Veulen gevaarlijk aan halster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Veulen gevaarlijk aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:14

misschien kan TS gewoon even wat uitleg geven over de situatie?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:24

smurffie schreef:
Nee dat moet ie niet leren van mensen: ten eerste hoort hij die energie niet te hebben en ten tweede hoort de kudde een veulen op te voeden :)
Ik vind je als paarden eigenaar echt tekort schieten als een veulen ophokt..

Echt egoistisch dit.. arme beestje.

Mensen kunnen veulens prima opvoeden en respect bijbrengen, maar dan moet je wel weten hoe. Hoeveel onopgevoede gevallen er wel niet uit de opfok komen. Doe mij maar een tussenin constructie.

Ts hebben jullie geen grote stevige man rondlopen die hier ervaring mee heeft?

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 01:47

Ik ben echt even verbaasd over sommige reacties, waarom hoeft een veulen niet mee te kunnen lopen? Tuurlijk wel, maar een veulen moet daarnaast vooral ook een 'uitlaatklep' hebben, lekker kunnen spelen, springen, gek doen!

Hieronder ons merrieveulen (op één week, wist die alles al)
Afbeelding
HALSTERLES..... :D

(maar na de lessen ging ze heerlijk de kudde weer in met haar grote vriend (die wist ook alles op een week al) ;-)
Afbeelding
MAAR OOK DIT HOUDT ZE GEZOND EN GEZELLIG!! _/-\o_

Daarnaast hoort een VEULEN te leren om voetjes te geven, mee te lopen, vast te staan, een trailer te kennen, de hoefsmid, ontwomt kunnen worden enz. enz. Waarom? Als ze klein zijn kun je dat spelenderwijs leren, als ze groot zijn wordt het bijna altijd een gevecht.

Wat je een veulen in zijn eerste weken leert onthoudt hij de rest van zijn leven! En je hoeft niet te vechten, heerlijk! Zeker als het zo'n stevige tante wordt als 'foutje'. Daar wil je nu al geen ruzie meer hebben.

Veulens zijn net kleine kinderen, herhaling, herhaling, herhaling (en tussendoor belachelijk veel belonen met krauwtjes op de kont en tussen de voorbenen, want daar kunnen ze zelf niet bij, succes verzekerd!) en ook dat is weer makkelijk voor later, want je paard zal dan ook nooit gemakkelijk voor- of achteruitslaan!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 02:18

Pentax @ mensen kunnen een kudde niet vervangen, niemand kan een paard zo goed "temmen" als een ander paard.
Ik ben ook van mening dat je het beste veel met je veulen kan doen, voetjes geven, meelopen, poetsen, wandelen, afspuiten, trailer op en af, hoefsmit alles. Maar als je basis die door de andere paarden geleert word ontbreekt word het echt een heel zwaar karwei waarmee je het dier pest. Van een ander paard snapt hij het veel sneller dan van een mens en een mens kan hem dan doorpakken.

Maar als jij dat veulen alleen met mama in een box van klein zet, niet laat spelen in een kudde dan vind ik niet dat je van dat dier ook al maar enige concentratie kan verwachten.

Op een basisschool hebben ze ook niet voor niks speelkwartier hea ;) hoe jonger het dier (kind veulen pup ..) hoe korter de concentratie boog. Veel energie = geen concentratie. En daar kan het arme dier niks aan doen.

opisop_shop @ de ts reageerd alleen als je zegt dat ze het veulen moet afstraffen en het absoluut niet kan wat het dier doet en niks over de stal/huisvesting zegt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:34

daar heeft ze al lang antwoord op gegeven,kwestie van goed lezen.
maar ik herhaal het voor je:

Citaat:
De mogelijkheid is er niet om mama met het veulen de hele dag los te zetten, mama moet ook gewoon aan het werk overdag. Ze komt er zoveel als mogelijk uit, en dat is meerdere keren op de dag.

het gaat om de situatie zoals die nu is, en iedereen kan wel van alles gaan roepen ,maar dat veranderd niks aan nu.
maar ik denk dat ze wel genoeg tips heeft om er wat mee te kunnen.
het veulen word straks wel afgespeend en komt dan wel ergens te staan met meer paarden en dan komt het vast wel goed.

speelkwartiertje krijgt het veulen nu toch wel?
maar dat is hetzelfde als met de kleine kindertjes..die moeten normaal opstaan in de klas,normaal naar het schoolplein lopen en dan pas mogen ze rennen en spelen.
niet daarvoor...en wat weer een leuke vergelijking van kinders en paarden :P

maar ieder zijn mening.
ik ben voorstander voor jong opvoeden zodat je er later profijt van hebt en een ander doet dat liever dus pas als ze ouder zijn

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 13:29

Wat kan een veulen veranderen in 2 dagen :D.

Het duurt even voordat ik weer reageerde in dit topic, omdat ik toch lichtelijk baalde van dit topic op de manier hoe er door sommigen werd gereageerd en hoe ik werd neergezet als bijvoorbeeld 'egoist'.

Eerst even mijn reactie op sommige reacties van jullie,
Wij hebben inderdaad niet de ideale mogelijkheden om een veulen te houden, dat geef ik toe.
Maar wij hebben helaas niet gekozen voor een veulen, wij zijn helemaal niet gericht op fokken en hebben zelfs nog nooit een veulen gehad bij 1 van de merrie's.
Het is voor ons totaal niet handig om een veulen te hebben, want we moeten de pony's gewoon gebruiken voor het werk.
Zoals al genoemd, is het een foutje geweest (merrie ontsnapt, ontmoet een hengst en dan weet je wat er gebeurd :+)

Er word inderdaad vanuit gegaan dat veulen 1 uur in de bak staat, en 23 uur op stal. Dat is niet waar, ik ben benieuwd waar deze informatie vandaan komt :).
Veulen staat wel veel op stal, en degene die riep dat ze toch wel hoopte op een 4x4 stal, heeft geluk, het is een 6x3 stal ;).

Ik ben blij om te lezen dat er mensen zijn die het wel begrijpen dat niet iedereen de mogelijkheden heeft voor het perfecte plaatje. Maar wij doen echt ons uiterste best om het beste te regelen voor het leuke dier.
Het is jammer dat wij dan direct de stempel 'egoistisch' opgeplakt krijgen. {:)-:(

Daarbij ben ik van mening, dat een veulen gewoon goed aan de hand moet zijn, ookal barst hij van de energie.
Het heeft mij wel aan het denken gezet dat het veulen de bak associeert met los laten en gek doen, zo had ik het nog niet bekenen, en daar zijn we mee bezig gegaan.

Ook het verhaal over speel kameraadjes hebben we iets mee gedaan, dat lees je hieronder ook ;).
Zoals al eerder vermeld, hebben we geen veulens etc op stal, dus jonge vriendjes zijn er niet.

Nu even de update
Gisteren
Gisteren hebben we een plan opgezet, wat we het best met het veulen konden doen.
Nu krijg ik waarschijnlijk half bokt over me heen hoe we het veulen behandeld hebben.
Zoals elke keer, veulen en merrie halster om en aan het touw. Het verschil dit keer, een zweepje mee.
Het veulen kwam natuurlijk stuiterend van stal en toonde geen respect.
Elke keer wanneer het veulen met de voorbenen omhoog kwam, een tikje op de borst en een zachte 'Ho'.
Dat zorgde de eerste keer voor een beetje protest,
Weer rustig stil staan en weer verder.
Dit telkens herhalen, en toen kwamen we bij de bak aan.
Ik verwachte natuurlijk natuurlijk een reuzesprong, maar het veulen liep rustig de bak in naast mij.
Toen 10 minuutjes gelopen door de bak, en elke keer weer herhalen als hij een sprong maakte.
Af en toe stil staan met merrie en veulen, veulen belonen door te kriebelen, en weer verder.

Toen ze los gezet, een hele tijd. En toen we ze er uit haalden nog 1 rondje extra gelopen door de bak.

Vandaag
Vandaag weer geweest, oefening baart kunst, dus hetzelfde herhaalt.
Ze snapte het na het eerste rondje in de bak, en heeft daarna alleen maar braaf meegelopen.

Nu het vriendjes verhaal,
Ik had gelezen dat je het best een ruin bij ze in kan zetten, omdat deze toch vriendelijker zijn.
Maar wij even het rijtje van onze ruinen afgegaan, en geen van allen leek ons een veilige keus :o .
Toevallig was er een pensiongast met een 3 jarige vriendelijke ruin.
Dus het voorgesteld aan de eigenaar en daar stonden ze dan met zn 3en in de bak.
Moeder was heel beschermend en rende maar tussen veulen en ruin in.
Ruin was heel rustig en liep een beetje rond, maar kwam niet dichterbij dan nodig was.
Veulen vond het daarin tegen wel interessant maar mocht van mama nog niet naar de ruin.
Volgens de eigenaar kost dit een paar keer en dan vertrouwd moeder het en mag het veulen wel naar de ruin toe.
We mogen van de eigenaar de ruin erbij in zetten als ze in de bak staan.
Super leuk dus, deze ontwikkelingen!

Ik weet het, we zijn er nog lang niet, maar het begin is er!
Ik wil iedereen bedanken die nuttige informatie gepost heeft :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:50

Mjetterd schreef:
Zoals al genoemd, is het een foutje geweest (merrie ontsnapt, ontmoet een hengst en dan weet je wat er gebeurd :+)

jullie hadden voor een soort morning after injectie kunnen kiezen, maar ja als hadden komt is hebben te laat.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:00

Of de merrie ergens anders kunnen plaatsen tot het veulen afgespeent kan worden zodat het veulen normaal kan opgroeien. Maar geld is belangrijker dan het welzijn van het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:07

Of je gaat een veulen nu al met een zweepje dingen afleren :n
Je zegt zelf dat je half bokt over je heen krijgt dus je weet dat je niet goed bezig bent, waarom doe je het dan??!!!?! Gebruik het einde van je halstertouw maar nooit een zweepje, helemaal niet bij een veulen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:18

Wat is het verschil tussen en zweepje en een touw dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:21

Kelly_ann schreef:
Wat is het verschil tussen en zweepje en een touw dan?

Een zweepje maakt geluid daar kunnen ze van schrikken en gaan ze sneller asocieren met straf.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 14:40

@ smufie, wederom een mooi vooroordeel, wij zijn een stichting die het niet doet voor het geld maar voor het plezier van de gehandicapte medemens.

@ joolien, dat begrijp ik niet, een tikje met de zweep maakt vrijwel geen geluid? Niets minder dan een tikje met een touw.
we gebruiken geen longeerzweep, maar gewoon een kort zweepje. we knallen niet tegen de borst, maar enkel een zacht tikje.

Ik weet dat ik half bokt over me heen krijg, omdat ik uit de reacties al kan lezen dat veel het niet eens is met straffen van een veulen door middel van touw of zweep. Dat zegt niet dat ik in mijn ogen fout handel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:44

Als jullie het niet voor hetgeld deden had dan die merrie en haar veulen vrij gegeven tot het veulen afgespeent was.
Maar dat kan volgens jou niet want de merrie moet werken dat zeg je zelf.
Dus voor oordeel? Nee ;)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 14:47

smurffie schreef:
Als jullie het niet voor hetgeld deden had dan die merrie en haar veulen vrij gegeven tot het veulen afgespeent was.
Maar dat kan volgens jou niet want de merrie moet werken dat zeg je zelf.
Dus voor oordeel? Nee ;)

Vertel jij even waar het geld in dit verhaal zit waar je over praat?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:55

hoe oud is het veulen, wanneer kan het worden afgespeend en waar gaat ze dan naar toe?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:21

mjetterd,goed gedaan hoor!
ik snap gelukkig wel hoe je dat met dat zweepje gedaan hebt en zo kan het prima :j

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 15:25

ellepel schreef:
mjetterd,goed gedaan hoor!
ik snap gelukkig wel hoe je dat met dat zweepje gedaan hebt en zo kan het prima :j

Dankjewel :D!

@opishop, het veulen is 3,5 maand, 06-09-2011 geboren :). De rest van de vragen lijken mij niet relevant voor het topic :).

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 09:38

Ik zal nog even een kleine update geven met hoe het nu gaat.
Het gaat super! Het zweepje heeft wel geholpen en ze is nu heel netjes aan de hand. Staat mooi stil als we het vragen en loopt ook mooi mee. Het zweepje is al weken niet meer nodig.
Ook hebben we al een stukje gewandeld langs de manege, eerst achter een van de ruinen aan. Dit ging heel netjes. Later heeft ze zelfs nog voorop gelopen, ook daar geen problemen :D. Ze heeft respect voor de mens en ik hoef niet meer bang te zijn voor hoeven in mijn nek :Y)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:41

Fijn te horen.