Mijn paard "irriteert" me altijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:12

Ayasha schreef:
Mijn paard kan dat "verschil" niet maken, dat mag ik niet van hem verwachten want dat begrip "kent" hij niet. Dat is iets menselijks.

Ik vertrouw mijn paard ook maar tóch leert hij enkel in mijn ruimte te komen als hij daarin uitgenodigd wordt. Om misverstanden te voorkomen.

Iets menselijks? Lamenielache... er zijn paarden die heel goed begrijpen dat ze zachtjes moeten doen wanneer ze hun mens kroelen. Een paard is niet achterlijk, ze zien en ruiken beslist dat wij. de mensen, een andere diersoort zijn. Het is dus aan ons om aan te geven hoe het paard met het fenomeen mens om moet gaan.

Als jij je paard niet in "je ruimte" wil laten, vertrouw je hem dan wel écht? En als jouw paard wat heeft (pijn/verdriet/stress) en heeel dicht tegen je aan komt staan, sla je 'm dan echt? :\

Ik snap nooit zo goed als mensen paarden gevaarlijk vinden. Paarden zijn erg zachtaardige, vriendelijke wezens.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:12

Geryon schreef:
De kleine lettertjes.. Dat vind ik ook erg jammer. Zo'n hersendood paard vind ik ook helemaal niet leuk. Ik heb er hier nog eentje staan. Een die gewoon rustig is en de humor niet heeft. Vind ik persoonlijk niks aan...

Ben wel van mening dat je alleen zulke afspraken kan hebben met je humor paard als je er een goede band mee hebt.

Tsja, wat zal ik zeggen... De een vindt iets humor, de andere dominant. Persoonlijk neig ik naar humor, al zie ik wel de dominantie van de handelingen van het paard in... En is dat in combinatie met onervaren mens geen aanrader. Maar als mens zich al langer in paard verdiept, de verhoudingen bevestigd zijn, ach.... Tuurlijk flikkert mijn hengstje wel ns mn kruiwagen om (had ik geen 15 meter weg moeten lopen) of heeft z'n vriendje de ruin jeuk aan z'n hoofd, en ziet ie mij als fijn schuur-object. Is dat erg? Als ik er geen zin meer in heb, hoef ik bij wijze van spreken maar een keer te kuchen, irl te wapperen met m'n handen, en dan gaan ze gewoon hun eigen ding weer doen.

Edit: jij hebt het over een paard dat mogelijk van zichzelf niet zo is? Ik heb het over paarden met een uitbundige natuur, die wegens bovengenoemde zogenaamde paard-natuurlijke methodes geleerd hebben dat het beter is hersendood te zijn.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:20

ikke schreef:
Huh?? Wat heeft in elkaars persoonlijke ruimte komen met sex te maken? :? :?

Dat jij iets te kort komt, hoef je niet gelijk op een ander te projecteren.

:D :D :D ikke ligge hier dubbel proest.... +:)+ _O- _O-
Wat een echt bokt draadje wordt dit weer zeg.

Zeg dus ook: leuk zulke paarden om ons heen. >> "TS: GENIET VAN DIE KNOL!!!!!!!"

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:25

Koper schreef:
Iets menselijks? Lamenielache... er zijn paarden die heel goed begrijpen dat ze zachtjes moeten doen wanneer ze hun mens kroelen. Een paard is niet achterlijk, ze zien en ruiken beslist dat wij. de mensen, een andere diersoort zijn. Het is dus aan ons om aan te geven hoe het paard met het fenomeen mens om moet gaan.

Als jij je paard niet in "je ruimte" wil laten, vertrouw je hem dan wel écht? En als jouw paard wat heeft (pijn/verdriet/stress) en heeel dicht tegen je aan komt staan, sla je 'm dan echt? :\

Ik snap nooit zo goed als mensen paarden gevaarlijk vinden. Paarden zijn erg zachtaardige, vriendelijke wezens.

Nergens staat dat hij nooit in mijn ruimte mág. Als dat ergens staat, gaarne quoten.
Er staat dat hij er enkel in mag wanneer ik hem daarin uit nodig.
En mijn paarden komen niet in mijn ruimte tenzij ik hen er in uit nodig dus ik hoef helemaal niet te slaan. Dat is nu het mooie aan een duidelijke communicatie. Mijn paarden hebben altijd dezelfde regels en als baasje een keer minder verdraagzaam is, merken ze daar niks van want ook als baasje gewoon goed gezind is, mogen ze geen borstels af pakken of duwen of wat dan ook.

Ik snap nooit dat mensen denken dat paarden kittens zijn en ze ook zodanig behandelen. En het dan gek vinden dat er een keertje eentje komt waarmee ze ongelukken doen.

Ik moet best hard lachen om de kleine lettertjes over hersendood zijn. :D Als je iemand die mijn paarden kent verteld dat ze "hersendood" zijn ga je heel hard uitgelachen worden. :') Er is een verschil tussen weten waar de grenzen liggen en hersendood zijn.

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 18:30

yenopi schreef:
ikke ; je beschrijft het erg mooi allemaal, ben het helemaal met je eens ... wederzijds respect of vertrouwen kan ook zonder geweld worden bereikt is mijn bescheiden mening !

Is het paard dominant , of wil ze je iets vertellen ??? Misschien dat ze heel erg blij is en graag wil spelen met jou ?

Zoals iemand al gevraagd had hoe ze in de kudde staat: erg dominant is ze niet. Ze weet wat ze wel en niet wil (bij andere paarden, mij laat ze meestal m'n gang wel gaan) maar voorderest? Nee, niet echt. Ze weet gauw genoeg wanneer ik boos ben en dan houdt ze er rekening mee. Ondanks dat ze soms iets wil gaan duwen (maar dat kan ook aan die dikke pens van haar liggen want ze waggelt haha) loopt ze voor derest altijd netjes naast me met haar hoofd redelijk laag..

@Geryon: een van die andere 2 paarden is ook zo'n automatisch, rustig paard waar je nooit wat mee beleefd... je roept d'r naam en het komt aan sjokken, je hebt geen halster nodig niks want ze doet het toch allemaal wel. Soms is het wel lekker om zo'n nuchter paard te hebben bijvoorbeeld op buitenrit, maar er is inderdaad weinig aan.. ik heb liever een paard waar een beetje leven in zit. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:51

Sientje schreef:
Geryon schreef:
De kleine lettertjes.. Dat vind ik ook erg jammer. Zo'n hersendood paard vind ik ook helemaal niet leuk. Ik heb er hier nog eentje staan. Een die gewoon rustig is en de humor niet heeft. Vind ik persoonlijk niks aan...

Ben wel van mening dat je alleen zulke afspraken kan hebben met je humor paard als je er een goede band mee hebt.

Tsja, wat zal ik zeggen... De een vindt iets humor, de andere dominant. Persoonlijk neig ik naar humor, al zie ik wel de dominantie van de handelingen van het paard in... En is dat in combinatie met onervaren mens geen aanrader. Maar als mens zich al langer in paard verdiept, de verhoudingen bevestigd zijn, ach.... Tuurlijk flikkert mijn hengstje wel ns mn kruiwagen om (had ik geen 15 meter weg moeten lopen) of heeft z'n vriendje de ruin jeuk aan z'n hoofd, en ziet ie mij als fijn schuur-object. Is dat erg? Als ik er geen zin meer in heb, hoef ik bij wijze van spreken maar een keer te kuchen, irl te wapperen met m'n handen, en dan gaan ze gewoon hun eigen ding weer doen.

Edit: jij hebt het over een paard dat mogelijk van zichzelf niet zo is? Ik heb het over paarden met een uitbundige natuur, die wegens bovengenoemde zogenaamde paard-natuurlijke methodes geleerd hebben dat het beter is hersendood te zijn.

Ben het wel met je eens hoor. Paard kan bepaalde dingen echt wel uit dominantie doen, daarom zijn grenzen ook zo belangrijk.
Ik had het in de eerste instantie over paarden die zo gemaakt worden inderdaad. :j
En toen bedacht ik me dat ik hier ook een dooie heb staan :') Maar die is gewoon rustig van haar zelf.

Inderdaad soms fijn om zo'n nuchter paard te hebben. De mijne is erg druk en het paard die ik train echt nuchter dus dat is wel fijn!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:37

Nuchter en doodgeparellied vind ik toch wel verschillende dingen. Kan wel met Sientje meegaan dat hoe uitbundiger/intelligenter/ondernemender/gevoeliger het paard hoe groter het risico op hersendood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:58

TS: Heerlijk paard heb je :D En erg herkenbaar, want ik heb bij jouw OP net hetzelfde gevoel als ik bij mijn kerels op de weide kom. Ik ga op soortgelijke manier om met mijn 2 ruinen en jawel, met mijn 2 hengsten. De ene hengst is shet, de andere is een net 4-jarige warmbloed. En jawel, die weet erg goed waar de klepel hangt en hoe hij mensen moet uittesten.

Ik heb een erg dominante merrie gehad, een onzekere/dominante merrie, en nu die 2 hengsten en die 2 ruinen. En met elk van die paarden had en heb ik die klik nog steeds. Ik moet maar 1x "hey" zeggen of "X, neen" en ze houden gelijk op. Grenzen zijn perfect duidelijk en weet je, net dat maakt het zo heerlijk. Er is geen discussie meer over mag dit wel of niet, het is gewoon voor elke partij duidelijk.

Ja ze gooien wel eens de kruiwagen omver, ze halen wel eens ongein uit, de grote hengst durft wel eens een rubber emmertje weggraaien om er dan als een idioot mee te gaan zwaaien en weglopen, maar hij brengt het me altijd netjes terug :P

Ik heb hier maar 1 tip voor: zolang het voor jou en je paard onomstotelijk duidelijk is waar de grenzen liggen en je kan binnen die grenzen ongestoord lol maken, gewoon DOEN!

En nou krijg ik bokt over me heen omdat ik dit doe met 2 hengsten _O-

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:44

als ik het allemaal zo lees is jouw paardje gewoon happy en laat ze je dat zo weten , hoe dat zo komt zul je niet zomaar te weten komen.

geniet van haar en haar humor , persoonlijk heb ik ook liever een humorvol actief paard die af en toe de grens opzoekt dan een "robot" die niets verkeerd doet en in een staat van selflearned helplesnes verkeert

blijf wel op je grenzen letten, maar volgens mij zit dat wel goed :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:55

Ayasha schreef:
Ik weet niet hoe het met jouw lief zit, maar mijn lief heeft een hoger iq en eq dan mijn paard. En beslist een meer vergelijkbaar. Mijn lief kan oorzaak-gevolg denken. Paarden over het algemeen niet zo.
Mijn lief weet dat hij met zijn 80kg en het feit dat het een getrainde man is, nu eenmaal voorzichtig moet zijn met zijn vriendin van 45kg en 1.52m aan lengte. Mijn paard kan dat "verschil" niet maken, dat mag ik niet van hem verwachten want dat begrip "kent" hij niet. Dat is iets menselijks.

Ik vertrouw mijn paard ook maar tóch leert hij enkel in mijn ruimte te komen als hij daarin uitgenodigd wordt. Om misverstanden te voorkomen.

Ayasha schreef:
Humor is niet schuren of aan de kleren terug trekken. Zeker dat laatste is gewoon dominantie en respectloos. Dat mag mijn vriend zelfs niet want dan krijgt ie inderdaad een knal voor zijn kop.

Goh, wat zou jij dan doen als een paard gewoon tegen je aan komt staan?

Mijn paard weet heel goed dat ik niks te melden heb tegenover 700kg paard en toch zal ie dat niet misbruiken maar daar juist heel voorzichtig mee omgaan.

Wellicht begrijp je het beter als ik zeg dat ik een zeer geringe eigen ruimte hebt jegens mijn paard?
Mijn paard mag aan mij schuren, zolang dat enigsinds voorzichtig gaat. Mijn paard mag kroelen en met beleid ook knabbelen. Mijn paard mag eigen initiatief tonen in tempo en richting, zolang onze of andermans veiligheid niet in het geding is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:06

Ayasha:

je paard en jij. Wie van jullie twee is ook weer het prooidier/vluchtdier? En daarmee degene om de ander, het roofdier, niet te vertrouwen en niet in de buurt te willen hebben?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 23:00

Koper schreef:
Ayasha schreef:
Mijn paard kan dat "verschil" niet maken, dat mag ik niet van hem verwachten want dat begrip "kent" hij niet. Dat is iets menselijks.

Tsja ik wil mensen/paarden/honden/katten/andere dieren ook alleen maar in mijn ruimte als ik daar zelf om vraag. En andersom respecteer ik ook hun persoonlijke ruimte!
Mijn paard vind het veel fijner om bij elkaar uit die ruimte te blijven en op die manier te werken(in eht werken is de ruimte uiteraard kleiner). Mijn pony wil juist wel aan je plakken en dichtbij blijven(ook eentje met heel veel humor). Maar daarin ben ik wel heel duidelijk in grenzen, mijn paarden mogen veel, heel veel tov een vreemd paard voor mij(wat logisch is, want je hebt geen idee hoe een vreemd paard reageerd). Mijn oudere merrie die ik al 8 jaar heb, zal in echte noodsituaties ook het laatste woord hebben. Waarom? Omdat dat paard veel te intelligent is om zich dan door mij iets te laten vertellen, daarnaast heb ik blind vertrouwen en als er echt nood is zij het beter op kan lossen als ik(puur vanwege bepaald instinct wat de mens 'niet meer' heeft).
Mijn jonge pony is totaal anders, heeft veeeel meer leiding nodig van mij. En doet echt alles wat gezegd word, zonder zelf daar een conclusie over te trekken.

Maar ik vind paarden niet gevaarlijk(op die enkele keer na, die gevaarlijk reageerd door aangeleerd gedrag) en ben zeker niet bang voor ze. Maar ik wil wel wederzijds respect.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 23:07

En waarom is het dan respectloos als een paard in "je ruimte" komt?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 23:30

Koper schreef:

Nou het heeft natuurlijk wel alles te maken met de manier waarop een paard in jouw ruimte komt. Het is niet per definitie respectloos wanneer een paard in jouw ruimte komt. Maar het moet wel onder bepaalde voorwaarden gebeuren imo. En dan vooral ook onder mijn voorwaarden. En die voorwaarden zullen ook per persoon en per paard verschillen. Er is niet 1 regel voor en ik denk dat de meningen daarom ook zo uiteen lopen in dit topic. Niet iedereen vindt hetzelfde prettig, en staat hetzelfde toe. Wat het nog niet goed of fout maakt. Ik denk dat veel mensen daar een beetje aan voorbij gaan. Zolang de situatie veilig blijft zal je met het ene paard heel ver kunnen gaan en met het andere paard niet. Iedereen is verschillend en elk paard ook. Al zijn er natuurlijk wel wat basisvoorwaarden. En ik blijf erbij, 51% is voor mij en 49% is voor het paard. Ik heb altijd het eindoordeel (of tenminste, daar streef ik naar ;) ). En dat heeft vooral ook heel erg met mijn eigen veiligheid te maken, wat Ayasha ook een beetje aanhaalt. Paarden denken nu eenmaal niet hetzelfde als mensen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 08:30

ikke schreef:
Goh, wat zou jij dan doen als een paard gewoon tegen je aan komt staan?

Mijn paard weet heel goed dat ik niks te melden heb tegenover 700kg paard en toch zal ie dat niet misbruiken maar daar juist heel voorzichtig mee omgaan.

Wellicht begrijp je het beter als ik zeg dat ik een zeer geringe eigen ruimte hebt jegens mijn paard?
Mijn paard mag aan mij schuren, zolang dat enigsinds voorzichtig gaat. Mijn paard mag kroelen en met beleid ook knabbelen. Mijn paard mag eigen initiatief tonen in tempo en richting, zolang onze of andermans veiligheid niet in het geding is.

Mijn paarden doen dat simpelweg niet en áls het al voor komt dan is het heel kort "Eh!"
Mijn paard mag niet schuren. Wel kriebel ik zelf zijn voorhoofd en oortjes na het rijden zodat hij dat ook niet nodig vindt. En dan staat ie heerlijk te genieten maar hij zal niet gaan duwen.

Koper: Wat wil je nu van reactie?
"ja je hebt gelijk ik ga mijn leven beteren"?

An_J

Re: Mijn paard "irriteert" me altijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:45

Wat ik niet begrijp is dat er hier op bokt altijd gelijk de woorden 'dominant' en 'respectloos' worden gebruikt.

Echt dominante paarden zijn met weinig te vinden. Wat het gros aan paarden hier is, is gewoon grensverkennend omdat 'baas' niet duidelijk en consequent genoeg is. En zoals normaal is in een kudde wordt de leiding regelmatig op de proef gesteld.

Waar ik ook mijn buik van vol heb zijn de mensen die dan direct uithalen onder het mom 'dat doen ze in de kudde ook'. Eer ze namelijk in een kudde zover zijn, zijn er al heel wat waarschuwingen over en weer geweest. Ook paarden hebben nuances in hun communicatie... .en als je dan echt een voorbeeld aan de kudde gaat nemen... doe het dan ook helemaal.

Maar goed ik begrijp dat dat off topic is, eigenlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:48

Eliine schreef:
Koper schreef:

Nou het heeft natuurlijk wel alles te maken met de manier waarop een paard in jouw ruimte komt. Het is niet per definitie respectloos wanneer een paard in jouw ruimte komt. Maar het moet wel onder bepaalde voorwaarden gebeuren imo. En dan vooral ook onder mijn voorwaarden. En die voorwaarden zullen ook per persoon en per paard verschillen. Er is niet 1 regel voor en ik denk dat de meningen daarom ook zo uiteen lopen in dit topic. Niet iedereen vindt hetzelfde prettig, en staat hetzelfde toe. Wat het nog niet goed of fout maakt. Ik denk dat veel mensen daar een beetje aan voorbij gaan. Zolang de situatie veilig blijft zal je met het ene paard heel ver kunnen gaan en met het andere paard niet. Iedereen is verschillend en elk paard ook. Al zijn er natuurlijk wel wat basisvoorwaarden. En ik blijf erbij, 51% is voor mij en 49% is voor het paard. Ik heb altijd het eindoordeel (of tenminste, daar streef ik naar ;) ). En dat heeft vooral ook heel erg met mijn eigen veiligheid te maken, wat Ayasha ook een beetje aanhaalt. Paarden denken nu eenmaal niet hetzelfde als mensen.

Als veiligheid het issue is dat een paard niet in jouw ruimte mag komen, dan heb je een aantal elementaire zaken vergeten. Veiligheid zit 'm namelijk niet in regeltjes; veiligheid is "a way of life"
De manier waarop jij met je paard omgaat en de afspraken die daarbij gelden, dienen vanuit de opvoeing erin gebracht te zijn. Dan hoeft de persoonlijke ruimte niet groter te zijn dan de dikte van de haar op je arm..........
Ik streef ook niet naar het laatste woord, ik HEB het laatste woord. DAT maakt dat ik mijn paard in de juiste omstandigheden rustig 100% beslissingsbevoegdheid kan geven. Op het moment dat ie beslist iets te gaan doen wat niet handig is, kan ik namelijk ingrijpen en dan bepaal ik gewoon wat er gebeurt. Daar is op zo'n moment geen discussie over en als het paard dat onverhoopt wel doet, dan word ik zo hard als noodzakelijk.

An_J schreef:
Wat ik niet begrijp is dat er hier op bokt altijd gelijk de woorden 'dominant' en 'respectloos' worden gebruikt.

Echt dominante paarden zijn met weinig te vinden. Wat het gros aan paarden hier is, is gewoon grensverkennend omdat 'baas' niet duidelijk en consequent genoeg is. En zoals normaal is in een kudde wordt de leiding regelmatig op de proef gesteld.

Waar ik ook mijn buik van vol heb zijn de mensen die dan direct uithalen onder het mom 'dat doen ze in de kudde ook'. Eer ze namelijk in een kudde zover zijn, zijn er al heel wat waarschuwingen over en weer geweest. Ook paarden hebben nuances in hun communicatie... .en als je dan echt een voorbeeld aan de kudde gaat nemen... doe het dan ook helemaal.

Maar goed ik begrijp dat dat off topic is, eigenlijk.

Dat is heel simpel te begrijpen: oeverloos gebrek aan kennis.......

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:47

Dit lijkt me inderdaad niet heel dominant...een paard dat echt dominant is (of wil zijn }> , volgens mij is dat vaak het probleem), doet andere dingen. Een paard dat echt de baas wil zijn is denk ik per definitie niet speels...die zijn namelijk serieus bezig met hun plaats ten opzichte van de rest van de wereld en meestal niet erg humoristisch ingesteld.
Dit lijkt me gewoon een leuk paard...stel je eigen grenzen, volgens mij heb je een intelligent paard dus die zal prima begrijpen hoe het zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:40

Ayasha: eigenlijk liever een inhoudelijke reactie. Ik ga ervan uit dat je die hebt aangezien je nogal stellig bent.

Eliine schreef:
Nou het heeft natuurlijk wel alles te maken met de manier waarop een paard in jouw ruimte komt. Het is niet per definitie respectloos wanneer een paard in jouw ruimte komt. Maar het moet wel onder bepaalde voorwaarden gebeuren imo. En dan vooral ook onder mijn voorwaarden. En die voorwaarden zullen ook per persoon en per paard verschillen. Er is niet 1 regel voor en ik denk dat de meningen daarom ook zo uiteen lopen in dit topic. Niet iedereen vindt hetzelfde prettig, en staat hetzelfde toe. Wat het nog niet goed of fout maakt. Ik denk dat veel mensen daar een beetje aan voorbij gaan. Zolang de situatie veilig blijft zal je met het ene paard heel ver kunnen gaan en met het andere paard niet. Iedereen is verschillend en elk paard ook.

Wat je hier schrijft vind ik zinnig. Mijn paard heeft een tijd in een groepje gestaan met een jonge ruin die het liefst IN je zou komen staan. Deed 'ie bij iedereen, mens en paard. Altijd. Maar als je 'm vroeg om een stapje achteruit te doen deed hij dat. Ook bleef hij netjes op ongeveer een meter afstand als je 'm dat vroeg voordat hij bij je was. Pas las ik op bokt dat andere veulens van de vader van dat paard ook zo héél dicht bij iedereen willen komen. En zo heeft mijn paard ook dingen die zijn vader deed, en die zijn broers doen.

ikke schreef:
Als veiligheid het issue is dat een paard niet in jouw ruimte mag komen, dan heb je een aantal elementaire zaken vergeten. Veiligheid zit 'm namelijk niet in regeltjes; veiligheid is "a way of life"
De manier waarop jij met je paard omgaat en de afspraken die daarbij gelden, dienen vanuit de opvoeing erin gebracht te zijn. Dan hoeft de persoonlijke ruimte niet groter te zijn dan de dikte van de haar op je arm..........
Ik streef ook niet naar het laatste woord, ik HEB het laatste woord. DAT maakt dat ik mijn paard in de juiste omstandigheden rustig 100% beslissingsbevoegdheid kan geven. Op het moment dat ie beslist iets te gaan doen wat niet handig is, kan ik namelijk ingrijpen en dan bepaal ik gewoon wat er gebeurt.

Zo doe ik dat ook, ben er in oktober vorig jaar mee begonnen en het gaat erg goed, waardoor mijn paard ook steeds meer "beslissingsbevoegdheid" krijgt zoals jij dat zo mooi schrijft. Om maar even op de vergelijking met de kudde terug te komen: paarden in een kudde zorgen voor elkaar. Kunnen van elkaar op aan. Het belangrijkste is dat een paard zich veilig bij je voelt, en dat lukt niet heel erg goed als hij je niet begrijpt of als je onvoorspelbaar bent (de ene keer mag iets wel, de andere keer mag het niet) Ook iemand die dominant is is niet veilig en zo iemand zullen ze niet graag willen volgen. Dominantie is het tegenovergestelde van zorgend leiderschap.

En verder vind ik eigenlijk dat mensen die recht op hun paard af lopen en 'm over z'n neus aaien zonder te informeren of dat wel gewenst is, en daarmee dus aangeven hoe je volgens hun een ander wezen benadert, niet moeten zeiken over niet in elkaars ruimte mogen komen. Zulke mensen aai ik altijd even in hun gezicht wanneer ik het ze toevallig bij mijn paard zie doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:09

Heerlijk, zo'n paard met gevoel voor humor! Zolang ze de grens weet (en die weet ze uit de omschrijving te lezen) is dit toch alleen maar genieten met je paard..
En een paard weet echt wel wanneer die voorzichtig moet doen en wat wel en niet geoorloofd is hoor... Lekker lol blijven maken met je knol! Zo te zien vindt je paardje je wel erg aardig.. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:11

Koper: hoe moet ik daar inhoudelijk op reageren?
Ik ben al net zo min een roofdier, als dat mijn paard nog een prooidier is. (Leeuwen heb ik hier al een tijd niet meer gezien en hoewel de wolven weer lijken op te komen zijn die niet snel geneigd om paarden aan te vallen). Hetgeen voor mijn paard het dichtst bij "roofdier" komt is de denkbeeldige puma in de plantenbak naast de piste.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:12

Probeer het wat breder te zien Ayasha. Wat is een paard z'n instinct ten opzichte van jou, de mens?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:15

Wil je onze rijpaarden vergelijken met de wilde paarden? :)
Dan houdt de discussie hier voor mij op want dat is debiel -m'excusez le mot-
Mijn paard ziet mens als eten, kroelen enz. Tenminste, dat vermoed ik want vertellen doet hij het me niet maar hij is altijd vrij enthousiast als ik aan kom dus eng vindt ie me niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:17

Dat is aangeleerd gedrag. Ze is geconditioneerd om jou als voedselverstrekker te zien.

Als ze in de eerste paar jaar van haar leven geen contact met mensen zou hebben gehad zou ze jou heel anders zien dan het geconditioneerde paard dat ze nu is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:20

Dus, opnieuw. Wil je echt onze rijpaarden nog gaan vergelijken met wilde paarden?
Of zullen we maar gewoon besluiten dat dat simpelweg zinloos is? ;)