kunnen paarden bewust gemeen zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 02:21

Interessant.
Die van mij heeft wel vaker een actie waar ik het nut niet van in zie, en die ik dus ook echt gemeen vind. Hij heeft er namelijk nogal eens een handje van weg om een ander paard gewoon "om niets" weg te jagen. Als er eten in het spel is ofzo, of het is voertijd, dan kan ik dat ergens nog begrijpen, maar als ik gewoon bezig ben in de weide niet. En het andere paard doet in mijn ogen dan ook niks mis, die hangt wat rond net zoals hij dat doet, maar hij vindt dan niet dat dat paard daar moet hangen en gaat dus uit het niets met de oren in de nek en tanden ontbloot er op af ... Klein beetje sociaal gestoord zeg ik altijd :+ En ik vind het gemeen := :')

(dit doet hij trouwens zowel naar paarden in de kudde, als paarden die aan de andere kant van een draad staan en waar hij in principe dus niks mee te maken heeft, al weet hij dat natuurlijk niet :P Maar die paarden kunnen nooit bij hem en dus snap ik zijn probleem niet ... ).

Stephaniexh

Re: kunnen paarden bewust gemeen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 08:36

Trouwens, ik vind dat vooral shetlandertjes bijten en happen. (zo zie ik het dan) Hoe kan dat? Is dat gewoon een ongelovelijk eigenwijs ras of komt dat door opvoeding? Integendeel, sommige shetlandertjes doen het wel supergoed!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 08:45

Ik gok erop dat het bij shetlanders echt aan de opvoeding ligt. Een shet wordt (te) vaak gezien als een knuffeltje voor de kids, en krijgt niet de opvoeding zoals een groot paard, omdat een shet gewoon veel kleiner is en men dan van mening is dat die dan schattig, en geen volwaardig paard is. Maar dat is een shet dus wel, dus die heeft imo net zoveel opvoeding nodig en op precies dezelfde manier als een groot paard.
Tenminste, dat ik wat ik in mijn omgeving altijd gezien heb. Een shet komt er gewoon veel makkelijker mee weg om te bijten of te trappen, omdat het in eerste instantie minder 'schade' aanbrengt. Dan is het grappig...

edit: maar even ontopic: nee, ik denk niet dat een paard bewust gemeen kan zijn. Ik denk dat alles te maken heeft met kuddegedrag (dominantie/onderdanigheid), opvoeding en reactie op elkaar en dat dat altijd op een juiste wijze gebeurd. Wat wel kan denk ik, is dat een paard die niet gewend is bij anderen te staan, daardoor dominant of onbevangen is en ineens in een kudde terecht komt, gruwelijk op zijn donder kan krijgen terwijl hij totaal niet begrijpt wat er aan de hand is en signalen niet herkent. Maar... Dat hebben ze zo geleerd denk ik en dat vind ik ook weer echt een stuk opvoeding (hoewel het natuurlijk wel een beetje sneu is voor paard in kwestie)...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:02

Bewust gemeen... Hmm...

Ik ben ervan overtuigd dat als het op mensen aankomt, jij de leider moet zijn.
Als jij een overtuigd leider bent, dan zal een paard nooit bewust gemeen doen, bijvoorbeeld raak schoppen 'omdat hij/zij het wou'.
Dreigen kunnen ze doen, in poging om het leiderschap over te nemen op een moment dat jij een steekje laat vallen,
maar bewust raak gaan trappen? Nee...

In mijn kudde was mijn oudste merrie altijd Alpha-merrie.
Tot zij ouder en zwakker werd.
De klus van het leiderschap was vrij snel geklaard.
Kleine haflingerpony kwam steeds dichter in de cirkel van de Alpha-merrie,
Alpha reageert door pony uit haar cirkel te sturen.
Pony heeft dit steeds herhaald en herhaald en is op een gegeven punt naar de Alpha gevlogen,
kleine onderlinge schermutseling, en op een paar minuten was Alpha-merrie naar onderaan de rang geschoven...

Echt zielig :(:) De kudde die ooit haar kudde was jaagt haar van tijd tot tijd weg bij het eten of uit de stal.
Sinds er een oudere ruin bijstaat vangt hij haar wel op, maar het is toch 6 maanden te zielig voor woorden geweest...

En Alpha-pony-merrie? Die is echt bewust gemeen naar andere paarden toe...
Vliegt ze aan, valt ze aan, op wei, paddock of piste.
Pas als iedereen ver genoeg van HAAR plaats is, kan ze kalmeren...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:08

Ik toch begin ik er aan te twijfelen. Maar gemeen vind ik dan weer een groot woord, meer lik op stuk.

Mijn vorige paard werd een keer zomaar door een merrie volop zijn borst getrapt terwijl hij heel rustig (slapend) achter haar stond (waarom ze dit deed is ons onduidelijk). Je zag aan hem dat het vreselijk veel pijn deed. Hij deed verder niets, maar nu komt het, hij loop heel onschuldig langs de merrie of er niets aan de hand is draait zich om en loop weer terug naar de wei (zeg maar) dan loopt hij achter de merrie langs en geeft de merrie toch een rotschop!!! Ik en nog een goede kennis van me stonden met open mond te kijken.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:32

Het gedrag van een paard is het gevolg van zijn karakter en zijn ervaringen.
Hoe hij bepaalde dingen ervaart is weer afhankelijk van zijn karakter.
Daarnaast spelen altijd omgevingsfactoren mee. Hoe is het gesteld met de kudde; veiligheid, stabiliteit, rust en leiderschap? Als daar iets in veranderd, kan het gedrag veranderen.

Als ik niet lekker in mijn vel zit, dan merk ik dat direct aan mijn paard, die dan totaal niet uitkijkt voor mij.
Als ik goed in mijn vel zit, maakt hij plaats voor mij, zonder dat ik het hoef te vragen. Waarom? Omdat ik dan rust & leiderschap uitstraal. Gemeen? Nee, het is zijn natuur. En zijn karakter. Een ander paard, wat misschien heftiger reageert kan dan al bijvoorbeeld echt gemeen worden... Dat is zijn stukje karakter.

Als een paard dan "gemeen" gedrag vertoont zou er gekeken moeten worden waar dat vandaan komt. Wat voor dier is het? Wat voor ervaringen heeft hij gehad? Hoe is hij met die ervaringen om gegaan?
Ik geloof niet dat een paard bewust gemeen gedrag vertoont. Hij kan niet nadenken over zijn gedrag. Hij doet omdat hij reageert, vanuit zijn karakter, ervaringen, emoties, instinct etc.

Overigens denk ik dat wij mensen ook heel veel dingen onbewust doen, als reactie vanuit karakter, emoties, ervaringen etc. en er vrij weinig over nadenken en wat dat betreft net dieren lijken :D

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:34

ik had ooit een fries

ze was echt vals

als naar haar toe liep door de wei,viel ze me aan

en beet me heel vaak

het is alszovaak gebeurd dat ze steigerend voor mn neus stond

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:38

Ik heb een fjord gehad, die als je haar uit het land haalde, echt expres op je voet ging staan, en dan ook vol erop.
De eerste keren dacht ik aan lompheid, maar toen het iedere keer gebeurde heb ik er eens op gelet, en mijn man haalde haar uit de wei.
En idd op het moment dat je het lint dichtdeed en zij allang stilstond, deed ze met 1 been een stap opzij, zette hem boven op je voet, vol gewicht erop en trok haar been dan weer terug.
Dus we hebben haar een paar keer een beste drukker teruggegeven en daarna heeft ze het ook nooit weer gedaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:47

larissa288 schreef:
ik had ooit een fries

ze was echt vals

als naar haar toe liep door de wei,viel ze me aan

en beet me heel vaak

het is alszovaak gebeurd dat ze steigerend voor mn neus stond

Dat is eerder gewoon totaal niet opgevoed dan dat ze vals is.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:58

Dakotah schreef:
Ik heb een fjord gehad, die als je haar uit het land haalde, echt expres op je voet ging staan, en dan ook vol erop.
De eerste keren dacht ik aan lompheid, maar toen het iedere keer gebeurde heb ik er eens op gelet, en mijn man haalde haar uit de wei.
En idd op het moment dat je het lint dichtdeed en zij allang stilstond, deed ze met 1 been een stap opzij, zette hem boven op je voet, vol gewicht erop en trok haar been dan weer terug.
Dus we hebben haar een paar keer een beste drukker teruggegeven en daarna heeft ze het ook nooit weer gedaan.

Hier lijkt het ook een soort van dominantie te zijn. Rangorde bepaling.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:59

Ja klopt, toen had ik haar net.
Was idd een verwend nest, voornamelijk "opgevoed" door meisjes van 12.
Flink verpest dus van 0 tot 3 jaar.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:00

Ik denk dus wel dat er paarden (dieren) met een vervelend karakter geboren kunnen worden. Heb het ook om mij heen gezien qua paarden, hadden gewoon een ...karakter.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:17

Stephaniexh schreef:
Trouwens, ik vind dat vooral shetlandertjes bijten en happen. (zo zie ik het dan) Hoe kan dat? Is dat gewoon een ongelovelijk eigenwijs ras of komt dat door opvoeding? Integendeel, sommige shetlandertjes doen het wel supergoed!

welnee, shetten zijn gewoon heel slim.
En dat in combinatie met klein grut, want ze worden (ten onrechte?) vaak als kinderpony gebruikt, en een gebrek aan opvoeding maakt dat we het 'draken' vinden. :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:33

Ik heb er een die constant conflict op zoekt met mens en dier. Hij word er hard voor op zijn plek gezet (door mens en dier), duurt even een paar dagen en dan begint ie weer. Steeds weer op de zelfde manier met het zelfde resultaat. Na 5,5 jaar zou hij toch wel beter moeten weten.
Sommige wijten het aan dat ie met de fles is groot gebracht (wel tussen andere paarden), anderen dat ie nog klophengst is (bal zit in liesstreek nu, zakt vanzelf verder volgens va). Ik vind zijn gedrag gewoon weg gemeen en oer dom. Hij weet dat ie fout bezig is, laat ie ook merken, maar kan het niet laten op een of andere manier. Met castreren zou dit niet minder worden. Zo is ie.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:46

Een paard dat bewust gemeen is zou wijzen op ongekend denkvermogen!
Dan mag je hem direct afleveren voor onderzoek.
Dat zou namenlijk betekenen dat hij verder komt dan conditionering, instinct en actie-reactie.

Paarden die bewust gemeen zijn bestaan niet.
wel paarden die dat gedrag hebben aangeleerd om wat voor reden dan ook.
gemeen is overigens ook wel een hele menselijke labeling voor gedrag :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:12

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:54

Lusitano schreef:
Een paard dat bewust gemeen is zou wijzen op ongekend denkvermogen!
Dan mag je hem direct afleveren voor onderzoek.
Dat zou namenlijk betekenen dat hij verder komt dan conditionering, instinct en actie-reactie.

Paarden die bewust gemeen zijn bestaan niet.
wel paarden die dat gedrag hebben aangeleerd om wat voor reden dan ook.
gemeen is overigens ook wel een hele menselijke labeling voor gedrag :j

Een paard komt wel degelijk "verder" dan conditionering, instinct en actie-reactie. Je vergeet het stukje eigen karakter. Als er niet meer zou zijn dan die 3 zaken zouden alle paarden hetzelfde reageren op dezelfde omstandigheden en dat is dus pertinent niet aan de orde. Er zijn ook paarden die inderdaad net even verder kunnen denken (ja, denken) dan directe actie-reactie. Ik zie ook wel eens combinaties waarbij ik sterk de indruk heb dat het paard de intelligentste van de twee is en vaak ook de verstandigste :j

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:33

Ik was een keer op de manege, toen reed ik nog op een heel klein welsh ponytje. Die was en is best 'gemeen'. Want ineens gaf hij mij een beet in mijn dij? In de stal is het echt een lastig ponytje. Gewoon je bijten en vals doen... Is dit dan 'gemeen'?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:26

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:37

En ik vind toch ook echt dat paarden wel gemeen kunnen zijn hoor, mijn shettie, ok ik heb hem niet opgevoed, maar toch zie ik dat hij soms heel braaf kan zijn en goed luisterd. Soms loopt hij weg uit de bak ( want die is niet pony proof hij kan er onderdoor) maar als ik hem dan wil pakken rent hij echt niet weg, toch een stukje opvoeding wat hij heeft meegekregen. Als je hem poetst blijft hij ook gwn lekker staan en als je met m kroelt bijt hij ook niet. Maar hij kan soms gewoon zomaar ineens bijten, hij valt je ook aan als je m losgooid en je staat met je rug naar hem rent hij ineens op je af. dat doet hij echt bewust want als je recht voor hem staat geen denken aan dat hij je ineens aanvalt...dus hij denkt er zeker bij na wat en wanneer hij iets doet.

En wat Waratje zegt, ieder paard heeft een karakter de een is wat minder vriendelijk, en de ander is super lief.
Ik heb ook meerdere paarden gehad, de een was super braaf en deed nooit wat en de ander kon soms ineens gemeen doen. En ik voed al mn paarden op dezelfde manier op dus daar ligt het niet aan.
Ik snap niet waarom mensen denken dat paarden zo dom zijn, en geen eigen gedachtes hebben. Wie kan dat bewijzen? ik denk dat alle dieren kunnen denken op hun eigen manier, niet in de taal wat wij spreken maar ze weten als ze dit doen er dat gebeurd dus denken ze wel degelijk na.

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:46

een paard bij ons op de manege staat gewoon braaf met zijn oortjes vooruit in de stal, kom ik de gang inlopen en ziet hij mij gaan ze oren achteruit en probeert hij mij te bijten..ik heb hem nog nooit gereden, en ook eigenlijk nog nooit aangeraakt (voor zover ik kan herinneren).
bij andere mensen is hij gewoon aardig, mijn moeder kan hem bijvoorbeeld gewoon aaien?
heb ik iets verkeerd gedaan? >;)

ontopic: ik denk niet dat paarden bewust gemeen kunnen zijn..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:59

wij hebben toch ook wel s dat je iemand niet moet op het 1ste gezicht? Leer je die iemand beter kennen schaam je je voor je 1ste reaktie. Dieren kunnen niet glimlachen en doen alsof, maar kunnen wel overgehaald worden dat je niet zo'n negaief persoon bent als hij in de 1ste instantie dacht.. kost alleen wat moeite. T is maar net wat je uitstraalt en wie je op dat moment tegenkomt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:08

Paaren hebben wel een minimasl analyserend vermogen (als ik dit omver duw, wat gebeurt er dan?) als dat uitproberen vervolgens er toe leidt dat hij bij het eten kan of van zijn ruiter af komt, tja dan heb je de trend gezet.

Waar ik nog steeds onder de indruk van ben is de volgende situatie (een beetje of topic):
Hek gaat open voor een kudde van 8 paarden, ze zijn gewend om dan door 3 weilanden heen te komen om op stal hun voer te krijgen (tot zo ver alles normaal). Op een bepaalde dag moesten ze even voor het laatste hek wachten omdat we nog niet klaar waren met het hooi. De boel werd natuurlijk onrustig.
1 paard staat dat vanaf een paar meter te bekijken en loopt vervolgens de hele weg terug (500m) om vervolgens naar het pad te lopen waarover we lopen als we 1 paard uit de wei halen. Hij volgt in een rustig drafje het pad todat hij in zijn bix staat terwijl de anderen nog voor het hek staan te drammen.
Ik vond dit toch wel erg slim.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:45

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:12

Idd, erg grappig die.
Wij hebben ook een shetlander gehad die dat ook deed, uiteraard gezien zijn grootte iets minder effectief.
Dochter gaf hem een tik omdat ze het halster niet omkreeg, hij heeft rustig afgewacht, tot ze voor hem aan liep, en beet haar toen keihard in haar rug.