Mishandeld, rotverwend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:06

anneliesdj schreef:
Tiahastrona schreef:
@ anneliesdj
Alles wat bij een fokker in de opfok staat loopt in de wei (winter loopstal). Waiboerhoeve heeft toen onderzocht of er achterstand is als er eerst 3 jaar niets mee wordt gedaan. Na enkele weken zitten ze op zelfde niveau als paard dat vanaf veulen in handen is. Heeft dus geen nut.
Dan ga ik er wel vanuit dat persoon bekwaam is en dus weet wat hij/zij doet.

Natuurlijk leren ze dat in een paar weken allemaal aan.
Maar waarom zou je het jezelf moeilijk maken door zo'n dier eerst 3 jaar te laten verwilderen en daarna met een paard van 600 kilo aan het worstelen te gaan terwijl je ze ook gewoon op een paar dagen oud zonder tegenstribbelen lekker kunt knuffelen.

idd helemaal mee eens. Zo'n kleine dingen moeten ze gewoon kennen. Paard van 2 wat naar de smid moet, moet ook een halster om, kunnen meelopen en voetje geven.
En de tip zoals ergens staat op pag. 1 dat je het halster om kunt laten, zou ik absoluut niet doen in de stal!
Als je paard zich moeilijk laat vangen op de wei kun je een leder halster omdoen en niet invetten.
Maar zsm leren om halster om te doen, meelopen, voetjes geven en vraag hulp als het je niet lukt.
Ik ken jou en je paard niet dus ik kan ook geen oordeel geven over mishandelt, verwend of miscommunicatie.

Belleke30

Re: Mishandeld, rotverwend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:56

Ik weet het ook niet, voor mij is het ook maar gokken wat ze al dan niet heeft meegemaakt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:49

Wat een paard wel of niet heeft meegemaakt is eigenlijk ook niet van belang. Daar hechten wij mensen veel te veel waarde aan. Een paard leeft in het 'nu'. Uiteraard kunnen ervaringen van het verleden het beeld van 'nu' veranderen, maar dan nog werk je in het heden en niet in het verleden.

Bij een paard wat z'n hoeven niet graag geeft uit angst, maakt het namelijk niet uit of dat het paard vroeger mishandelt is of het gewoon nooit geleerd heeft. Als het angstniveau hetzelfde is, blijft de aanpak hetzelfde.

Probeer dus de motieven van het paard in het heden uit te vogelen. Zie je angst of alleen onwil? Gedraagt het paard zich oha dominant of onderdanig en hoe gedraagt het paard zich in deze situatie?
Kijk ook naar wat voor methode je hoefsmid wilt gebruiken. Jij kunt namelijk alles in kleine stapjes willen doen, maar als de hoefsmid vervolgens vindt dat het paard gewoon in één ruk stil moet staan en braaf moet zijn, heeft het geen baat gehad bij jouw methode en wordt de hoefsmid een hel.

Heeft jouw paard echt meer tijd nodig is het ook geen ramp als de hoefsmid iets later komt en jij ondertussen alleen een beetje vijlt in korte stukjes. Liever dat de hoefsmid zo snel mogelijk elke keer netjes kan bekappen dan dat het de eerste keer net gaat en het daarna één groot fiasco wordt.

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:51

Pluttersput schreef:
Lastig. Maar echt angst is het denk ik niet. Maar goed, van achter de pc is het moeilijk te beoordelen. Wel een tip: slaan is not done. Niet uit angst niet, niet uit dominantie niet.

Idd, als paarden slaan is er iets mis. Een goed paardje zal nooit zomaar slaan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:54

Stefannnnie schreef:
Pluttersput schreef:
Lastig. Maar echt angst is het denk ik niet. Maar goed, van achter de pc is het moeilijk te beoordelen. Wel een tip: slaan is not done. Niet uit angst niet, niet uit dominantie niet.

Idd, als paarden slaan is er iets mis. Een goed paardje zal nooit zomaar slaan.

Wel als jij alle voorgaande tekenen negeert en doorgaat omdat het paard toch stilstaat of nog niet onhandelbaar reageert. Maak er nou niet meteen meer van dat het is. Het blijft een prooidier, wanneer het niet weg kan gaat het in de aanval.

KnoopiE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:43

al aangedacht om een positieve beloning systeem te gebruiken ?
Elke dag even een uurtje erbij pakken vraag ff een 2de om hulp als ze eenmaal ene halster om heeft. kan je beginnen.

1. pak een 2de grotere halster die gemakkelijk aangedaan kan worden en er weer af gehaald kan worden.
En doe een uur lang oefeninegen ermee, halster erop en als ze een beetje meewerkt belonen met een stukje suikerbiet ofsow. klopje op de hals verzin iets waar ze blij van word doe dat een uur lang elke dag 2 weken lang dan gaat ze vanzelf dat halster associeren met iets leuks en goeds.

2. de benen is bij veel jongen veulens, jaarlingen, paarden een apart iets sommige vinden het niet erg en anderen haten het. gebruik gewooon hetzelfde systeem probeer het absoluut niet te forceren want dat kan het 2x zo erg maken.eerste paar daagjes gewoon simpel tot aan de knieen als ze toegeeft een beloning als ze niet toe geeft niet straffen niet boos doen of was dan ook en zorg dat jou stem stabiel is rustig kalm alsofw er helemala niks aan de hand.

hoop dat je er wa aan heb

Paarden die trappen bokken steigeren slaan wat dan ook is 9 van de 10 keer jou eigen fout omdat jij de voor tekenen niet beantwoord heb.
paarden zijn nog steeds VEE zijn geen cavia's
zelfde systeem ga nara afrika zoek een lading leeuwen op als ze naar je blazen grommen. of wat dan ook zijn tekenen dat je moet wegwezen dat ze je niet willen hebben nou ELK dier heeft die en die moeten gerespecteerd worden.

Tis aan jou hoe je ermee omgaat straf je het af of probeer je een compromis te sluiten

Belleke30

Re: Mishandeld, rotverwend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 11:16

De eerste keer dat ze stampte lag inderdaad aan de persoon. Bij mij heeft ze het zelf nog niet gedaan.

Knoopie daar heb ik wel iets aan, bedankt :)