Wat te doen met onhandelbaar paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat te doen met onhandelbaar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:44

Je hebt een paardje met aardig wat bloed (Jazz en Crack). Koop er een die wat ouder en rustiger is en laat die hete bliksems met karakter over aan mensen die er het geduld voor hebben.Op deze manier help je een goed paard naar de vaantjes.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:57

Ik weet niet wat er allemaal al is gezegd, omdat ik een beetje te lui ben om alles door te lezen :o
Als ik jou verhaal lees, zou ik denken aan iets met haar tanden. Halsters kan je wel omdoen zonder probleem? Dan zou ik misschien proberen om bitloos te gaan werken, of met zo'n appelbitje..
Verder misschien veel grondwerk doen, en vertrouwensoefeningen.
Ik heb zelf ook al gemerkt dat een paard soms helemaal kan veranderen na een paar weken niet rijden en gewoon vertrouwensoefeningen. Als je het zelf niet vertrouwt om ermee te rijden, zoek dan iemand die het wel vertrouwt. Door er iemand op te zetten die zelf in zijn broek doet gaat het niet verbeteren.
Verder geen idee of ik nog tips heb. Verder veel succes en plezier ermee!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:04

_Juliee schreef:
Ik weet niet wat er allemaal al is gezegd, omdat ik een beetje te lui ben om alles door te lezen :o
Als ik jou verhaal lees, zou ik denken aan iets met haar tanden. Halsters kan je wel omdoen zonder probleem? Dan zou ik misschien proberen om bitloos te gaan werken, of met zo'n appelbitje..
Verder misschien veel grondwerk doen, en vertrouwensoefeningen.
Ik heb zelf ook al gemerkt dat een paard soms helemaal kan veranderen na een paar weken niet rijden en gewoon vertrouwensoefeningen. Als je het zelf niet vertrouwt om ermee te rijden, zoek dan iemand die het wel vertrouwt. Door er iemand op te zetten die zelf in zijn broek doet gaat het niet verbeteren.
Verder geen idee of ik nog tips heb. Verder veel succes en plezier ermee!

Wellicht toch handiger om het topic door te lezen, daar het om een heel andere situatie gaat dan waar je nu een - toch wel vrij standaard - antwoord geeft. Goed bedoeld, maar het ligt in dit geval iets specifieker! ;)

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:11

@Shenavallie : in dat geval hou ik het topic nog even bij, maar wordt het doorlezen voor een andere keer :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:47

_Juliee schreef:
@Shenavallie : in dat geval hou ik het topic nog even bij, maar wordt het doorlezen voor een andere keer :P

:D ;)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:54

probeer Annemarie v.d. Toorn eens! Ik weet zeker dat zij alles goed krijgt met jou paard!
Ik heb hele goede ervaringen met haar.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:44

Vooralsnog reageert de ts niet meer echt. Maar als je de door haar geopende topics bekijkt, dan is het een probleem die zich al voordoet sinds ze het paard heeft.

Misschien moet je eens bedenken of dit wel een geschikt paard voor je is. Maar ik ben niet de eerste die dit zo stelt.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:47

mbkaatje schreef:
Vooralsnog reageert de ts niet meer echt. Maar als je de door haar geopende topics bekijkt, dan is het een probleem die zich al voordoet sinds ze het paard heeft.

Misschien moet je eens bedenken of dit wel een geschikt paard voor je is. Maar ik ben niet de eerste die dit zo stelt.

Ja...nu je het zegt...idd...
mmmhhh

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:58

Ik vind het nogal wat om een paard te bestempelen als 'naar de slacht want kronkel in de kop'. Wat is er nou helemaal qua gedrag aan de hand met het dier? Het kan al een zadel op, het is rustig en braaf in de omgang, en het is een slim dier. Het enige waar het dier nou net even moeite mee heeft is het bit. En dan is het maar gelijk slachtmateriaal? Dat vind ik idioot.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:11

Die opmerking over naar de slacht brengen, zou de mijne ook niet zijn hoor. Maar uit andere topics van de ts blijkt toch dat het paard juist niet makkelijk in de omgang is en behoorlijk dominant.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:25

hmmm.... een paard is niet dominant naar de mens toe. Dominantie tussen verschillende 'diersoorten' bestaat niet. Het paard kan wel verward zijn of (onbedoeld/onbewust) beloond worden voor verkeerd gedrag.

Ik lees over een paard wat niet hanteerbaar is omdat de eigenaar onvoldoende kennis /ervaring heeft en bang is (waardoor gevaarlijk gedrag wordt beloond) en over een paard wat onder wat onduidelijke omstandigheden gewond is geraakt bij de trainingsstal (paniek?) en waarmee enorm gevochten is op dezelfde trainingsstal (drie halsters stuk getrokken bij het indwingen van een bit?????zegt veel over die stal)

Dan denk ik... arm paard. Onbegrepen en moeten dealen met frustraties van de mens...
Het is goed dat ts het dier terug haalt, maar na een rustperiode heeft het dier echt een diervriendelijk paardenmens nodig wat met een dergelijk sensibel paard kan omgaan, het begrijpt en het alle tijd van de wereld geeft.

Als dat niet gebeurt, zal het arme beest straks tot de 66% van de 2 tot 7 jarigen horen die bij het slachthuis worden aangeboden vanwege gedragsproblemen, veroorzaakt door de mens.

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:32

is het misschien een idee om je paard bitloos te gaan rijden ?
en is het echt het probleem voor het bit, of voor het hele hoofdstel ?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:42

Wat je schrijft is helemaal waar. Met een goeie en juiste aanpak is dit paard waarschijnlijk nog best te verbeteren.
Alleen wat er is gebeurd bij de trainingsstal weten we natuurlijk alleen maar van haar kant, dus ik neem dat eerlijk gezegd een beetje met een korreltje zout.

Maar als ik dan lees dat de ts nog maar 15 jaar is en ik niet denk dat de familie/ouders veel paardenkennis hebben, dan krijg ik sterk het gevoel dat dit niet goed gaat komen, als combinatie dan.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:25

En wat is je plan nu? ik heb ook een 3 jarige nakomeling van krack C, verdomd slimme dieren :+. Met bit in doen sta ik op een kruk in de box(ben zelf erg klein) en wacht ik totdat ze het aanneemt, dit kan wel 10 minuten duren maar gaat dan wel zonder dwang. Als je het zelf niet kan lijkt mij dit wel een geschikt klantje voor Gert van den Hof. Succes!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:41

liljebo schreef:
Als dat niet gebeurt, zal het arme beest straks tot de 66% van de 2 tot 7 jarigen horen die bij het slachthuis worden aangeboden vanwege gedragsproblemen, veroorzaakt door de mens.

Waar heb je deze percentage vandaan? :) niet aanvallend bedoeld, ik ben erg nieuwsgierig naar het onderzoek.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:52

Millanka schreef:
liljebo schreef:

Waar heb je deze percentage vandaan? :) niet aanvallend bedoeld, ik ben erg nieuwsgierig naar het onderzoek.

Ik zei het verkeerd.. het is niet per definitie slacht, maar euthanasie en het betreft non-race paarden. Onderzoek is van Ödberg en Bouissou uit 1999.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:55

jammer dat TS helemaal niet meer reageerd op wat er allemaal gezegd is. Ben wel benieuwd wat ze nou gaat doen eigenlijk en hoe het met haar paard gaat.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:20

Sommige paarden zijn slimmer dan de mens, als de klik er niet is zoek iemand die hem leuk vind, ga met diegene aan het werk, laat de rest voor wat het is, als iemand het wel even doet zonder dat hij hem leuk vind, dan kun je problemen verwachten.

annavosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:12

x_Quinta_x schreef:
Gelukkig is ze nog maar 3 en is 4 ook nog een hele mooie leeftijd om het paard te belren.
Buiten dat ze misschien een kronkel in der hoofd heeft, kan je dit signaal ook interpreteren als 'hier ben ik absoluut nog niet klaar voor'.

ik denk dat dit indd wel kan kloppen.

Gamemoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:08

al een keer join-ups geprobeerd, het helpt misschien als hij/zij je vertrouwt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:25

Niet alle reacties gelezen...
Vanuit je OP: Wat moet je doen? Een goede opleider voor je paard zoeken (niet dat deze per definitie slecht is) maar iig iemand die het paard de tijd/rust gunt.