Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
sallandval schreef:Alleen ben ik persoonlijk dus niet echt overtuigd van het feit dat het een 'projectje' is...
piezze schreef:Hoi, wat een verhaal. Ik ben nooit zo snel van het opgeven maar dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk. Wat ik wel een belangrijk punt vind is dat de klik er toch meteen wel was en dat het ook nog eens een gezond paard betreft. Geloof mij, aanbod is er genoeg, maar gezonde en eerlijke dieren zijn op een hand te tellen. Van ruilen komt huilen en dat spreekwoord is er niet voor niets.
Je gaat de winter tegemoet en dan worden de braafste paarden druk. Wellicht lach je over een half jaar, om de problemen die je nu ervaart. Wat ik in jullie geval zou doen, is zorgen dat je er nooit geheel fris opstapt. Eerst een kwartiertje aan de longeerlijn doet bij veel paarden al wonderen. Zorg dat je paard naast het rijden echt veel gelegenheid heeft om te bewegen dus dat het geen overschot aan energie heeft en bedenk tijdens het rijden dat het niet altijd een ramp is om een keertje er af te vallen. Zo heeft iedereen het geleerd. Alle begin is moeilijk en vertrouwen moet van beide kanten groeien.
Kijk, je kunt een oude manegeknol kopen, maar ook daar word je vaak niet gelukkig van, ja je kunt misschien wat veiliger rijden, maar je komt geen steek verder, dan kun je net zo goed op de manege in de lessen blijven rijden. Ik zou voorlopig lekker in de bak blijven oefenen totdat je vertrouwen hebt in het paard. Dit soort dingen heeft tijd nodig. Tijd is het magische woord. En verder moeten jij en je vriend elkaar helpen met rijden, bijvoorbeeld, longeer elkaar, en een band op bouwen met het paard. Je verkeert in de luxe positie dat je nog wat tijd hebt en het paard in uiterste nood altijd nog terug zou kunnen brengen.
Ik wens jullie veel succes met je moeilijke keuze.
piezze schreef:oh en wat ik nog vergeet en wat misschien nog wel het belangrijkste is (is mijn ervaring met de paarden) is dat je erg duidelijk moet zijn en je grenzen moet stellen. Nee is altijd nee, wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet en als een paard drammerig is, zet hem terug op zijn plaats. Zo vriendelijk als het kan, maar zo hard als het nodig is, als je begrijpt wat ik bedoel. Jij bent de leider en je paard is waarschijnlijk opgelucht als hij daarvan overtuigd is geraakt. En blijf vooral jezelf!
Marijse schreef:Loe_Loe schreef:
Dank je wel Loe Loe
Waar liep jij tegen aan met je 1e keuze?
Ik deel je mening wel op veel punten. Ik ben ook nog niet geschikt om een paard echt op te voeden, daar ben ik gewoon heel eerlijk in. Daarom verwacht ik ook geen topprestaties. Maar ik wil juist wel een kalm en betrouwbaar paard, omdat het onze 1e is..
MarjanB schreef:Hoezo paard is te ervaren!? Deze uitspraak is echt zo onnozel! Een paard hoe ervaren ook is braaf of niet, probeert mensen uit of niet.. Ik heb een 20jarige gehad was internationaal springen geweest en super ervaren en was echt enorm braaf, mn zusje reed er zo mee weg.
Als je bang bent voor het paard en het paard een loopje met je neemt is dit paard gewoon niet geschikt voor jullie. Maar ik zou me wel afvragen of het kopen van een ander paard het probleem 123 oplost. Als jullie zelf te onervaren zijn of gewoon niet consequent genoeg dan zal vroeg of laat elk paard een keer wat uitproberen. En als het paard dressuurmatig flink aan de bak gezet moet worden om bij de les te blijven moet je je afvragen of dit bij je past. Zo niet opzoek gaan naar een paard waar je bij wijze van spreken achterstevoren op naar t bos toe kan.
MarjanB schreef:Nou dat is echt onzin! Een paard is braaf of niet! Een oud z paard kan ook prima rondjes door t bos hobbelen en daar veel plezier aan hebben.
maybe2 schreef:MarjanB schreef:Hoezo paard is te ervaren!? Deze uitspraak is echt zo onnozel! Een paard hoe ervaren ook is braaf of niet, probeert mensen uit of niet.. Ik heb een 20jarige gehad was internationaal springen geweest en super ervaren en was echt enorm braaf, mn zusje reed er zo mee weg.
Als je bang bent voor het paard en het paard een loopje met je neemt is dit paard gewoon niet geschikt voor jullie. Maar ik zou me wel afvragen of het kopen van een ander paard het probleem 123 oplost. Als jullie zelf te onervaren zijn of gewoon niet consequent genoeg dan zal vroeg of laat elk paard een keer wat uitproberen. En als het paard dressuurmatig flink aan de bak gezet moet worden om bij de les te blijven moet je je afvragen of dit bij je past. Zo niet opzoek gaan naar een paard waar je bij wijze van spreken achterstevoren op naar t bos toe kan.
waarom is dat onnozel? als je een paard koopt die al z heeft gelopen en je stapt erop met alleen een beetje manege ervaring,is zo'n paard gewoon meer ervaren.zo'n paard wil dan niet alleen maar wat rondjes door de bak lopen,die wil aan het werk gezet worden,zo'n paard gaat zich vervelen,want die is gewend om ECHT gereden te worden.dus conclusie: paard is meer ervaren dan ruiter.
bigone schreef:Maybe2, het paard heeft idd meer ervaring, echter, in dit geval is het niet de ervaring maar de drive/looplust en karakter van dit paard. Voor de ts en haar vriend is dit gewoon drie stappen te ver.
Ts, fijn dat je zo eerlijk naar het paard bent, ook het paard word heel onzeker en dus vervelend/schrikkerig van jullie onzekerheid. Een paard dat geen duidelijke leiding krijgt word meestal erg vervelend en doet onder het zadel wat ze zelf wil omdat ze geen vertrouwen in de ruiter heeft. Heel logisch maar pas op, ook de sloomste recreatieknol kan veranderen in een kreng als die geen respect voor je heeft, veel succes met de zoektocht naar een passend paard voor jullie twee.
Marijse schreef:Hoi allemaal. Hier even een update uit de trein vandaan omdat ik nog niet de gelegenheid heb gehad om achter de pc te zitten... Ook de PB'ers zal ik later nog even antwoorden!
Gisteren weer samen met haar in alle rust wat grond oefeningen gedaan. Ze was braaf en reageerde
redelijk goed. Wel snel afgeleid en gespannen omdat het donker werd. We stonden in een overdekte silo die voor half open in met een hek. Ik kreeg niet haar volle aandacht. Ze is nogal plakkerig dus wilde wel graag naar me toe af en toe. Echt ontspannen lukt haar niet. Ze blijft strak staan met oren gespitst.
Later kwam er iemand bij die ook paarden sportmasseuse is. Ze ging wat ontspannings oefeningen doen, en net met een been omhoog schrok ze weer van een geluid en gooide de masseuse zowat omver. Die sprong net op tijd weg. Tsja.. En ik schrik daar dan dus weer van.
Heb geprobeerd op stal nog even ontspannen te knuffelen met haar en dat
lukt ook niet. Ik mag niet aan haar hoofd zitten en ze blijft niet staan.
Morgen weer les met instructie. Eens kijken hoe dat gaat. Ben al een paar dagen gestopt met de muesli ook trouwens. Mijn vriend ging haar vanavond doen maar durft dan niet te rijden omdat het donker is. Dat vind ik toch wel rot.. De meesten hier maar ook op stal zijn van mening dat zij teveel is voor ons. Misschien door de dressuursport, misschien doordat het een merrie is, misschien te hoog in het bloed, misschien karakter of onvermogen van ons. Ik denk dat dit voor ons nu nog een te grote klus is, en wij zeker voorlopig niet een recreatiepaard zullen hebben zoals wij dachten. Ik neig dan ook sterk om haar terug te brengen. Niemand is gelukkig nu. Maar goed, ik blijf met plezier naar stal gaan want zij kan hier niets aan doen, en ik vind het nog steeds een schat van een merrie.
Ik hou jullie op de hoogte, maar echt onwijs (!) bedankt voor de vele behulpzame reacties allemaal!
Gr.
Marijse
Marijse schreef:Heb geprobeerd op stal nog even ontspannen te knuffelen met haar en dat
lukt ook niet. Ik mag niet aan haar hoofd zitten en ze blijft niet staan.