Pony vliegt als een gek zijn stal uit levensgevaarlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:27

nicky_rilana schreef:
oow al geprobeerd?

euh, ja :')

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 23:29

nicky_rilana schreef:
oow al geprobeerd?

Ik wou hem achterwaarts de stal uit laten komen, en toen ging hij er bij zitten hij stond te trillen op zijn benen,
En hij vliegt weer naar voren richting mijn kant op , ik had een halstertouw om zijn neus gedaan maar ook daar gaat hij dwars door heen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Pony vliegt als een gek zijn stal uit levensgevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:29

oow lastig gevalletje duss

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:31

jazzgps schreef:
In_Black

Ik heb het nooit over een probleempaard gehad in dit topic.
Mijn pony is gewoon heel bang ,als hij zijn stal uit moet gaan ,daar kan je als mens zijnde niks aan doen,
Ik ga er rustig de tijd ,er voor nemen zo dat deze pony zijn vertrouwen weer trug gaat krijgen in zijn stal,

En dat is dus wel een probleem, al is het geen probleempaard.
Super dat je rustig de tijd gaat nemen, maar als je niets anders doet dan de tijd nemen gaat het probleem niet zomaar weg.
Als een dier of mens echt bang is voor iets, kan je wachten totdat je een ons weegt.
Paard kan niet zelf in zijn stal gaan staan beredeneren dat het onzinnig is dat hij bang is.
(mensen kunnen dat wel voor hun angst voor vliegen, spinnen of wat dan ook en blijven ook bang!)
Er moet dus wel degelijk wat gedaan worden.

Want dit is echt gevaarlijk aan het worden, zo'n ongeleid projectiel dat de stal in en uit stormt.
Zou zeggen zoek professionele hulp en probeer in de tussentijd veilig te overleven.

Ben heel eerlijk geen idee vanaf hier wat je eraan zou kunnen doen.

Kan je het overigens een keer filmen? Zowel het in als uit de stal gaan? En het op stal staan?
Zou allicht wat verduidelijken, over je paard zijn houding en de jouwe.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:34

Tjaaa ik ga bijna nooit een discusie aan dit is echt een uitzondering, want ik weet uit ervaring dat dit ook zinloos is.
Je hebt idd nooit zelf gesproken van een probleempaard, maar zie je dan zelf niet dat dit gedrag van jouw pony niet acceptabel is, en dat dit dus een probleem is geworden, hij loopt je gewoon omver, dat noemen ze dus een probleempaard, en dit gedrag heb je er zonder het zelf te weten zelf gecreeerd.
Dit paard is helemaal niet bang voor de stal, echt niet, er is een probleem ontstaan in de relatie paard/mens, er is hier niet echt een leider, en dat is het allergrootste probleem waardoor een paard (ieder paard) dus onrustig zal worden (bang zal worden) hulp ik moet het hier alleen gaan oplossen, zo denkt een paard dus. de moment dat jij als echte leider , de leiding zou kunnen nemen, is als bij toverslag alle angst dus ineens weg.
Denk over die laatste zin eens heel rustig na, laat hem even in je bezinken, dit is de sleutel om je probleem op te lossen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:57

Soms is het ook gewoon onzinnig om een discussie aan te gaan ;)
Wat je hier uit het verhaal kunt halen, is dat de pony geen duidelijke leider heeft. Zodra je als mens inderdaad heel duidelijk de leiding neemt verdwijnt dit gedrag van de pony als sneeuw voor de zon. Maar dan moet je niet de leiding nemen in de zin van een touw over de neus, maar met je lichaamstaal leiderschap uitstralen.
TS, ik gok dat daarmee ook het zogenaamde "alfamerrie-schap" van je andere paard, als sneeuw voor de zon verdwijnt.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 00:50

In_Black

Ik vind het heel knap dat jij kan zien vanaf je computerscherm := of ik een leider ben voor mijn paard ,
Ik ga er verder ook geen aandacht meer aan besteden,
Dat je adviezen gaat geven vind ik verder prima, maar ga geen dingen over mijn pony of paard vertellen in dit topic die voor geen kanten kloppen, ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:56

GPS, ik denk dat als je jouw eigen topics nog eens doorleest, dat de meeste antwoorden daar al in staan, waar een bepaald gedrag van komt ;)

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 01:03

In_Black schreef:
GPS, ik denk dat als je jouw eigen topics nog eens doorleest, dat de meeste antwoorden daar al in staan, waar een bepaald gedrag van komt ;)

Ik vraag je nog een keer vriendelijk ,of je op wilt gaan houden ,met dingen hier te gaan plaatsen .die voor geen kanten kloppen,
Dit is dus de laatste keer dat ik het aan je vraag, anders stuur ik de moderators even een pb over die Speculaties die jij hier aan het plaatsen bent waar dus niks van klopt. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:05

jazzgps schreef:
In_Black schreef:

Ik vraag je nog een keer vriendelijk ,of je op wilt gaan houden ,met dingen hier te gaan plaatsen .die voor geen kanten kloppen,
Dit is dus de laatste keer dat ik het aan je vraag, anders stuur ik de moderartors even een pb over die Speculaties die jij hier aan het plaatsen bent waar dus niks van klopt. ;)

@TS
En wat zouden de moderators daar aan doen?
In_Black geeft alleen maar aan wat haar idee/mening is hoe deze problemen zouden kunnen komen.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 01:13

Brainless In mijn andere topic is zij ook al de hele tijd bezig.
Dus vandaar dat ik het gewoon erg vervelend vinden worden,
Ik vind dat geen mening hebben, maar je zin door gaan drammen.
Nu graag weer over het onderwerp verder, :)
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 26-11-11 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:14

Lief kind, ik probeer je duidelijk te maken dat het eigenlijk altijd aan een eigenaar ligt, en niet aan het paard.. en dat is om je te helpen, en helpen nadenken. Alleen jij gooit bij elke komma die ik tik de kont tegen de kribbe :D :D

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 01:23

In_Black schreef:
Lief kind, ik probeer je duidelijk te maken dat het eigenlijk altijd aan een eigenaar ligt, en niet aan het paard.. en dat is om je te helpen, en helpen nadenken. Alleen jij gooit bij elke komma die ik tik de kont tegen de kribbe :D :D

Dat mijn pony bang is dat is niet mijn schuld. hij is altijd al bang geweest in zijn stal.
En jij kan niet zien via je computerscherm of het aan de eigenaar ligt van de pony. ;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:26

dit paard is duidelijk als de dood en zou er mee getraind moeten worden dus met rustig praten, eerst door brede doorgangen proberenen dan steeds smaller met wat lekkers als hij rustig blijft. hij vertrouwd zichzelf niet het niet en jou niet , gevolg als de dood heeft tie een keer vastgezeten in een trailer stal wat dan ook.?
Heb ook een keer een paardje geprobeerd rustiger dr stal in te gaan en dat werkte wel totdat de gene achter mij brulde dat dat gevaarlijk was terwijl het gewoon goed ging op dat moment.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:36

liljebo schreef:
Klinkt mij als angst voor de doorgang in de oren en dat ga je m.i. niet oplossen met straffen. Integendeel... pijnprikkels tijdens het in en uit de stal lopen, zal het gedrag verergeren.
Hoe gedraagt hij zich in de stal?
Is het angst voor de doorgang of angst voor de stal?
Dat zul je eerst helder moeten hebben
Daarna is het een kwestie van desensiliberen. (mits er geen paarden zijn die hem bijten als hij de stal inloopt... dan gaat dat ook niet werken)
Hoe loopt hij door andere nauwe doorgangen? Is het alleen de stal, of heeft hij hoe dan ook engtevrees?
Hoe is zijn stopreflex? Dus hoe goed reageert hij op druk van het halster, overal... dus niet alleen in de bak, maar ook buiten en onder alle omstandigheden?

ik ga hier in mee, je paard is waarschijnlijk 'steegs" zoek er maar eens op na. je paard heeft meer aan begrip en geduld dan aan streng corrigerend gedrag..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:54

Beste "jazzgps" , je bent er totaal naast geraakt, je bent ontspoort, "in-black" heeft hier groot gelijk, de fout zit hem niet bij het paard maar die zit bij jou.
ik garandeer je dat wanneer er een duidelijke leider jouw paard, begeleid, dit dier al bij de eerste training rustiger de stal zal in en uitlopen, hier durf ik een weddenschap op af te sluiten.
En het is zeker wel waar dat wij , ook vanachter ons computer schermpje een duidelijk beeld kunnen vormen over jou, dit probleem heb je er zelf naar gemaakt, welliswaar ongewild, en ook onbewust, je paardenkennis is gewoon onvoldoende om dit op te lossen.
Het is leuker te horen van je doet het goed en jaaa het paard zus of zo, doe dit of doe dat en je kan het zo oplossen, maar hier is dit dus net iets anders, hier ben jij "probleem Nr 1"

jazzgps schreef:
In_Black schreef:

Dat mijn pony bang is dat is niet mijn schuld. hij is altijd al bang geweest in zijn stal.
En jij kan niet zien via je computerscherm of het aan de eigenaar ligt van de pony. ;)

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 02:04

Ik vond het wat laat om alle pagina's door te lezen :o..

Wij hadden er ook zo 1. Althans deze merrie was echt doodsbang om in en uit de stal te gaan en die kroop zowat op de knieen de stal in .. Echt heel sneu.. heb haar touw over de neus gedaan plukje hooi bij de hand en door het gangpad gelopen zodra we bij haar box kwamen wou ze versnellen en hierbij heb ik druk opgebouwd met het touw en gewoon langs de stal gelopen. zodra ze op de druk terug kwam uitgebreid beloond met stem en een hapje hooi. Dit uitgebreid naar de box. Denk erom met een rondje draaien want hierbij kunnen ze heelsnel onderuit vliegen. Ik zorgde dat ik in de ruime boog bij de box kwam en daar bouwde ik druk op waardoor ze onzeker werd maar wel wat kalmer . Ging gepaard met veel stress voor haar en gestamp maar op den duur gaf ze zich over aan de rust om erin te gaan . Constant heel kalm met mijn stem geweest totdat ze op een gegeven moment bijna geheel kalm de stal in ging. Touwtje kon ook van de neus af op het laatst. De box uit deed ik het halster om en wat voer in de bak. waardoor je zelf de controle over de deur krijgt zonder dat ze meteen de stress in gaan en over je heen schieten. Lange lijn eraan wederom over de neus en zelf of vlak bij de uitgang gaan staan binnen de box of buiten de box en zodra ze naar buiten komen druk houden op de neus. Dit heeft een tijd geduurd maar langzaamaan ging het steeds beter :D. En grondwerk grondwerk grondwerk leren waar ze moeten lopen en hoe je rust op kan bouwen bij ze :j.

Probeer vooral niet te gaan vechten als het ware om ze in de deuropening stil te laten staan wat veel mensen proberen want dan krijg je vaak scenario's dat ze omhoog gaan of vooruit of achteruit knallen. Gebruik bij elke oefening lange touwen en doe handschoenen aan. Neem je tijd en houd je hoofd bij de oefening, twijfel mag er niet zijn want het vertrouwen moet bij jou wegkomen..Succes!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 02:11

Ik moet zeggen dat ik het inderdaad knap vind dat mensen kunnen zien dat het aan de ts ligt..
Paard doet het bij iedereen, zullen ze daar op stal dan niet 1 duidelijke leider hebben :+?

Ik denk dat het paard HEEEEEL erg angstig is eigenlijk... Mijn merrie rent ook door de doorgang als de deur niet ver genoeg open is, loopt als een rustig kippetje als hij helemaal open is.Merrie wilde ook de trailer niet op, nu doen we de voorstang los met laden en ze loopt als een kippetje achter me aan(ziet het er groter uit, tipje van Annemarie van der Toorn)
Conclusie: ze is bang om door smalle ruimte te lopen en te staan.

Niks mis mee, doen we het toch gewoon wat groter?

TS ik denk dat je ervoor moet zorgen dat je paard op vertrouwen met je meeloopt, het liefste veel grondwerken en zorgen dat ze je los volgt, en dan los achter je aan laten lopen. Geef hem vrijheid en vertrouwen. Daarbij: blijf met je borst richting het paard gericht, loop "zijwaards" mee en hou je houding open. Als je ooit de mogelijkheid krijgt ga naar een clinic trailerladen van annemarie dit zal ook jou helpen.

Trouwens nog een uitspraak van annemarie: ik heb op de ... HEUUUULL VEUUL paarden die ik voorbij heb zien komen die moeite hebben met kleine ruimtes, 2 of 3 paarden gehad die dachten: jij bent niet leuk ik doe het niet, doe het lekker zelf: EN DAN HEB JE ME TOCH EEN REUS VAN EEN PROBLEEM. De rest waren angstpaarden, niks mis mee alleen een beetje gebrek aan zelfvertrouwen.

Dus het leider verhaal lijkt me heel wat minder aannemelijk dan het angstverhaal.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:34

jazzgps schreef:
In_Black

Ik vind het heel knap dat jij kan zien vanaf je computerscherm := of ik een leider ben voor mijn paard ,
Ik ga er verder ook geen aandacht meer aan besteden,
Dat je adviezen gaat geven vind ik verder prima, maar ga geen dingen over mijn pony of paard vertellen in dit topic die voor geen kanten kloppen, ;)

De meest logische verklaring zou zijn dat hij niet goed opgevoed is en jij daar nu de dupe van bent. Hij heeft angst gekregen in het verleden en dat is een punt wat hersteld moet worden. En niet iedereen kan dat, er zijn maar bar weinig mensen die een paard echt kunnen aanvoelen en begeleiden, die een paard zelfs in heel subtiele signalen kunnen lezen. Er zijn wel een heleboel mensen die denken dat te kunnen en veel mensen die dit tot op een bepaalde hoogte ook echt wel kunnen...

Het ligt niet aan leiderschap, bij paniek volgt namelijk eerst een reactie en daarna wordt pas naar de leider gekeken. Het zou een mooie bak zijn als een paard wordt aangevallen door een leeuw en braaf blijft kijken naar wat de leider van de kudde doet ;)

Er is hier geen voor de hand liggende oplossing, je kunt dingen uitproberen maar het is per paard verschillend hoe erop gereageerd wordt. Het belangrijke punt ligt meestal in het doorbreken van de eerste angstsignalen. De wijze waarop je doorbreekt verschilt; soms is dat zacht, lief, soms is het blind, soms is het hard...

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 12:16

Mijn pony is verder goed opgevoed zo wel in de omgang als onder het zadel.
Als mijn pony helemaal in blindepanniek is en bang is, dat heeft niks te maken met een leider te gaan zijn voor je paard ;)
Vanochtend lag hij vast in zijn stal tegen de muur aan. wij weten niet hoelang hij in zijn stal heeft vastgelegen,
Hij was helemaal buitenadem en
Hij stond helemaal te trillen in zijn deken die hij om had die is behoorlijk dik is , de deken trilde ook gewoon helemaal mee, :oo
Hij was helemaal in blindepaniek, bij het opstaan toen hij was vastkomen te liggen in zijn stal ging hij ook nog paar keer onderruit bij het op staan. na deze ervaring van vanochtend word het er niet echt beter op om zijn trauma te gaan herstellen,

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:36

jazzgps schreef:
Als mijn pony helemaal in blindepanniek is en bang is, dat heeft niks te maken met een leider te gaan zijn voor je paard ;)

Natuurlijk wel

Als hij jou als zijn leider ziet vertrouwd hij jou door dik en dun en kan jij hem laten zien dat het niet eng is en zal hij naar je luisteren.

Maareh mijn oude merrie heeft als tweejarige een traumatische ervaring gehad met een smalle doorgang en die vertoonde daarna soortgelijk gedrag. Doordat ze zo onbehouwen haar stal in en uit ging gebeurde er ook regelmatig weer iets waardoor het trauma in stand gehouden werd.

Wij lieten haar dus wel gewoon zelf naar en van de wei gaan en dat was voor haar het beste. Op het moment dat ik de deur open ging doen ging zij rondjes in dr stal lopen en dan deed ik de deur open op het moment dat zij naar achteren liep.

Ze is 33,5j geworden en het is er nooit helemaal uitgegaan.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:42

Sorry, maar ik snap werkelijk niet waarom je een paard dat in blinde paniek is en zichzelf ook in de stal blijkbaar paniekerig gedraagt.. tóch elke dag tegen heug en meug in die stal moet proppen!

Laat het beest dan buiten (nogmaals mét andere paarden, dan gaat ie echt niet in het draad hangen!) totdat je dit met training opgelost hebt.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 12:44

Die van mij mag niet zelf de stal uit gaan lopen , want straks breekt mijn pony zijn benen,
het heeft niks met vertrouwen te maken of met een leider te gaan zijn voor je paard, als er een paard in de kudde word opgegeten.
Door een roofdier.
Dan vertrouwd het paard ook niet op de kudde leider ,van uh eet jij mij maar op want dat vind de kudde leider goed, :=

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:47

Ja, je hebt gelijk Jazz. Maar hoe wil je het nu op gaan lossen? Je hebt een heleboel tips gekregen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:55

jazzgps schreef:
Die van mij mag niet zelf de stal uit gaan lopen , want straks breekt mijn pony zijn benen,
het heeft niks met vertrouwen te maken of met een leider te gaan zijn voor je paard, als er een paard in de kudde word opgegeten.
Door een roofdier.
Dan vertrouwd het paard ook niet op de kudde leider ,van uh eet jij mij maar op want dat vind de kudde leider goed, :=

sommige mensen moet je gewoon negeren TS, op bokt trekken bepaalde vragen/discussies steeds dezelfde mensen aan. Die denken dat ze zo de oplossing op tafel lepelen.
Ik vergeet nooit dat we op de oude stal er zo een hadden staan...alles lag altijd aan de eigenaar,je was geen leider, want als je leider bent gaat er niets mis..blabla. Eerlijk: haar paarden waren heel gehoorzaam..
Op mijn nieuwe stal stond een niet te hanteren paard, duwde je zo omver en walsde zelf wel naar buiten..toen hebben ze haar gevraagd. Paard stond in de bak en ze liep een rondje om kennis te maken. Vol uitleg over leiderschap ging het richting de deur waar ze twee tellen laten tegen lag, paard stond al buiten..
Ik vraag me af of die mensen dan ook geloven dat iemand met een grote angst.(ernstige vorm van vliegangst) zo even verholpen wordt door iemand die de leiding neemt bij het vliegen ofzo..is toch ook grote onzin..