Paard wil bit niet in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:13

Op dit moment 2 die beleerd kunnen worden maar hebben er wel eens meer gehad. Ook 2 die tanden moesten trekken en die hadden hele andere klachten. Daarnaast kijkt sowieso de veearts er naar als ze komt enten. We laten ze niet stikken. Ons veulen die 3 uur niet dronk aan het begin kwam ook de veearts bij. Maar weet zeker dat weinig mensen elk half jaar de tandarts laten komen. Vooral bij paarden die niet worden bereden

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:17

ik heb het dan ook over elk half jaar als de dieren onder het zadel zijn ivm eventuele klachten van het bit door de tanden en kiezen.
Die van mij heb ik voordat ik met het hoofdstel begon laten controleren en bleek dat ze aan het wisselen was.
Sindsdien deed ik het elk half jaar om er zeker van te zijn en indien nodig kwam hij een keer extra als ik merkte dat ze pijn had.
Vanaf zes jaar toen ik zeker wist dat ze uitgewisseld was een keer per jaar.
Een paard hoej ong ook kan ook haken op de kiezen krijgen en daar last van hebben en kan dan ook moeilijk gaan doen met het bit.
Dit hebik een keer bij die van mij gehad.
Ze had een haak op een van de achterste keizen die tegen haar wang aan kwam en daar pijn aan had en daarom weigerde ze het bit in te nemen terwijl ze normaal haar mond zelf opend om het aan te nemen.
Voor mij was dit al een teken dat er wat was en het klopte dus.
Elk half jaar hoeft ook niet maar minstens een keer per jaar alleen om de haken te verwijderen is toch wel heel belangrijk.
Ik probeer je echt niet af te kraken of je de grond in te duwen maar ik weet zelf hoe belangrijk dit is voor een paard dus laat je paard aub controleren voor je verder van huis bent en het paard echt het bit niet meer aan wil nemen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:20

Een veearts is geen tandarts in de meeste gevallen. Ik snap dit gewoon niet: je paard neemt eerst het bit wel aan, daarna plots niet meer. Je hebt, zeg je, zoveel ervaring met paarden dan zou je toch wel moeten weten dat dit zou kunnen duiden op een probleem met de tanden. Dan laat je een tandarts hoogstwaarschijnlijk niet voor niets komen.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:23

Nogmaals ga er niet verder op in somebitch ... Weet dat we kern gezonde paarden hebben die nooit wat mankeren ... Het zegt genoeg dat we hier geen ervaring mee hadden omdat onze paarden nooit wat mankeren en Marian Oke ik snap je. Er is maar 1 paard onder het zadel bij ons buiten dit paard om :) als we een paard onder het zadel hebben word het bijna altijd verkocht dus krijgt sowieso check up :):)

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:35

Gaat dit topic van jou toevallig over je pony Micky waarover je ook op je come2me.nl schrijft?

Ik quote jou van je website over Micky:

Citaat:
Toen Micky 2 jaar was, zat ik al op haar met een hoofdstel, maar wel zonder zadel natuurlijk.
Ik was toen 10 jaar en ik kon nog niet paardrijden, maar dat maakte niks uit.
Een paar basis dingen zoals sturen kon ik wel en zo liep Micky met mij erop door de wei.
Micky en ik zijn tenslotte beste maatjes die elkaar wel begrijpen.
Alles bij elkaar ben ik maar 3 keer van haar afgevallen en dat was in de tijd, dat ik niet kon rijden, dat Micky nog niet was ingereden en dat ik zonder zadel zat.
Daarna is er nog nooit iemand van haar afgevallen.

Dan denk ik dat je VEEL te vroeg bent begonnen. Mijn GOD hoe haal je je zoiets in je hoofd? Dat je op een paard van 2 kunt zitten?

Dit is echt om te huilen... Ik weet niet eens waar ik kan beginnen in het geven van tips :'(

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:42

Toen was ik 10 jaar 1.20 en woog ik 20 kg Als het niet minder was en zij 2,5 ongeveer en zat ik er wel eens op als ze van de wei richting stal
Moest lopen en Hoevaak was dat .. Misschien 8x .. Was ons eerste paard maar zou ik ook nooit meer doen natuurlijk en nogmaals wat denk je met hengsten voor de keuring? Worden al wel voor ze 3 zijn met bijzet en bit beleerd en denk merries ook wel anders zou je allemaal onbespierde paarden op keuringen zien

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:44

Komaan dames niet zo'n ruzie maken :j

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:48

Nee inderdaad ga me niet steeds verdedigen. De paarden mogen hele dag gras eten en Micky in totaal anderhalf uur in de week rijden wat een zwaar leven zeg. Als je keuringen
Loopt moet je soms optijd beginnen met heel licht beleren dat is een feit

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:03

stalmiracle schreef:
Nee inderdaad ga me niet steeds verdedigen. De paarden mogen hele dag gras eten en Micky in totaal anderhalf uur in de week rijden wat een zwaar leven zeg. Als je keuringen
Loopt moet je soms optijd beginnen met heel licht beleren dat is een feit

Nee, dat is geen feit dat is een keuze. :o
Maar goed leeftijd heeft dan weer niets met het accepteren van een bit te maken.. Mijn tips heb ik al elders in het topic gegeven.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 22:30

Ja Oke een keuze maar veel mensen kiezen daarvoor en iig bedankt voor de tips

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:17

stalmiracle schreef:
Nogmaals ga er niet verder op in somebitch ... Weet dat we kern gezonde paarden hebben die nooit wat mankeren ... Het zegt genoeg dat we hier geen ervaring mee hadden omdat onze paarden nooit wat mankeren en Marian Oke ik snap je. Er is maar 1 paard onder het zadel bij ons buiten dit paard om :) als we een paard onder het zadel hebben word het bijna altijd verkocht dus krijgt sowieso check up :):)

Huh? Ik heb niks gezegd? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:29

Ik heb het topic niet doorgelezen, ik reageer hier gewoon op de OP;

Doe eens aan een kant van het hoofdstel het bit los. Dus dat het slechts aan 1 bakstuk vastzit.
Doe dan het hoofdstel aan, kijk of ze daar ook verzet toont of niet. Het kan namelijk ook zijn dat ze ietswat schuw is voor het hoofdstel ipv het bit. Als ze het hoofdstel accepteert, kun je proberen het bit in te doen en vast te maken. Doe dit in kleine stapjes mocht het problemen opleveren, zorg dat ze rustig blijft. Dus eerst bijv. het bit vastpakken en tegen haar mond houden. Als ze ontspant, ontspan jij ook en haal je het bit weer vantegen haar mond. En zo steeds kleine stapjes nemen.

Ik ga er overigens wel vanuit dat het paard geen lichamelijke gebreken heeft?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 11:29

Dat helPt niet hoogstwaarschijnlijk zijn het de tanden die doorkOmen

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:52

Nouja. Succes iniedergeval.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:24

Hier kijkt mij DA minstens 1 keer per jaar de tanden na, liefst zelfs nog 2 keer.
Zelfs de jonge paarden laat ik nakijken.
Zo hebben we ontdekt dat mijn bijna 2 jarige wolfstanden heeft.
Als ik niet had laten nakijken had ik dat nooit geweten en achter een jaartje of 2 hem dus pijn gedaan met een bit ;)
Ik zou altijd laten nakijken door een DA of TA. Vooral jonge paarden waar je net mee begint. Kan toch gelijk als ze ingeënt worden?
Ik zou dus ook zeker iemand laten kijken naar die tanden. Je wilt toch niet dat ze het bit gaat associëren met pijn?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:28

puckje10 schreef:
ik zou gewoon doorzetten!!

dat is de enige manier,
stroop daar slijt het bit van, dat is niet goed, gwn doorzetten want als je het zagjes blijft proberen dan komt er nooit iets van!!!!!!
het paard zal zelf voelen dat het niet zoon zeer doet, en het is ook geen dierenmishandeling, ik heb dat zelf ook gehad met mn paard en nu op mijn manier doet hij niks meer, hij voelt het maar 2dagen verder niks

Dus jij raadt aan om bij een wisselend paard met geweld een bit in de mond te duwen zodat hij leert dat het geen pijn doet? Juist... -O-

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:31

Appelmoes_11 schreef:
puckje10 schreef:

dat is de enige manier,
stroop daar slijt het bit van, dat is niet goed, gwn doorzetten want als je het zagjes blijft proberen dan komt er nooit iets van!!!!!!
het paard zal zelf voelen dat het niet zoon zeer doet, en het is ook geen dierenmishandeling, ik heb dat zelf ook gehad met mn paard en nu op mijn manier doet hij niks meer, hij voelt het maar 2dagen verder niks

Dus jij raadt aan om bij een wisselend paard met geweld een bit in de mond te duwen zodat hij leert dat het geen pijn doet? Juist... -O-

what the......

Als we dat nou eens bij jou zouden doen?
Je ronddraaien in prikkeldraad en dat laten zitten zodat je constant pijn hebt.
Maar he na 2 dagen voel je er niets meer van en zal je er wel aan gewend zijn -O- -O-

Sommige mensen verdienen geen paarden......

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:26

Zo ik ben niet de enige die er zo over denkt dus......
Maar goed mevrouw (of meneer) wil ook een keertje rensport doen terwijl ze dat nog nooit gedaan heeft en geen paard heeft zoals ze hier dus wel zegt.
Maar goed dat is een ander topic.
Nooit je paard op die manier laten wennen aan een bit want grote kans dat het paard danhelemaal geen bit meer accepteerd.

TS. heb je de tandarts er al bij gehaald??????

xxxxLilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:28

als k jou was zou ik het bit aan 1 kant losmaken, dan het hoofdstel opdoen en aan het einde pas het bit indoen en doet ie het niet, niet opgeven, niet gaan slaan ofzo, gewoon door blijven gaan het zal steeds makkelijker gaan zelf had ik ook zo'n paard en na een aantal weken gin het steeds beter. nu heb ik geen enkel probleem meer. je kan ook gewoon zonder bit rijden veel fijner voor het paard!
Misschien heeft ie wel wat in ze kiezen, haal de tandarts erbij en kijk ook of hij nog goed eet?

xxxxLilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:31

puckje10 schreef:

dat is de enige manier,

welke idioot gaat nou een paard pijndoen? je hebt gelijk dat je door moet zetten maar niet op zo'n harde manier, misschien ligt het wel aan heel iets anders bijvoorbeeld een bultje op de tong, de wang, misschien iets met de tanden? ik heb dit zelf gehad met mijn paard en heb het voorzichtig aangepakt, elke dag het bit indoen , voor ze mond houden en met je vinger in zijn mondhoek gaan dan moet ie hem wel opendoen, hem erin schuiven, en dan hem 5 minuutjes laten zitten en belonen! je hoor geen paarden op harde manier te behandelen..

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:31

Hoe staat het er ondertussen mee? Al gelukt?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 11:36

Ik ga er niet meer op in dacht in eerste instantie dat t n puber bui was ben er allang mee gestoptdoe een paard niet expres pijn en ja het bleken de tanden die door kwamen

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:42

stalmiracle schreef:
Stroop kan ik proberen maar weet bijna zeker dat het haar niet boeit omdat het dan aan het bit zit maar kan het proberen en bitloos doe ik niet want dat is niet handig omdat ze pas 3x onder het zadel is geweest. Tandarts lijkt me nog wat overbodig omdat ik zelf ook weet dat ze wisselt is een rubber bit een idee?

rubber is helemaal niet fijn voor een paard, die enkel gebroken die kan prikken in het gehemelte en die buigzame stang watertrens is heel dik en kan blaren geven en pijn doen.

waarom persé dat bit, je kunt toch ook bitloos proberen ff kijken hoe dat gaat?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:43

Goed van je dat je gestopt bent! :) Nee, ik dacht al dat jij je paard geen pijn zou willen doen. Wat doe je nu, bitloos of laat je haar nog een poosje staan?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 12:05

Ze mag even niksen. Ga wel binnenkort met bijzet longeren maar dan met halster want we moeten toch trainen ivm de keuring enz