3 jarige hengst totaal niks mee gedaan behalve eten gegeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Re: 3 jarige hengst totaal niks mee gedaan behalve eten gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:17

Wat Maysie al zegt: deur open opdrijven deur dicht. Bij de aankomst omgekeerd en voilà paard vervoerd zonder dat je ook maar op armlengte van afstand bij het paard bent geweest. Dat hoeft natuurlijk niet te zijn gebeurd, maar gezien de situatie die de TS schetst lijkt dit me wel het meest waarschijnlijke scenario.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:21

Mijn gevoel zegt ook dat dit paard nooit bekapt is. (Ja, dat kan ook!)

In de natuur hebben ze ook geen last van hoefsmeden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:24

Kan heel goed, op een gegeven moment zal het lichaam zich aanpassen en groeit de hoef amper. Meestal splijt keert de hoefwand dan en zie je de "groeiringen" op de hoef. Dat zijn vaak tekenen dat het paard erg lang niet is bekapt. Dat gebeurt echter alleen als het paard beweginsvrijheid heeft op harde ondergrond. Als het paard alleen maar in een stal heeft gestaan (weining beweging, zachte ondergrond) zal hij eerder de afschuwelijke omkrullende hoeven hebben (erg pijnlijk en ook erg slecht voor de ontwikkeling van de benen).

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:33

Geloof me, dat hoeft niet.
Omkrullen komt wel bij verwaarloosde hoefbevangen paarden voor.
Laatst bijgewerkt door HolyPope op 08-05-12 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:38

Maar wat ook gewoon kan is dat het wel een heel lief ding is zonder enig kwaad erin. Ik heb ook eens een 2,5 jarige hengst gekocht die je vanaf 2 meter afstand nog niet kon aanwijzen of hij ging er al vandoor. De verkoper heeft hem voor me gebracht, geen idee hoe ze hem een halster om en op de trailer hebben gekregen, ze hadden me direkt al verteld dat hij echt niets kende.
Maar die liep doodmak de trailer af en was binnen 3 dagen helemaal handmak, kon hem echt overal aan zitten, voetjes geven enz.
Maar die had zeker niet gedekt en was 300% cool en mensgericht.
Het zijn niet allemaal killermachine's.

Maar aangezien TS zegt dat ie overal doorheen gaat als hij buiten is denk ik dat hij wel degelijk al gedekt heeft en zal hij ook wel een dominanter type zijn, is er niet een waar je je handen aan wilt branden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 01:02

De feiten en omstandigheden zoals je ze omschrijft kunnen levensgevaarlijk zijn, ik heb dan ook maar één tip.. Zint eer gij begint!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 01:44

Doe het alsjeblieft niet. Toen mijn ruin nog hengst was en ik hem kocht was precies het zelfde geval als dat van jou. Dat is ook een keer 'net' goed gegaan.. Toen realiseerde ik mezelf heel goed dat het ook 'net' mis had kunnen gaan.. Paard is geruind we zijn 3 jaar verder en heb er nu een 99% betrouwbaar paard aan over gehouden dat alles voor me doet.. Maar als het mis gaat dan gaat het vaak ook echt mis.. Jonge hengsten zijn geen paarden die een keer hap doen of een tikje geven. Hengsten bijten en houden vast. Stel dat paard is 170 grijpt jou en tilt zijn hoofd op dan heb jij echt wel een probleem als je dan nog geen 2 voor hoeven in je rug hebt. Begin er niet aan... Genoeg paarden waar je zo op kunt stappen en meer weg kunt rijden. Ik heb echt geluk gehad en begin er dan ook niet meer aan. Ik heb ook 10 tallen paarden zadelmak gemaakt en beleerd en durf te zeggen dat ik echt veel ervaring heb en weet waar ik mee bezig ben. Natuurlijk kan het altijd fout gaan maar dit is wel een beetje het uiterste.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 04:00

Ts, als ik je posts zo eens lees, geloof ik er geen bal van dat jij ervaring hebt met jonge paarden opvoeden ;)

Een paard went niet aan een halster door er dagelijks 10min aan te ruiken :') Recht voor een hengst zonder halster gaan staan en 'm in zn achteruit zetten getuigd ook niet van gezond verstand :n

Als je echt zo ervaren was, had je dr al een halster omheen kunnen hebben.... Advies, laat het aan iemand over die weet waar ze mee bezig zijn. En laat 'm alstjeblieft geen merries dekken, heeft geen enkele toegevoegde waarde, heb je straks een hele kudde papierloze veulens :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:00

Ts je boertje zal het beste voor hebben met zijn paarden maar bij mij gaan toch echt alle alarmbellen rinkelen als ik hoor dat een paard dag en nacht op stal staat, hoe groot die stal ook is. Zo hoort het gewoon NIET.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:44

lido_4_ever schreef:
en over het binnen staan de boer heeft hem zelf nog niet zo lang en hij heeft wel contact met de merries

Dat maakt het echt niet eenvoudiger om met hem aan het werk te gaan... Door het contact met de merries gaan zijn hormonen alleen maar meer opspelen...
Zelfs goed opgevoede hengsten moet je heel goed onder appèl houden als ze de kans krijgen contact te leggen met merries. Laat staan eentje waar je niet eens een halster om krijgt. ;)
Ik werk al jaren met hengsten en je moet altijd blijven opletten..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:48

Een driejarige die nooit naar buiten mag en daar mee werken. Ik heb maar een vraag: Hoe?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:03

Mensen, laat maar. De TS is een volwassen vrouw die denkt dat ze verstand van jonge hengsten heeft. Ze heeft niet veel reactie meer gegeven. Ze wil misschien geen tips.
Het is nu wel duidelijk dat de situatie van huisvesting, accomodatie en kennis veel te wensen overlaat.
We kunnen alleen maar hopen dat de TS aan zichzelf en aan haar geliefden denkt.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 09:30

Ik zal het nog een keer uit leggen en nu wat uit gebreider

Het gaat dus om een 3 jarige hengst.
Ik ken hem nog niet zo lang ben er 3 keer geweest
Hij is niet van mij en ik kan hem ook niet kopen.
We zijn aan het kijken of we een paddock kunnen maken voor hem.
Ook heb ik NOOIT gezegd dat ik er geen hulp bij aan het zoeken ben.
Dit ben ik namelijk wel.
Waar ik nu mee bezig ben is hem gewoon aan de aanwezig heid
laten wennen.
Nee hij is niet giga bang ook niet voor vreemde in zijn box
Hij wil overal naar kijken en aan ruiken
En in de 3 dagen kan ik hem al langer aaien dan de eerste keer

Daarbij wil ik niet dat hij zich nog minder laat aanraken
En doe ik dus alles in een rustig tempo

En ik weet heel goed dat het gevaarlijk kan zijn pas dus echt wel op hoor

safety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:41

wat triest allemaal

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:42

anneliesdj schreef:
Ik heb ook eens een 2,5 jarige hengst gekocht die je vanaf 2 meter afstand nog niet kon aanwijzen maar was binnen 3 dagen helemaal handmak, kon hem echt overal aan zitten, voetjes geven enz.

lido_4_ever schreef:
En in de 3 dagen kan ik hem al langer aaien dan de eerste keer

Als hij rustig is van karakter, niet bang en gezond nieuwsgierig zou je er ook al wel een halster om kunnen doen.
En zonder te haasten kan hij in een week handmak zijn, dat is toch niet te snel voor een paard zonder overdreven angst of dominantie.
Dus wat minder trutten en er met verstand mee bezig gaan (dan kan dat dier ook nog eens genieten van het heerlijke weer) of er gewoon afblijven.

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:51

Paard verdient wel een kans, maar staat totaal op de verkeerde plek. Faciliteiten om hem beweging te geven zijn er niet en een paard dan alleen maar binnen houden is in mijn ogen een vorm van mishandeling.

En dekken? Wanneer stoppen mensen toch eens met die wildfokkerij, er zijn al genoeg paarden en dan ga je er nog een paar bij fokken omdat de hengst zo mooi is? Fokken doe je om een ras te behouden en met paarden die waardevol zijn voor het ras, niet zomaar een hengst tussen de merries zetten

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 11:05

Het fokken is niet mijn keuze. Van mij hoef dat ook niet
Maar is de keuze van de eigenaar
Verder zijn we bezig met een goede paddock speciaal voor hem
Alleen moeten we iemand vinden die dat kan maken voor de boer

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:08

Hij is toch boer? Die kan toch wel een paar stevige palen in de grond slaan?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:10

TS, als je hem wel kan aaien op z'n neus en niet op z'n hals dan haal ik daar uit dat je er dus niet naast staat maar voor? LEVENSGEVAARLIJK!
Echt, 1x een hoef naar je toe en je kan je gebit of erger inleveren.

Een paard wat in een stal staat ga je niet mee aan het werk, je hebt geen ruimte om hem te corrigeren of zelf uit te wijken als het echt goed mis gaat. Ja je staat bij de deur volgens jou, hoe snel heb jij die open als hij wel uithaalt? Ik denk niet dat je het redt om dan in een fractie van een seconde buiten te staan.

Als je al met dit dier aan het werk wilt zorg dan eerst dat je een veilige ruimte hebt waar je met hem bezig kan en niet in een stal.

De reacties van bv Cassidy zijn hard maar wel eerlijk en duidelijk. Wees niet de wijste en leer van mensen die goed weten waar het over gaat. Laat dit dier met rust en ga er mee aan het werk als het veilig kan en anders niet.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:10

Nog een vraag: Eerst zeg je dat je door de hele box heen loopt (box is lang) daarna zeg je dat je op één plek staat zodat je snel weg kunt komen. Wat is het nu?

Juist omdat jij denkt dat je veilig bent, ben je dat niet. Ongelukken gebeuren altijd op onverwachte momenten. En geloof me, zodra dit beestje iets in zijn hoofd haalt, ben jij nooit op tijd om weg te komen.

Natuurlijk zijn er hengsten die te hanteren zijn. Maar feit is dat je dan wel heel goed moet weten wat je doet. Ik heb meerdere hengsten staan, maar wanneer de hoefsmid bv komt, mag mijn vriend ermee redden. Feit is gewoon dat, hoe braaf zo'n beestje ook is, een hengst andere hormonen heeft dan een ruin/merrie. Wanneer je die op bepaalde plekken aan wilt raken, kan hij het daar zomaar ineens niet mee eens zijn, wat vaak resulteert in slaan met het voorbeen, wat ze in de natuur ook bijelkaar doen. En dat kan mijn vriend aan, ik niet. Ervaring of niet...

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 11:20

De boer kan het niet zelf
Zoals ik al zei is het een oude man
van in de 70
Als die man niet ouder is
Daarbij loopt jij op het moment op krukken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:24

Ah kijk, wat moet hij dan met jonge wilde hengsten?
Of gaat hij er gewoon vanuit dat jij hem mak maakt? (zodat hij hem daarna weer kan verkopen?)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:43

Ik heb niet het gevoel dat je wilt luisteren. Ik heb ondertussen denk ik 4 keer wat getypt, en je reageerd nergens op, behalve in de verdediging te gaan.

Sta je open voor adviesen? Begrijp je de gevaren die erbij komen kijken?

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 11:54

En ik heb al vaak genoeg getypt
Dat ik weet dat het gevaarlijk kan zijn en
Dat dat ik hulp aan het zoeken ben

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:54

Ik krijg steeds meer het gevoel dat je dit topic hebt geopend om te horen dat het een goed idee is, en dat je zo veel verstand hebt van paarden, dan dat je oprecht open staat voor alle tips die zijn gegeven. Je zit lang genoeg op bokt om te weten dat dat niet werkt. En je zou ook moeten weten dat als bokkers zo heftig reageren, en allemaal op één lijn zitten in de reacties, dat je je even goed achter de oren moet krabben. Is het niet voor jezelf, dan is het wel voor je zoontje ;)