gedragsverandering bij mijn nieuwe paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Cassey

Re: gedragsverandering bij mijn nieuwe paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:05

Mijn paard was bang om achterhoeven te geven. Steeds meelopen meelopen meelopen, dan moet het beter gaan. Kan lang duren, niet opgeven!

Of een strenge stemhulp helpt hangt van de reden van het gedrag af. Bij angst: niet doen. Bij uitproberen: kan je eens proberen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:19

En toch ook al heeft het paard angst is duidelijkheid wat ze nodig hebben. Je moet ze wel een richting op wijzen kunnen ze wel bang of angstig of onzeker zijn. Juist het geruststellen kan ook verkeerd uit pakken. Je moet gewoon duidelijk zijn in wat je van het paard verwachten. Duidelijke NEE en terug zetten.
Dat kan juist voor een angstig/onzeker paard rust geven als ze weten wat er verwacht wordt en je ze gewoon duidelijk zegt dit wil ik en dit wil ik niet.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 03:48

Ik denk dat het probleem oorspronkelijk is veroorzaakt dat je te snel bent beginnen rijden. Na een halve week lijkt het mij moeilijk een paard te hebben dat je volledig vertrouwt en respecteert, ook al heb je er veel tijd op de grond ingestoken.
Verder zijn er al genoeg tips gegeven waar je wat aan hebt denk ik.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:21

Jensvl, het paard is 19, dus geen piepkuiken dat nog nooit iets van de wereld heeft gezien. Je mag van een ervaren paard best verwachten dat je er al vlot op kunt stappen na de verhuizing. TS heeft op zich heel netjes rekening gehouden met het paard door daar een paar dagen mee te wachten.
Ik denk dat het probleem eerder is ontstaan doordat TS wat te onzeker en afwachtend was in de omgang (en het rijden). En inderdaad heeft ze ondertussen genoeg tips om daar mee aan de slag te gaan.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:45

Ik heb volgens mij mezelf nogal vaak herhaald in het advies geven. Gewoon lekker aan de slag TS!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:42

Waratje schreef:
Jensvl, het paard is 19, dus geen piepkuiken dat nog nooit iets van de wereld heeft gezien. Je mag van een ervaren paard best verwachten dat je er al vlot op kunt stappen na de verhuizing. TS heeft op zich heel netjes rekening gehouden met het paard door daar een paar dagen mee te wachten.
Ik denk dat het probleem eerder is ontstaan doordat TS wat te onzeker en afwachtend was in de omgang (en het rijden). En inderdaad heeft ze ondertussen genoeg tips om daar mee aan de slag te gaan.

Ik beweer ook niet dat het paard bang zou zijn van wat er gebeurd, maar ik kan me niet voorstellen dat je het respect op een paar dagen volledig kunt verkrijgen (of je moest er volle dagen mee bezig zijn).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:25

Jensvl, respect van een paard kun je binnen 5 minuten hebben, daar heb je in principe geen dagen/weken voor nodig. Maar dan moet je wel heel goed weten waar je mee bezig bent.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:28

Probleem is dat je het ook op 1 dag terug kan kwijtspelen als je niet veel met het paard doet. Ik vind niet dat je binnen de week moet gaan opstappen. Je kan het respect hebben, maar aangezien het volledige respect is gebaseerd op vertrouwen zou ik toch een week of langer wachten, zodat je zeker bent dat je volledig respect hebt afkomstig van vertrouwen.

Het feit dat dit hier is gebeurd is volgens mij te wijten aan het te vroeg willen gaan rijden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:17

als ik bv een bosrit maak dan "huur" ik een paard. Zo' n paard ken ik niet, paard mij ook niet. Is er dan respect/vertrouwen? Lijkt me niet.
Ik vind dat ik niet te vroeg ben begonnen hoor.
Inderdaad, het paard is 19 en zou niet angstig moeten zijn met voetjes geven of opzadelen. Is dus wat mij betreft gewoon kliergedrag en uitproberen.

Vandaag heeft trouwens een zeer ervaren dochter van een vriendin, kind is 16, op haar gereden. Ze heeft gepoets, opgezadeld, alles. Het ging goed totdat ze op wilde stappen, toen kwam de merrie omhoog (steigeren dus). Dit heeft ze bij mij ook eens gedaan en vervolgens stapte ik met de angst in mijn benen weer op.
Dit meisje niet, ze stapte er gewoon op en zette de merrie flink aan het werk. De merrie liep! Ongeloofelijk! Ze deed alles braaf, ook moeilijke oefeningen zoals wijken en vanuit stap aan galloperen, en niks angstig langs de bakrand he!

Nu weet ik dus zeker dat het aan mijn angst ligt. De merrie voelt dit haarfijn aan. Vrijdag komt het meisje mij helpen en ik ben van plan zeker op mijn paard te stappen, ook al komt ze omhoog met opstappen. Ik heb er nou een beetje genoeg van dus moet mezelf echt een schop onder m' n kont geven, anders komt het nooit goed.

Ik heb nu gezien hoe het kan, erg leuk om eens iemand anders op mijn paard te zien, kijk je er toch anders tegenaan!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:18

Daarom zeg ik: aan de slag!

Ik stapte direct op mijn pony toen ik haar had gekocht hoor (naja, de volgende dag dan he). Ik vind dat dat moet kunnen. En jouw paard was zo rustig en niet gestresst, zoals ik het las, dus dan zou ik er ook snel mee gaan rijden hoor!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:17

Dat het paard geen voetjes geeft is meestal omdat hij nog niet genoeg vertrouwen in jou heeft. Het voetjes geven op zich vind hij niet moeilijk en erg wss, maar aan jou wss wel, want jou kent hij nog niet.
(Jou angst kan ervoor zorgen dat het paard je niet volledig vertrouwt.)

Maar natuurlijk moet je aan de slag, maar ik had iets langer gewacht met rijden, en meer gedaan via de grond.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:54

Jeetje.. Hoe reageert de oude eigenaar als je vertelt hoe de pony nu bij jullie is? Ze is immers verkocht als zeer bomproef en erg geschikt voor je dochterje?!
Heeft de oude eigenaar ook problemen gehad met de pony?
Lijkt mij niet dat het ineens een andere pony is die nog nooit een stap verkeerd heeft gezet en nu bij jullie zo anders is?
Heb weleens een bomproef leasepony gehad. Pony was 14 ofzo, speciaal verhuisd voor mij dus alles onbekend.
Kon er alles mee vanaf dag 1 en een onervaren 14 jarige kon er ook zo mee overweg en zelfs het bos in.
De pony klinkt in mijn ogen dan ook niet terecht verkocht als bomproef denk ik? Of overdrijf ik?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:58

max66 schreef:
Dees schreef:
Nou, daar heb je exact de reden te pakken waarom je nieuwe paard een gedragsverandering ondergaat :D

Dit is niet helemaal waar, in de eerste 1,5 week was ik helemaal niet onzeker, merrie was toen ook harstikke braaf. Ik werd pas onzeker toen ze begon te klieren. Dus het klieren was er eerst, toen de onzekerheid pas.

Misschien was het klieren eerst uitproberen, en naarmate je onzeker werd, werd dat de reden dat hij doorging?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:01

ik heb maar een paar reacties gelezen maar wel de posten van ts gelezen.
klinkt mij niet als een dominant paard maar juist een onzeker paard.

onzeker x onzeker geeft ellende.
rust geduld en veel duidelijkheid is de sleutel.

ts,pb staat voor je open.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 20:51

@ Safir, dat klopt wat je zegt!

@ Amsterdam: ze is niet verkocht als super bomproef, maar hun dochter (inmiddels 18) reed er wel mee buiten en paard ging 2 x per week mee naar de ponyclub enzo.
Dan verwacht je wel dat je er gewoon op kunt rijden. Ze hebben niet gezegd dat ze bv niet geschikt zou zijn voor mijn dochtertje. Zowel ikzelf als mijn dochtertje hebben ook proef gereden.
Ik heb nog geen contact opgenomen met de vorige eigenaar.

Die vriendin van me die er van de week was met haar 16 jarige dochter zit haar hele leven al in de paarden en volgens haar is het gewoon uitproberen van de merrie. Aanpakken die handel, is wat ze zegt. Toen de merrie omhoog kwam toen haar dochter erop wilde stappen gaf ze een paar flinke rukken aan de teugel, dan maar pijn in de mond zei ze! Gelijk aanpakken vind zij en ik denk dat ze gelijk heeft...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:31

Op zich is "gelijk aanpakken" goed, maar let wel op dat je timing klopt. Een keer een ruk aan een teugel bij grof gedrag van de merrie kan heel goed werken, maar wel direct tijdens het omhoog komen en niet als ze alweer omlaag gaat bijvoorbeeld. Timing is, ook (of misschien wel juist) bij grote correcties, cruciaal.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:59

Ik moet zeggen dat ik een iets andere aanpak heb dan pijn veroorzaken... maar goed, dat moet ieder voor zich weten.
Een paard echt pijn doen (en dat is rukken aan de teugel) vind ik alleen kunnen in geval van acuut gevaar.

Het wordt dan wel een gevalletje "het paard zit fout" en daar ben ik sowieso niet voor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 07:52

Omhoog komen is bij mij nogal een NoNo, want potentieel levensgevaarlijk (rondzwaaiende hoeven) en bij TS is er ook nog een kind in het spel. Veiligheid gaat dan voor.
Maar het heeft altijd mijn voorkeur om te voorkomen dat het nodig is om hard in te grijpen. ;)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:04

Soms is de stal ook gewoon niet de juiste plek. Ik heb mijn merrie al 6 jaar en toen ik haar net had was ze een gifkikker, super gestresst, schrapen je naar de stal sleuren. Toen ik haar verhuisde naar een stal dichterbij werd ze braver en braver. Ze heeft op verschillende stallen gestaan nooit een probleem, echt super mak, tot ik verhuisde naar een grotere stal. Alle accomedatie was aanwezig, weidegang alles, maar dan ook echt alles en ineens verandere ze binnen een maand weer in een super gestresste gifkikker en stond ze zelfs te bokken tussen de touwen. Niks andere brok, niks anders in het werk, alleen de stal, wilde zelfs het land niet in, ging dan hard voor het hek heen en weer rennnen. Het is dat ik het herkende van toen ik haar net had, maar ik had vijf jaar lang geen problemen. Na 1,5 maand besloten haar weer te verhuizen naar een stal waar ze eerder had gestaan en hup daar het land in, hoofd naar beneden, eten, weer de rust zelve. Dus kijk ook hoe de stal was waar ze stond. Was dat een klein stalletje aan huis en staat ze nu op een grote manege, kan je daar wellicht ook de oorzaak hebben.

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:52

lees je pb max

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:08

Waratje schreef:
Omhoog komen is bij mij nogal een NoNo, want potentieel levensgevaarlijk (rondzwaaiende hoeven) en bij TS is er ook nog een kind in het spel. Veiligheid gaat dan voor.
Maar het heeft altijd mijn voorkeur om te voorkomen dat het nodig is om hard in te grijpen. ;)

Hier ben ik het wel helemaal mee eens.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:27

jensvl schreef:
Waratje schreef:

Hier ben ik het wel helemaal mee eens.

Ik ook, ik vind echter dat wanneer bekend is dat een paard mogelijk gevaarlijk gedrag kan gaan vertonen, een ervaren iemand aan de slag moet zonder kinderen erbij, zodat je op een andere manier kan werken dan het paard pijn doen. Wanneer deze problemen er zijn, zou ik niet direct gaan rijden. Ik zie veel bokkers zeggen dat ze te snel is gaan rijden, terwijl het paard heel braaf en relaxed was. Maar wanneer een vreemde er in 1 keer opstapt terwijl er problemen zijn, en dan maar flink het paard pijnigt in de mond, zie ik niemand roepen dat deze persoon had moeten wachten met erop stappen?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:32

max66 schreef:
Toen de merrie omhoog kwam toen haar dochter erop wilde stappen gaf ze een paar flinke rukken aan de teugel, dan maar pijn in de mond zei ze! Gelijk aanpakken vind zij en ik denk dat ze gelijk heeft...

Bedenk wel: jouw onzekerheid heeft het plotseling ongewenste gedrag van dit dier in stand gehouden en verergerd. Vervolgens krijgt het paard straf. En niet zomaar straf; ze krijgt pijn toegediend. Ik vind dan niet dat er een 'gelijk' bestaat aan de kant van de mens in dit geval.

Dat bedoel ik verder niet ten nadele van jou. Ik snap dat je het beste voor hebt met je paard en dat je voor jullie beide en je dochter de problemen op wilt lossen, maar het paard krijgt nu de gevolgen te verduren van jouw doen en laten.
Vind je dat zelf eerlijk?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 21:09

nou, eerlijk... de negatieve spiraal moet doorbroken worden! Ze is mij gewoon gaan uitproberen toen ik onzeker werd en het werkte. Dit moet nu afgelopen zijn dus ik moet haar laten weten wat ik wel en wat ik niet accepteer.
Op zich ben ik ook niet van de harde aanpak, maar waarschijnlijk ben ik tot nu toe veel te soft geweest (doordat ik dacht dat ik een sensibel paard niet te hard aan moest pakken).
Het gevolg van de paar rukken aan de teugel toen ze steigerde (toen dochter van vriendin erop wilde) heeft wel tot gevolg gehad dat ze het nu niet meer doet (tenminste, vandaag). Ze weet dat ze dat niet meer moet flikken.

Vandaag heeft eerst die 16 jarige dochter van mijn vriendin haar een half uurtje gereden en het ging super. Zij zet de merrie flink aan het werk zodat ze geen tijd heeft te gaan klieren. Dit ging prima.Daarna ik nog een kwartiertje gereden en adviezen gekregen. Ik was totaal niet gespannen en heb (samen met de merrie) hard gewerkt waardoor zowel ik als de merrie geen tijd hadden om nerveus te zijn/doen.

Ik kreeg als tips dat ik meer druk op de teugel moet houden (ik heb nooit waslijntjes maar kennelijk ook niet voldoende aanleuning), ik moet de merrie meer voorwaarts houden, ik moet haar meer aan het werk zetten en niet in haar eigen (sukkelige) tempo laten lopen. Ze moet iets beter aan het been worden. Ik moet wat spelen met mijn handen (doe ik normaal nooit).

Ik zie en merk dat dit ook werkt. Zowel paard als ik waren geconcentreerd aan het werk en het voelde heerlijk eerlijk gezegd!

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 06:42

goed zo komt vast goed max! er zit n verschil tussen hard aan pakken en duidelijk aan pakken