Pony ligt stil met 4 benen in de lucht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:58

Wolken divinatie?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:59

Er is wel een verschil tussen 'eventjes' op de rug liggen en dit gedrag!

En het feit dat hij het al jaren doet wil ook niet zeggen dat het dus niks bijzonders is of dat hij niks mankeert. Paarden zijn heel handig in het bedenken van oplossingen om ongemakken op te lossen, anders zouden ze niet kunnen overleven.

Misschien is het inderdaad niks, maar waarom zou je het niet medisch ook goed laten onderzoeken?

Amaris

Re: Pony ligt stil met 4 benen in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:01

over de shet kan ik niets zinnigs zeggen, maar door de reakties hier ben ik wel een tweede keer naar het filmpje gaan kijken, en dan vooral naar de zwarte.

Het valt me op dat hij/zij zijn benen wel heel erg buiten de massa plaatst. Ik vraag me af of daar niet meer aan de hand is.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:05

Amaris schreef:
over de shet kan ik niets zinnigs zeggen, maar door de reakties hier ben ik wel een tweede keer naar het filmpje gaan kijken, en dan vooral naar de zwarte.

Het valt me op dat hij/zij zijn benen wel heel erg buiten de massa plaatst. Ik vraag me af of daar niet meer aan de hand is.

Ik vind dat jou paard ook een beetje 'apart' op z'n voorhand loopt...
Afbeelding
(Hebt de foto even geleend uit jou profiel. ;) )

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:08

HolyPope schreef:
Als ik jullie zo hoor praten, hoor ik de pony erbij al verschrikkelijk kreunen van de pijn.... ! oliebol, en dat al drie jaren lang!!

Er staat nergens dat hij het al 3 jaar dagelijks doet, het is af en toe in de zomer en alleen met echt mooi weer, snap niet dat je het ziet als luiigheid. Het liggen is niet natuurlijk en slecht voor darmen en nieren, maar alla dat hij dat als trucje ZOU gebruiken, dan nog vind ik het krampachtige opstaan, ( kijk nou eens serieus naar zijn houding tijdens het opstaan en draaien, weer gaan liggen, dat is toch niet normaal als hij zijn achterbenen zover onder zijn buik plaatst??) Zorgwekkend en ik zou persoonlijk allang het filmpje naar een arts gestuurd hebben en evt iets laten checken.

Neem aan dat de TS ook niet weet wat hiermee te doen, anders open je geen hulp topic, of iemand het herkent.

Die zwarte staat ook vreemd inderdaad, voorbenen ver naar voren geplaatst en het knikt wat, maar dit paard is wel allert en komt naar je toe. De shet blijft gewoon liggen

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 14:16

Hmm, ik heb wel wat los gemaakt met die "arme paardjes" van mij ;-) EN ja, die zwarte heeft een beetje een grasbuikje, maar loopt echt als de brandweer en is volledig rad.... En de bewuste Shet is verre van te dik, ik zal vanavond even een plaatje van zijn buikje maken, maar daar zal menig Shet eigenaar jaloers op zijn.....
De shet kan naast dood liggen (wat hij niet op commando doet) ook apporteren dat heb ik hem wel geleerd... Dus mischien toch een reincarnatie van een Sint Bernard :)) Ik denk dat ik wel genoeg berichtjes heb gelezen over koliek, maagzweren en dergelijke, als de DA weer eens op het erf is zal ik het er met hem over hebben, maar gezien zijn verdere gedrag zie ik nu geen directe aanleidng daarvoor. En ze staan aan huis, dus ik heb redelijk zicht op hun gedrag, nogmaals alle 3 mijn paardjes zijn in mijn ogen vrolijke, gezonde dieren!

Ik ben het echter wel met jullie eens dat het afwijkend gedrag is, vandaar mijn vraag of jullie dit al eens gezien hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:30

Ik ben geen dierenarts, maar ik krijg er een naar gevoel bij. Hij lijkt steeds te willen opstaan maar de kracht niet te kunnen vinden en hij mijdt het liggen op zijn buik. Ook het feit dat hij steeds een andere positie probeert kan er op wijzen dat hij pijn ontwijkt. Hij oogt zwak en futloos gedurende het hele filmpje, niet goed in ieder geval. Zijn hele houding en blik wijst erop dat hij zich niet lekker voelt. Dat hij het al jaren in de zomer doet wil niet zeggen dat het niks is, je weet het nooit met dieren, die laten ook sowieso niet snel écht merken dat er wat aan de hand is, en dan vind ik dit toch wel een heel duidelijk teken dat er iets niet helemaal lekker gaat binnenin. Nee, dit lijkt me niet 'niks' hoor. Ik zou het er zeker eens met je DA over hebben, en dan ook wellicht het filmpje laten zien..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:36

HolyPope schreef:
Amaris schreef:

Ik vind dat jou paard ook een beetje 'apart' op z'n voorhand loopt...
[ Afbeelding ]
(Hebt de foto even geleend uit jou profiel. ;) )

Ja die plaats dr benen ook belachelijk buiten dr gevlekte massa _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:36

sammy1 schreef:
:+ ik vind het knap dat de pony al drie jaar koliek heeft

Pony hoeft geen 3 jaar koliek te hebben. Denk bijvoorbeeld aan een langzaamgroeiende tumor in de maag/ darmen. Dat doet ook de ene keer erger zeer dan de andere keer, en kan ook voor andere terugkerende problemen in de maag-/ darmstreek zorgen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:10

Ik zou er niet gerust op zijn... vind hem soms ietwat te venijnig 'slaan' met zijn staart, kijkt veel naar zijn buik, en dat vind ik dan nog niet direct zorgelijk... maar in combinatie met het opstaan en direct weer gaan liggen op een ietwat verkrampte en ongemakkelijke manier vind ik het wel zorgelijk.

Dus als je vraagt of ik dit eerder heb gezien? Ja... bij mijn ruin als hij gaskoliek heeft... waar hij erg gevoelig voor is.
Ik vind het er behoorlijk op lijken, zeker in combinatie met het feit dat dit meestal in de zomer gebeurt.

Dat mensen er vervolgens grappig over doen dat anderen het zorgelijk vinden vind ik dan wel weer wat raar.
Laat hem als hij dit doet gewoon eens even checken op buikgeluiden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:15

DWitzel schreef:
Hmm, ik heb wel wat los gemaakt met die "arme paardjes" van mij ;-) Ik denk dat ik wel genoeg berichtjes heb gelezen over koliek, maagzweren en dergelijke, als de DA weer eens op het erf is zal ik het er met hem over hebben, maar gezien zijn verdere gedrag zie ik nu geen directe aanleidng daarvoor. En ze staan aan huis, dus ik heb redelijk zicht op hun gedrag, nogmaals alle 3 mijn paardjes zijn in mijn ogen vrolijke, gezonde dieren!

Ik ben het echter wel met jullie eens dat het afwijkend gedrag is, vandaar mijn vraag of jullie dit al eens gezien hebben!

Ik houdt het definitief op gas. Heeft mijn ruin ook, en die is ook slank, vrolijk en gezond... Maar iets minder goed functionerende darmen (hetgeen steeds beter wordt).
Heeft hij altijd droge en stevige mest?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:21

Weet niet wat ze gevoer krijgen, hooi of kuilvoer?
En weet je waar het vandaan komt? Dus welke weides?
Wij kopen altijd hooi van de boer bij ons in het dorp waarvan ik zeker weet dat er geen troep inzit, ik weet welke weides hij bezit en hooit en daar is nog geen bloempje in te vinden.
misschien dat er in de zomer nieuw hooi of kuil komt en daar iets inzit? Bv de eerste snede van dat jaar dus misschien wat te vers? Kan ook zijn dat de broei erin zit en dus wat schimmel, niet altijd te zien, soms wel te ruiken.
Hoor ook vaak buikpijnverhalen bij boeren waarbij in het kuil een karkas van een dood dier zat wat er perongeluk mee in is geseald, ook dat zorgt voor krampen en een ingedroogd velletje van een muisje is niet altijd terug te vinden als zijnde muisje, zelfs niet bij goed uitschudden.
Het hoeft echt niks ergs te zijn TS, we willen je alleen maar helpen met dit rare gedrag. Toen ik net kuil ging bestellen voor aankomend jaar dacht ik ineens aan jouw topic, dat zou dus een goede reden kunnen zijn.
Zodra het uit de darmen is is het ook weer over, dus vandaar misschien dat hij het al 3 jaar doet maar zonder verder ziek te zijn.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:24

Dat is wel apart zeg...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:30

In eerste instantie dacht ik 'die heeft vast last van het maffe hondjes complex' ik zie dit heel veel bij honden namelijk, lekker op de rug met de buik in de zon.
Maar ik vind jouw shet er niet gemakkelijk uitzien, de manier waarop hij overeind komt en weer gaat liggen, zijn blik.
Ik zou hem toch even laten nakijken voor ik hem echt tot malle hond zou classificeren.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:32

Ons shetland hengstje doet dit wanneer hij koliek heeft.. Dus ook ik zou het even na laten kijken :)

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:39

Ik heb niet alles gelezen, maar wel de openingspost. Wij hebben jaren terug een Shetlander gehad die precies hetzelfde deed als die van jou. Wij zagen er eerst geen gevaar in en noemden het zonnen. Later toch de dierenarts laten komen en gevraagd. Hij zei dat het een uiting van pijn was. Onze shet was erg gevoelig voor hoefbevangenheid en zijn darmen bleken helemaal beschadigd te zijn. Elke keer als hij op zijn rug lag, had hij dus buikpijn. Mest was altijd goed, hij lag ook altijd heel rustig, maar het was dus niet goed.. Wij hebben onze shet in laten slapen, omdat hij steeds vaker op zijn rug lag en dus eigenlijk altijd pijn had. Ik denk dat een onderzoekje geen kwaad kan. Ze kunnen zich goed groot houden. Neemt niet weg dat het wel schattig lijkt. ;)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:40

ik denk dat het onstspaning is
honden liggen ook altijd zo als ze ontspaen zijn :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:43

larissa288 schreef:

Een paard is geen hond en paarden liggen normaliter niet op hun rug! :n

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:44

ja dat is wel zo

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:45

DWitzel schreef:
..., als de DA weer eens op het erf is zal ik het er met hem over hebben, maar gezien zijn verdere gedrag zie ik nu geen directe aanleidng daarvoor.

Ik zou dus niet wachten tot de DA eens een keer komt (hopelijk komt ie voorlopig helemaal niet), maar wel advies inwinnen, al was het maar telefonisch.
Het feit dat zoveel mensen het als ongezond en wellicht pijnlijk herkennen, zou ik niet zomaar langs me heen laten gaan ... in het belang van je pony.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:54

Juul schreef:
sammy1 schreef:
:+ ik vind het knap dat de pony al drie jaar koliek heeft

Pony hoeft geen 3 jaar koliek te hebben. Denk bijvoorbeeld aan een langzaamgroeiende tumor in de maag/ darmen. Dat doet ook de ene keer erger zeer dan de andere keer, en kan ook voor andere terugkerende problemen in de maag-/ darmstreek zorgen.

hier zit zeker wat in niet aangedacht inderdaad.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:59

larissa288 schreef:

Ooit in het wild een kudde paarden zo zien liggen? Denk dat het paard dan allang uitgestorven was gezien ze zo niet snel weg kunnen rennen als ze worden aangevallen.
Vergelijken met honden kan ik niet bij, trouwens zul je in het wild ook never nooit niet een hond tegenkomen die 6 minuten op zijn rug ligt, dat is onderdanigheid en val je dus buiten de roedel. Dat onze doorgefokte huischihuahuas dat doen is aan onszelf te danken ;)

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:03

HolyPope schreef:
Op het eerste gezicht lijkt je pony op een originele levensgenieter. :+

:')

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:04

hoe liggen de vrouwtjes bij de rode lampjes? :=

apart, nog nooit gezien.

MARIONIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:52

Oooooooooh zo schattig