Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jensvl schreef:Dat is het paard verplichten. Dat is iets dat je beter niet doet. Waarom vraag je het paard niet te blijven stilstaan? De methode die ik hierboven heb aangehaald is een manier om te laten merken dat stilstaan als dat gevraagd wordt, makkelijker is dan wegvluchten. ik ben niet zo voor de methode van verplichten. Want ooit kom je een situatie tegen waarin dit niet werkt, en meestal is dat een situatie waarin je paard je onmiddelijk moet volgen omdat er anders een heel slechte afloop kan volgen.
Je komt ooit wss nog een paard tegen dat je zal laten zien dat verplichten niet werkt, omdat hij weet dat hij toch sterker is.
Ik vind de vraag veel beter.
jensvl schreef:@Tigra:
Uiteindelijk wil ik idd dat het paard bij mij komt, maar om eerlijk te zijn heb ik de methode van het opjagen nog nooit moeten gebruiken. Eigenlijk enkel methode 1. Het paard wordt daar dus absoluut niet moe van. Het paard heeft de keus zich dus van mij af te bewegen, maar moet er dan wel tegen kunnen dat ik volg. Hiermee leer je het paard dat het toch zo veel makkelijker is om naar je toe te komen, dan weg te lopen. Met het andere verplichten leer je gewoon dat jij je paard kan opsluiten en vangen. Dat is geen oplossing. Hij leert niet wat hij het beste kan doen.
En ik wil er ook bij vermelden dat mijn paard dit probleem nooit heeft gehad. Het zijn enkel paarden die ik train met dat probleem, die ik dus zo moet behandelen. Dit doe je zodat de eigenaar er terug op een andere manier (een manier die het paard minder erg vind) mee aan de slag kan.
En nog iets. Als het paard zich niet wil laten vangen, waarom komt hij dan zonder fout altijd op het einde naar je toe, en volgt je? Je neemt idd wel comfort weg. Je kunt het als een vorm van verplichting zien, maar ik zie het als het paard uitleggen dat jou gedachten het beste zijn voor hem. Het is veel makkelijker voor hem om naar je toe te komen dan weg te lopen. En je helpt je paard zoeken naar gemak. Iets wat je paard niet erg vind. De andere manieren die ik hier heb gelezen helpen het paard niet om te leren hoe hij zich zonder moeite kan laten vangen. Als het echt verplichten is, zou ook de techniek bij de angst niet werken, maar zou het paard helemaal door het dolle heen gaan, en zichzelf verwonden.
Ook wil ik graag nog even vermelden dat als de verstandhouding tussen het paard en de ruiter goed ligt, het paard met plezier voor je werkt (was bij mijn paard toch). Als dat niet het geval is, zou ik afraden om voorlopig te rijden, en terug te gaan naar op de grond. Vergeet niet dat een paard normaal graag voor je werkt. Je moet alleen zijn oogpunt ook eens bekijken.
jensvl schreef:Ik vind het belangrijk dat het paard zijn vermogen om te vluchten kan blijven gebruiken. Ik wil wel eens weten of jou techniek werkt bij een paard dat wegloopt uit angst peppertree.
jensvl schreef:Het geen plezier was voor iemand anders bedoeld geloof ik.
Het gaat mij erom (ook al is het dan een vorm van verplichten) dat je het paard aanspreekt in begrijpelijke taal. Mijn ervaring is dat het paard dat heel snel begrijpt. Ik heb nog geen paard gehad dat de eerste keer meer dan een kwartier nodig had, en nadien geen tijd meer. Maar ze bestaan. Het belangrijkste is dat je het paard leert hoe hij zich kan laten vangen, iets dat met de meeste andere technieken niet gebeurd. Dat is het belangrijkste vind ik.