Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
marijeD schreef:En is er iemand die dit kan verklaren dan?
Ik heb een paard op stal en dat is van nature al echt een clown.
Hij doet omheining los pakt met zijn mond de handgrepen dus krijgt geen schok.
Zonder handgrepen wacht hij tot dat iemand het stroom er af doet en trekt dan aan het draad om het los te doen. Als hij ziet dat er iemand op stal is of aan het rijden met een ander paard dan maakt hij alles kapot hout, drinkbak, omheining enz. daarom krijgt hij een hangbak over de staldeur met brok als deze op is pakt hij de bak en gooit hem meteen de stal uit. Als je zijn waterbak vult slaat hij daar een paar keer doorheen met zijn neus. Laatst had hij een zere mond van schop van ander paard en wou niet eten ging hij voor me staan te vlemen en met een voorbeen omhoog. Als je wil rijden en hij heeft te veel energie laat hij je gewoon niet opstappen net zo lang tot dat hij uitgeraast is. Hij heeft zo nog 1000 dingen die zo anders zijn als de meeste paarden en er zijn natuurlijk heel veel paarden die wel een ding raar doen maar hij bedenkt echt alles.
xJess schreef:Wat ik mij toch afvraag is, als paarden niet kunnen denken, waarom mijn verzorgpaard op een moment dat ik eraf dreig te vallen, probeert mij te helpen. Bijvoorbeeld; ik reed voor een van de eerste keren op een boomlooszadel, dus mijn balans was heel slecht. Nou waren we aan het galopperen in de 'enge hoek'. En hij maakte een sprong opzij en wilde een klein sprintje trekken. Tot hij merkte dat ik mijn evenwicht verloor en er bijna naast lag, toen stond hij stil.
Ook afgelopen vrijdag met het springen maakte hij een mega sprong, die ik niet had zien aankomen, waardoor ik op zijn hals lag (letterlijk). Hij stond gelijk na de hindernis stil. Ik viel er alsnog af, maar totaal niet hard. Ook bleef mijn voet ikn de beugel hangen, maar zelfs daar reageerde hij niet op.
Waarom doet hij zo als hij niet kan denken? Wat gaat er op zo'n moment in zijn koppie om, vraag ik mij dan af...
Duhelo schreef:xJess schreef:Wat ik mij toch afvraag is, als paarden niet kunnen denken, waarom mijn verzorgpaard op een moment dat ik eraf dreig te vallen, probeert mij te helpen. Bijvoorbeeld; ik reed voor een van de eerste keren op een boomlooszadel, dus mijn balans was heel slecht. Nou waren we aan het galopperen in de 'enge hoek'. En hij maakte een sprong opzij en wilde een klein sprintje trekken. Tot hij merkte dat ik mijn evenwicht verloor en er bijna naast lag, toen stond hij stil.
Ook afgelopen vrijdag met het springen maakte hij een mega sprong, die ik niet had zien aankomen, waardoor ik op zijn hals lag (letterlijk). Hij stond gelijk na de hindernis stil. Ik viel er alsnog af, maar totaal niet hard. Ook bleef mijn voet ikn de beugel hangen, maar zelfs daar reageerde hij niet op.
Waarom doet hij zo als hij niet kan denken? Wat gaat er op zo'n moment in zijn koppie om, vraag ik mij dan af...
waarom maakt hij zon rare sprongen als hij kan denken?
ik denk eerder dat hij het vallen opzich geen lekker gevoel vind, en daarom stilstaat of probeerd onder je te blijven.
Als hij effectief zou denken zou hij waarschijnlijk geen rare sprongen maken, omdat hij dan zou weten dat je er dan afvalt?
piezze schreef:Volgens mij zijn wij mensen in weze de meest domme creaties die er zijn. Geen enkel ander wezen vervuilt alles, vernietigd alles om zich heen op zo'n grote schaal, moord eigen soort uit etc. Ik denk dat eigenlijk alle dieren om ons heen ergens een stuk slimmer zijn dan wij.
Leuk hoor dat wij de vermogens hebben om zaken te bedenken als ruimtestations, kernwapens, bioindustrieen, klonen en het voor de gek houden van de natuur en vooral onszelf. Maar wat zijn we daadwerkelijk opgeschoten sinds de tijd dat we nog behaard waren en met knuppels op jacht gingen?
Fiffill schreef:Zo bijzonder is dat toch niet? Kwestie van verbanden leggen, daar zijn paarden over het algemeen best goed in. Klinkt alsof 'ie wel vaker zijn zin krijgt; alles slopen = eten krijgen. Dat flemen lijkt me meer een toevallig iets.
Langcara schreef:Fiffill schreef:Zo bijzonder is dat toch niet? Kwestie van verbanden leggen, daar zijn paarden over het algemeen best goed in. Klinkt alsof 'ie wel vaker zijn zin krijgt; alles slopen = eten krijgen. Dat flemen lijkt me meer een toevallig iets.
Verbanden leggen = denken. Want zo gaat dat bij ons ook.
Terwijl het relatief vergelijkbare dieren zijn (vergelijk is logischer dan een aap en een paard
). Nu zal dat ook al komen doordat ezels geen vluchtdieren zijn, wat uiteraard al voor verschillen zorgt, maar het verschil in intelligentie is duidelijk te merken (op het gebied van touwtjes losmaken bijvoorbeeld - dat gaat bij hen nog een stapje verder
net als sloten openen, verbanden leggen etc
)Fiffill schreef:Ja, en? Ik zeg nergens dat paarden niet kunnen denken? Vergelijkbaar met ons is het echter niet. Ze zijn ook niet bijzonder intelligent als je kijkt naar de rest van het dierenrijk, er zijn zat intelligentere dieren zoals kraaien, varkens, chimpansees ga zo maar door.
piezze schreef:Lopen ezels makkelijk de trailer in enzo? vast niet....

Langcara schreef:Toch presteren ze het soms om in hun eigen voer of drinkbak te poepen of te plassen. Dat vind ik gewoon dom.
Verder doen ze onnodig domme dingen waarmee ze zichzelf verwonden.
Langcara schreef:wat nog veel erger is:Maar er zijn nu eenmaal mensen die menen dat dieren absoluut niet kunnen denken
Fiffill schreef:piezze schreef:Lopen ezels makkelijk de trailer in enzo? vast niet....
Heeft dat iets met "intelligentie" te maken dan? Zoveel van de voorbeelden die hier gegeven worden hebben daar vrij weinig mee te maken... je kan best oerstom zijn en een trailer in lopen.
En nee, ik heb niet zozeer een voorkeur voor ezels of paarden. Het is gewoon duidelijk dat de eerste in bijna alle gevallen "intelligenter" zijn, en ik ken aardig wat ezels en paarden om daarover een mening te kunnen vormen.
Zo zijn kraaien ook wat slimmer dan kauwen. Wil nog niet zeggen dat kauwen dom zijn, maar verschil is er.