fjorden merrie rent steeds weg ook met ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:42

jammer dat t paard de dupe is en als onhandelbaar word afgedaan. TS heel veel sterkte toegewenst en hoop dat je een goede beslissing kan nemen.

jiehaaa

Re: fjorden merrie rent steeds weg ook met ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:45

Volgens mij heeft die merrie al wat veulens gehad die erg leuk zijn geworden. Die het karakter blijkbaar niet hebben overgeërfd. Je zou haar, als de koop niet ontbonden zou kunnen worden, eventueel als fokmerrie kunnen verkopen.
Ik zou iig niet meer rijden zonder kundige instructeur erbij.

valerie11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:09

Beste dames, het is nooit mijn bedoeling geweest iemand in een kwaad daglicht te zetten. Ik heb een probleem met een pony en daar heb ik hulp voor gezocht. Niet wetende dat dit op deze manier zou escaleren. Ik heb contact met degene waarvan ik Urly gekocht heb en ga proberen er het beste van te maken voor Urly en voor ons. Bedankt voor alle tips maar laat je niet te veel meeslepen in waar en nietwaar discussies. Laten we proberen de namen van betrokkenen hoog te houden. Groeten Henriette

tjerkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:08

ja het gaat mij erom dat dit paard de dupe is van alles en dat er zich mensen mee bemoeien die er niks vanaf weten, tuurlijk dat er tips gegeven worden heel erg fijn.
ik zoek geen ruzie en hoop dan ook dat dit topic gesloten gaat worden gaat nergens meer over.
ik krijg vandaag van de moeder van desi een telefoontje over urla dat ze doorverkocht is wat van ons allebei niet de bedoeling was tis heel raar verhaal om zo effe uit te leggen maar wij wisten het allebei niet.
die kingloveyou doet het erom iemand zwart te maken terwijl ze serieus urla 1 x gezien heeft in de tijd dat fleur voor haar zorgde gata nergens over.
ik heb haar rechtstreeks van de fokker gekocht en probeer alleen te zeggen dat mochten de eigenaren nu vragen hebben zie ik ze graag tegemoet dit had nooit mogen gebeuren en die pony mankeerd niks.
ik kijk dus nooit op bokt maar na dat telefoontje werd ik gevraagd dat even te lezen en ik mag ook gewoon reageren en op de manier dat ik dat zelf wil :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:13

Nou Valerie , ik lees dat je haar terug kunt verkopen aan Tjekie. Dat is prettig, dat geleur met die pony inderdaad. En zoals er hier gereageerd wordt is gewoon op zijn "Boks" hoor, das niks raar. Hoop dat je eruit komt. Gelukkig zijn er wel heel veel mensen hier die je willen helpen, en elkaar de schuld geven heeft gewoon geen zin. Jij bent hier degene die hier mee zit, jij en niemand anders. Iedereen kan het prut vinden voor die pony die lekker in de wei staat te staan maar jij hebt hier verdriet van.
Tjerkie, dit topic gaat echt niet zo maar op slot hoor ;)

tjerkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:17

boedjang schreef:
Nou Valerie , ik lees dat je haar terug kunt verkopen aan Tjekie. Dat is prettig, dat geleur met die pony inderdaad. En zoals er hier gereageerd wordt is gewoon op zijn "Boks" hoor, das niks raar. Hoop dat je eruit komt. Gelukkig zijn er wel heel veel mensen hier die je willen helpen, en elkaar de schuld geven heeft gewoon geen zin. Jij bent hier degene die hier mee zit, jij en niemand anders. Iedereen kan het prut vinden voor die pony die lekker in de wei staat te staan maar jij hebt hier verdriet van.
Tjerkie, dit topic gaat echt niet zo maar op slot hoor ;)

het is gewoon een heel vervelend verhaal voor het paard zelf, en het is niet wat die mensen er van verwacht hadden omdat de mensen die haar verkocht hebben ook geen rechtsgeldige eigenaar waren van het paard dat was desi.
ik snap dat t allemaal heel raar staat zo maar het is zo'n lang verhaal en baal hier zo van dat ik idd urla heel graag terug zie, omdat ik dit nooit zo gewild heb voor haar, daar heb ik haar niet voor verkocht om haar alleen maar door verkocht zien worden.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:19

tjerkie schreef:
ik kijk dus nooit op bokt maar na dat telefoontje werd ik gevraagd dat even te lezen en ik mag ook gewoon reageren en op de manier dat ik dat zelf wil :)

Nee. Er gelden namelijk regels op Bokt. Ik snap dat het erg vervelend is, om te lezen dat een paardje dat bijna 5 jaar bij je heeft gestaan, nu van hand tot hand gaat. Maar met de opmerkingen die je maakt ben je, sorry dat ik het zeg, net zo erg als anderen die elkaar zwart aan het maken zijn. Daarbij heeft het geen toegevoegde waarde voor het welzijn van het paardje.

Reageren is prima, maar probeer dat dan wel met een mate van respect te doen. Want dit was gewoonweg hardstikke asociaal. Zeker respectloos tegenover de mensen die echt alleen maar trachtten te helpen in het belang van het dier.

Een slotje is niet iets wat jij uitmaakt, dat gaat in overleg met de TS en de Mods.
Als je niet vaak op Bokt komt, raad ik toch aan eerst de gebruiktregels te lezen alvorens het soort berichten te plaatsen zoals jij hebt gedaan.

Maar goed. Nogmaals, ik hoop dat het paard nu goed terecht komt, waar het ook heen gaat. En nogmaals, het advies om direct een PB met jouw contact informatie naar TS te sturen. :-)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:24

Tjerkie, ik hoop echt dat je het meent, want ts is hier heel ongelukkig mee. En wil ook het beste voor Urly, en dat is niet wat ze haar kan geven denk ik.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:27

Hoi TS,

Hier een stille meelezer (scriptie-ontwijkend-gedrag haha).
Even een berichtje om je te steunen, want wat begon met een simpele roep om hulp, eindigde totaal onverwachts in een groot verhaal voor je.
Zo wens je iemand niet een eerste paardje toe.

Ik las in je laatste post dat je er het beste van gaat maken, en ik wil je heel veel succes wensen de komende tijd.
Hulp is altijd erg belangrijk, maar teveel hulp (of heel Bokt) kan moeilijk zijn want meningen verschillen.
Zoek iemand die je vertrouwt en die je echt kan helpen (met voldoende 'paardenkennis' zal ik het maar noemen) om je uiteindelijke keuze te maken en te beslissen hoe je verder gaat.

Dan ben ik erg benieuwd en hoop ik voor je dat er veel plezier in het verschiet ligt op paardengebied.
En voor Urly ook natuurlijk! :(:)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:29

TS, ik hoop dat je wat kunt met de adviezen en tips in dit topic.
Heel jammer, dat de pony niet geschikt is.
Oude eigenaren en verzorgers hebben in feite geen enkel recht van spreken.
De pony is nu van de TS en die is de enige die beslist wat ze met de pony gaat doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:34

valerie11 schreef:
Lieve dames en misschien ook heren die gereageerd hebben. Wat een leuke en leerzame reacties van wildvreemde mensen die me willen helpen!
Nou even meer over ons (fjord en ik) Ik woon in Velserbroek vlakbij Haarlem en IJmuiden in Noord-Holland. Onze fjorden merrie heet Urly in stamboek Urla.
levensnummer NL- 19990598.
Ik denk zeker dat het verhaal onervaren eigenaar (ik) en misschien onervaren dressuurpony klopt en geen zin om iets voor me te doen (vertrouwen) of pijn. Met of zonder zadel maakt niet zo veel uit. Alleen met halster loopt ze tijdens het longeren ook weg.
Urly staat op het land en eet veel hooi en ze krijgt 2 handjes basisbrok.

En ja als iemand me wil helpen graag!
Verder wil ik graag een foto sturen maar weet niet hoe dit moet!

Ik raad je aan om de pony ergens neer te zetten waar je begeleiding hebt van iemand die kan helpen elke keer als het mis gaat.
Dus een stal waar in elk geval een bak bij is en iemand die je kan helpen.

tjerkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:04

@boedjang heb je pb ontvangen bedankt !
we willen allemaal als paarden liefhebbers het beste voor urla (voor alle paarden)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:10

alvast bedankt voor je reactie namens ts

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:49

Ik zou je heel graag helpen met je paardje.
Velserbroek is naast de deur, maar tijd ontbreekt vaak i.v.m eigen stal van 30 paarden.
Geef me eens een pb waar je staat en wat je rij mogelijkheden zijn... dus bak of rij je op het land b.v.
Ik zou het een uitdaging vinden om de Fjord weer rijbaar te krijgen, maar denk dat 1 keer in de 14 dagen niet gaat helpen.

:D :D heb nog een box vrij!!! :D :D

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:52

TS, ik denk dat je bij Aerdenhout1 best goed zit. Heb haar nooit echt ontmoet, maar zij heeft mij aardig wat goede tips gegeven toen ik mijn Fjord door ging rijden, iets meer dan 2 jaar geleden (Heb een geheugen als een olifant!). Heb ik erg veel aangehad. Zeker de moeite waard. :-)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:00

De TS heeft jonge kinderen en Urly is niet een ' lastige fjord' die door gereden moet worden en die dan daarna gewoon mak is.

Zoals al eerder gemeld is Urly bij ons op stal ook zo doorgereden dat ze te rijden was door een ervaren ruiter, wat echter bleef was een onberekenbare pony. Of dit komt door Urly haar karakter, eventuele lichamelijke problemen of trauma's in het verleden: geen idee.
Het feit blijft dat dit gewoon nooit een veilige pony wordt in de buurt van kinderen.
' Rijdbaar' is het probleem niet, dat is hij wel te krijgen.

Maar is dat de oplossing voor de TS haar probleem?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:25

Beste Valerie, dat je zoektocht naar het begrijpen van Urly zo zou eindigen had ik niet verwacht en jij zeker niet.

Ondertussen 2 slachtoffers, jij en Urly.
Lastig om te beslissen wat wijsheid is, ik zie hier 2 opties die geen van 2en raar zijn.
Een oude eigenaar die haar wel terug wil en de mogelijkheid haar ergens neer te zetten met goede begeleiding.
Ondanks alles in het topic hier ben ik ervan overtuigd dat je geen rotfjord hebt,
maar gewoon een niet begrepen fjord.
Dat maakt het probleem er niet minder om, maar als je zelf 100% gemotiveerd bent en het aandurft,
zou je er voor kunnen gaan.
Echter als je tijwfeld, niet gemotiveerd bent, is terug naar vorige eigenaar (nou ja, die ene die haar 5 jaar heeft gehad, is allicht niet de vorige, maar die daarvoor of daarvoor), zo te lezen is ze daar ook weer
welkom.

Vind het wel heel jammer dat je aankoop zo is uitgedraaid, je droomt van een fijn paardje en dan
blijken jullie elkaars taal niet helemaal te spreken.

Veel wijsheid toegewenst, lastige keuzes die je moet gaan maken.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:01

Moderatoropmerking:
Een aantal reacties verwijderd. Zullen we AUB vriendelijk en respectvol op elkaar reageren. Kortaf en negatief heeft geen toegevoegde waarde

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:56

Henriette,
Ik kom dit topic op bokt tegen. Wat een verhaal ! Onwijs balen dat dit jullie overkomt bij het kopen van jullie eerste pony. Ik hoop dat je goed de opties overweegt die je hebt ( terug naar de vorige eigenaar / of met haar aan de slag onder begeleiding). Zoals je weet heb ik aangeboden jullie te helpen en ook aangeraden om voor je verder iets doet je Urly na laat kijken door een ostheopaat (bijv Heleen Slebos). Ik heb zelf rugproblemen met mijn Fries gehad bij aankoop die samen met Heleen Slebos zijn opgelost en nu een paar jaar later presteerd hij goed in de sport (Z1). Laat je begeleiden als jezelf onzeker bent want Urly voelt dit aan. Veel succes !

patricia3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:57

Hoi,
Ik herken veel dingen die je schrijft. Wij hebben ook een Fjord (ook onze eerste eigen pony)en toen wij hem net hadden was hij ook onhandelbaar. We hebben ongeveer 6 tot 9 maanden met hem grondwerk gedaan en dat is heel goed voor ons geweest. We hebben hem nu 2 jaar en sinds 1 jaar rijd mijn 12 jarige dochter alleen met hem door de duinen, spaarnwoude enz. Wij wonen dicht bij je in de buurt. Onze Fjord staat in Santpoort zuid. Wij hebben trouwens die Natural Horsemenship grondwerk lessen gehad van Karin. Een leuke jonge meid met ook een fjord, die je heel veel kan leren over paardenlichaamstaal. Mocht je interesse hebben kan ik je wel haar e-mail adres sturen.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:13

Het zou mijn vorige fjord kunnen zijn als ik je verhaal zo lees en ik leef enorm met je mee en hoop dat je het op kunt lossen mijn fjord heeft ook een nare ervaring gehad in het tuig en is na die tijd kompleet veranderd.
Niet meer te vertrouwen onder het zadel vluchtte weg zodra ze bang werd en dan was ze niet meer te houden Ik heb de beslissing genomen om haar wel weg te doen want ze was ondanks haar lieve karakter niet te vertrouwen onder het zadel. wat er mee wil zeggen is of je gaat er heel veel tijd insteken en geduld en met iemand die je kan helpen of je bespaart je dit alles en heel veel verdriet door toch de knoop door te hakken en haar te verkopen want als ik dit alles lees lijkt me dat de beste oplossing

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:01

ik ken love_urla ook en toen ben ik meegegaan en er was niks aan de hand hele brave pony, is wat ik heb gezien.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:24

Er zijn hier blijkbaar meer problemen dan een paar ongemakken, maar ik vind dat de eigenaar zelf een oplossing moet vinden in de manier waarop je moet omgaan met dit paard.
En of er nu dingen gebeurt zijn in het verleden, tjaaaa, is gewoon een uitdaging hé, geef niet de schuld aan vorige eigenaren, geef niet de schuld aan het paard, nee leer zelf hoe je moet omgaan met dit dier, en alleen dan kan je tot een oplossing komen.
Dit klinkt mssn heel cru, maar ik denk dat dit echt zo is, met goede begeleiding en doorzetting kan je zeker tot een oplossing komen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:52

Zij misschien wel, maar haar kinderen ook?....

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:59

wat een heftig topic. ik had je vorige topic over het steigeren ook gelezen, misschien ook gereageerd dat weet ik niet meer. Toen keek ik er weer in en zat de link naar dit topic.
Ik heb alle pagina's gelezen, en verbaas me over hoeveel mensen er wat over je pony hebben te zeggen! Het lijkt me wel verwarrend om dit te moeten verwerken/begrijpen wat er nu waar is of niet..

Ik hoop van harte dat je, TS, er uitgekomen bent. Het is fijn dat Tjerkie nog reageert en dat ze weer welkom is daar. Ik ken Tjerkie (als ik de goede voor me heb) van een aantal jaren terug, en ik weet dat zij super voor haar paarden is.

Laat je het misschien nog weten hier voor degene die met je meeleven? Veel succes!