merrie van 4 jaar maakt tochten van 30 km. Teveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

Re: merrie van 4 jaar maakt tochten van 30 km. Teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 14:34

Vind beetje dat jullie doordraven aangezien ik toch zeg dat ik het anders ga aanpakken. Heb het dus wel begrepen na 5 keer te horen dat 1 keer in de week rijden niet goed is. Heb ook gezegd dat ik dus zal longeren.
Heb niet gezegd dat ik niet in de wei kan rijden enkel dat ze dan de hele tijd wil gaan grazen.
Di witte plekken zijn nu bekeken. Het kan goed zijn dat deze ontstaan zijn door mijn dunner pad dat ik maanden heb gereden.
Dierenarts heeft gezegd dat ik even moet afwachten wat betreft het zadel.
30 km is geen probleem als je inde week ook met het paard werkt (ga dat dus doen).
Als ze met de volgende rit weer weigers dan weet ik toch dat het haar tanden niet zijn en laat ik dus zoals gezegd evelien komen.
Weet niet wat iedereen nu nog wil dat ik doe?
Voor mij mag er een slotje op.
Bedankt voor de info allemaal :wave: .

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:39

Zou eerst even uitsluiten dat het niet aan het zadel ligt. Als het het zadel niet is zijn het puberstreken, heb er hier ook zo eentje.
Vind 30 km 1 x per week toch wel ongelijk verdeeld. Heb je geen mogelijkheid om 3x per week 10 km te doen? 30 km 1 x per week, daar bouwt je paard geen conditie mee op en krijgt hij waarschijnlijk ook spierpijn van.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:40

sjojo schreef:
Vind beetje dat jullie doordraven aangezien ik toch zeg dat ik het anders ga aanpakken. Heb het dus wel begrepen na 5 keer te horen dat 1 keer in de week rijden niet goed is. Heb ook gezegd dat ik dus zal longeren.
Heb niet gezegd dat ik niet in de wei kan rijden enkel dat ze dan de hele tijd wil gaan grazen.
Di witte plekken zijn nu bekeken. Het kan goed zijn dat deze ontstaan zijn door mijn dunner pad dat ik maanden heb gereden.
30 km is geen probleem als je inde week ook met het paard werkt (ga dat dus doen).
Als ze met de volgende rit weer weigers dan weet ik toch dat het haar tanden niet zijn en laat ik dus zoals gezegd evelien komen.

Wauw, jij bent echt heel goed in selectief lezen.

Volgens mij heeft niemand gezegd dat een paar keer longeren het probleem oplost, dat is echt niet genoeg namelijk. Als je 30 km wilt rijden, moet je dat over een periode van meerdere weken, misschien wel maanden omdat het paard nog jong is, opbouwen. En met longeren bouw je niets op hoor, hooguit een minibeetje conditie maar daar gaat het niet om...Het gaat om de spieren die jou en je zadel moeten dragen, die bouw je alleen op door serieus met je paard te gaan werken. En serieus hoeft niet lang te zijn, maar wel correct, dus over de rug, intervaltraining afgewisseld met bakwerk.

Verder zeg je nu dat je 'het anders aan gaat pakken' maar je hebt ook al een aantal keer gezegd dat je alsnog die ene rit gaat rijden. Ofwel, je eigen wensen staan bij jou heel, heel ver boven het welzijn van je paard.

Wat mensen hier willen, is dat je je paard ten eerste wat rust gunt om zijn spieren bij te laten komen, en hem daarna netjes op gaat bouwen naar het niveau waar je hem wilt hebben. En of dat dan 10 of 30 km is, maakt niet zoveel uit. En opbouwen en een paar keer 15-30 minuten longeren is niet, ik herhaal niet, hetzelfde.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:45

_/-\o_

Yelly schreef:
De rugspieren van een paarden moeten ook worden voorbereid op het dragen van een ruiter en worden getraind om op de juiste manier de ruiter te blijven dragen. Een rit van vijf uur is een behoorlijke belasting voor een paard van nog maar vier jaar oud, zeker wanneer het dier daar niet op de juiste manier op wordt voorbereid. Tevens is ze nog in de groei, daar moet je absoluut rekening mee houden. Ik rijd mijn merrie van drie ook, maar wel wel met beleid in verband met de groei en met het oog op de toekomst. Ik neem aan dat jij ook nog lang van jouw paard wil genieten :)

Esther legt het alleen duidelijker en directer uit, gok ik ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:18

sjojo schreef:
V. Het kan goed zijn dat deze ontstaan zijn door mijn dunner pad dat ik maanden heb gereden.
.

Met andere woorden een dikker pad moet verdoezelen dat het zadel niet past?! Bij een goed passend zadel moet je juist met dunner pad rijden omdat je er anders weer teveel tussen gaat proppen en dit niet ten goede komt van het passen van het zadel..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:51

sjojo schreef:

Ik denk dat de mensen doordraven omdat de oplossing niet is, meer longeren, maar meer rijden! Bv. 2x per week een kortere rit, en dan 1x per week je lange rit van 30 km (nadat je hebt opgebouwd, uiteraard...). Opzich is 30 km met een goed getraind paard geen probleem, wel dat je voor de rest niet rijdt. Met longeren bouw je geen extra conditie op..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:52

Als je goed longeert kun je wel degelijk conditie en spieren kweken hoor. Mijn shet werd vroeger toen we haar aan het beleren waren 3x per week intensief aan de longe aan het werk gezet. Haar conditie is toen een stuk verbeterd. En als je aan de dubbele longe werkt kun je ook buiging enz meepakken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:54

capopjekop schreef:
Als je goed longeert kun je wel degelijk conditie en spieren kweken hoor. Mijn shet werd vroeger toen we haar aan het beleren waren 3x per week intensief aan de longe aan het werk gezet. Haar conditie is toen een stuk verbeterd. En als je aan de dubbele longe werkt kun je ook buiging enz meepakken.

Klopt opzich wel. Ik kreeg niet meteen de indruk dat TS het over intensief longeren had :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:57

Ik noem het dierenmishandeling. Klinkt misschien cru, maar die mensen die zonder enig verstand van zaken zo met een paard omgaan, die niet willen leren van ervaringen van anderen, die goede raad van behulpzame paardenmensen afslaan.....die ben ik zo zat!
Staat er straks weer een totaal vernielde zevenjarige bij de slager.......
Je komt met een verhaal waar vragen aan vastzitten. Prima. Je krijgt antwoorden en goede tips. Die zou je als cadeaus moeten zien!Ik zou zeggen: doe er iets mee! Maar nee hoor. Vrijwel alles wordt afgedaan als gezeur. Wat moet jij nog veel leren in je leven,TS !

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:12

Hoe zit het met de basis van je paard? Ik begrijp dat je alleen maar in de bossen rijd, en ze daar haar eigen tempo mag bepalen??? Ook in het bos moet het paard naar je luisteren, JIJ bepaald het tempo, niet je paard! Als je niet in een bak kunt rijden, maak dan kleinere buitenritten en dan bepaal JIJ het tempo. Neem daar ook wat oefeningen in mee. Maar waarom pak je de trailer dan niet en ga je ergens les nemen, zodat je leert hoe je je paard zijn rugspieren laat gebruiken.
Wees zuinig op je paard, hij is nog zo jong! 4 jaar, en dan al vanaf december flinke buitenritten, dus toen was hij nog maar 3.
Ik begrijp dat je met een westernzadel rijd, daar is het juist heel erg belangrijk dat het goed past. Eurohorse is prima, ze geeft je goed advies.
Laatst bijgewerkt door hiphopje op 27-09-12 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:13

Groeischijven in de rug van een 4-jarige zijn nog niet gesloten. Daar wil je dus niet te lang op gaan zitten. Paard heeft geen zenuwen op die plaats, dus hij kan zelf niet aangeven dat je zijn rug aan het kapotmaken bent..

Ik rij mijn 4-jarige ongeveer 4 keer per week, nooit langer dan een uur (bosritje zo nu en dan daargelaten).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:25

MarjanB schreef:
sjojo schreef:
V. Het kan goed zijn dat deze ontstaan zijn door mijn dunner pad dat ik maanden heb gereden.
.

Met andere woorden een dikker pad moet verdoezelen dat het zadel niet past?! Bij een goed passend zadel moet je juist met dunner pad rijden omdat je er anders weer teveel tussen gaat proppen en dit niet ten goede komt van het passen van het zadel..

Het gaat om een westernzadel toch? Daar moet altijd een relatief dikke pad onder vanwege de drukverdeling. Het klopt dat die dingen (hoe dik of dun ook) niet voorkomen dat een slecht passend zadel de rug van je paard verpest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:45

Onze oude merrie heeft bij haar vorige eigenaar eenzelfde rijpatroon aangehouden. Een week stilstaan en daarna vol crossen door het bos uren. Om daarna weer een week stil te staan in de wei. Zij was ongeveer elf toen ze bij haar kwam en veertien toen wij haar kochten met volledig versleten benen. En ze was nog wel volwassen toen haar dit overkwam. Voor een jonkie lijkt het me helemaal geen verstandig rijpatroon.

Vergelijk het met jezelf. De hele week in huis wat rondscharrelen en op zondag een 50 km wandeling maken met stukjes rennen erbij. Gegarandeert dat je maandag en dinsdag spierpijn hebt en je na een paar weken de lol in het wandelen wel gaat verliezen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:56

FCSA schreef:
Groeischijven in de rug van een 4-jarige zijn nog niet gesloten. Daar wil je dus niet te lang op gaan zitten. Paard heeft geen zenuwen op die plaats, dus hij kan zelf niet aangeven dat je zijn rug aan het kapotmaken bent..

Ik rij mijn 4-jarige ongeveer 4 keer per week, nooit langer dan een uur (bosritje zo nu en dan daargelaten).

Een paard wat geen zenuwen in de rug heeft? Waarom voelen ze dan wel een vlieg zitten?

Ik ben wel benieuwd naar een foto van het paard met zadel erop.
Zadel wat past is zoooooo belangrijk.
En als je met een dun dekje drukkingen krijgt (want dat zijn de witte haren) krijg je ze met een dikke gegarandeerd.
Bel gewoon Evelien nou maar dan weet je het zeker. Daarnaast verkoopt Evelien ook heerlijke zadels voor lange buitenritten ;)

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:00

russel schreef:
Kan jij je voorstellen als je 1 keer in de week losgaat en even een flinke bewegingstraining moet doen, dat je 3 dagen daarna spierpijn hebt? Jouw paard heb je aangeleerd dat door de bossen daarna vemoeidheid en pijn oplevert.....

Heb op een recreatie stal gestaan, paarden werden de stal uitgetrokken, een flinke bosrit, paard kletsnat terug, op stal of wei in en weg waren ze, tot de volgende zondag......paard was type als brommer uit hok halen en racen maar....

helemaal mee eens! 1x in de week en dan direct 30km...
paard krijgt enorme verzuring in de spieren,
en vervolgens weer 6 dagen niets doen...
denk dat je de dagen erna het paard moet laten bewegen,
om zijn afvalstoffen kwijt te laten raken,
30km is niet niks... maar begrijp niet dat je dat zelf niet door hebt,
is niks meer dan logisch nadenken...

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:06

Zo ie zo moet je bij een jong paard zadel wat vaker na laten kijken
Beestje groeit en veranderd toch

Dus TS
waarom laat je de zadelmaker er niet gewoon alsnog bijkomen als dubbelcheck

Ik heb beetje de indruk dat dit een "schreeuw om aandacht" topic is (geworden)
door de antwoorden die je geeft...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:07

Cowgirl schreef:
FCSA schreef:

Een paard wat geen zenuwen in de rug heeft? Waarom voelen ze dan wel een vlieg zitten?

Aan de oppervlakte van de rug wel, maar in de wervels/groeischijven niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:44

Andewi schreef:
Hoi,

hebben jullie allemaal welleens bij gehouden hoeveel km je maakt als je een uurtje dressuur rijdt in de bak??
miss is dit een idee voor dat jullie allemaal van de daken schreeuwen dat 30 km echt Not done is.

Ik ben het er mee eens dat het lijkt alsof als je 1x in de week 30 km rijdt veel is.
maar als je het terug rekent 30 km in 3 uur is dat een gemiddelde snelheid van 1 km per 10minuten.
Dit is stap.. je stapt namelijk makkelijk 1km in 10 m.

dus het valt allemaal nog wel mee denk ik zo.

Toch wel even je zadel laten checken Sjojo...

Ook dressuur rijden in de bak mag je bij zo'n jong paard niet te lang doen, en dan zeker niet maar 1 keer in de week!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:55

Andewi schreef:
Hoi,

hebben jullie allemaal welleens bij gehouden hoeveel km je maakt als je een uurtje dressuur rijdt in de bak??
miss is dit een idee voor dat jullie allemaal van de daken schreeuwen dat 30 km echt Not done is.

Ik ben het er mee eens dat het lijkt alsof als je 1x in de week 30 km rijdt veel is.
maar als je het terug rekent 30 km in 3 uur is dat een gemiddelde snelheid van 1 km per 10minuten.
Dit is stap.. je stapt namelijk makkelijk 1km in 10 m.

dus het valt allemaal nog wel mee denk ik zo.

Toch wel even je zadel laten checken Sjojo...

Berekening klopt ook niet helemaal :)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:02

Ik ben een endurance ruiter en over 30 km mag je op wedstrijd max 3 uur doen. Dat houd wel in dat je bijna 3 uur moet draven omdat je anders buiten de tijd valt.

De meeste paarden stappen tussen de 5 en 7 km per uur.

Mijn paard van 6 jaar is nu in zijn 2de trainingsseizoen en zelfs nu rijden we niet iedere week 30 km omdat dat gewoon teveel is qua training. zeker 2 tot 3 maal per week moet hij ook nog in de bak werken of nog een buitenrit op rustig tempo erbij om conditie te kweken.

Ik vind dat je je paard zeer zwaar overwerkt maakt en vraagt om blessures bij je paard

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:09

mrie schreef:
Kivas schei eens even uit. Jouw visie is niet de enige weg naar Rome. Daarbij breng je het ook nog al een beetje botjes.

Ik heb nooit vermeld dat mijn visie de enige en juiste manier naar Rome is, maar TS negeert ieders commentaar..
Als je een topic plaatst met daarin een vraag aan mede-bokkers kun je antwoord verwachtten, ook hetgeen waar je niet naar verlangt..

Uit TS reacties haal ik geen blijk van waardering en verandering.. (wat meer in de week longeren is voor mij geen juiste training, al is het wel een begin) Vandaar mijn reactie! Dat jij (en misschien andere) dat "botjes" vinden is echter aan jou.. Ik ben me bewust vanwaar ik mee bezig ben en van wat ik denk en zeg (schrijf)..

Nogmaals TS ik hoop echt voor je dat je er uit komt en je de adviezen en tips ten harte neemt (ook vanuit het andere topic)