Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Misschien een idee om een topic aan te wijden? Ik vind het op zich wel een interssante vraag en wil wel eens meer meningen horen. In hoeverre hou je rekening met stempels, probeer je alles eerst uit of is er een grens, dat soort vragen

) maar de bedoeling erachter was duidelijk genoeg... Toen het omhoog trekken (z'n knie ging bijna achter z'n oren
), het op z'n knieën gaan en zich op mij laten vallen niet meer werkte toen haalde hij uit. Het ging trouwens al lang niet meer om het hoeven krabben, doel was op dat moment gewoon heel even z'n voet omhoog houden en dan op mijn aangeven terug neerzetten. Alleen viel dat dus tegen, hij gaf het steeds heel braaf, maar het was nog niet goed de lucht in of hij gooide z'n voet al weer neer (of probeerde dit toch).
Verzorgster is toen met hem in de roundpen aan de slag gegaan (heb haar beetje laten doen, misschien achteraf gezien fout geweest) en daarna is hij terug de weide op gegaan. Toen ik zo'n uur later ging hooi geven en hij in z'n stal stond en ik daar bezig was en tegen hem zei dat hij "om" moest gaan, kreeg ik bijna een hoef langs mijn oren.

Heel veel friendly met de stick, de leadrope & mijn hand(en) en binnenkort allerlei andere dingen (plastic zak en dergelijke, maar daarvoor is hij nog niet genoeg op z'n gemak). En daarbij de rest van de games, hij reageert echt super goed (in tegenstelling tot mijn andere geval
) en heeft echt maar heel weinig nodig. Echter, wanneer je (perongeluk) teveel druk geeft raakt hij in paniek en gaat dan gekke dingen doen. Wordt dan rillerig & nerveus en als je dat niet kan laten afvloeien gaat hij dus echt raar doen. Dus ik zie/snap wel waar het vandaan komt, maar het is natuurlijk niet het simpelste om mee om te gaan (vooral niet omdat ik bij mijn andere juist met grote/duidelijke hulpen moet werken, is toch een knop die je moet omzetten, maar dat lukt wel
).
"hier hadden we gisteren problemen dus vandaag moeten we ook hier even werken". Heb dus terug het halster aangedaan en weer hetzelfde gedaan (friendly met de leadrope). Weer werd hij heel rillerig en je merkte echt dat hij liefst wilde vluchten, maar toch bleef hij bij mij. Even rustig doorgedaan en toen ging het weer prima, ook het "om" daar geoefend en allemaal geen problemen. Omdat hij mij die reactie gaf in de stal, terwijl het even daarvoor buiten gewoon perfect ging, heb ik toch het idee dat kleine ruimtes niet zo zijn ding zijn (heeft heel z'n leven bijna 24/7 in een best donkere stal doorgebracht, en misschien niet altijd even lief behandeld als het opzadelen niet meteen wilde of weet ik het) dus daar moeten we veel op oefenen
Sowieso wil ik dan iemand die "aan huis" komt, want om op dit moment met hem te gaan rondzeulen en weer vreemde locaties enzo lijkt me teveel ineens.
). Ik vrees alleen dat hij weinig tijd gaat hebben, maar proberen kan altijd hé
wat jammer zeg maar moet zeggen had het ergens wel verwacht het ging eigenlijk te snel te goed voor een paard met zo n verhaal. Het is vaak zo dat vooruitgang in zo n zaken gepaard gaan met tijdelijke terugval door wellicht net te veel druk net te kleine ruimte waardoor hij net denkt aan hoe het vroeger ging
.
gewoon met dat in je achterhoofd weer verder. HIj is het ook nog niet ergeten dat het wel ging met jou dus zal sneller terug op dat niveau komen. Grof geweld om hem te dwingen zijn hoeven op te tillen gaat duidelijk niet werken dat is bewezen door zijn gedrag als je gilt etc probeer de rust bij jezelf te bewaren door idd altijd lief te zijn maar wel lief te vragen. ik weet zeker dat het je gaat lukken als ik je verhalen lees je bent er goed mee bezig
Vandaag weer grondwerk gedaan en hij reageert prima (moet alleen de driving game nog onder de knie krijgen, het 'ontkoppelen' werkte niet zo
). Wijken voor druk gaat prima, wijken voor de suggestie doet hij heel leuk, ergens overheen sturen (verhoogd balkje) is no problem. Heb ook 2 cavalettiblokken neergezet om een doorgang te maken en daar ging hij ook braaf doorheen (de eerste keer beetje twijfelend, maar daarna vol vertrouwen). Ook bij de driving game kleine stukjes draf meegenomen en dat ging ook heel leuk. En op een bepaald moment ging hij draven en ging hij helemaal uit zichzelf springen
Had daarna wel ietwat moeite om zijn energie terug in te tomen, maar al bij al viel het nog mee, hij heeft me niet de bak doorgesleurd ofzo
Maar alles ging vol vertrouwen, tussendoor veel friendly met de stick & string en met mijn handen. Heb ook z'n voetjes allemaal even opgetild en paar seconden omhoog gehouden, gewoon weer los in de piste. Meneer stond te slapen
Daarna hem losgemaakt zodat hij kon gaan rollen enzo, maar dat is er niet van gekomen, ik had een hondje achter mij aan (was alles aan het opruimen)
Dus toch wel een teken dat hij mij vertrouwt en het wel prima vindt in mijn buurt (anders was hij weg geweest zodra hij de kans had neem ik aan). Komt wel goed 
Dat er teveel moet wat (achteraf) niet zo'n goed idee blijkt te zijn. En dat ik zelf teveel druk/spanning ervaar, want ik presteer ook niet zo goed met publiek, heb dan het gevoel dat alles goed moet gaan enzo, en tja ...
) en toch heb ik zoiets van: "tja, het was ook je eigen schuld" ...
[***] schreef:Neen, die komt maandag, lukte niet eerder. Ben wel benieuwd wat die gaat zeggen![]()
Het is eigenlijk raar, de pony heeft uitgehaald, pony heeft mij geraakt, heb geluk gehad (had die mij vol kunnen raken dan had ik geen knie meer gehad, de hoef kwam langs achteren dus in de knieholte, lijkt me niet aangenaam) en toch heb ik zoiets van: "tja, het was ook je eigen schuld" ...
Ik denk dat werken met niet teveel druk (zowel voor hem als voor jou
) inderdaad een goed idee is! Ninx schreef:Ieder nieuw paard moet wennen.... ieder nieuw paard heeft zijn eigenaardigheden waar je aan moet wennen.
Voor je paard geldt dat hij je moet leren vertrouwen, maar ook voor jou.
Met mijn merrie durf ik alles, echt werkelijk alles.... kan me gewoon niet iets bedenken wat ik niet met haar zou doen, ik vertrouw haar voor 1000%.... Dus ik dacht vanzelfsprekend dat ik met een nieuw paard net zo op mijn gemak zou zijn.
Mijn huidige ruin heb ik 6 maanden. Hij was doodsbang voor de smid.... en kende mij ook nog niet goed genoeg om op zo'n moment op mij te durven vertrouwen.
Dat ging er ook erg spannend aan toe. In het begin heeft hij met sommige handelingen ook min of meer gericht geprobeerd te trappen.... Maar zolang een paard je niet raakt is het dreigen, een paard is immers handig genoeg om je echt te kunnen raken als het dat wil.
Hij was aan sommige dingen nog niet toe: bepaalde plekken aanraken, bepaalde dingen doen.... geen vertrouwen.
En dus was ik ook op mijn hoede, en nog steeds.... dat is iets dat erbij kan horen, maar het wordt steeds beter....
Ik heb overigens vaak zijn benen, en hoeven gemasseerd... net zolang tot hij ontspande, en dan hield ik op.
Het heeft me verbaasd hoe snel zijn vertrouwen groeit.
Wie A zegt moet ook B zeggen; geef hem de tijd... dat verdient hij. Dikke kans dat hij nooit echt iets 'engs' laat zien omdat hij aanvoelt dat jij volstrekt anders bent.
Laat dat meisje van 12 maar lekker iets doen met ze waar jij bij bent...
Ik heb hele lieve pony's, maar ook die zou ik niet snel alleen laten met iemand van 12...... ze zijn wel eens boos op elkaar... ahum
Succes!!!!

).
). Heb ook via pb een leuke tip gehad voor de trainingen en dat ga ik zeker een kans geven, was hier zelf ook al aan aan het denken dus het zal wel een goede kans hebben. Het zal een werk van lange adem zijn, maar gelukkig heb ik die en heb ik tijd zat
Niks moet, alles is meegenomen

Heel fris in het kopje en lichamelijk helemaal prima, ze raadde aan om zeker nog wat met hem te doen, dus niet gewoon te laten verstoffen in de weide zeg maar. Hij moet ook bezig kunnen zijn en (mentale) uitdagingen hebben heb ik het idee (dus daarom dat clickertraining mij ideaal lijkt). Laatst ging hij vanzelf hindernisje springen wat in de piste stond
Dus met hem kan nog wel iets gedaan worden, zonder dat ik schrik moet hebben dat ik hem overbelast, dat is echt fijn om te weten
Hij zat zelfs beter in elkaar dan mijn andere geval .. die reageerde toch best wel gevoelig op de rug (ondanks dat hij al een hele tijd niet meer gereden is). Nu is die rug altijd z'n zwakke punt geweest en hij wordt natuurlijk ook wat ouder .. Had schrik dat mijn manier van trainen het erger had gemaakt maar toen besefte ik ineens dat we een paar dagen terug een (te?) zware training (springen aan de longe) hebben gehad in een piste die best wel zwaar lag (is nu ondertussen gesleept). Dus dat kan ook verklaren waarom hij nu even moeite heeft ... Dus dat moet ik gewoon beetje aankijken, hem zeker niet als een sukkeltje behandelen, maar natuurlijk wel goed blijven opletten. Aangezien ik geen spectaculaire plannen heb komt dat wel goed
En moest het mij echt storen dan kan ze hem nog wel behandelen, alleen vond ze dat momenteel nog niet nodig, zeker niet omdat ik niet rij en hij 24/7 buiten staat. Dus we zien wel wat het geeft met [***], in ieder geval is [***] kerngezond
Dus die mag nu officieel echt aan de slag