Probleempaard aanhouden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aanhouden of niet?

Houden.
30 (27%)
Terugdoen.
80 (72%)

Totaal aantal stemmen: 110

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:09

Thirty schreef:
Ik zou bijna mezelf nog een keer gaan quoten....

Het is ook lastig de hele tijd gesprekken met jezelf :+

Zover ons bekend is ze medisch gecheckt. En het enigste wat ze had was een gespleten kies, die toen ook verwijderd is.

We mogen toch aannemen dat dat dan ook betrouwbaar is...

En nogmaals we hebben het niet over een jong paard.

Daarbij komt dat ze in het verleden ook de "dienst" wou uitmaken enz. Dus het gaat hier om een dominate merrie.
Geen reden om aan te nemen of te suggereren dat het paard pijn heeft.

Brainless

Re: Probleempaard aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:22

Wat zijn de (adoptie)kosten bij overname?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:29

ThreeFingers schreef:

Of juist wel :+ Een keer een bloedonderzoek laten doen is toch niet verkeerd? Wellicht is het een hormoongerelateerd iets...Zou zomaar alles kunnen verklaren.

Arm dier wordt van hort naar her gesleept als dat zo doorgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:58

Thirty schreef:
ThreeFingers schreef:

Of juist wel :+ Een keer een bloedonderzoek laten doen is toch niet verkeerd? Wellicht is het een hormoongerelateerd iets...Zou zomaar alles kunnen verklaren.

Arm dier wordt van hort naar her gesleept als dat zo doorgaat.

Lijkt me ook best een overgang trouwens, zo sta je 15 jaar bij 1 eigenaar en dan ga je in een paar maanden tijd naar 3 adressen, van eigenaar naar opvang, van opvang naar huidige eigenaren en straks weer ergens anders.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:03

@Mindim

Wat wil je ermee zeggen/bereiken?

Denk je nou echt dat elk paard nooit van eigenaar zou mogen wisselen?
Hoeveel paarden staan een paar jaar bij iemand om vervolgens weer verkocht te worden enz.
En lezen doe je ook niet goed.
Van eerste eigenaar naar stichting en van stichting naar ons, goh goh wat een ramp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:06

ThreeFingers schreef:
@Mindim

Wat wil je ermee zeggen/bereiken?

Denk je nou echt dat elk paard nooit van eigenaar zou mogen wisselen?
Hoeveel paarden staan een paar jaar bij iemand om vervolgens weer verkocht te worden enz.
En lezen doe je ook niet goed.
Van eerste eigenaar naar stichting en van stichting naar ons, goh goh wat een ramp.

Lees mijn posts ook eens goed. Je zegt dat ik dat bij die van jou niet doe, maar doe het zelf dan wel. ;)

Ik zeg namelijk nergens dat een paard nergens van eigenaar mag wisselen, ik zeg alleen wat vaak met dit soort paardjes gebeurt.

Ik zeg van eerste eigenaar naar stichting, van stichting naar jullie en ze gaat van jullie weer naar een volgend adres. Tel eens op hoeveel adressen dat zijn als ze op haar volgend adres staat, dat is dan adres nummer 3 sinds eigenaar 1. En de laatste 3 in relatief korte tijd. Ik zeg nergens dat je het dier niet weg moet doen, maar weet waar het vaak heen gaat met zo'n dier.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:15

We willen juist voorkomen dat ze terug moet naar de stichting, maar dat we gezamelijk met de stichting een plek voor haar vinden.
Denk dat we allemaal wel weten dat dit soort dingen gebeuren, dat ben ik ook helemaal met je eens.

Maar een oplossing is niet altijd eenvoudig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:48

Dan hoop ik dat jullie een fijne plek vinden. Ik hoop ook dat jullie iemand vinden die de tijd en aandacht aan het dier kunnen besteden die het paardje nodig heeft. Maar dat gaat, denk ik nog vrij lastig worden. Vooral in de huidige paardenmarkt.
Ik wilde alleen maar zeggen dat eer je het paard weg doet, realiseert in wat voor traject het dier dan kan komen. Een niet gemakkelijk, al wat ouder paard, gemeen en dergelijke als ik jullie berichten lees. Vind daar tegenwoordig maar iemand voor, die er de beste bedoelingen mee heeft.
Ik heb aardig wat schrijnende gevallen voorbij zien komen en of ze herstellen ligt maar net aan degene die ze koopt en op de plek waar ze komen te staan. Eenmaal weer van zo'n plek weg, kunnen ze heel snel in oud gedrag vervallen.
Ik vind het wel sneu voor de 1e eigenaar trouwens. Lijkt me niet fijn om te horen dat er misschien alweer een verhuizing aan zit te komen.
Veel succes iig met het vinden van een goede plek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 02:36

Citaat:
Ze is nagekeken bij de stichting door een DA en helemaal goed gekeurd.

ik heb even dit bericht er tussenuit gehaald.
is ze ook hormonaal nagekeken op bijvoorbeeld cystes op de eierstokken?
ik heb alles gelezen,maar misschien niet helemaal goed,excuses daarvoor.
hoe is ze tijdens de hengstigheid?
heeft ze wel wat weg van wat ze een pismerrie noemen?

cystes op de eierstokken kunnen echt heel veel gedragsproblemen veroorzaken.

heeft ze wel eens een veulen gehad?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:09

ThreeFingers schreef:
Zover ons bekend is ze medisch gecheckt. En het enigste wat ze had was een gespleten kies, die toen ook verwijderd is.

We mogen toch aannemen dat dat dan ook betrouwbaar is...

En nogmaals we hebben het niet over een jong paard.

Daarbij komt dat ze in het verleden ook de "dienst" wou uitmaken enz. Dus het gaat hier om een dominate merrie.

Mijn paard bokte vanaf het begin in de galop, bijna standaard. Altijd heb ik mijn twijfels bij 'stout' of 'vervelend' gehad en ik na een ruim jaar ben ik er eindelijk achter waar het aan ligt, en nee, zeker niet aan het paard z'n karakter ;) Terwijl dat vanaf het begin wel door iedereen geroepen werd.

Stuur dat beestje lekker terug zodat iemand die er wel de tijd, energie en fut voor heeft haar kan nemen :) Zo'n paard heeft de tijd nodig om te wennen en ik vind het daarnaast erg apart dat je een paard waarvan zo'n geschiedenis bekend is voor een 12 jarige wilt 'kopen'. Pittig is iets heel anders dan voorwaarts.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:16

Tsja, TS ging voor een ''makkelijk'' paardje voor erbij, dan is dit toch ook waardeloos? Laat zo'n dier dan lekker naar iemand gaan die er alle tijd van de wereld voor heeft...

@manon: heb je al eens geprobeerd om gewoon streng te zijn? AF Micado is ook zo'n aparte, een beetje zoals je Shoukran beschrijft. Hij is enorm vooruitgegaan sinds Tamara hem gewoon aanpakt (gewoon streng woord, meer niet) en die onzin niet meer accepteert. Maar eenkennig is ie en zal hij altijd wel blijven.. En je hebt Shoukran toch nog maar kort?

En ja, Arabieren kunnen apart zijn :+ Ieder heeft zn eigen gebruiksaanwijzing en je kunt er gewoon erg lang over doen voor je die een beetje ontdekt hebt, die tijd moet je er nu eenmaal voor uittrekken met zo'n gevoelig paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:33

amyz schreef:
Tsja, TS ging voor een ''makkelijk'' paardje voor erbij, dan is dit toch ook waardeloos? Laat zo'n dier dan lekker naar iemand gaan die er alle tijd van de wereld voor heeft...

Paard is hier idd niet op zijn plaats. Maar als je een makkelijk paardje zoekt zoals jij zegt, dan neem je geen dominante pittige merrie die bij de vorige eigenaar ook altijd al de dienst uit maakte, lijkt me. Zekers niet voor jonge ruiters.
Als men denkt dat een paard puur voor de lol je er af bonjourt, dan ben je denk ik ook niet de aangewezene om het paardje te begeleiden. Dus wat dat btreft, kan men het paard beter van de hand doen.
Het enige jammere van de hele zaak is, dat dit soort paardjes moeilijk aan een goed adres te slijten zijn, met alle gevolgen vandien.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:43

Dat is misschien een inschattingsfout geweest...
Ik ging overigens zelf ook voor een makkelijke hond en kwam thuis met een angstig beestje die nog steeds véél begeleiding nodig heeft, maar zou haar niet willen ruilen voor een makkelijkere. Had in het geval van TS ook kunnen gebeuren :)

Ben het helemaal met je eens dat het lastig is om voor zo'n merrie een nieuw huisje te vinden. Aan de andere kant; soms kan het reuze meevallen. T is maar net wat iemand zoekt :)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:14

Hoi!

Net thuis ! Moet nog bijlezen maar ja, hebben Shoukran van 26 November, en dat het een aparte is, is wel het minste wat je kan zeggen, en als ik heel eerlijk ben, hou ik hem het liefste altijd bij ons, want, hoe moeilijk en éénkennig ie ook is, hij heeft zo z'n momenten, en vraag me serieus af, samen met z'n minimale hartruis, waar ie nu overigens echt géén last van heeft, waar en bij wie ie zou kunnen terechtkomen, want ik kan wel een goei huisje en baasje zoeken maar als die dan in de toekomst dmv omstandigheden of iets hem weer zou moeten verkopen, waar komt ie dan evtl terecht, vele verschillende baasjes en/of handelaars zouden hem alvast (en geen enkel paardje trouwens) geen goe doen.

Ik kijk het op 't moment allemaal nog even aan, ik ga veel minder tijd hebben, hem op de weide smijten zonder extra aandacht zal hem niet echt goe doen, mààr, ik heb maandag al een verzorgster die wil komen kijken of het wat is om mee bezig te zijn, geef Shoukran alleen niet graag uit handen, alleen, de aandacht die ie verdient zit er de eerste komende maanden niet veel in dus zal ik denk ik niet anders kunnen, maar alles steekt echt zoo nauw bij hem, elk detail, waar menig ander paardje niet van maakt, tja, bij hem dus wel, net als bvb dat ie, ik en mijn dochtertje waren ziek allebei, dus opa nam even over om eten te geven, (geen oppas en blijf graag bij mijn kleutermeisje al ze ziekjes is ipv een oppas en opa was ook al wat ziekjes helaas dus die kon niet oppassen en mijn mam de zoveelste chemokuur waar ze heel ziek van is geweest en opgenomen in quarantaine (was een virus wat ze er bovenop te pakken had en ze is nu nog niet helemaal hersteld ervan) en dus wilde Shoukran niet eten, nu eet ie inmiddels van pap als ie komt eten geven, dus hij maakt wel vorderingen, alleen, nu is het bij mij weer een beetje minder, en moet je weten dat ik nog zo'n specialleke heb nu, een kruising Arabiertje x 1e premie Appaloosa merrie, een schuchter "heet"hoofdje zeg maar, ik heb het precies serieus vr de specialekes op 't moment :p

Moet wel zeggen dat het immens veel voldoening schenkt om met zo'n paardje te werken want de kleinste stapjes vooruit zijn dan echt super !

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:17

Heeft hij wel leeftijds genootjes om mee te spelen?

En zie mijn onderschrift eens;)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:31

Janedieene schreef:
Hoihoi bokkers!

Nu kan ik haar wel rijden, en probeert ze mij er ook af te gooien, en als je dan benen geeft kan je een schijnbeweging of een bok verwachten.
LEES WEL : ik rijdt haar met losse teugel, want ze is western beleerd geweest. En daarna na engels omgezet. Rijd ook zonder zweep of sporen, dus wordt met weinig druk gereden.

!

Als je met te losse teugels rijdt dan benut ze gewoon de mogelijkheid om onder het werk uit te komen door weg te springen. Als je nou eens gewoon met je teugels op maat ging rijden en goed been erbij houden zodat ze gewoon de kans niet krijgt om weg te springen?

Ik zou haar niet houden. Stel dat je bijrijdster er af valt en ernstig gewond raakt. Jullie zijn dan als eigenaar van het paard wel verantwoordelijk. Als je zelf de tijd niet hebt dan is ze beter af bij een andere eigenaar die haar wel kan rijden en aankan.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:47

Jahoor ! shets en minipaardjes en normaal was onze andere 2jarige er al maar vanwege de rhinopneumonieuitbraak blijft ie best nog even in NL dus moet ie het voorlopig maar met de mini's doen ;)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:51

lindsey, eerst reden we ook zo. Vrij zwart-wit dus. Tussen de teugels houden, en dan been erbij.
Maar daar werd ze alleen maar knorriger van.
Nu krijgt ze de kans ook niet om weg te springen, want ik heb nog wel contact met haar mond + dat de teugels alleen ontspannen hangen zodra zij nagevelijk loopt. En dit doet ze eigenlijk ook wel de hele tijd.. maar ze heeft nog wel der momenten.

Even een algemene update:
Vandaag zijn we wezen kijken bij de stichting bij een ander paardje.
Een haflinger dus. Erg braaf beestje, echt een goedzak.
Hij is ook lekker voorwaarts, maar dan op de goede manier.
Met een simpele 'ho' sta je stil, en met een 'klik' zit je weer in galop.
Verder erg sociaal, en stopt de heletijd zijn neus in je zakken.. je weet maar nooit of je een wortel tegenkomt :=

Eigenlijk is de keuze al zowat defenitief. Dat is dat Shalika ons helaas gaat verlaten, op de voorwaarde dat we een goed plekje voor haar vinden!
Dus lieve bokkers .. als jullie een leuke recreatieve uitdaging zoeken.. wij hebben er 1tje achter het huis lopen :) !

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:53

Hopelijk komt ze goed terecht hé, tis dat ik de tijd niet heb voor nog een specialleke erbij anders gaf ik haar zeker een kans.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:55

Had threefingers nog een pb gestuurd.
Ik zou het echt even op het av forum zetten.
Denk dat het belangrijk is met mensen met ervaring in de av en die geduld hebben.

Ik heb op dit moment niet de middelen om een 3e paard er bij te kostigen :o
had het wel intressant gevonden ;)

Mirka kan moeilijk alleen staan :+

veel succes

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:57

Tijdgebrek is inderdaad ook ons probleem. Dus het is ook de bedoeling dat ze de aandacht krijgt die ze verdient.
Maar aangezien haar leeftijd kan ze inmiddels ook voldoen als grasmaaier samen met een paardje wat ze wel kan verdragen.. of een paardje wat haar kan verdragen :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:01

Mits ze drachtig kan worden zijn arabieren tot late leeftijd vruchtbaar..

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 21:03

Ze heeft nog nooit een veulen gehad, en is nu 17 jaar oud. Ik zou het er niet meer op wagen om haar nu nog te dekken..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:04

Janedieene schreef:
Ze heeft nog nooit een veulen gehad, en is nu 17 jaar oud. Ik zou het er niet meer op wagen om haar nu nog te dekken..

kan nog prima:)
Wordt vaker gedaan..
Binnen het ras ook niet raar.
Ze heeft als ik het goed zag oudere bloedlijnen..

Misschien veranderd het gedrag ook met een veulen ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:06

een 17 jarige kan je zeker nog laten dekken maar als 1e veulen is het niet aan te raden