Help, Mijn paard laat zich niet vangen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:52

Hier ook een paardje wat zichzelf niet altijd wilt laten pakken. Een arrogant, onzeker merrietje wat weinig vertrouwen heeft in mensen. Ligt er net aan hoe haar petje staat, zo kan ze ook in een keer op je af komen lopen. Als ze zich niet wilt laten pakken, los ik dit op met 'natuurlijk paardengedrag'. Ik hou het halster+touw vast in mn hand waar ze van af moet lopen, ik bepaal dan ook waar ze naartoe moet lopen. Op die manier scheid ik haar van de kudde en dwing ik haar zich te laten pakken. Ik hou het halster+touw uiteindelijk in mn rechterhand vast en vraag haar naar mn linkerhand te lopen. Ik moet haar dan ook altijd aan de linkerkant benaderen. Ik leg direct mn linkerhand op haar neusrug en doe haar gelijk het halster om. Zo wilde ze zich ook een keer niet laten pakken en rende als een gek samen met haar weidemaatje door het land. Ik ben er toen maar met een big smile bij gaan zitten en heb genoten van die mafkezen. Overigens is het een paardje wat erg graag aan het werk wilt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:06

jensvl schreef:
Dat is het paard verplichten. Dat is iets dat je beter niet doet. Waarom vraag je het paard niet te blijven stilstaan? De methode die ik hierboven heb aangehaald is een manier om te laten merken dat stilstaan als dat gevraagd wordt, makkelijker is dan wegvluchten. ik ben niet zo voor de methode van verplichten. Want ooit kom je een situatie tegen waarin dit niet werkt, en meestal is dat een situatie waarin je paard je onmiddelijk moet volgen omdat er anders een heel slechte afloop kan volgen.

Je komt ooit wss nog een paard tegen dat je zal laten zien dat verplichten niet werkt, omdat hij weet dat hij toch sterker is.

Ik vind de vraag veel beter.

Jij doet anders toch ook precies hetzelfde? Je kunt het natuurlijk in een ander jasje steken door te zeggen paard heeft een keuze en ik verplicht hem niet maar uiteindelijk wil jij wel dat hij doet wat jij wil. En ook door hem te verplichten maar je verdoezeld het alleen maar.
Nu kun je wel zeggen dat een paard vrijwillig doet wat jij zegt end maar dat geloof ik niet, want jij zegt een paard kiest jouw als leider heeft hij een keus dan? Waarschijnlijk niet want als over jouw heen loopt pik je dat ook niet dus tot in hoeverre heeft een paard nu eigenlijk een vrijwillig keus?
De keus om lekker de lanterfanten op de wei of met "baas" mee aan het werk?
Ben er redelijk van overtuigd dat mocht het paard echt kunnen kiezen dat ze er niet voor zouden kiezen dat wij er op klimmen om vanalles mee te doen.
Ook ik heb grotendeels gelezen wat je opgeschreven hebt en bevat weinig nieuws dan wat hier verteld is alleen dan extra lange uitvoering met een andere verwoording zodat het lijkt of het paard de keus heeft.

jensvl

Re: Help, Mijn paard laat zich niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:31

@Tigra:
Uiteindelijk wil ik idd dat het paard bij mij komt, maar om eerlijk te zijn heb ik de methode van het opjagen nog nooit moeten gebruiken. Eigenlijk enkel methode 1. Het paard wordt daar dus absoluut niet moe van. Het paard heeft de keus zich dus van mij af te bewegen, maar moet er dan wel tegen kunnen dat ik volg. Hiermee leer je het paard dat het toch zo veel makkelijker is om naar je toe te komen, dan weg te lopen. Met het andere verplichten leer je gewoon dat jij je paard kan opsluiten en vangen. Dat is geen oplossing. Hij leert niet wat hij het beste kan doen.
En ik wil er ook bij vermelden dat mijn paard dit probleem nooit heeft gehad. Het zijn enkel paarden die ik train met dat probleem, die ik dus zo moet behandelen. Dit doe je zodat de eigenaar er terug op een andere manier (een manier die het paard minder erg vind) mee aan de slag kan.
En nog iets. Als het paard zich niet wil laten vangen, waarom komt hij dan zonder fout altijd op het einde naar je toe, en volgt je? Je neemt idd wel comfort weg. Je kunt het als een vorm van verplichting zien, maar ik zie het als het paard uitleggen dat jou gedachten het beste zijn voor hem. Het is veel makkelijker voor hem om naar je toe te komen dan weg te lopen. En je helpt je paard zoeken naar gemak. Iets wat je paard niet erg vind. De andere manieren die ik hier heb gelezen helpen het paard niet om te leren hoe hij zich zonder moeite kan laten vangen. Als het echt verplichten is, zou ook de techniek bij de angst niet werken, maar zou het paard helemaal door het dolle heen gaan, en zichzelf verwonden.

Ook wil ik graag nog even vermelden dat als de verstandhouding tussen het paard en de ruiter goed ligt, het paard met plezier voor je werkt (was bij mijn paard toch). Als dat niet het geval is, zou ik afraden om voorlopig te rijden, en terug te gaan naar op de grond. Vergeet niet dat een paard normaal graag voor je werkt. Je moet alleen zijn oogpunt ook eens bekijken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:43

Tja. Zo kan ik elk woord dat niet zo leuk klinkt wel ombuigen naar iets dat wel lekker bekt. Uiteindelijk ben je gewoon je paard aan het verplichten. Ik leer een paard ook dat het makkelijker is om naar me toe te komen, alleen bij mij duurt het een stuk korter.

Net als het woord 'opjagen'. Klinkt niet zo leuk en jij zegt dat je het niet gebruikt. Maar ook jij stuurt een paard weg. De een noemt het wegsturen, de ander opjagen. Het principe is hetzelfde.

Jouw laatste stukje spreekt voor zich en is al meerdere keren gemeld in dit topic. Zowel jouw manier als mijn manier zullen niet werken zodra je het paard op het moment dat het gevangen is op een vervelende manier voor het paard laat werken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:48

Het enige dat ik mis bij jou methode is hoe het paard leert om zich te laten vangen (of ga je elke keer je paard opsluiten). Je paard leert volgens mij niets van jou methode.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:54

Jawel hoor, heb het nooit vaker als een keer hoeven gebruiken. Ok, bij een heel hardnekkig type wel twee hele keren. Paard krijgt namelijk direct beloning als het bij me is en mag weer los, óf we gaan iets leuks doen. Ik sla namelijk altijd de stap van het achternalopen over zodra ik door heb dat een paard echt niet van plan is om zich zomaar te laten pakken. Als een paard voor me weg loopt blijf ik er eerst vijf minuten bij in staan. Als hij dan niet vrijwillig komt ga ik beginnen met het weiland verkleinen. Paard kan de hele tijd kiezen om naar mij toe te gaan. Totdat natuurlijk het weiland zo klein is dat het paard ingesloten staat. Maar ook dan wacht ik wel tot het paard naar mij toe draait en loop ik niet op een paard af dat zijn kont naar me toe heeft.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:55

jensvl schreef:
@Tigra:
Uiteindelijk wil ik idd dat het paard bij mij komt, maar om eerlijk te zijn heb ik de methode van het opjagen nog nooit moeten gebruiken. Eigenlijk enkel methode 1. Het paard wordt daar dus absoluut niet moe van. Het paard heeft de keus zich dus van mij af te bewegen, maar moet er dan wel tegen kunnen dat ik volg. Hiermee leer je het paard dat het toch zo veel makkelijker is om naar je toe te komen, dan weg te lopen. Met het andere verplichten leer je gewoon dat jij je paard kan opsluiten en vangen. Dat is geen oplossing. Hij leert niet wat hij het beste kan doen.
En ik wil er ook bij vermelden dat mijn paard dit probleem nooit heeft gehad. Het zijn enkel paarden die ik train met dat probleem, die ik dus zo moet behandelen. Dit doe je zodat de eigenaar er terug op een andere manier (een manier die het paard minder erg vind) mee aan de slag kan.
En nog iets. Als het paard zich niet wil laten vangen, waarom komt hij dan zonder fout altijd op het einde naar je toe, en volgt je? Je neemt idd wel comfort weg. Je kunt het als een vorm van verplichting zien, maar ik zie het als het paard uitleggen dat jou gedachten het beste zijn voor hem. Het is veel makkelijker voor hem om naar je toe te komen dan weg te lopen. En je helpt je paard zoeken naar gemak. Iets wat je paard niet erg vind. De andere manieren die ik hier heb gelezen helpen het paard niet om te leren hoe hij zich zonder moeite kan laten vangen. Als het echt verplichten is, zou ook de techniek bij de angst niet werken, maar zou het paard helemaal door het dolle heen gaan, en zichzelf verwonden.

Ook wil ik graag nog even vermelden dat als de verstandhouding tussen het paard en de ruiter goed ligt, het paard met plezier voor je werkt (was bij mijn paard toch). Als dat niet het geval is, zou ik afraden om voorlopig te rijden, en terug te gaan naar op de grond. Vergeet niet dat een paard normaal graag voor je werkt. Je moet alleen zijn oogpunt ook eens bekijken.

Kijk ik snap dat het in een mooi jasje wil steken maar komt op hetzelfde neer al gebruik je een omweg, mijn inziens ken je tegenover paarden beter duidelijk zijn. Ik wil dit en je doet het kun je wel gaan vragen maar uiteindelijk wordt de uitslag hetzelfde want ook jij stopt niet voor je het gewenste effect hebt.
En verplicht je het paard net zo goed je doet er alleen langer over en mijn inziens niet beter tegen over een paard. Ik vindt dat je duidelijkheid moet brengen.

Als je dan commentaar geeft moet je wel juist lezen ik zeg als een paard de keus heeft. Ik zeg helemaal niet dat een paard er geen plezier aan beleeft ;)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:58

Het geen plezier was voor iemand anders bedoeld geloof ik.
Het gaat mij erom (ook al is het dan een vorm van verplichten) dat je het paard aanspreekt in begrijpelijke taal. Mijn ervaring is dat het paard dat heel snel begrijpt. Ik heb nog geen paard gehad dat de eerste keer meer dan een kwartier nodig had, en nadien geen tijd meer. Maar ze bestaan. Het belangrijkste is dat je het paard leert hoe hij zich kan laten vangen, iets dat met de meeste andere technieken niet gebeurd. Dat is het belangrijkste vind ik.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:00

Ik vind het belangrijk dat het paard zijn vermogen om te vluchten kan blijven gebruiken. Ik wil wel eens weten of jou techniek werkt bij een paard dat wegloopt uit angst peppertree.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:03

Bij mij is het ook een kwestie van zelfkennis. Ik weet dat ik snel geïrriteerd raak als een paard zich niet laat vangen en ik heb haast of gewoon geen zin om te wachten.

In plaats van (irritatie uitstralend) een paard achterna te gaan lopen kies ik er dus voor om het sneller op te lossen. Zodat ik het paard snel, zonder irritatie te pakken kan krijgen. Ook hele makkelijke begrijpelijke taal, namelijk: Weglopen heeft geen zin, bij mens komen is leuk.

Zoals je kunt lezen leren paarden zo wel degelijk 'zich te laten vangen'. Al geloof ik niet dat het laten vangen op zich nu per se een doel van het paard is.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:08

Bij mij kan het paard zijn vermogen om te vluchten ook blijven gebruiken. Hij kan er namelijk altijd nog voor kiezen om zijn kont naar me toe te blijven houden.

Daarnaast vind ik het niet zo heel erg belangrijk dat een paard zijn vermogen om te vluchten kan behouden. Dat kan hij bij jou in de roundpen trouwens ook niet meer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:03

jensvl schreef:
Ik vind het belangrijk dat het paard zijn vermogen om te vluchten kan blijven gebruiken. Ik wil wel eens weten of jou techniek werkt bij een paard dat wegloopt uit angst peppertree.

Ik ben peppertree wel niet maar ieder paard is anders en mijn inziens moet je jezelf aanpassen aan het paard. Er is imo niet 1 techniek/methode die bij elk paard hetzelfde is. Je moet inspelen op het paard, de situatie die zich voordoet en dat kan van kan van dag tot dag verschillen zeker als je met een angstig/onzeker paard te maken hebt.

jensvl schreef:
Het geen plezier was voor iemand anders bedoeld geloof ik.
Het gaat mij erom (ook al is het dan een vorm van verplichten) dat je het paard aanspreekt in begrijpelijke taal. Mijn ervaring is dat het paard dat heel snel begrijpt. Ik heb nog geen paard gehad dat de eerste keer meer dan een kwartier nodig had, en nadien geen tijd meer. Maar ze bestaan. Het belangrijkste is dat je het paard leert hoe hij zich kan laten vangen, iets dat met de meeste andere technieken niet gebeurd. Dat is het belangrijkste vind ik.

Okey die reactie heb ik dan overgeslagen want heb zoiets niet gelezen dacht ik.
Tja aanspreken in een begrijpelijke taal ik weet niet hoe ik daar tegen over sta. Voor mij staat op 1 sowieso duidelijkheid en consequent.
Wat mij een klein beetje tegen staat aan het begrijpelijke taal of te wel "paardentaal" hoe je het noemen wilt is dat mensen mi gewoon te ver gaan. Ik ben geen paard en zal dat ook nooit worden. Ik ben een mens tuurlijk werk je gedeeltelijk met lichaamstaal en moet je er bij sommige paarden meer van bewust zijn maar ik zal nooit en dan ook nooit zo goed worden als een ander paard als het gaat om lichaamstaal/paardentaal. En dat geldt eigenlijk gewoon weg voor iedereen. Je maakt als mens toch heel snel onbewust fouten in je lichaamstaal en dat kunnen kleine dingen zijn en dat maak je voor een paard alleen maar verwarrend omdat je als mens nu eenmaal snel tegen gestelde dingen gaat "zeggen".
Kijk naar al die goeroes je hebt de aanhangers die vinden dat ze het onwijs goed doen en kijk naar de kritische mensen die fouten zien in hun lichaamstaal. Dat kun je interpreteren als meningsverschil maar feit blijft dat het dus voor paarden zeer verwarrend kan zijn. Want Parrelli doet het zus en Irwin doet het zo volgens mij gaan ze werken beide met lichaamstaal maar hebben toch een andere aanpak.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:12

Ik ben het eens met Tigra. Maar goed, dat was misschien al wel duidelijk. Ik geloof ook niet in mensen die denken dat ze paardentaal kunnen spreken (zie de autootjes die een JU kunnen uitvoeren). Ik geloof wel in duidelijkheid en consequent zijn.

Wat dat betreft denk ik dat een paard-eigenaar relatie zich moet verhouden als kind-ouder. Met liefde en respect, veel samenwerken en plezier, maar met duidelijke regels die consequent nageleefd worden.

Het is zo ontzettend gek, dat zodra er op bokt vermeld wordt dat een paard alleen staat iedereen verkondigt dat alleen een ander paard gezelschap kan zijn van een paard. Want: geiten zijn geen paarden, koeien zijn geen paarden en schapen zijn ook geen paarden, die spreken zijn taal niet. Maar mensen zouden dat wel kunnen? Hoe goed je je ook inleeft in een paardengeest, de signalen die paarden naar elkaar afgeven kunnen wij mensen niet nabootsen. (Sorry, offtopic)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:01

Zullen we spijtig genoeg nooit 100% kunnen idd. Maar door het nabootsen van wat de kudde doet, lukt dat wel gedeeltelijk. Het is echter het belangrijkst dat de verstandhouding goed ligt en dat je idd duidelijk en consequent bent.

@peppertree: Neen, ikzelf beperk mijn paard niet in zijn vluchtinstinct, want ik prefereer daarvoor bewust de wei als zo open mogelijk terrein te gebruiken (hoe opener hoe liever), want dan kan het paard zich beter uiten. Ik heb dat van de roundpen erbij gezet omdat dat wel makkelijker is en voor de meesten realistischer. Maar ik vind dat je meer bereikt zonder hulpmiddelen.
Deze methode is wss ook een afgeleide van wat de indianen vroeger gebruikten om bij een wild paard te kunnen geraken. Als je ze dan echt zou verplichten zouden ze gewoon voorgoed vertrekken van je. Dus hoewel het altijd met een vorm van verplichting werkt, is het toch nog wel echt een vrije keus. Ik heb ook nooit zelf de methode nummer 2 gebruikt (het opjagen). Ik weet dat het werkt, maar vind methode 1 vriendelijker. Methode 2 heb ik bovendien dan ook uit een boek van Mark Rashid, maar ik heb dan zelf methode 1 bedacht en werk daar veel liever mee, omdat daar toch nog minder dwang bij komt kijken.

Wat ik zoek in de omgang met paarden, is alles in een zo groot mogelijke vrijheid doen, met enkele ik en het paard zonder materiaal. Dan kan je echt onmiddelijk zien wat er wel en wat er niet werkt.

@Tigra:
Je hebt groot gelijk dat elk paard uniek is, daarom raad ik ook af mijn techniek als handleiding te gebruiken en zelf na te denken en je aan te passen aan de situatie.

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties op mijn bericht, het laat mij nog eens nadenken en ik kom andere methoden tegen. Maar mijn denkwijze is toch hetzelfde gebleven. Wat je in volledige vrijheid zonder materiaal kan, moet bijna goed zijn (hoewel er naar het schijnt ook sommigen in slaan om het met pijn klaar te krijgen).

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:09

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, jensvl. Ben het alleen niet eens met jouw idee over de vrije keus van het paard. Hoe groot jouw weiland namelijk ook is: er zit een hek om, dus het paard kan nooit écht van je weg als het zou willen.

Als iemand jou constant aanstaart en dat vind je niet zo prettig en je voelt je onveilig, maar diegene stopt met het aanstaren zodra je jouw linkerarm omhoog doet; hoe snel zou jij dan je arm omhoog doen wanneer je niet uit het blikveld van diegene vandaan kan lopen?

Waarschijnlijk hangt dat af van hoe groot jouw hekel is aan het omhoog houden van jouw linkerarm. Maar je weet dat dat vervelende gestaar ophoudt wanneer je je arm omhoog doet, dus uiteindelijk doe je het wel.

In hoeverre kun je dan nog spreken van vrije keus?

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:11

ik doe soms join up als mijn paard zich niet laat vangen :o

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:17

Maar het blijft dan toch ongelooflijk dat om nu een waar gebeurd voor val van Rashid aan te halen, hij zelfs op zijn manier (die ik toch meer verplichten vind dan mijn manier 1) een paard dat letterlijk was uitgebroken en dus volledig vrij spel heeft, te kunnen vangen op die manier, terwijl dit paard een probleem had met zich te laten vangen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:24

Dat is heel erg knap van Mark Rashid. Maar nog steeds heeft hij het paard niet de vrije keus gelaten als hij het op zijn manier gedaan heeft.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:28

@Peppertree: Ik begrijp ook je zienswijze wel dat er aan alles een vorm van druk en verplichten zit, maar het gaat mij erom om zo weinig mogelijk druk te creëeren en het paard zo veel mogelijk een eigen keuze te maken. En met de methode die ik heb uitgelegd gaat het snel, en mits methode 1 gebruikt toch met zeer weinig verplichting. (volgens mij als een paard volledige vrijheid heeft, kan hij kiezen om zo ver weg te lopen als hij wil volgens mij. Misschien is het wel verplichten, maar het paard vind het in dat geval dan duidelijk niet erg, want anders zou hij wel gewoon weglopen en is het gedaan met vangen. mss handig om erbij te zetten dat dit een nog niet getraind paard was.)

Bedankt voor je reactie. Het heeft me nog wat aan het denken gezet.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:35

Jouw idee heeft mij ook wel aan het denken gezet hoor. Hoe minder druk er nodig is om een paard te laten 'gehoorzamen' hoe beter. Alleen onze leermethoden verschillen.

Als ik jouw methode zou uitvoeren zou ik dat doen met veel ongeduld en irritatie. Dan zou het dus zeker weten niet werken. Ik geloof er namelijk wel in dat een paard heel goed kan aanvoelen wat de mens uitstraalt. Hoe vriendelijk ik er ook bij zou glimlachen, als ik met irritatie achter een paard aan wandel komt hij geheid niet naar mijn toe. Gelijk heeft ie dan ook.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:49

Jouw methode is ook niet fout, maar ik prefereer mijn methode. Ik heb geleerd om geduldig te zijn, maar dat is niet makkelijk in het begin. Maar er zijn meerdere methodes voor het zelfde probleem op te lossen.
Ik vond het fijn met je gesproken te hebben (via forum dan toch).

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:58

had dit laatst ook precies met mijn pony.
Ik neem nu elke keer zijn voeremmer (grote blauwe bak) mee en doe er een handje biks in.
dan roep ik zijn naam en ramel er mee. zodra een ander paard uit de kudde komt krijt die een beetje dan word hij jaloers.

kort samengevat: een emmer met eten mee en er mee rammelen tot hij komt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:22

@jensvl

Wat ik trouwens nog wel aan je wil vragen hé.
Je ziet dit probleem bij vrij veel mensen als ik het topic mag geloven zelfs mensen die er maanden of jaren mee aansukkelen.
Hoe is jouw gedachten daarover? Wat is volgens jouw de meest voorkomende oorzaak van een paard dat niet "gevangen" wil worden? Is trouwens niet om iemand te beledigen of dat het standaard daar aan ligt maar ik heb ergens gelezen (weet niet of dat dit topic was overigens)dat iemand dit probleem had met al haar paarden. Nu zeg ik niets over die situatie of persoon op zich.
Maar ik persoonlijk zou toch eens serieus naar mezelf gaan kijken als mijn paard(en) altijd of regelmatig voor mij weg lopen.
Wat mij betreft zegt dat ergens dat je paard je niet echt leuk vindt of in ieder geval dat je paard jouw niet in verband brengt met iets leuks.
Dan heb ik natuurlijk niet over bange paarden maar echt een paard dat je al een hele poos hebt en je dit probleem ineens krijgt of altijd gehad hebt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:54

Soms wil ik geen eens de wei inlopen.

Heb dan zes paarden in mijn rug hangen.
Ze willen allemaal aandacht van mij en ze staan onderling te bekvechten om de kriebel op de kont en de manenkam.
Ik sta daartussen en soms vergeet er eentje dat ik geen paard ben.

Wanneer je een goede band met je paard hebt, dan komt het paard naar je toe.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:46

Ik denk dat een veel voorkomende oorzaak is dat paarden het vangen gelijk stellen met werken, maar ook vaak omdat ze geen andere manier kennen dan eerst een half uur weglopen. Er bestaan heel veel oorzaken. Maar dezen zijn buiten angst oorzaken die vaak voorkomen volgens mij.
Mensen die een bepaald probleem houden zijn vaak vastgeroest in hun gewoonten en willen niet veranderen. Het gevolg is dat hun paard dan ook niet verandert. Ik opteer ervoor om als er iets fout gaat, de fout bij mezelf te gaan zoeken, en raad dat iedereen aan. Meestal is het de fout van de persoon die ermee werkt.

Ik denk ook dat je iets fout doet als je paard regelmatig of altijd wegloopt.