Paard spiegelt energie/ lichaam / ziektes van de mens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:26

Jibbel schreef:
Maar even doorredenerend op het idee dat paarden je spiegelen, dan zou het dus zo kunnen zijn dat het paard jouw klacht spiegelt, zonder daadwerkelijk écht last van iets te hebben?
Bij wijze van hij toont 'iets' zolang jij in zijn buurt bent, maar het is weg op het moment dat je ook niet bij je paard bent? Want het bewust overnemen maakt hem idd zwakker, dus dat lijkt me behalve haast onmogelijk, ook onlogisch.

@Jibbel, ja ik denk wel dat dat zou kunnen inderdaad.
Maar of het ook altijd helemaal weg is zodra jij niet bij je paard bent, dat weet ik niet. Qua gedrag is gebleken dat paarden geconditioneerd worden en het gedrag soms blijven vertonen als jij er niet bij bent. Meestal halen zij daar dan een voordeel uit en dat is in dit geval natuurlijk niet zo. Eigenlijk zou je je dan moeten gaan afvragen of een paard inlevingsvermogen heeft en zich zorgen kan maken om een ander wezen, of dat impact heeft op zijn gestel en of dat zich beperkt tot het moment zelf. Sommigen denken dat ze enkel in het heden leven, anderen geloven dat zij ook op dit vlak wel degelijk gevoel en een geheugen hebben. Er vanuit gaande dat lichaam en geest met elkaar verbonden zijn, durf ik niet uit te sluiten dat wanneer een dier voelt dat het niet goed met jou gaat en daar last van ondervindt, hij dat onbewust ook zou kunnen omzetten in een langdurige kwaal. Het blijft een beetje filosoferen haha. Heel direct en bewust een klacht overnemen lijkt me zeer onwaarschijnlijk en onlogisch want dat maakt ze kwetsbaar. Interessant topic, konden we maar in die koppies kijken he :-)

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:36

Mijn humeur heeft zeker wel met het humeur van mijn paard te maken, maar lichamelijke klachten, ik hoop het niet voor mijn paarden. :+

Hoewel, ik heb al jaren last van hooikoorts, laatste 4 jaar is dit sterk verergerd en sindsdien heeft mijn paard het ook (ja echt) maar persoonlijk denk ik meer dat dat met de natuur te maken heeft waardoor we er allebei last van hebben, dan met mijn lichaam.

Ashley5760

Re: Paard spiegelt energie/ lichaam / ziektes van de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:40

Wij hebben een hond gefokt (groot nest maar 1 doet het) die spiegelt aan eigenaresse.
Zij is enorm ontevreden en gestressed, hond vertoont vreemd gedrag jeuk etc, strak van de medicijnen etcnu is zij wat rustiger hond ziet er stuk beter uit.
Hij komt elk jaar min 2 weken bij ons als ze op vakantie zijn, en de hond komt totaal tot rust, vertoont geen vreemd gedrag meer (alleen eerste 3/4 dagen). En jeuk (wond zelfs) trekt weg.

Of dat hetzelfde is geen idee maar ben ervan overtuigd dat dit dier hrt vd baas overneemt.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:42

Ik heb het met mijn honden, op het moment dat ik niet lekker in mijn vel zit, stress heb. Is mijn hond aan het trillen en vertoont veel stress. Ik kan er vergif op in nemen dat als mijn hond zijn oortjes naar voren steekt en begint te staren dat mijn vriend er binnen 10 minuten is. Heel apart maar wel mooi vind ik.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:47

TS

Klaus ferdinand hempfling geeft dat ook aan in zijn cursussen.

Ik zal vanavond even het artikel voor je opzoeken.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:48

Bijzonder he Ashley5760, bij honden zie je dat wel vaker. Zij nemen je gemoedstoestand over en het is eigenlijk niet zo vreemd dat daar dan klachten uit kunnen voortvloeien. De hond gaat op het baasje lijken, ik denk dat dat bij paarden ook zo is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:49

Het is dat de negatievelingen er zo de draak mee steken.
Alle enigsinds vage topics moeten op die manier de verdoemenis in geholpen worden. :j
Niet dat ik er iets in zie, maar geef je mening en doe verder normaal. :Y)

Ik geloof trouwens wel dat je bepaalde rugblessures wel kan triggeren bij een paard als je eigen houding scheef is hierdoor bijvoorbeeld.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:02

Ik vraag me af hoe het dan vroeger ging? Toen ze alles nog met paarden deden qua transport maar ook qua werk?
Die mensen waren veel meer uren met paarden bezig dan wij gemiddeld en groeiden er helemaal mee op. Nooit iets gelezen over 'spiegelen' of dergelijke dingen? (Lekker lastig als je met de postkoets met wat zieke mensen onderweg bent..)
Zijn er historische boeken of aantekeningen over zoiets?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:04

Toen waren paarden nog paarden en mensen nog mensen...
En sceptisch of niet ik hoor tegenwoordig de meest grote mambo jambo voorbij komen, nuchter denken is er niet meer bij....
Vraag me werkelijk af waar we naartoe gaan met al dat zweverige gedoe, straks zeggen de paarden nog dat ze een vrije dag of vakanntie willen...krijgen we allemaal mr ''Edjes :D

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:06

Echwel schreef:
En sceptisch of niet ik hoor tegenwoordig de meest grote mambo jambo voorbij komen, nuchter denken is er niet meer bij....
Vraag me werkelijk af waar we naartoe gaan met al dat zweverige gedoe, straks zeggen de paarden nog dat ze een vrije dag of vakanntie willen...krijgen we allemaal mr ''Edjes :D

Hahahaha!!! Geweldig! :Y)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:06

Echwel schreef:

werden het maar mr edjes zou een hoop schelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:08

Laat maar, ik stuur wel een PB. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-12 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:16

Wordt 't wel wat lawaaiig vrees ik...
"Spring zelf over de hindernis". "Hou op met je dikke kont op mijn rug te klotsen". "Doe zelf een stang in je mond". "Hellup, er zijn wel 100 dazen"! _O-

Echwel

Re: Paard spiegelt energie/ lichaam / ziektes van de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:18

Jep en dan gaan we de evolutie beinvloeden en geven ze ook nog een middelvinger....

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:19

Wat een mazzel dat die ratjes de pijp uit zijn gegaan en niet andersom.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:25

Ik was bezig een boek te lezen waarin inderdaad dat laatste (van het rationele versus gevoel/intuitie)wordt benoemd.

Een theorie was o.a. zo ongeveer dat bij ons de linker en rechterhersenhelft vroeger goed in verbinding stond als 1 geheel en we veel meer op gevoel "wisten" en dat we tegenwoordig heel veel dingen rationeel bedenken en dat gevoelsdeel wat buiten hebben gesloten. Men beweerde dat daar ook het "horen van stemmen en geluiden" vandaan kan komen. Dat we niet doorhebben dat dat onze eigen "ego" is die ons dingen wil vertellen omdat we die buiten hebben gesloten, dus als we dan wel iets doorkrijgen, dan moet het wel van "buiten" komen (klopgeesten, geesten, etc.)

Wat betreft overnemen van stemmingen, volgens mij twijfelt bijna niemand daar over.
Wat betreft over nemen van kwalen en pijn, daarvan weet ik dat met een bepaalde vorm van telepathie dat ook gebeurd en dat sommige mensen dat kunnen met foto's e.d.
Mijn moeder heeft daar ook ervaringen mee, zelfs met wildvreemde mensen in de bus.

Mijn paarden hebben, net als ik, gevoelige luchtwegen. Helaas. Ik had het eerder en het zal met de paarden wel te verklaren zijn, maar het is wel toevallig dat ze ht nu beiden hebben.

En ik kon mijn pony steeds minder fijn in de bak rijden omdat hij zo moe en slap aanvoelde en ik me er ook heel moe en slap door ging voelen en hem dus niet meer fijn actief kon rijden. Op buitenrit is hij enthousiast en dan heb ik er geen last van (alleen als hij moe word,t dan komt het ook daar) dus rijd ik hem het liefste alleen buiten en in het bos.
Met mijn paard heb ik daar geen last van. Die vond in de bak rijden niet vervelend en daarbij leek het soms echt vanzelf te gaan, zo op zit te rijden.

Ook denk ik dat je rijtechnisch dingen kunt versterken of veroorzaken bij elkaar.
een fries die ik reed liep scheef en als je haar recht wilde richten ging ze onregelmatig lopen, ik kreeg er ook last van mijn rusg van, maar vooral omdat ze me zo scheef zette.

Als jij je hand/schouder vast zet, zal het paard ook ergens blokkeren en kan daar last van krijgen.

Een beetje van alles dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:28

HolyPope schreef:

Stoer ben jij hoor. Het is natuurlijk ook heel makkelijk om van achter je computertje al je frustratie en onvrede van je af te typen, ongeacht wie je daarmee kwetst. :j Dat jij bepaalde dingen niet kunt (of wilt? ben je eigenlijk gewoon te bang?) ervaren betekent dat anderen die ze wel ervaren geen respect verdienen? Dat je niet even kunt gaan keten in een ander topic (of beter nog, in het echte leven, of durf je dat ook niet?) en hier mensen in hun waarde kunt laten? Sneu eigenlijk, dat je zo afgestompt bent dat je de mooiste dingen in het leven niet (meer) kan voelen en daarvoor in de plaats van je afschopt op internet. :(:)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:30

RedPassion schreef:
HolyPope schreef:

Stoer ben jij hoor. Het is natuurlijk ook heel makkelijk om van achter je computertje al je frustratie en onvrede van je af te typen, ongeacht wie je daarmee kwetst. :j Dat jij bepaalde dingen niet kunt (of wilt? ben je eigenlijk gewoon te bang?) ervaren betekent dat anderen die ze wel ervaren geen respect verdienen? Dat je niet even kunt gaan keten in een ander topic (of beter nog, in het echte leven, of durf je dat ook niet?) en hier mensen in hun waarde kunt laten? Sneu eigenlijk, dat je zo afgestompt bent dat je de mooiste dingen in het leven niet (meer) kan voelen en daarvoor in de plaats van je afschopt op internet. :(:)

Doe je dat dan?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:32

Eens Joyce :j het zal met beiden te maken hebben.
Ik denk ook wel dat je geen lijn erop kan trekken. Sommige paarden zullen er gevoeliger voor zijn dan anderen, dus om nu maar te zeggen 'ik heb die en die ziekte en mijn paard heeft dat niet dus er klopt niks van', is wellicht wat te snel geoordeeld :)

Ik vind het wel een beetje jammer dat sommige mensen het nodig vinden om grappig te gaan doen over dit onderwerp. Het is zeker een onderwerp waar discussie over mogelijk is, maar om het maar gelijk af te doen als 'zweverig' en 'vermenselijking van paarden' vind ik een beetje slap.

Vroeger had je dit soort dingen niet, nee. Maar vroeger wisten we ook veel minder over geneeskunde, en waren paarden meer lastdieren dan gezelschaps- of luxedieren. In het algemeen werd er geen band opgebouwd met de paarden en als het ziek was ging het naar de slacht of kreeg het een kogel door het hoofd. Niemand die erbij stil stond dat je er wellicht ook iets aan kon doen, en waar de oorzaak misschien lag. Nogal wiedes dat er niets over gedocumenteerd is.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:38

Mijn paard had rugproblemen tegelijkertijd dat ik ze had, ik ging er wat aan doen (kraker) en houding verbeteren, paard kreeg nieuw zadel en beiden nu verlost van rugpijn.
Ik heb sinds 2008 een chronische darmziekte, mijn paard heb ik sinds 2009, en rara, paard heeft moeilijke darmen en veel probleempjes daarmee. Voelt hij dat dan van mij aan of heb ik m'n paard gekozen op basis van z'n even slecht darmstelsel :). Niet slecht bedoeld hoor, ik vind het alleen grappig dat mijn paard qua gezondheid idd veel op mij lijkt of omgekeerd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:51

Dat dieren emoties van mensen oppikken, is , denk ik, wel bekend. Dat heeft niets te maken met spirituele gaven of met telepatie, maar eenvoudigweg met het feit dat wij mensen signalen afgeven, vaak onbewust, die feilloos door een dier worden opgepikt. De zintuigen van het dier zijn nu eenmaal zoveel sterker dan die van ons. In dat opzicht zijn wij mensen maar klunzen.
Dat vooral een paard sterk is in het oppikken van de meest onwaarschijnlijke signalen (tot en met een verandering van hartslag), hoeft ook niet te verbazen. Het is instinctief van levensbelang voor een prooidier om iedere verandering in andere paarden of wezens van wie het afhankelijk is en in de omgeving op te merken en daarop te reageren.
Maar dat geldt natuurlijk ook voor andere dieren.
Dat een dier op emoties reageert, is dus niet verbazend. Menselijke emoties slepen een heel skala aan gedragsveranderingen met zich mee.
Die gedragsveranderingen spelen overigens ook een rol waarom dieren weten dat bv het andere baasje thuiskomt. De signalen daarvoor zijn terug te vinden in het onbewuste gedrag van het baasje wat thuis is. Maar ook in andere omgevingsfactoren.

Dat een paard last krijgt van bepaalde ledematen omdat de ruiter daar last van heeft, kan worden verklaart in veranderde zit/verkeerde belasting etc.
Dat een paard kwalen van de eigenaar/ruiter overneemt... daar ben ik nog niet van overtuigd. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
Punt is... dat het opvalt als het paard (of ander dier) toevallig dezelfde of vergelijkbare klacht heeft, maar dat er in alle andere gevallen geen aandacht aan wordt besteed (dus al die keren dat het niet zo is) Ik denk dat daardoor toeval een veel grotere factor is, dan wordt gedacht.
Maar als iemand dmv wetenschappelijk onderzoek mij van het tegendeel kan overtuigen, ben ik de eerste die het met interesse leest.

Waar ik zelf wat moeite mee heb, is het toedichten van mytische/telepatische/spirituele etc eigenschappen aan een paard (of ander dier)
Ik vind persoonlijk dat je het dier hiermee enorm te kort doet. Door het toedichten van dergelijke eigenschappen aan een dier, stijgen automatisch de verwachtingen enorm. Verwachtingen die bij steeds meer mensen een rol gaan spelen, en waaraan het paard niet kan voldoen.
En daarmee komt dan ook de teleurstelling.

Persoonlijk zie ik liever dat er van het paard wordt gehouden omdat het is zoals het is; een paard wat goed is in paard-zijn en juist om die eigenschappen, die logisch te verklaren zijn en waarvoor redenen bestaan, wordt gewaardeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:04

HolyPope schreef:
Doe je dat dan?

Ik zou je graag eens in het echt willen spreken, kijken of je dan nog steeds zo'n grote mond hebt. :) Gefrustreerde mannetjes met kleine pikkies die op internet van zich af typen vind ik niet zo interessant.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:09

Ik ken het overnemen van gevoel wel. Mijn vriendin is bang voor onweer. Als wij met slecht weer gaan paardrijden, en het onweert, gaat mijn vriendin er na een kwartiertje af, want dan is het paard ook bang. Dan ga ik erop, de eerste 10 minuten schrik hij nog, daarna kunnen we zonder schrikreacties rijden. IK vind het heel apart, mooi eigenlijk dat een paard dat kan, dus ik volg dit topic eventjes.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:10

RedPassion schreef:
Dat jij bepaalde dingen niet kunt (of wilt? ben je eigenlijk gewoon te bang?) ervaren betekent dat anderen die ze wel ervaren geen respect verdienen?

Net zo veel respect dat jij geeft aan mensen die terecht hun vraagtekens zetten en zo de labiele mensen onder ons een beetje imput geven van twee kanten? Bedenk dat ook kinderen hier op het forum die hocuspocus-onzin kunnen lezen maar geen argumenten en tegengas van mensen met twee benen op de grond kunnen lezen.....

RedPassion schreef:
en hier mensen in hun waarde kunt laten? Sneu eigenlijk, dat je zo afgestompt bent dat je de mooiste dingen in het leven niet (meer) kan voelen en daarvoor in de plaats van je afschopt op internet. :(:)

De mooiste dingen in het leven? Je hebt het over een fantasie-wereld volgens mij..... En over in hun waarde laten? Waar ben jij dan mee bezig?

Ik accepteer het dat er zweeftypes rondlopen net als Jehovah's getuigen en andere anders denkenden ..... maar ook van hen eis ik begrip en respect voor mijn nuchtere en realistische kijk op het leven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:11

Paarden ruiken angstzweet ;)

Ghehe nee ik weet niet of dat echt zo is, maar bij bang/onzeker zijn is het wel bekend dat paarden daar gevoelig op reageren, gewoon omdat je als je het zelf spannend vind je automatisch ook meer gespannen gaat zitten. Paard merkt dat, en denkt 'ojee er is iets om bang van te zijn' en wordt dus bang.