Jibbel schreef:Maar even doorredenerend op het idee dat paarden je spiegelen, dan zou het dus zo kunnen zijn dat het paard jouw klacht spiegelt, zonder daadwerkelijk écht last van iets te hebben?
Bij wijze van hij toont 'iets' zolang jij in zijn buurt bent, maar het is weg op het moment dat je ook niet bij je paard bent? Want het bewust overnemen maakt hem idd zwakker, dus dat lijkt me behalve haast onmogelijk, ook onlogisch.
@Jibbel, ja ik denk wel dat dat zou kunnen inderdaad.
Maar of het ook altijd helemaal weg is zodra jij niet bij je paard bent, dat weet ik niet. Qua gedrag is gebleken dat paarden geconditioneerd worden en het gedrag soms blijven vertonen als jij er niet bij bent. Meestal halen zij daar dan een voordeel uit en dat is in dit geval natuurlijk niet zo. Eigenlijk zou je je dan moeten gaan afvragen of een paard inlevingsvermogen heeft en zich zorgen kan maken om een ander wezen, of dat impact heeft op zijn gestel en of dat zich beperkt tot het moment zelf. Sommigen denken dat ze enkel in het heden leven, anderen geloven dat zij ook op dit vlak wel degelijk gevoel en een geheugen hebben. Er vanuit gaande dat lichaam en geest met elkaar verbonden zijn, durf ik niet uit te sluiten dat wanneer een dier voelt dat het niet goed met jou gaat en daar last van ondervindt, hij dat onbewust ook zou kunnen omzetten in een langdurige kwaal. Het blijft een beetje filosoferen haha. Heel direct en bewust een klacht overnemen lijkt me zeer onwaarschijnlijk en onlogisch want dat maakt ze kwetsbaar. Interessant topic, konden we maar in die koppies kijken he