Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 23:11

Werkelijk waar, wat een reacties!
Net of ik hem ga elektrocuteren. Werkt het niet, dan gaat ie af en probeer ik het niet meer.
Maar mijn jaarling door de omheining laten jagen is wel prima. Ja heel natuurlijk, zo doen ze het ook in het wild. Maar hallo, we leven niet meer in het wild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:16

russel schreef:
Sodeletuut schreef:
Graaskorf omdoen bij de shet??

De beste oplossing, als bij haar dan maar nier blijft opjagen, de hoek in en in elkaar slaat...

Wie is de baas in die kudde, is dat de shet? Kennelijk verstoort je jaarlijg de rangorde in de kudde en regelt je shet dat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:27

Setteli schreef:
anneliesdj schreef:
Voor de 3e keer dan; hoe groot is je weiland?

Het weiland is ongeveer 55 x 40 meter. Groot genoeg om elkaar niet in de weg te zitten.
Het is ook niet dat ie geen eigen plekje heeft, hij richt zich puur op haar en gaat over tot de aanval

Dat is dus de grootte van een dressuurring, imo te klein, de jaarling kan niet ver genoeg bij de groep vandaan om de shet het veilige gevoel te geven.
Kun je de shet samen met de jaarling op een groot stuk zetten?
Dat lijkt me een beter idee dan de jaarling bij de groep en de shet apart, op die manier zal de shet haar blijven zien als indringer.

Wanneer grijp jij in? Direkt al of heb je al eens afgewacht om te zien of je oudere merrie ingrijpt?
Als zij de leider is van de kudde zal zij op een gegeven moment de shet terecht wijzen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:28

Wat weer veel negatieve reacties zeg, alsof zo'n pony dood mishandeld gaat worden. Ik heb hier zelf ook een etter van een merrie ,kwpn, lopen. Ze is er al 7 jaar en kan alleen bij mijn dominante 18 jarige merrie lopen. Heb ondertussen verschillende andere paarden gehad. Ruinen merries en altijd volwassen. de etter pakt alles en kan nergens bij in. Ze liepen soms met zijn drieen op 1,5 hectare en dan nog gebeurde het. Het slachtoffer loopt naar de waterbak, zij er achteraan sluipen en ze de hoek in meppen. ze lopen rustig te grazen vliegt zij er zo weer bovenop. waarom? geen idee. Het heeft niks met dominantie van doen, want ze doet het na jaren nog. Normaal is vaak na een dag al duidelijk wie de baas is, en is het rustig. Ik heb haar nu nooit meer bij een ander lopen, het kan gewoon niet. Ze staat achter dubbele draad met 2 meter tussen de andere wei, en nog valt ze steeds uit naar de anderen. Ik heb er ook wel eens aan gedacht om zo'n schokding om te doen, maar mijn probleem is ook dat je het niet voortdurend in de gaten kunt houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:30

Jammer dat je niet niet op mijn vragen reageert, kan een hoop verklaren..paarden zijn vredelievend en doen niet zomaar wat.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 23:34

russel schreef:
Jammer dat je niet niet op mijn vragen reageert, kan een hoop verklaren..paarden zijn vredelievend en doen niet zomaar wat.

Meeste reacties heb ikop mijn telefoon gedaan, en dat gaat nie zo makkelijk.

Hij jaagt haar op, drukt haar in een hoekje, mept haar, bijt haar.
Dus alleen een graaskorf omdoen heeft niet zo veel zin

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:36

Ik ken iemand die zo een band heeft voor haar paard.

Zonder de band breekt paard de stal af..
Band om meneer is koest..
Heeft hem 3 keer een opdonder gekost en nu snapt hij het :)

Ik heb de band ook geleent..
Ik had namelijk een jong beest wat bijna door de spijlen heen kwam als ik met mijn andere paard bezig was.
paar keer gebruikt en het probleem was afgelopen..

Voor ik heel bokt over me heen krijg..
ik heb van alles geprobeerd om hem het af te leren en niks werkte.
dat jonge beest greep mijn ander paard echt als ik bezig was met poetse of zo en hij kon er bij..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:38

Wie weet, bijten zal zijn eerste aanval zijn, als hij dat ineens niet kan zal hij best raar staan kijken. Net als een hond met een muilkorf, vertoont vaak ook ineens ontwijkend gedrag.
Lijkt me het proberen waard iig en baat het niet dan schaad het ook niet.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:40

Setteli schreef:
Net of ik hem ga elektrocuteren.

Je gaat je shet opzettelijk stroomstoten toedienen. Nee, is niet hetzelfde als elektrocuteren, maar het is op zich niet heel raar dat er veel mensen stroom als straf een wreed gebeuren vinden. Je bent er zelf niet non-stop bij, je hebt te maken met je eigen menselijke reacties en reactiesnelheid en beperkingen in je begrip. Als je het bv vergelijkt met een stroomdraad als afrastering dan is die stroomdraad volslagen consequent. Hij is er altijd, en geeft altijd dezelfde reactie (tik) bij dezelfde actie (draad aanraken). Helemaal helder dus en voor je paard te snappen.
Wat jij nu wilt doen is je pony een pijnprikkel toedienen op volslagen onvoorspelbare momenten voor hem. De ruimte die je hebt is gewoon te klein om 5 paarden in te houden en dan te verwachten dat ze elkaar zonder morren gaan accepteren. Groot genoeg om elkaar niet in de weg te zitten? Er is gewoon geen eerlijke vluchtkans voor je jaarling. Dus waarom de shet de zwarte piet toebedeeld wordt is me een raadsel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:48

Vergeet niet dat een hond een roofdier is en een paard een prooidier. Een roofdier ervaart de schok als pijnlijk en zal wel of niet het verband leggen met zijn actie. Een paard zou in vluchtmodus kunnen gaan. Ik snap echter wel je probleem en je wens om alle paarden bij elkaar te houden.

Ik denk alleen niet dat ik ooit zo'n band zou gebruiken voor mijn hond of paard. Ik hoop dat je het gewenste bereikt en niet een probleem erbij krijgt. Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:09

delerium schreef:
Je gaat je shet opzettelijk stroomstoten toedienen. Nee, is niet hetzelfde als elektrocuteren, maar het is op zich niet heel raar dat er veel mensen stroom als straf een wreed gebeuren vinden. Je bent er zelf niet non-stop bij, je hebt te maken met je eigen menselijke reacties en reactiesnelheid en beperkingen in je begrip. Als je het bv vergelijkt met een stroomdraad als afrastering dan is die stroomdraad volslagen consequent. Hij is er altijd, en geeft altijd dezelfde reactie (tik) bij dezelfde actie (draad aanraken). Helemaal helder dus en voor je paard te snappen.
Wat jij nu wilt doen is je pony een pijnprikkel toedienen op volslagen onvoorspelbare momenten voor hem. De ruimte die je hebt is gewoon te klein om 5 paarden in te houden en dan te verwachten dat ze elkaar zonder morren gaan accepteren. Groot genoeg om elkaar niet in de weg te zitten? Er is gewoon geen eerlijke vluchtkans voor je jaarling. Dus waarom de shet de zwarte piet toebedeeld wordt is me een raadsel.

Helemaal mee eens. Het is de menselijke factor die de correctie per definitie inconsequent en matig getimed gaat doen. Het probleem met de vice breaker of andere corrigerende hulpmiddelen is dat je er NOOIT altijd bij kunt zijn. Een keer een aanvaring waar geen correctie op komt, en alles wat er vooraf is gebeurd kan teniet worden gedaan.

Shetter er tussenuit halen als hij zich niet kan gedragen en geen sociale skills heeft geleerd. Ik vind het sowieso erg tricky om een jaarling tussen volwassen dieren te zetten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 00:09

delerium schreef:
Setteli schreef:
Net of ik hem ga elektrocuteren.

Als ik alle draden in de weides weg zou halen (het zijn er 4) dan heb ik 1 weiland van 90 x 50. Alleen heb ik dan volgend jaar geen gras meer.mdus geen optie om het weiland groter te maken. En waarom m'n shet de zwarte piet krijgt toebedeeld? Hij is de enige die zich misdraagt.

Hij heeft 2 jaar bij de kinderboerderij gestaan. Enorm weiland, maar geen enkele rivaal. Hij domineerde ieder dier, en hij kreeg van niemand op z'n flikker. Ook nie van de verzorgers. Hij werd daar op een gegeven moment onhandelbaar en heeft zelfs bijna een geitje vermoord. Ik heb hem toen weer opgehaald en het kostte me ongeveer 2 weken om hem weer in het gareel te krijgen. Daarna was het een super lief dier. Hij moet even weten waar de grenzen liggen en als niemand hem da verteld,gaat dit van kwaad tot erger. Geloof me, ik heb hem al 12 jaar, dus ik ken hem wel een beetje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:14

Is Shetter nog hengst? Zo ja castreren. En als Shetter zich niet weet te gedragen, by all means, zet hem apart.
Overigens is het niet noodzakelijk om de ruimte voortdurend tot hun beschikking te zetten. Zou het probleem niet met een maand bekeken kunnen zijn?
Er zijn trouwens ook nog andere opfokadressen te vinden dan alleen maar de Eifel Opfok....

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 00:16

Nee, al ruin sinds zijn 4e. En nee, jaarling blijft deze winter bij mij. Voorjaar gaat ze weer op de wei

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:17

Dan shetter er tussenuit. Voordat er echt ongelukken gebeuren. Hij heeft het toch echt aan zichzelf te danken. Jaarling zou ik niet op het spel zetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:21

Als het alleen voor de winter is kan de shet toch gewoon apart staan tot het voorjaar?
Anders toch even de draadjes er tussen vandaan halen, dat hoeft echt niet altijd zo te blijven, als hij de jaarling ver genoeg weg kan jagen zal hij haar laten lopen en mag ze vanzelf dichterbij komen, heeft wss maar een week of 2 nodig.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 09-10-12 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:21

Maar JIJ denkt dat het de shet is die zich misdraagt. Ik kan niet anders dan lezen dat je jaarling zich niet normaal kan gedragen. Ik geloof overigens direct dat er bij de shet een draadje los zit; het willen killen van een geit is weird. Maar niet minder weird dan 2 jaar zonder soortgenootjes staan. Maar het is de jaarling die de shet ruimte moet geven en dat niet kan. Daarmee doet de shet niets raars door dat van haar te eisen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 00:21

Mocht m'n band niet werken, dan blijft hij er ook uit. Maar ik wil het in ieder geval geprobeerd hebben.
En de band die ik besteld heb,heeft ook trilfunctie. Dus daa beginnen we eerst eens mee.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 00:23

delerium schreef:
Maar JIJ denkt dat het de shet is die zich misdraagt. Ik kan niet anders dan lezen dat je jaarling zich niet normaal kan gedragen. Ik geloof overigens direct dat er bij de shet een draadje los zit; het willen killen van een geit is weird. Maar niet minder weird dan 2 jaar zonder soortgenootjes staan. Maar het is de jaarling die de shet ruimte moet geven en dat niet kan. Daarmee doet de shet niets raars door dat van haar te eisen.

Waar lees jij dan dat de jaarling zich niet normaal gedraagt? Wat is normaal in jouw ogen.
En shet stond niet zonder soortgenoten. Mijn paard en pony stonden regelmatig bij hem in de wei en de ezel was er altijd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:23

delerium schreef:

Je zou toch denken dat een dier (in dit geval de jaarling) dat in een groep heeft gestaan toch weet hoe een groepshierachie werkt? Of gaan we de schuld geven dat het dier misschien niet in een kudde heeft gestaan met gemengde leeftijden?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:25

Ik heb het ook gehad met een Shet hier. Paarden staan hier op 3 ha grond, dus aan de ruimte lag het niet. Hij moest ook altijd onze -toen nog- jaarling hebben, die doodsbang voor hem was en uit angst over draden van meer dan een meter hoog sprong. Als hij dan de jaarling het land uit had gejaagd, was één bepaalde merrie altijd het haasje, die ook gek van hem werd.

Hier is de shet weggegaan, hij vernielde gewoon mijn andere paarden.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 00:26

Ze stond het afgelopen half jaar met meerdere jaarlingmerries en tweejarige merries. En daarbij stond 1 ruin. Daarvoor gemengde veulengroep (hengsten en merries)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:31

Als de shet met de andere paarden geen problemen geeft en de jaarling niet kan uitstaan dan denk ik dat er wellicht iets met de jaarling is. Want als de shet zo volkomen normaal en lief is, het moet toch ergens vandaan komen? Ieder gedrag heeft naar mijn idee een oorzaak...
Bij teruglezen zie ik overigens dat mijn formulering krom is: met "ik kan niet anders dan lezen dat je jaarling zich niet normaal kan gedragen" bedoel ik niet te zeggen dat de jaarling koekoek is, maar vooral dat de jaarling geen kans ziet normaal gedrag te tonen. Of dat is door gebrek aan opvoeding (geen idee hoe het in de opfok ging), een kronkel in de kop, door gebrek aan ruimte, of joost mag weten wat voor redenen er meer kunnen zijn wil ik geen oordeel over vellen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 00:35

Ehm, ze staat gewoon rustig te grazen en wordt vanuit het niets aangevallen. Wat is hier niet normaal aan.

En in de opfok was ze niet het mietje van de groep. Maar zeker niet dominant

Edit: tekst toegevoegd

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:37

Het niet op orde hebben van de rangorde zodat de shet niet hoeft aan te vallen.