kunnen jullie je paard makkelijk de wei uit krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:57

mijn paard is altijd blij om mij te zien! ik denk dat dit komt doordat ik niet altijd ga rijden. ik kom elke dag maar ga ook ipv rijden wandelen, poetsen, even ergens laten grazen enz. ze heeft dus ook altijd zin om mee te gaan en wil ook graag hard werken als dat dan word gevraagt.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:57

Wat een typische verhalen, leuk om te lezen! Maar soms wat minder leuk voor de persoon in kwestie ;).

De paarden hier rennen geen van alle weg, komen graag naar je toe.
Ik zet ze afwisselend wel en dan weer niet binnen (weer's afhankelijk). Wanneer ik de wei open zet, lopen ze allemaal zelfstandig naar hun eigen stal.
Drachtige merries of met een veulen neem ik vaak aan een touwtje of het halster rustig mee.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:59

Nikass schreef:
Door het opjagen maak je het gedrag toch alleen maar steeds erger? Je leert je paard juist voor je weg te lopen. Volgens mij moet je, net als bij honden, jezelf interessanter maken dan de rest van de wereld... Hoe je dat doet is afhankelijk van wat jouw paard interessant vindt. Daarnaast moet je aan de verstandhouding met je paard werken. Als mijn paard een uur lang voor mij zou weglopen vind ik dat erg respectloos en dan zit er volgens mij iets niet goed in de relatie.

Dat helpt geen fluit interesse op wekken, alsof we dat nooit geprobeerd hebben.
Ze vind het een spelletje, de verstandhouding is prima, andere dagen komt ze gewoon naar me toe gelopen of gegaloppeerd.
maar af en toe heeft ze van die dagen, dit doet ze al jaren, ook bij de vorige eigenaar.
Interesse trekken met brokjes, snoepjes, op de grond zitten, naar je toe lokken proberen te aaien, niks heeft nut want daar trapt ze niet meer in.
De relatie met mijn paard is goed maar af en toe heeft ze gewoon zo'n dag en vind ze het een leuk spelletje, die speel ik dan gewoon mee laat haar maar rennen hoor.
Ik ga er niet achteraan rennen voor dat je in haar buurt bent rent ze toch al weer naar de andere kant van het land ;)
Tot nu toe werpt dit zijn vruchten af, in het begin duurde het lang om haar te vangen maar tegenwoordig is het korter omdat ze zich sneller overgeeft en gewoon braaf na me toe komt lopen na van tijd :j

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:01

ponyparadijs schreef:
Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat jij je paard alleen uit het land haalt om met hem aan het werk te gaan.
Meeste paarden gaan dat dus aan elkaar koppelen. Wordt ik overdag gehaald houdt dat werk in.
Daar zou je dus wat tijd voor moeten uit trekken. 2x daags naar stal.
Overdag haal je hem uit de wei. poetst hem. Geeft hem wat te eten en zet hem terug. Op het moment dat je wil rijden ga je dus 's avonds na het binnen halen nogmaals naar stal.
Als je hem niet gevangen krijgt moet je veel tijd en geduld hebben.
Loop naar hem toe. loopt hij weg loop je achter hem aan. Het is gewoon een strijd wie de langste adem heeft, dus blijf rustig lopen en blijf proberen.

Hier ben ik geheel mee eens

De 1e 2 weken zijn paarden en pony,s altijd heel blij mee dat ze weide in mogen

Kan zijn dat tijdelijk aard is of dat je heel slim paard heb die weet pakken is werken

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:09

Ik merkte ook aan mijn verzorgpony dat zodra ze een keer stress had gehad tijdens de training, dat ze meteen niet meer kwam de volgende dag. En als we lekker naar buiten gingen ofzo een tijdje, dan kwam ze altijd. Werken hoeft voor een paard niet onplezierig te zijn, maar vaak hebben paarden stiekem meer stress dan wij denken. Als mijn paard niet naar me toe komt in de wei, is het blijkbaar voor hem plezieriger in de wei dan bij mij. Het beste is denk ik dus om de tijd bij jou plezieriger te maken. Misschien ook grondwerk doen, of eens niks, of..enz. En als hij dan nog niet komt, heeft hij misschien sowieso stress? Misschien veel pijn aan het bit met rijden?

Mijn paardje komt altijd aangedraafd als ie me ziet, maar dat komt omdat het een veulen is en dan zn brokjes krijgt :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:12

capopjekop schreef:
Mijn pony's mogen ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid niet vaak op het gras lopen. Als ze er dan op mogen is het feest en willen ze er niet binnen een half uur weer vanaf. Dan rennen ze hard weg. Ik blijf gewoon achter ze aanwandelen, dat zijn ze binnen 5minuten beu en dan kan ik ze zo pakken.

In hun kale weiland komen ze overigens altijd naar me toe.

Hier hetzelfde, mijn paarden komen altijd naar me toe, maar soms als ze zien dat ik een halster vast heb en ze hebben geen zin, durven ze wel eens weg te wandelen. Ik kuier er op mijn gemakje achteraan, na enkele minuten zijn ze het spelletje beu en blijven ze staan wachten :)

edit: wat ook wel eens helpt is als m'n paard wegstapt, meteen stil te gaan staan en iets anders te gaan doen, binnen de minuut staat hij dan naast je om te kijken wat je doet, geen aandacht is niet leuk :')

max66

Re: kunnen jullie je paard makkelijk de wei uit krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 12:32

nou, met onze band zal het wel loslopen. Heb een band met haar zoals je van een band kunt verwachten na een jaar.
Het is echt niet zo dat ik altijd als ik kom met haar aan het werk ga, zeker niet zelfs. Maar eerlijk gezegd haal ik haar niet uit de wei om te poetsen ofzo, want dan denk ik "laat haar maar lekker lopen". Dat komt ook omdat ze samen met een andere merrie staat en als ik 1 van beide binnen wil hebben moet ik ze beide binnen halen (kan er niet 1 laten staan, dat gaat niet goed), en dat vind ik dan zo sneu, dat ze allebei naar binnen moeten omdat ik zonodig wil poetsen of i.d.
Als ik wil rijden doe ik dat dus wel.

Als ze binnenkomen krijgen ze wel altijd wat brokjes in hun voerbak (een binnenkomertje noemen we dat) en dat weten ze natuurlijk, vandaar dat ze over het algemeen er toch wel gelijk aankomen als we de poort opendoen, maar afgelopen weekend dus niet... Ze hollen altijd zelf vanuit de wei zo de stal in, dus niet aan een halster ofzo. Het was dus ook heel raar voor ze dat ik zondag de wei inliep met een halster in de hand.

JessicaJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:48

Ja mijn paard komt gelijk naar me toe :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:54

Ja, want die van mij wil helemaal niet op de wei :') . Eet 3 happen gras en daarna gaat hij bij de uitgang ijsberen. Zelfs wanneer je erbij blijft zitten houd hij zich liever met mij bezig dan dat hij rustig gaat eten.

Misschien ziet je paard wel dat uit de wei halen betekend dat hij moet werken. Misschien wat meer afwisselen wat je doet wanneer je hem/haar uit de wei haald. Gewoon voor een poetsbeurt of wat lekkers en daarna weer terug. Dan verbreek je misschien wel de link: uit wei = werken.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:56

gelukkig wel , geld voor beide + me verzorgpaard ( al lukt de eigenaar dat niet )

wat mijn beide paarden betreft. al staan ze op knie hoog gras en staan ze net 5 minuten( ook wanneer ze weer voor het eerst de wei op gaan ), als ik kom gaan ze altijd bij de uitgang staan. gelukkig!
ideaal voor mij liefst willen ze ook beide gelijk mee .

jultje12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:31

Mijn paardje loopt altijd in het land. Toch blijft eten het allerbelangrijkste :P .
Ze komt niet naar me toe, maar ik kan haar wel gewoon uit het land halen. Als ik naar haar toe kom kijkt ze wel op en blijft netjes staan.
Ze pikt toch altijd graag nog de grasjes weg voordat ik er ben en geef haar eens ongelijk, haha.
Maar dat ze wegrent heb ik gelukkig niet.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:34

Die van mij komt absoluut niet, die is echt onmogelijk uit het land te krijgen voor het tijd is. :n

Dus ja, dat is aanpassen. Ik ga alleen 's ochtends vroeg of 's avonds naar stal (ze staat 's nachts binnen).

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 23:51

Die van mij hoeven alleen mijn stem al te horen of ze staan bij het hek (terras ligt vlakbij de paddocks). Soms ook best vervelend, staan ze daar zo sneu voor het hek. :(:)

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:51

Dit probleem heb ik dus ook met mijn verzorgpony. Hij zou het liefste de hele dag slapen en eten en wanneer ik hem van de wei haal betekent dat meestal werken! Hij laat zich alleen maar vangen als ik een tijdje met voer sta te rammelen. Heel irritant, als je even geen voer bij de hand hebt.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:06

Mijn paard staat op een pensionstal waar ze buiten gezet en binnen gehaald wordt. Dus ik haal haar over het algemeen niet vaak zelf uit de wei. Wel als ik bijvoorbeeld 's middags een wedstrijd heb en dan wil ik haar niet de hele dag binnen laten staan, dus dan moet ik haar wel zelf er uit halen.

In die gevallen blijft ze dan lekker bij de andere paarden staan grazen, ook al heeft ze allang door dat ik er ben. Soms gaan ze dan ook nog eens een eindje richting andere uiteinde van het weiland lopen }:0
Dus nee, ze komt niet naar mij toe. Maar als ik eenmaal dichtbij ben, blijft ze ook wel staan, zo is ze dan ook wel weer gelukkig :P.

Vorige zomer hadden de pensionstalmedewerkers nog weleens moeite mijn paard (en nog een andere) er uit te krijgen. Ze wilden absoluut niet komen :') en bleven dus lekker met zijn tweeen buiten. Toen moest ik haar dus iedere avond zelf eruit halen en dan kwam ze weer wel. Dat heeft zo'n 4 weken geduurd ongeveer en sindsdien staat ze iedere avond weer gewoon binnen wanneer ik kom.
Maar ik zie wel op tegen de zomer :') De staleigenaren waren er niet zo blij mee dat ze niet binnenkwam. Ik geef d'r groot gelijk :P maar ja ik kan me voorstellen dat het vervelend is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:40

ponyparadijs schreef:
Dat denk ik dus ook. En daarom heeft TS ook een probleem met vangen.
Omdat het per paard verschilt!

Hmmmm, al onze paarden laten zich gemakkelijk pakken of komen naar ons toe, maar eentje kwam nooit bij de vorige eigenaresse. Dat grapje heeft hij in het begin nog even bij ons geprobeert, maar hij had vrij snel door dat de zaken bij ons anders werken en dat komen niet vervelend is. Dus het is maar heel beperkt verschillend per paard ;)

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:45

ja hoor, zodra ik er nog niet eens ben met mn auto (via een pad) zie k ze eerst achterin staan, knipper een x met mn ogen en mn mannen staan voor het hek.
ideaal!! :D

en als ik een keer met de auto van mn vader kom (herkennen ze niet)
stap ik uit en fluit een keer, nou dan donderd de grond hoor hahah
en dan moet ik zeker buitenhet hek blijven staan

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:00

Haha ik ken het :P
die van mij komt de eerste weken ook nooit zomaar naar me toe hihi
geef haar eens ongelijk inderdaad, want het gras is natuurlijk voor hun heerlijk :)
na een week of 2 komen ze gewoon weer bij me en vinden ze het bijden weer lekker om even mee te gaan :)
gewoon geduld hebben en blijven proberen :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:02

Mijn pony komt altijd naar mij toe. Eerst kreeg ik haar ook nooit te pakken als ik met het halster aankwam. Na 4 jaar proberen heb ik het opgegeven en neem ik nu elke keer een snoepje mee. In ruil daarvoor wil ze best meekomen :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:06

Mijn paardje komt eigenlijk altijd. Een enkele keer komt ze niet (bv als ze een nieuwe wei hebben) en moet ik haar halen. Heel soms loopt ze een paar passen van me weg, als ik met de graaskorf aan kom lopen. Maar geef haar eens ongelijk. Dat ding is ook ellende.
Ik zou het echt erg vinden als mijn paard weg vluchtte als ik haar kwam halen. Dan wil ze blijkbaar echt niet mee en zal ik iets niet goed doen. Het gaat mij erom dat mijn paard het leuk vind om met mij te werken en niet dat ze het met tegenzin doet.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:12

Gedrag in de wei is voor mij vrij dubbelzinnig, ik heb een gloeiende hekel aan paarden die wegrennen op het moment dat ze moeten werken, vind ik respectloos. Anderzijds, ik heb ook een hekel aan het gedrag van paarden dat ze zodra hun eigenaar in zicht is direct met hun neus in de jaszak duiken, en altijd maar lopen te schooieren, ook respectloos. Mijn paard heeft me als leider te aanvaarden, en dat doet hij ook keurig, als ik de wei op loop, en hij is dichtbij, dan loopt hij netjes om me heen en komt achter me staan, om me vervolgens te volgen waar ik loop. Als hij verder achter in het weiland staat trekt hij nog wel eens een sprintje, maar dan zorgt hij wel dat hij op tijd stopt, en loopt hij vervolgens rustig achter me aan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 13:40

xSaarSaar schreef:
Die van mij komt absoluut niet, die is echt onmogelijk uit het land te krijgen voor het tijd is. :n

Dus ja, dat is aanpassen. Ik ga alleen 's ochtends vroeg of 's avonds naar stal (ze staat 's nachts binnen).

Kijk maar uit, want sommige bokkers denken dan gelijk dat je geen goede band met je paard hebt :)
Paarden zijn imo ook gewoontedieren. Als ze normaal de hele dag buiten staan en je komt ze dan ineens eerder ophalen... Dat is volgens mij bij mij het probleem. Ik rijd ook meestal s'ochtends of s'avonds (in de zomerdag tenminste) en als ik dan ineens s'middags kom dan is dat dus kennelijk lastig...

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:06

Mijn huidige bijrijdpaard komt gelukkig altijd aanlopen die is niet zo lastig. De vorige had er een handje van om af en toe van je weg weg te lopen. Todat je een ander paard aandacht geeft en toen wist ie niet hoe snel ie naar je toe moest komen :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:30

Waratje schreef:
ponyparadijs schreef:
Dat denk ik dus ook. En daarom heeft TS ook een probleem met vangen.
Omdat het per paard verschilt!

Hmmmm, al onze paarden laten zich gemakkelijk pakken of komen naar ons toe, maar eentje kwam nooit bij de vorige eigenaresse. Dat grapje heeft hij in het begin nog even bij ons geprobeert, maar hij had vrij snel door dat de zaken bij ons anders werken en dat komen niet vervelend is. Dus het is maar heel beperkt verschillend per paard ;)

Meer verschillend per eigenaar :D
Misschien is het ook niet altijd een kwestie van wel of geen band hebben met je paard, maar meer wel of geen leiderschap tonen. Ik denk alleen dat als je dit probleem voortdurend hebt met je eigen paard, dat het dan wel kan helpen om een band op te bouwen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:54

max66 schreef:
xSaarSaar schreef:

Kijk maar uit, want sommige bokkers denken dan gelijk dat je geen goede band met je paard hebt :)
Paarden zijn imo ook gewoontedieren. Als ze normaal de hele dag buiten staan en je komt ze dan ineens eerder ophalen... Dat is volgens mij bij mij het probleem. Ik rijd ook meestal s'ochtends of s'avonds (in de zomerdag tenminste) en als ik dan ineens s'middags kom dan is dat dus kennelijk lastig...

Geloof me, ik heb een prima band met mijn paard, en ze weet donders goed dat ik de leider ben. :j

Het is alleen altijd een enorm gewoontebeest geweest. Al van kleins af aan wilde ze gewoon niet in haar eentje uit de wei. Haal ik de rest van de kudde eruit, dan komt ze prima. Maar ze zal zich niet in haar eentje laten vangen. :n