Kan een paard je missen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Re: Kan een paard je missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:23

Ik denk wel dat een paard je kan missen :j

Mijn pony is een half jaar geleden verkocht. Schat van een beest, deed geen vlieg kwaad. Alleen met rijden kan ze wat druk zijn. Na 5 maanden kreeg ik een sms dat ze de handel in zou gaan want ze was onhandelbaar. Dus heb haar teruggehaald.
Eenmaal terug bij mij is er níks aan de hand! Kan zelfs met haar wandelen naast de kinderwagen etc.
Ik denk dus dat ze mij miste :D

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:31

ANOUKIEE schreef:
Maar denken jullie dat jullie paarden echt jou missen? Of hoe jij met ze omgaat, of hun eigen plekje en daarbij hun vast ritme, vriendjes, voer etc etc? Dus dan komen we weer terug bij de routines haha?

Hm.. Een lastige kwestie..

Als ik kijk hoe mijn merrie reageert als ik een paar dagen niet geweest ben.. Die is echt strontchagerijnig, draait haar kont naar me toe, en gaat echt niet met me mee. Daags erna, is alles weer goed :Y)

Mijn ruin staat te piepen van blijdschap. En komt in volle galop vanuit achter het land. (Iets harder als normaal zeg maar, hij is erg aanhankelijk).

Maar of het dan echt emotie is? Als ik naar de verschillende reacties kijk, en ze diep in de ogen kijk, dan zou ik zeggen ja. Ze hebben me gemist. De een is duidelijk pissed of dat ik niet kwam. En de ander dolgelukkig dat ik er weer ben.

Maar als ik dan diep nadenk.. Heeft een paard die emoties wel? Ik twijfel..

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:32

Nell_ schreef:
Ik denk wel dat een paard je kan missen :j

Mijn pony is een half jaar geleden verkocht. Schat van een beest, deed geen vlieg kwaad. Alleen met rijden kan ze wat druk zijn. Na 5 maanden kreeg ik een sms dat ze de handel in zou gaan want ze was onhandelbaar. Dus heb haar teruggehaald.
Eenmaal terug bij mij is er níks aan de hand! Kan zelfs met haar wandelen naast de kinderwagen etc.
Ik denk dus dat ze mij miste :D

Mischien werd ze daar anders behandeld?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:33

xxliekeee schreef:
vuurneon schreef:
Ik geloof niet dat een paard een mens echt kan missen, paarden hebben geen flauw benul van die emotie en ook niet van tijd.
Paard ziet mij en denkt; eten. Reageert op onze auto; eten.
En of ik hem eten geef, of het buurmeisje, dat zal hem een zorg zijn.

Maar als ik maanden niet kom, weet ik zeker dat hij verder zich prima vermaakt en mij totaal niet mist. Hij hecht veel meer waarde aan zijn paardenvriend :)

Niet aanvallend bedoeld, maar denk je serieus dat het je paard niets uitmaakt of jij of het buurmeisje komt?
Het verbaasd me wel dat veel mensen dat het hun paard niet uitmaakt en ze alleen maar zou missen vanwege de vaste routine die verstoord wordt, is de band met je paard dan zo droog?

Buurmeisje is de verzorgster :')
Maar het maakt onze paarden niet uit inderdaad :) ik heb een geweldige band met hem hoor, maar als het om eten aankomt boeit het hem echt niet wie dat hem geeft. Die onbekenden hoeven niet te proberen om met hem te wandelen bijvoorbeeld. Dat lukt niet. Maar als hij gewoon zijn eten krijgt, samen staat met zijn vriend dan maakt het hem niet uit wie er komt. De dierenarts wordt met net zoveel enthousiasme begroet als ik.
Ik vind het ook gezond als hij niet hangt aan mij, daarvoor heeft hij een vriendje immers :) ik ben geen paard, ik ben 'mens die eten brengt en vooruit af en toe wat met mij doet'
Door ziekte ben ik zelf 2 maand niet geweest, maar niemand heeft verschil in gedrag gemerkt. Waarom zou hij ook? Zijn omgeving is niet veranderd, zijn vriendje is er altijd en ja het eten komt ook wel :)
Gelukkig maar!
Heeft niets met gebrek aan goede band te maken, maar ik ken mijn paard gewoon te goed om te weten dat hij er echt niet minder om eet als bv een compleet onbekende het hooinet neerhangt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-03-12 01:40, in het totaal 2 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:37

zelfs mn katten ziujn erg blij als ik weer ben na 2 uur , dus denk dat paarden dat zeker kunnen. dankbaarheid kennen ze daarentegen weer niet

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:46

Je kan niet bewijzen dat een paard geen emoties heeft zoals verdriet, jaloezie of zoiets dergelijks,
maarja je kan aan de andere hand ook niet bewijzen dat het paard emoties heeft.
Wat ik denk: mensen kunnen miss wel heel goed door zijn geëvalueerd, maar dat wilt nog niet zeggen,
dat wij meer zouden kunnen 'voelen' als dieren. Maarja je weet het nooit.
Sommige paarden zijn heel aanhankelijk en sommige geven er geen k*t om.
We'll probably never know..

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:54

Als er word beweerd dat een paard depressief kan worden, waarom dan niet missen? Depressie zijn ook gevoelens, neerslachtige gevoelens. Of zie ik dat verkeerd? Waarom kan een paard geen emotie/gevoel hebben? Mijn merrie is absoluut geen emotieloos paardje.

Ik denk wel dat een paard je kan missen, maar ik denk dat er daar dan weer een groot verschil zit, wij mensen kunnen iemand jaren missen, ik denk dat een paard er maar heel kort mee zit.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 02:00

Leslie, paarden hebben een langer geheugen als de mens,
dus zouden ze 'logisch gezien' iemand langer missen dan dat mensen dat kunnen.
Alleen mensen laten het dan anders blijken dan paarden.
Maar dit zal 'als ze al iemand kunnen missen' per paard verschillen,
Ik zie paarden komen en gaan op onze stal, bij de ene ben ik blij dat die weg is
en bij de andere vind ik het wel jammer. En zal ik dat paard ook wel missen

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 02:21

Een paard heeft een korte termijn geheugen, pas nog (naar aanleiding van iets wat ik heb gelezen geprobeerd)
Als je 2 emmers pakt en in 1 van de emmers voer laat vallen en je paard meteen los laat weet je paard waar het voer in is gevallen. Doe je dat nog een keer en hou je je paard wat langer vast en laat je dan los, dan weet hij het gewoon niet meer! Daarom is straffen en belonen belangrijk op juiste moment maar dat is erg off topic :o

Paard heeft geen langer geheugen dan de mens.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:22

Ik weet zeker dat je paard je mis.

Me pony was een week weg geweest en me vader had dr toen weggebracht(ik moets werken) en ze had heel de week niet gegeten en was niet tehanteren. Me dierenarts belde zelfs van dat ze me miste. Ik ging dr op halen dr blik in dr ogen werden anders en ze begon gelijk te eten.

Me vader wilde het eerst niet geloven maar nu zeker wel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:29

Asyaa schreef:
ANOUKIEE schreef:
Ik bedoel missen in de zin van dat je paard ineens denkt van hee wat is mijn baasje allang niet meer geweest? Ik zeg maar iets normaal kom je om de dag en dan ineens bijna een week niet. En ze worden door iemand gevoerd, ze krijgen alleen een lekkere poetsbeurt en aandacht van jou.

Daar noem je 2 verschillende dingen :)
Het 1ste is een emotie, paarden kunnen niet 'missen' in die zin zoals wij dat kunnen. Ze kunnen niet over 5 jaar denken 'goh wat mis ik die week op ponykamp, dat was toch leuk'.
Wat ze wel kunnen is als mee worden gesleurd op ponykamp de eerste dagen de routine van huis 'missen'.

Weet ik niet hoor, honden bijvoorbeeld kunnen je echt wel missen, ook al worden ze gewoon verzorgd.

Volgens mij is dat met een paard ook zo, ze kunnen echt wel gehecht aan iemand raken en die persoon missen, en heel blij zijn als die persoon er is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:43

Ik denk dat een paard zeker een mens kan missen (soms als kiespijn ;) haha) maar als de nieuwe baas ook lief voor zn paard is zal het gemis snel over zijn.Paarden zijn nml zo vreselijk vergevingsgezind dat ze een ander persoon net zo snel lief en vertrouwd zullen vinden. :j

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:44

@leslie90: Daarentegen heb ik 's een artikel gelezen, hier op Bokt geloof ik, dat in Frankrijk bij een onderzoek bleek dat paarden een persoon, die goed voor ze was geweest, na een aantal jaren nog herkenden.... En dat kan je van mensen niet altijd zeggen :D . Misschien hebben ze een selectief geheugen en onthouden ze alleen dingen die belangrijk voor ze zijn om ook te onthouden. En vertrouwen ze voor andere dingen (zoals de emmertjes test) meer op hun zintuigen, die veel beter zijn dan de onze. Waarom onthouden als je 't juiste emmertje met je neus ook zo weer terug vindt?

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:49

Tja lastig; ik denk dat we paarden hierin niet moeten 'vermenselijken'.
Maar... mijn ervaring is dat ze je wel degelijk kunnen missen. Mijn eenkennige merrie at drie dagen niet als ik op vakantie ging, terwijl ze dan wel gewoon verzorgd werd. Anderzijds heb ik een verzorgpaard gehad waarvan de eigenaresse vier weken op vakantie ging. Ze vond het prima dat ik haar verzorgde, maar ik zag in die weken wel duidelijk de onrust bij haar (waar blijft ze nou?) en een proces van zich erbij neerleggen (ze komt kennelijk echt niet meer) in de laatste week.
Ik denk dat het er vooral vanaf hangt wat voor band je met je paard hebt én wat voor karakter je paard heeft natuurlijk! Een allemansvriend die zijn hele leven veel vertrouwen heeft gekregen, zal 'zijn emotie' minder tonen dan een eenkennig paard die zich moeilijk hecht, veel heeft meegemaakt en uiteindelijk een baasje heeft gevonden waar hij volledig vertrouwen in heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:10

Jannaa schreef:
Ik ben het met de meesten hier wel eens.
Paarden hechten zich niet aan mensen, zoals bijvoorbeeld honden aan mensen doen.
Ze associëren je misschien wel met goede dingen (eten, geknuffeld worden, etc.) maar emotioneel gezien binden ze zich niet aan je.
Als ze opeens door iemand anders verzorgd of bereden worden, merken ze dat natuurlijk wel. Maar dan in de zin van 'hé, er is iemand anders' en niet van 'waar is mijn eerdere baasje nou?'. Missen ze je dus? Nee.

Volgens mij zegt dat veel meer over hoe jij met paarden omgaat en paarden ziet, dan over de paarden zelf.......

Paarden binden zich emotioneel niet aan je? Er is haast geen dier dat diepere en hechtere vriendschappen aangaat, of het moesten honden zijn. 'Samen' zit zó in de natuur van een paard, is zo paard-eigen, dat ik werkelijk niet begrijp hoe je dat niet kunt zien.

Maar het geldt voor meer mensen hier, lees ik. Misschien zou je zelf eens moeten proberen een vriendschap aan te gaan met je paard. Aai ze eens met je handen, zonder borstel, ga met ze wandelen, leer ze apporteren voor mijn part, ga gewoon eens bij ze zitten in de box, en niet op een stoel voor de box, maar gewoon erin, in het stro..... wees gewoon eens een gezellig mens, een leuk mens. Niet altijd met verwachtingen naar een paard toegaan, en eisen stellen, maar gewoon samen zijn met ze.

Zie je paard als meer dan een rijdier, je hond is toch ook geen wandeldier?
Die ligt ook met zijn kop op je schoot, gewoon te genieten van het samen zijn, van knuffen en aaien. Paarden doen dat ook.

Denk dat je verbaasd zult zijn hoezeer je paard je zal missen als je een paar dagen weg bent......

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:17

@yamcha, ik zie mijn paarden uberhaupt niet als rijdier. Het zijn mijn grote knuffels. En dat je erop kan zitten is een bijkomstigheid. (Sterker nog, ik heb een verzorgstertje omdat ik geen zin heb er twee te rijden := O:) ). Ik ga veel liever wandelen met ze! Heerlijk vind ik dat!

Maar dat geeft in mijn ogen geen antwoord op de vraag of een paard zon emotionele gevoelens kan hebben.
Zoals ik in mijn eerdere reactie al schreef, voor mijn gevoel zeg ik ja. Dat kunnen ze zeker!
Maar bij mij heerst er toch enkele twijfel.. Gezien zo vele zeggen dat dat niet kan.
Dat wil niet zeggen dat ik mezelf niet voorhoud dat ze me niet missen. (Nee vrouwtje moet dagelijks met appeltjes en worteltjes komen, want anders (Zegt ze tegen baasje :+ ), worden ze boos :j :D ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:20

Zeker naar aanleiding van jouw verhaal, dat paard dat zo aan jou gehecht is, en ook echt aan jou persoonlijk. Die mist je als je er niet bent, dat weet ik zeker.

Als zo vele zeggen dat dat niet kan, dan zegt dat meer over hen, imo. Maar ja, als je alleen komt om te rijden, er een borstel overheen slaat, en zadel erop gooit, en dan klaar..... ja...... dan zal het paard je denk ik idd niet missen.....
Maar ik vind het zonde, je doet er je paard mee te kort, imo, en jezelf ook.

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:25

Mijn gevoel zegt dat mijn beide paarden me missen als ik niet kom :j De ene is zo pistoff dat ik haar niet meer krijg. Terwijl als mijn verzorgster erbij loopt, zij haar zo kan pakken. :+
Mijn ruin die plakt dan aan mijn kont vast :D

Dus mijn gevoel zegt zeker wel, dat ze mij kunnen missen!

Mensen die een paard als fiets behandelen heb ik een hekel aan.. Ik snap dat soort mensen echt niet..
Vrienden van mijn vriend (Inmiddels ook mijn vrienden :D ), hebben een dochtertje van 15, en die heeft een eigen pony.
Die pony word ALLEEN gepoetst of gereden als ik kom. Alleen doet ze niks met het beest :=
Beestje word gevoerd en binnen en buiten gezet, en heeft echt geen slecht leven.
Maar het beest kijkt ook altijd blij als ik er ben, en niet bij haar alleen. In mijn ogen ook een teken van herkenning! Dus mijn gevoel.. Ja paarden hebben emoties!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:29

Ik denk dat een paard zich wel op een bepaalde manier kan 'hechten' aan degene die hem dagelijks verzorgt en er voor hem is. Ik kom natuurlijk al jarenlang dagelijks bij hem en als ik dan twee weken op vakantie ben geweest ofzo, moest je eens zien hoe hard hij naar me toe komt gerend :D , als ik hem dan roep (hij staat 24/7 buiten op een enorm stuk land). Terwijl hij normaal naar me toe wandelt, soms ook wel rent trouwens :) , maar op die momenten scheurde hij echt naar me toe. En dan had ik geen eten of iets bij me, dus....... (want ik lok mijn paard nooit met voedsel). Ik denk wel dat hij zich prima vermaakt op het land met de andere paarden en echt niet verdrietig is, als ik er een paar dagen niet ben ofzo. Maar hij weet dondersgoed dat ik bij hem hoor en ook voor hem kom. We hebben het altijd superleuk samen, hij is ook graag bij me en ik bij hem. De andere paarden in de groep, reageren niet zo op mij, hoor, en die ken ik ook al jaren en die geef ik regelmatig een knuffel of een aai. Best wel bijzonder, als je erover nadenkt, dat je paard zo goed weet wie zijn 'baasje' (vind het zo'n raar woord) is.

Mijn kat kan mij wel enorm missen trouwens, die zit soms echt aan me vastgeplakt. :D

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:32

Ik voer mijn paard niet zelf(pensionstal) dus heb niet echt een routine, ik ga ook niet altijd dezelfde dag, maar blijkbaar als ik even niet kan komen door vakantie ofzo word ze echt chagrijnig :') :(:)

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:33

ik heb dit van horen zeggen, want ben er zelf niet bij geweest, maar als ik op vakantie ben, en iemand anders doet mn paard een langere tijd (langer dan een weekend bijv) dan schijnt hij depresief te worden.......
hij staat dan al die tijd in een hoekje van zn box met zn hoofd hangend.........
(krijg een brok in mn keel als ik er te veel over nadenk)

ben afgelopen zomer van stal verhuisd, waar hij het echt super naar zn zin heeft volgens mij (zijn hele uitdrukking is veranderd en hij is helemaal vrolijk) en ik hoop dat het hier minder is dan op mn vorige stal, want krijg een schuldgevoel als ik een keer op vakantie ga

Chantalmeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:36

ik weet niet of een paard iemand kan missen.
Soms lijkt het van wel, dan is je paard lang weggeweest, om bijvoorbeeld gedekt te worden, en dan lijken ze bijv in een dip te zitten en zodra jij dan weer in beeld komt ze helemaal opfleuren.

Maar hoe zit het dan met verkoop van paarden? Sommige paarden hebben jaren lang een eigenaar, en moeten dan ineens om prive redenen verkocht worden. Ik heb nog nooit gezien dat een paard bij de nieuwe eigenaar wegkwijnde...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:37

Kelly, maar wat als je paard buiten staat op de wei met zijn allerbeste paardenmaatjes? Zo staat die van mij erbij en dan vermaken ze zich prima, hoor. :)
Lijkt mij ook niets als je paard er niet happy bij staat, als je weg bent..... ;(

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:41

Ik denk wel dat een paardje je kan missen, ligt er een beetje aan hoe je band is met je paardje.

Ik ben een hengst, wat ik toch bijna 7 jaar had gehad en dmv omstandigheden toen moest verkopen een aantal jaren geleden, is na meer dan 5 jaar gaan opzoeken en ja, het was meteen weer "mijn paardje" zeg maar, met wandelen/rijden, maar ook in omgang en toen ik weer wegging naar huis stond hij me als het ware "uit te zwaaien/kijken" en ook, met zo'n snoetje van "gaat ze nu weer vertrekken"

Ander vb : één van onze 2 Arabieren heeft een wel heel éénkennig karaktertje en toen ivm ziek zijn pa een weekje moest eten geven wilde hij niet eten, kom ik is later met zijn eten, wil hij niet bij me komen eerst, zo echt met een kwaaie blik erbij, ga ik eerst naar de andere paardjes met maar een kort aaike over zijn bolleke is hij jaloers, paarden kennen wel degelijk gevoelens/emoties

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:47

Ik denk het wel... Mijn eigen paard nu zou het geen donder kunnen schelen of ik langs kom of niet, maar ik had vroeger een verzorgpaard, die plots werd verkocht. Ik ben dagenlang alle handelaren in de buurt af gegaan om haar te vinden. Had haar al twee weken niet gezien. Toen mijn zus en ik in de auto langs een huis reden, stond ze daar in de bak. We stopte, ik stapte uit, riep haar naam en het was één en al hinnik, rennen en gek doen. Ze ging zowat door die omheining heen. Pas toen ik bij haar stond was ze weer rustig. De nieuwe eigenaren kwamen er toen aan en heb haar daar nog een tijd verzorgd totdat ze naar Denemarken werd verkocht.. Ja, ik geloof, nee, ik weet zeker, dat een paard best iemand kan missen en het had niets met routine te maken, want ik heb nooit routine gehad in het verzorgen van haar :P