er een trainer bijgehaald die ervaring heeft met "lastpakken". Ik had die ervaring dus niet. Onder begeleiding hebben we 3 maanden gemodderd, met ups en downs, en dan vooral downs. Wat we bereikt hebben is dat hij aan de hand enigzins te handelen was. Maar er was nog een heeeele lange weg te gaan voordat deze pony degene zou zijn die ik voor ogen had. Want wat ik wilde is een cool buitenrijdpaardje.
Het moment dat ik besloten heb dat Lewis een nieuw baasje nodig had, was dat ik tot het besef kwam dat ik eigenlijk gewoon schrik van hem had. (al die hoeven rond m'n oren...pffff)

nu, dat was even in het kort. (voor de langere versie - stuur me ff ee pb) Ik had er best moeite mee om toe te geven dat dit paardje een dikke maat teveel voor mij was, maar achteraf ben ik zoooo blij dat ik de keuze heb gemaakt om hem te ruilen (via een kennis) voor een ander paard. Ook een met uitdaging, maar dan anders. Lewis is gelukkig goed terecht gekomen, sommige mensen zijn dus wèl echt geschikt voor een projectpaardje, ik niet, ik word daar onzeker van.

Het rare vind ik nog steeds dat bij de bezichtiging alles wèl zo goed ging!

Nogmaals, veel sterkte en wijsheid met jullie keuze.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:49

Dit paard was uit conditie en had een schimmel. Grote kans dat ze daarom zo lekker rustig was.

Nu is ze op een nieuwe plek, schimmel over en extra energie erbij dus paard voelt zich weer tiptop! Het paard wat jullie op de handelstal zagen en verliefd op werden, is denk ik dan ook niet het werkelijke paard.

Je vriend durft al niet meer te rijden en zoals ik het lees gebeurt er met welke activiteit dan ook wel iets waar jij of je vriend van schrikt. Dan kun je het paard ook niet helpen natuurlijk.
Ook lees ik dat dit paard het goed doet zolang ze flink aan het werk gezet wordt, maar niet als je gewoon rustig wilt rijden. Niet supergeschikt voor recreatie dus.

Als je zin hebt in een project is dit hét paard voor jullie. Wil je gewoon lekker kunnen rijden en onderweg nog wat leren dan zou ik toch echt voor een ander paard gaan en blij zijn dat je ze in ieder geval weer gezond gemaakt hebt.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:00

MarjanB schreef:
Hoezo paard is te ervaren!? Deze uitspraak is echt zo onnozel! Een paard hoe ervaren ook is braaf of niet, probeert mensen uit of niet.. Ik heb een 20jarige gehad was internationaal springen geweest en super ervaren en was echt enorm braaf, mn zusje reed er zo mee weg.

Als je bang bent voor het paard en het paard een loopje met je neemt is dit paard gewoon niet geschikt voor jullie. Maar ik zou me wel afvragen of het kopen van een ander paard het probleem 123 oplost. Als jullie zelf te onervaren zijn of gewoon niet consequent genoeg dan zal vroeg of laat elk paard een keer wat uitproberen. En als het paard dressuurmatig flink aan de bak gezet moet worden om bij de les te blijven moet je je afvragen of dit bij je past. Zo niet opzoek gaan naar een paard waar je bij wijze van spreken achterstevoren op naar t bos toe kan.

waarom is dat onnozel? als je een paard koopt die al z heeft gelopen en je stapt erop met alleen een beetje manege ervaring,is zo'n paard gewoon meer ervaren.zo'n paard wil dan niet alleen maar wat rondjes door de bak lopen,die wil aan het werk gezet worden,zo'n paard gaat zich vervelen,want die is gewend om ECHT gereden te worden.dus conclusie: paard is meer ervaren dan ruiter.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:10

Nou dat is echt onzin! Een paard is braaf of niet! Een oud z paard kan ook prima rondjes door t bos hobbelen en daar veel plezier aan hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:11

Maybe2, het paard heeft idd meer ervaring, echter, in dit geval is het niet de ervaring maar de drive/looplust en karakter van dit paard. Voor de ts en haar vriend is dit gewoon drie stappen te ver.
Ts, fijn dat je zo eerlijk naar het paard bent, ook het paard word heel onzeker en dus vervelend/schrikkerig van jullie onzekerheid. Een paard dat geen duidelijke leiding krijgt word meestal erg vervelend en doet onder het zadel wat ze zelf wil omdat ze geen vertrouwen in de ruiter heeft. Heel logisch maar pas op, ook de sloomste recreatieknol kan veranderen in een kreng als die geen respect voor je heeft, veel succes met de zoektocht naar een passend paard voor jullie twee.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:13

MarjanB schreef:
Nou dat is echt onzin! Een paard is braaf of niet! Een oud z paard kan ook prima rondjes door t bos hobbelen en daar veel plezier aan hebben.

ik heb ook niet gezegt dat een z paard niet door het bos kan hobbelen,en plezier kan hebben.

jij denkt lekker zwart/wit, paard is braaf of niet.punt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:14

maybe2 schreef:
MarjanB schreef:
Hoezo paard is te ervaren!? Deze uitspraak is echt zo onnozel! Een paard hoe ervaren ook is braaf of niet, probeert mensen uit of niet.. Ik heb een 20jarige gehad was internationaal springen geweest en super ervaren en was echt enorm braaf, mn zusje reed er zo mee weg.

Als je bang bent voor het paard en het paard een loopje met je neemt is dit paard gewoon niet geschikt voor jullie. Maar ik zou me wel afvragen of het kopen van een ander paard het probleem 123 oplost. Als jullie zelf te onervaren zijn of gewoon niet consequent genoeg dan zal vroeg of laat elk paard een keer wat uitproberen. En als het paard dressuurmatig flink aan de bak gezet moet worden om bij de les te blijven moet je je afvragen of dit bij je past. Zo niet opzoek gaan naar een paard waar je bij wijze van spreken achterstevoren op naar t bos toe kan.

waarom is dat onnozel? als je een paard koopt die al z heeft gelopen en je stapt erop met alleen een beetje manege ervaring,is zo'n paard gewoon meer ervaren.zo'n paard wil dan niet alleen maar wat rondjes door de bak lopen,die wil aan het werk gezet worden,zo'n paard gaat zich vervelen,want die is gewend om ECHT gereden te worden.dus conclusie: paard is meer ervaren dan ruiter.

Het is misschien niet onnozel, maar het is wel regelrechte onzin wat je schrijft!
Ik ken namelijk ook paarden die nooit iets "gepresteerd" hebben, maar die minder een beginnerspaard zijn dan een lichte-tour opgeleid en uitgebracht paard.

Kortom, je gaat weer eens volledig voorbij aan het feit dat het geheel afhankelijk is van het individuele paard; zoals mijn lesgeefmens zegt: it all depends.........

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:15

bigone schreef:
Maybe2, het paard heeft idd meer ervaring, echter, in dit geval is het niet de ervaring maar de drive/looplust en karakter van dit paard. Voor de ts en haar vriend is dit gewoon drie stappen te ver.
Ts, fijn dat je zo eerlijk naar het paard bent, ook het paard word heel onzeker en dus vervelend/schrikkerig van jullie onzekerheid. Een paard dat geen duidelijke leiding krijgt word meestal erg vervelend en doet onder het zadel wat ze zelf wil omdat ze geen vertrouwen in de ruiter heeft. Heel logisch maar pas op, ook de sloomste recreatieknol kan veranderen in een kreng als die geen respect voor je heeft, veel succes met de zoektocht naar een passend paard voor jullie twee.

dit bedoel ik eigenlijk ook.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:23

Marijse schreef:
Hoi allemaal. Hier even een update uit de trein vandaan omdat ik nog niet de gelegenheid heb gehad om achter de pc te zitten... Ook de PB'ers zal ik later nog even antwoorden!

Gisteren weer samen met haar in alle rust wat grond oefeningen gedaan. Ze was braaf en reageerde
redelijk goed. Wel snel afgeleid en gespannen omdat het donker werd. We stonden in een overdekte silo die voor half open in met een hek. Ik kreeg niet haar volle aandacht. Ze is nogal plakkerig dus wilde wel graag naar me toe af en toe. Echt ontspannen lukt haar niet. Ze blijft strak staan met oren gespitst.
Later kwam er iemand bij die ook paarden sportmasseuse is. Ze ging wat ontspannings oefeningen doen, en net met een been omhoog schrok ze weer van een geluid en gooide de masseuse zowat omver. Die sprong net op tijd weg. Tsja.. En ik schrik daar dan dus weer van.
Morgen weer les met instructie. Eens kijken hoe dat gaat. Ben al een paar dagen gestopt met de muesli ook trouwens. Mijn vriend ging haar vanavond doen maar durft dan niet te rijden omdat het donker is. Dat vind ik toch wel rot.. De meesten hier maar ook op stal zijn van mening dat zij teveel is voor ons. Misschien door de dressuursport, misschien doordat het een merrie is, misschien te hoog in het bloed, misschien karakter of onvermogen van ons. Ik denk dat dit voor ons nu nog een te grote klus is, en wij zeker voorlopig niet een recreatiepaard zullen hebben zoals wij dachten. Ik neig dan ook sterk om haar terug te brengen. Niemand is gelukkig nu. Maar goed, ik blijf met plezier naar stal gaan want zij kan hier niets aan doen, en ik vind het nog steeds een schat van een merrie.

Ik hou jullie op de hoogte, maar echt onwijs (!) bedankt voor de vele behulpzame reacties allemaal!

Gr.

Marijse

Ik denk echt dat ze gespannen is doordat jij dat ook bent...jij zegt dat ze gespannen is omdat het donker werd...waarom zou een paard daar gespannen van worden?

Ow en dat in de stal en niet aan dr hoofd mogen zitten. Bij mijn paard heeft het ook een tijd geduurd voor ik gewoon aan zijn hoofd mocht zitten..en nu vindt hij het nog niet prettig ;)

Maar ik denk dat in dit geval je beter het beestje zsm terug kunt brengen wantik heb het idee dat je je beslissing al hebt gemaakt

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:39

Ik heb alleen de berichten van TS gelezen en eingelijk vind ik dat je zelf het antwoord al geeft. Dit kan imo niet lang meer goed gaan. Deze merrie is duidelijk iets te veel van het goede. Ga eens opzoek naar een paard die wat lager in het bloed staat. Eentje die veel gezien en gedaan heeft, dit paard klinkt als de ideale merrie voor een ruiter die hoger op wilt komen en de kneepjes al kent, niet voor iemand die het allemaal nog moet leren ondanks de goede begeleiding.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:50

de kunst is een paard te zoeken wat bij jullie ervaring past,en misschien is dat juist wel een goede sul...wat jullie sloom noemen.
Iedergeval verongeluk je daar niet mee,dat is toch ook wat waard?
En probeer nu eens niet naar het uiterlijk te kijken van een paard maar naar het karakter.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:59

Helaas denk ik ook dat dit niet de meest ideale combinatie is. Ik heb zelf overigens een paardje met 60% volbloed, maar die is in principe superbraaf. Dat heeft wel alles te maken met vertrouwen. Als 2 jarige schriktraining mee gedaan en omdat het niet mijn eerste paard is, heb ik haar wel in veel dingen kunnen begeleiden. Zelf heb ik met mijn eerste paard veel geleerd. 7 jaar gehad en 6 jaar mee gevochten en bij dit paard heb ik echt gekozen voor het plezier. Het is een hobby en die moet vooral leuk zijn. Mijn eerste paard kocht ik ook als manegeruiter (was zelfs een groen paard nog) want ik dacht dat ik wel aardig kon rijden. Ik werd toen wel flink op mijn plaats gewezen. En de ervaring die op bij de manege had opgedaan was dat vooral alles eng was. Met mijn tweede paard heb ik het anders aangepakt en ben ik veel meer bewust van mijn eigen doen en laten. Daar heeft de schriktraining ook erg goed bij geholpen. Mijn merrie vertrouwt me 100% en ik haar dus ook. Alles is normaal, dus ook rijden in de schemer en het donker. Mensen die aan haar zitten, flapperend plastic om de kuilbalen, etc. Dat wil niet zeggen dat ze nooit vervelend is, maar het is goed te hanteren. Overigens longeer ik mijn merrie in de winter vaak voor het rijden omdat ik het niet nodig vind om welk risico dan ook te nemen. Wat dat betreft merk ik dus wel dat er meer bloed in zit en dat ze meer behoefte heeft aan beweging dan alleen dat uurtje onder het zadel (en de 5 uur op de paddock). Als anderen menen dat het longeren vooraf aan het werken er alleen maar voor zorgt dat de conditie nog sterker verbeterd, laat ik ze lekker kletsen. Tenslotte moet ik op een paard zitten waar ik een uur relaxed op wil kunnen rijden ;-).
Ik zou als ik jou was heel goed voor jezelf gaan nadenken over hoe lang je hier mee wil doorgaan. En ik zou zeker goede hulp gaan zoeken van iemand met veel ervaring met (leiding geven aan) paarden.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:04

ik zou in ieder geval het paard even laten nakijken op pijntjes , daar kan hij ook stress van hebben. laat de tanden ook even checken, zijn rug, alles!
magnesium helpt prima , maar ook al zitten er weinig suikers in je krachtvoer , geef er echt maar heel weinig van, en ga over op veel ruwvoer bijv lucerne.
veel grondwerk is belangrijk om een band op te bouwen! probeer zelf rust te houden, ontspannen en niet teveel denken aan wat er eventueel zou kunnen gebeuren, daarmee bouw je stress op! tuurlijk moet je altijd voorzichtig blijven!
als het uiteindelijk niet werkt, kijk dan naar een wat koeler ras zoals koudbloeden, die zijn meestal wat rustiger ( niet allemaal :o )
maar probeer niet teveel te eisen van je paard en wees consequent!
bij mijn pony is het , hoe meer je van hem vraagt hoe pittiger hij word! probeer eerst elkaar beter te leren kennen! jouw paardje lijkt gewoon heel onzeker dus jij moet het vertrouwen geven dat het goed is!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:19

Ook ik denk dat dit paard niet geschikt is voor jullie. Het feit dat je er bang voor bent zegt al genoeg lijkt mij. Ik heb hetzelfde meegemaakt bij aankoop van een paard. Super braaf daar en eenmaal thuis veranderde die in een nachtmerrie. Wss alleen door mijn onkunde.. uiteindelijk een ander paard gekocht die qua karakter b eter bij mij pastte.

Reacties als meer geld inpompen door tandarts fysio etc. Zijn zinloos, paard voelt zich dan wel beter maar ts niet. Die is nog steeds bang. En ben je veel geld kwijt en moet je straks alsnog afscheid nemen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:37

Marijse schreef:

Ik denk dat je hier de kern van het probleem hebt. Het paard moet in mijn ogen eerst naar jou toe gaan komen voordat jij er iets mee kan. Ga maar eens stil in een hoekje van de stal staan of zitten, en wacht, wacht op haar. Laat je paard eens het eerste contact maken (en dan dus zonder eten te gebruiken!).

Daarnaast denk ik wel dat het paard inderdaad misschien niet geschikt is... Als je met haar verder wilt heb je een boel geduld nodig. En misschien moet je zelfs wel zeggen dat je de komende 6 maanden niet met haar wilt rijden. Laat iemand anders haar trainen en mee nemen naar buiten etc., en zorg zelf dat je contact maakt en een band opbouwt. Maar ik snap ook heel goed dat je daar misschien geen paard voor hebt gekocht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:39

Zoek een paard wat bij je past. En misschien moet je dan wel naar een heel ander ras gaan uitkijken, als je beiden als onervaren ruiters recreatief wil rijden en wellicht leuke bosritjes etc. wil maken. Misschien kan een koudbloed je wel heel blij maken. :)

Tuurlijk kan je in dit paard gaan investeren en kunnen jullie elkaar een heel eind tegemoet komen, maar het kan ook zo zijn dat je angst steeds groter wordt en het paard steeds moeilijker in de omgang. Het zal je dan zeker geen plezier meer doen en dat is volgens mij wel de bedoeling.

Mijn advies is dan ook verkopen. Op elk potje past een dekseltje, dit is gewoon nog niet jouw dekseltje!