Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:14

Huh? Wie breekt zijn been?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:15

Bij ons staan 's winters de ruinen en merries wel samen ( 4 ruinen en 4 merries).
Maar vanaf het voorjaar als de merries hengstig gaan worden, staan ze gescheiden.
Er is 1 ruin die dan echt 'all the way' de merries dekt.
Is heel simpel op te lossen: de ruinen in een wei, en de merries in een andere wei.

Alleen al de verwondingen van de ijzers van de ruin, op de rug van een merrie is al niet fijn.
En ook nog de kans op infecties, baarmoederontsteking, infectie bij de ruin zelf.
Al met al, genoeg reden om ze te scheiden van voorjaar tot najaar.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 22-06-12 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:15

wouterpaard schreef:
Ja, maar dan kan je toch niks meer? 18 jaar lang goed en wel op de wei en met 19 breekt die zijn been....

Paard kan ook zijn been breken in zijn eentje in de paddock, dat kan je niet voorkomen

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:17

Peppertree schreef:
Nee natuurlijk laat ik dat niet toe. Jouw ruin kan wel heel rustig en beheerst zijn, maar als mijn merrie het zat is en weg wil en het zou de allereerste keer in 12 jaar zijn dat het wel mis gaat sla ik mezelf voor mijn kop dat ik het wist en het toch heb laten gebeuren.

wouterpaard schreef:
Ja, maar dan kan je toch niks meer? 18 jaar lang goed en wel op de wei en met 19 breekt die zijn been....

Peppertree schreef:
Huh? Wie breekt zijn been?

Wouterpaard bedoeld dat je dan geen enkel risico meer zou kunnen nemen

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:18

euh hoe ik het lees gaat het over hengsten en mijn ruin produceert geen sperma meer :') Helemaal uit elkaar halen alle paarden dan maar zijn nog veel meer 'enge' ziektes :o

Higoma145

Re: Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:20

mijn ruin staat ook in een gemengde groep, hij is 2 en bespringt zo nu en dan een merrie van 12 xD tja ik kan er ook niks aan doen:P

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:21

gossa4ever schreef:
mijn ruin staat ook in een gemengde groep, hij is 2 en bespringt zo nu en dan een merrie van 12 xD tja ik kan er ook niks aan doen:P

Tja, zo simpel kan je ook denken

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:24

O.. Zo. Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar. Als je een risico kunt vermijden, dan doe je dat toch? Ik ga mijn paard niet willens en wetens blootstellen aan iets dat gevaar kan opleveren voor haar of de omgeving.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:25

Ikzelf heb een tamelijk onrustige merrie die snel in de stress raakt als er nieuwe situaties ontstaan..
momenteel loopt ze bij ee ruin in de wei, die haar vrij regelmatig dekt... Ik heb hier totaal geen problemen mee, zolang hij niet vastbijt, erachter aan jaagt, of ijzers draagt voor.. Eerder liepen alle merries bij elkaar en stond de ruin apart... Alle merries werden ongeveer tegelijk hengstig, resultaat mijn merrie over de zeik, kudde op hol... Door alle opgehoopte hormonen van de dames... Liepen alleamaal tegen elkaar te piepen en te plassen.. Een grote chaos... Terwilhet anders een mooie rustige kudde is... Sinds ik aangegeven heb dat mijn merrie gerust bij de ruin in mag, lopen ze mooi met zn tweeen in de wei, ze word dan regelmatig gedekt, en voelt zich daardoor duidelijk rustiger... Ze staan regelmatig samen te kroelen, samen eten samen slapen... Zo kan het natuurlijk ook.. Ook n dit geval een win win situatie.. Mij merrie rustig, de ruin zijn lolletje... Fijn toch... Ik benjiet zo bang voor last aan de rug of wat dan ook... Een gewone gezonde merrie, en een rustige beschaafde ruin van hetzelfde formaat, daar zieik totaal geen kwaad in.. Sterker nog... Ik heb liever dat mijn merrie lekker haar gang kan gaan met een blessure per jaar, dan mijn paard apart in een weitje, om het maar te voorkomen...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:27

Ja, dan is het kiezen tussen twee kwaden Keshia. Toch zou ik voor mijn eigen paard wel op zoek gaan naar een andere oplossing.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:27

Lotus83 schreef:
gossa4ever schreef:

Tja, zo simpel kan je ook denken

ja nouja ik sta op een pensionstal met alleen maar gemengde groepen dus verplaatsen van groep heeft ook geen zin, en alleen zetten is al helemaal geen optie, dus wat zou ik dan kunnen doen!?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:29

Als de eigenaar van de merrie geen bezwaar heeft...Tja. Om mijn eigen paard heel te houden, want jouw ruin kan ook rugproblemen krijgen van het dekken zou ik toch overleggen of hij niet in een ruinengroep kan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:29

Raja schreef:
Dan kom ik de discussie een andere draai geven.

Als jouw merrie hengstig is en je wilt niet dat ze "gedekt" wordt, waarom zet je je merrie dan in het land?
(de je in dit geval is een algemeenheid ;) )

Voor een ruin is het in principe "natuurlijk" gedrag ondanks dat hij geen ballen/hormonen meer heeft ;)
En als een merrie zich op blijft dringen, zie ik niet waaron de ruin hier dan de boosdoener zou zijn?

Er zijn merries die je, zodra je ze terug zet bij de ruinen, spontaan weer hengstig worden. Dat geeft in een kudde veel meer onrust dan wanneer je gewoon simpelweg merrie en ruinen kuddes permanent uit elkaar houdt... Ik vind ook niet dat je moet denken in termen van "boosdoeners of uitdagers". Het is een prikkel die je gewoon niet moet laten ontstaan..

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:30

Als geen enkele mogelijkheid hebt tot verplaatsen/samen zetten met andere ruinen dan is het aan de eigenaar van de merrie of die er wel of geen probleem mee heeft

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:31

nouja daar heb ik echt werkelijk geen idee van, wel weet ik dat we helemaal geen ruinengroep hebben dus verzetten gewoon geen optie is... hoezo kunnen ze er eigenlijk rugproblemen van krijgen?

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:35

Hier staan 4 ruinen en 1 merrie. 2 ruinen hebben heel af en toe mot maar das 5 minuten en daarna gaan ze hun eigen weg :) ook als de merrie hengstig is gaat t goed :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:35

Lotus83 schreef:
Als geen enkele mogelijkheid hebt tot verplaatsen/samen zetten met andere ruinen dan is het aan de eigenaar van de merrie of die er wel of geen probleem mee heeft

Maar als ik de OP lees, worden de ruinen hier de "boosdoeners" genoemd en moeten die maar uit het land gehaald worden...

Ik heb mijn ruin en merrie ook apart moeten zetten...
Die staan nu dus "alleen"

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:37

Ik zie het probleem niet zo. Als vrouw kun je ook schimmelinfecties, baarmoederhalskanker (HPV), baarmoederontsteking en wat al niet meer van seks krijgen. Dat is geen reden om het te laten. Nou wil ik paarden niet met mensen vergelijken, maar volgens mij worden de risico's hier echt zwaar overdreven. Verder lijken sommige mensen moreel verontwaardigd over dekkende ruinen, alsof ze boos op hun dier zouden worden als hij dat 'in zijn hoofd zou halen'. Hallo, over vermenselijking gesproken. :')

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:37

vind het zo'n ontzettend slap excuus om maar te zeggen dat je geen mogelijkheid hebt om het te veranderen!

Als het binnen je stal niet mogelijk is, dan maar een andere stal op zoeken waar het wel mogelijk is.
Welzijn van het paard staat neem ik aan toch voorop?

overigens las ik dat shetjes niet met grote paarden samen kunnen, ook daar zie ik het probleem niet van.
Wij hebben eerder vaak genoeg de shetjes bij de groten in gehad, of het samen kan hangt af van het karakter van het paard en niet van het formaat.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:44

Isegrim schreef:
Ik zie het probleem niet zo. Als vrouw kun je ook schimmelinfecties, baarmoederhalskanker (HPV), baarmoederontsteking en wat al niet meer van seks krijgen. Dat is geen reden om het te laten. Nou wil ik paarden niet met mensen vergelijken, maar volgens mij worden de risico's hier echt zwaar overdreven. Verder lijken sommige mensen moreel verontwaardigd over dekkende ruinen, alsof ze boos op hun dier zouden worden als hij dat 'in zijn hoofd zou halen'. Hallo, over vermenselijking gesproken. :')

even offtopic: HPV is absoluut geen baarmoederhalskanker.... en krijg je al helemaal niet van sex

Ik zie niet in waarom de risic's worden overdreven, de risico's op beschadeging/verwonding van de merrie is gewoon duidelijk aanwezig.
Laatst bijgewerkt door Lotus83 op 22-06-12 19:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:45

als het bokt ligt, moeten we om iedere grasspriet die verkeerd staat van stal veranderen :roll:

En ja, als jij je merrie niet aan een dekkende ruin bloot wilt stellen, moet je zelf de keuze maken...

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:46

Raja pardon? Jij bent verantwoordelijk voor de actie's van je paard. Als jou paard zijn banketstaaf wammes niet in zijn "broek" kan houden en andere paarden daar last van hebben, ben jij degene die in moet grijpen en niet de eigenaren van andere paarden.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:46

Raja schreef:
Lotus83 schreef:

Maar als ik de OP lees, worden de ruinen hier de "boosdoeners" genoemd en moeten die maar uit het land gehaald worden...

Ik heb mijn ruin en merrie ook apart moeten zetten...
Die staan nu dus "alleen"

Er staat nergens dat de ruinen de boosdoeners zijn..., het is meer de vraag of je het als merrie eigenaar zou moeten willen/toestaan, (geef het een naam) om haar te laten dekken

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:47

Goos_hoeve schreef:
vind het zo'n ontzettend slap excuus om maar te zeggen dat je geen mogelijkheid hebt om het te veranderen!

Als het binnen je stal niet mogelijk is, dan maar een andere stal op zoeken waar het wel mogelijk is.

overigens las ik dat shetjes niet met grote paarden samen kunnen, ook daar zie ik het probleem niet van.
Wij hebben eerder vaak genoeg de shetjes bij de groten in gehad, of het samen kan hangt af van het karakter van het paard en niet van het formaat.

en bedankt. met 2 paarden is het ook niet altijd mogelijk om te verhuizen met je dieren, want waar komen nou ooit tergelijke tijd 2 plekken vrij!? dus zo gemakkelijk is dat niet, en zolang het niet uit de handloopt enz laat ik het lekker zo, want hij probeerd het bij iedereen!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:48

Goos_hoeve schreef:

ben ik met je eens :j