wat moet je doen met een hangend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxcherylx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:38

Halster afdoen! Want als je paard gaat hangen kan die stikken! Dus mijn advies halster af!

Piloetje

Re: wat moet je doen met een hangend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:43

Eh ja, en hoe zet je hem dan vast?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:00

aan z'n oren natuurlijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:03

spatter schreef:

De staart vastknuppen :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:07

Joolien schreef:
spatter schreef:

De staart vastknuppen :P

weetje, ik denk dat dan geen enkel paard hangt en braaf blijft stil staan
zo hou je ook een varken in bedwang namelijk
die beesten kun je niks om of aan doen en ze zijn enorm sterk maar zogauw je hun staartje vast hebt blijven ze heel braaf staan :j

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:11

Mijn eerste reactie was "degene die hem vast heeft gezet kei hard neerslaan", maarja, als hij in zijn stal staat, zijn halster komt vast te zitten en hij gaat hangen, dan is het een ander verhaal ;) (Heb zelf een ongelukje meegemaakt, DA en alles aan te pas gekomen omdat iemand mijn paard vastzette met een ijzeren ketting en een halsband, langs een raampje... En als ik dat mens zie, dan ben ik alweer boos.... )

Maar in de stal is het lastig... (Sowieso halster om in de stal :s tjah...) Rustig blijven en losmaken is denk ik de enige goede optie? Mijn pony kan niet tegen vaststaan, dat weten mensen op stal ook, heb zelf vanalles geprobeerd m.b.t. het hangen, maar niets helpt :s De ene keer gaat het goed, de andere keer heb ik weer een kapot touw, kapot halster of wat dan ook :') dus mjah... dan maar niet meer vastzetten) Vooral niet nadat het mens zonder toestemming het even ging "leren" :s

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:13

Los maken is een heel erg slecht plan. Als het paard dan in een keer terug naar voren schiet als je daar staat heb je een probleem. Dat is dus levensgevaarlijk!
Idd net zoals jij zei TS, een klap geven met iets, maar niet te dicht in de buurt gaan staan. Of tegen het paard praten zodat ie kalmeert is eigenlijk nog de beste oplossing.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:17

Ik loop iig meteen naar hem toe :s automatisme? Sowieso praten, maar we hebben geprobeerd boos te zijn, rustig te zijn... Hij bleef het doen. Zit er nu over na te denken dat het niet handig is... Maar hij deed het zo vaak dat het bijna "normaal werd" toen we het nog wel probeerden en ook sprong hij nooit naar voren, het was naar achteren, los, 2 passen naar achteren, stilstaan :s (z'n dansje :'))

Maarja, als een paard echt in paniek is en niet zoals die van mij "standaard" zoiets heeft, dan kom je ook minder makkelijk snel in zijn buurt natuurlijk :s Zou met een ander paard ook wel uitkijken, sowieso als ie echt in paniek is... Maar dat was het probleem met die van mij, dat was ie dus niet... 2 seconden een knopje om en daarna weer normaal :s

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:18

Mijn paard deed t ook, gewoon puur uit vervelendheid, afgeleerd met een schop onder zijn reet of een bezem tegenaan te prikken met de borstels, hij doet t nooooi meer.

Zo heel af n toe doet hij t en hij weet t en dan is t ineens "oh ja, sorry, ik ga al naar voren" als ik roep pas op hoor.

Maar bij de mensen die heel slap zijn en bangig is doet hij t heel erg hoor, want ze raken dan in paniek van help wat moet ik doen. Hij weet precies bij wie hij t kan flikken en vind hij t lollig om t ff te doen.

Maar lollig vind ik t niet, want dat kan verkeerd aflopen als hij zo doorgaat, gewoon direct afleren en snel m voor zijn.

Ik heb heel veel paarden gezien die zoiets doen en dat is echt niet leuk hoor, dan kan je niets beginnen en moet je toch echt om je eigen veiligheid denken en het laten hangen, straks heb je een ongeluk.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:22

Mag ik vragen hoe? Grappig is het ook niet, maar nu zetten we hem dus gewoon niet meer vast (sowieso na het laatste ongeluk is het gewoon optie meer voor mij.. )

We hebben hem geschopt, met een bezem erachter gestaan, met een zweep, maar het is na die 2 seconden meteen weer over, hij blijft niet hangen (wel toen met die halsband en dat stomme wijf (N))

dat is dus het probleem verschillende mensen ernaar laten kijken, mee laten denken, dingen uitgeprobeerd, maar na een half jaar geef je het gewoon op.. En geloof me, ik ben echt niet bang dan en ik pak hem echt aan, maar wat ik nog meer kan proberen, geen idee? Hij doet het ook alleen als het hem uitkomt, maakt niet uit bij wie, ik zie het aankomen, maar dan roepen is juist het "druppeltje" dat de emmer doet overlopen :s

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:29

doe nu eens wat ik deed

zet je paard vast met een longeerlijn en een simpele knop
zogauw hij gaat hangen laat je de lijn vieren(een slag om een balk helpt te voorkomen dat het vieren te snel gaat)
het paard kan dus niet hangen want er is geen tegendruk
zogauw je paard weer normaal staat gelijk de lijn weer kort maken en vastzetten
zelf niet reageren, gewoon handelen en doorgaan waar je mee bezig was

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:31

Erg lastig! Mijne heeft ook de neiging het te doen als hij iets eng vind. Heeft al menig halster kapot getrokken. Met name met afspuiten deed hij het regelmatig zodra hij de slang zag. Maar op een gegeven moment wist hij gewoon dat hij los kon komen als hij t deed, en toen heeft ie wel echt giga op z'n fl*kker gehad. Niet aardig, maar t was wel klaar want ik kon hem daarna gewoon afspuiten.

Nu op onze nieuwe stal staat hij tussen twee touwen zeg maar op de wasplaats, en staat hij veel rustiger. Geen gehang, geen gezenuw, niks aan de hand.

Op vreemde plekken pas ik altijd op met vast zetten omdat ik weet dat hij het kan gaan doen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:39

spatter schreef:
doe nu eens wat ik deed

zet je paard vast met een longeerlijn en een simpele knop
zogauw hij gaat hangen laat je de lijn vieren(een slag om een balk helpt te voorkomen dat het vieren te snel gaat)
het paard kan dus niet hangen want er is geen tegendruk
zogauw je paard weer normaal staat gelijk de lijn weer kort maken en vastzetten
zelf niet reageren, gewoon handelen en doorgaan waar je mee bezig was

Dat geef je na 2 maanden ook op :') Maar het kan ook echt 10x goed gaan en dan opeens....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:49

Die van mij kreeg een zeugenketting om de nek. Daarna nog een paar keer geprobeerd maar geen effect dus toen is ze er mee opgehouden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:52

bij mijn paard was het na 4 keer over omdat het niet werkte
heb hem nog een tijdje zo vast gezet om te kunnen ingrijpen mocht hij het ineens weer in zijn kop krijgen maar dat is nooit meer nodig geweest

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:54

ik heb een paard gehad die als 2 en 3 jarige menig halster kapot getrokken heeft. zodra je hem vast zette ging hij hangen. toen ik dit paard kocht heb ik heb de eerste tijd vast gezet met een strop ( zonder schuif knoop) door het halster. dag 1 met elastiek vast gezet en gewoon laten staan tot hij stil staat zonder druk er op te zetten. ( in de box) dag 2 aan de strop een gewoon touw en weer vast zetten in de box en mooi laten staan. dag 3 buiten de box aan de strop vast zetten. en zo steeds door tot hij niet meer gaat hangen. daarna heb ik hem buiten op willekeurige plekken met de strop vast gezet. in het begin deed hij er alles aan om zich zelf los te trekken. maar toen het kwartje viel dat het niet lukte was het over en bleef hij ook zonder strop braaf overal staan. uiteindelijk kon ik hem binnen 2 weken overal vast zetten zonder dat hij een probleem maakte. mijn 2 huidige paarden heb ik vast staan op de zelfde manier geleerd. ik kan ze nu overal vast binden en blijven rustig staan. al laat is ze de hele dag staan ze zullen niet zeuren.

vast staan vind ik heel belangrijk. elk paard moet overal rustig blijven wachten waar ik ze ook neer zet. stel je komt een keer in een situatie waar je, je paard even kwijt moet om iets en je bent alleen dan hoef je, je daar geen zorgen om te maken en kan je paard gewoon blijven staan.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:58

Dat is niet het probleem, hij blijft zonder vaststaan gewoon stilstaan en hij zou ook niet zo maar weglopen van me of wat dan ook. Maar het stomme is dat het niet constant is bij die van mij. Dus dan gaat het 10x goed en de 11e keer is er weer iets kapot :S Maarja, na het ongeluk is het helemaal rampzalig geworden, echt tig stappen teruggegaan... Misschien dat ik het weer ga proberen over een tijdje, ergens waar ik hem "veilig" kan vastzetten.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:00

Bij mij worden de paarden ook nooit in de stal vast gezet hoor, maar er zijn volgens mij wel maneges waar ze in de stal borstelen bijv.
Dan staat het paard in zijn stal vast.
Ik zou het paard van achteren laten schrikken zodat ie naar voren schiet, en dus niet meer hangt.
Dat kan op verschillende manieren. Bij mijn 'vuilnisbak' was laten schrikken met een harde stem al voldoende.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:06

Ik heb het nu al zo vaak meegemaakt dat ik het maar probeer te voorkomen. Als ik een paard vast zet is het altijd met een paniekhaak, en nog een los touw aan het halster over de hals zodat ik hem gelijk kan pakken als ik hem los maak. Als ik zie dat hij ergens van schrikt blijf ik ook niet wachten totdat hij gaat hangen, maar trek ik het touw al gelijk los van zijn halster. Meestal is hij dan gelijk weer rustig. Ik weet niet hoe dat bij jullie paarden zit, maar als mijn paard hangt is hij echt in blinde paniek en sluit zich helemaal af voor de wereld. Hij heeft dan nog maar 1 ding voor ogen; weg komen. Dus hem van achter laten schrikken heeft totaal geen zin want hij ziet/voelt op dat moment helemaals niets.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:11

Die van mij hangt dus voor de "fun" lijkt het wel, zonder dat er iets is, en het duurt maar 2 seconden. Bij het ongeluk raakte die dus wel echt in paniek, hoef door de ruit erlangs, diepe snee net onder zijn oog die gehecht moest worden, zichzelf laten vallen... Toen heeft ook iemand hem losgetrokken gelukkig (was er zelf niet bij omdat het dus zonder toestemming/overleg is gebeurd). Als ze in paniek zijn, dan helpt "laten schrikken" niet nee, maakt het nog erger.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:17

Om te antwoorden op de beginpost, denk om je EIGEN veiligheid..
Deed ik dus niet, toen het halster eindelijk knapte kreeg ik de paardenkaak op mijn hoofd.
De conclusie van de huisarts: zware hersenschudding en ik had nog 'mazzel'...

Hier heb ik het over een paard die per ongeluk ergens achter was blijven haken. Dit paard stond niet vast met een touw.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:24

ik weet niet wat jullie bedoelen met "hangen" maar mijn paard raakte laatst wel in paniek terwijl ze vaststond aan een hek. Ze trok bijna het hele hek eruit! Gelukkig knapte het halster los waardoor ze weg kon (ze stond gelukkig aan de binnenkant van de wei aan het hek en niet aan de buitenkant, anders had ze los over het erf gelopen!).
De veiligheidsknoop waarmee ze vaststond kreeg ik niet meer open omdat het touw te strak getrokken werd.

Vanaf die tijd zet ik haar nu niet meer "vast" maar draai alleen het halstertouw om het hek (of iets anders) zodat ze los kan als het moet.
Ik zorg wel dat ze niet weg kan, dus zet haar bv met poetsen alleen vast in de stal, binnenkant bak of wei...

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:49

Wat doen jullie als het paard onder het touw door hangt? Dat het touw dus om zijn hoofd zit?
We hebben het een aantal keer met de Shetlanders gehad, stuk voor stuk hebben ze er van geleerd, maar ze hingen wel in volle paniek met het hoofd vast gedraaid op hun kont met weg glijdende hoefjes. Die konden we met wat meiden gelukkig weer overeind zetten omdat ze zo klein zijn.
Maar ook een grote 4jarige kwpn'er die zich zelf had opgehangen aan een ring in de muur. Meisje ernaast in volle paniek...
Naar voren schoppen werkt dan niet, het hoofd kan geen kant op (eerste reactie is toch hoofd omhoog als het paard schrikt).
Ik kon met wat gerust stellen en wat trekwerk gelukkig wel de haak van het halster zelf losmaken, waardoor ik ruimte had om het halstertouw los te klikken. Hij trok iig niet zo hard dat hij achterover ging, denk doordat de spanning er geleidelijk af ging. Maar hij hing dan ook niet om los te komen, hij zat letterlijk vast.

Zorg er met twee touwen wel voor dat ze niet met het been erover heen kunnen, paard lelijk zien vallen zo.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:55

Als ik hem vastzet aan een elastiek (Zo'n rubberen ding zeg maar) dan kan dat dus niet gebeuren :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:00

wat is dat voor een elastiek Serendip?