Ervaringen met hengsten (gedrag)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: Ervaringen met hengsten (gedrag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 02:22

ik heb niet alle pagina's gelezen, wel in je profiel gespiekt wat een PRACHT paard heb jij uit je merrie gekregen zeg!!

Ik ken wel iemand die een kentucky mountain paard heeft. ze heeft hem langs als hengst gelaten, hij was altijd super braaf! Dit is ook wel een beetje het karakter van dat ras toch? Relax, koel in het hoofd.
IK zou goed kijken naar je hengst zelf. Als hij met een andere ruin bv kan staan is het op zich ook prima toch, ik zou geen paard alleen houden.. als het dan nergens voor nodig is, zou ik hem niet hengst laten.

Mijn jonge hengstje (5 maandjes) staat nu samen met de shetruin. Ik heb zelf dus ook geen ervaring hier mee, maar als hij hier nu mee opgroeit, denk ik niet dat hij em ineens zal afslachten als hij ouder is? MAAR! dat weet ik dus allemaal nog niet, daar moet ik me nog in verdiepen... en misschien is het ventje dan wel al verkocht.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 02:35

Succubi schreef:
Nu is het zo dat hij bijna 2,5 jaar oud is en zijn hormonen beginnen een beetje op te spelen, hij weet begod nog niet wat het is en wat hij ermee moet doen maar hij krijgt al wel interesse in andere paardjes.

Vergeet dat maar, zijn veulentijd is afgelopen. Hij laat op zijn bal serieus dekgedrag zien, die weet dondersgoed waar zijn zaakie voor dient! Hem laten spelen met de bal is nu alleen nog het gedrag stimuleren en hem eraf jagen zoals op de film kan er voor zorgen dat hij straks op een echte merrie niet meer durft door te zetten. Ik zou deze bal eruit laten en een kleinere versie zoeken waar hij geen dekgedrag op kan vertonen. Bovendien, en let op want dit is héél belangrijk, de bal corrigeert zijn gedrag niet, je ziet dat hij bijt in de bal e.d. en dat doet hij straks ook op een merrie! En omdat hij nu niet op zijn donder krijgt van de "kunstmerrie" leert hij dit gedrag niet of nauwelijks af als je het blijft stimuleren. Hiervan krijg je vervelende hengsten...

Citaat:
Nu ben ik op zoek naar de volgende situaties en de ervaringen daarvan:

A: Mensen die een hengst hebben die NIET dekken. Worden niet dekkende hengsten vervelend omdat ze gevoelens hebben die ze niet kwijt kunnen? Of leggen ze zich neer bij de situatie?

Afhankelijk van hormonen en karakter, verschilt per hengst. Feit blijft wel dat dekken ze nog meer bewust kan maken en daardoor kunnen sommigen toch heviger of meer hengst worden

Citaat:
B: Hengsten die of beperkt (+-2 merrie's per jaar) dekt. Is dat voldoende om hun frustraties kwijt te kunnen? Of worden ze juist vervelender?

Het maakt geen zier uit hoeveel ze dekken in een jaar. In het hoogseizoen willen ze allemaal meer. Ook hier afhankelijk van karakter en hormonen, verschilt per hengst.

Citaat:
C: Hengsten die wel regelmatig dekken. Worden ze rustiger? Of juist meer gericht op de dames?

Ze worden intelligenter, leren sneller inschatten hoever een merrie is in haar cyclus. Bij teveel in korte tijd kunnen zelfs de stoerste mannen even geen zin meer hebben. Maar uiteraard; afhankelijk van karakter en hormonen e.d.

Citaat:
D: Hengsten die wel een seizoen of meer gedekt hebben en daarna geruind. Zijn ze daardoor nog wel erg hengst gebleven? Hoe is hun houding na het ruinen tegenover de dames? Kunnen ze weer de kudde in, ook met merrie's?

Sommigen blijven manser, sommigen worden echte ruinen. Als ze ervoor sociaal waren, dan is het na het ruinen zeker geen probleem, maar een hengst die niet sociaal gehouden is zou ik niet direct zo in een kudde gooien...
Een simpel rekensommetje voor het geschatte "ontmanningsproces" is 3 maanden + 3 maanden indien ze gedekt hebben + 1 maand voor ieder jaar dat ze gedekt hebben ná het eerste dekjaar. Een hengst die op 3-jarige leeftijd gedekt heeft en einde seizoen geruind wordt zou dus na +/- 6 maanden ontmant moeten zijn. Dan is er ook nauwelijks nog behoefte aan dekken/versierpogingen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:03

Ik zie op je filmpje toch echt een paard wat zichzelf bevredigd, dit is niet (meer) zomaar met de bal spelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:05

Ik zou die bal niet meer geven..voor mij al een reden om bij de eerste de beste keer dit meteen te stoppen, dus bal niet meer te geven...idd geef hem een voetbal, eentje die onder hem door rolt.

Ik denk dat je na dit gedrag nog meer kan verwachten en goed op blijven letten..mijn 3,5 jarige hengst heeft (nog) geen hengstengedrag zoals dit...gisteren ging hij achter mijn ruin staan, heel dicht achter hem staan, maar hij werd meteen weggetrapt en ik denk dat het een groot voordeel is dat hij met een paard staat en ik hem niet hoef op te voeden op dit soort dingen.

Dat gedrag van die shetten herken ik hier ook, doen de ruin met de hengst shet ook en de hengst met de ruinpaard ook...ik denk dat het gewoon spelen is en uitproberen wie wie kan domineren...heel apart als je dan ziet als het feller wordt dat er dan anderen komen die de bijna-ruzie uit elkaar haalt... :D Mijn kuddebaasruin doet dat ook altijd...lijkt of hij zich irriteert en vind dat de kids nu moeten ophouden met dat geklier...... :+

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:36

russel schreef:
Dat gedrag van die shetten herken ik hier ook, doen de ruin met de hengst shet ook en de hengst met de ruinpaard ook...ik denk dat het gewoon spelen is en uitproberen wie wie kan domineren...heel apart als je dan ziet als het feller wordt dat er dan anderen komen die de bijna-ruzie uit elkaar haalt... :D Mijn kuddebaasruin doet dat ook altijd...lijkt of hij zich irriteert en vind dat de kids nu moeten ophouden met dat geklier...... :+

Mijn eerste idee was ze een voor een voorstellen op neutraal terrein maar aangezien de 5-jarige zo dominant was tegenover andere paarden dacht ik ik ga hem overbluffen, zet hem bij mijn 4 op hun terrein. De palomino staat onder de alpha maar verdedigt zichzelf niet, nog erger hij is altijd helemaal idolaat van een dominanter dier, want hoe hard het er ook aan toe gaat hij blijft bij de vreemde hengst staan. Hij kan echt gruwelijk meppen maar waarom hij dat niet doet geen idee. Helaas was de alpha niet in topconditie dus uitvechten tot het einde heb ik uit bescherming voor hem niet gedaan maar mijn 4 heren hebben de vreemde wel wat beweging gegeven. En hoe hard het ook lijkt te gaan, de alpha had 2 wondjes en de vreemde had een sneetje in zijn neus en een bloedende mond. Valt dus reuze mee :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:38

Wij hebben hier een (half Friese) hengst gehad, eigenlijk precies zoals bij jou. Tot zijn dik tweede jaar was het een schatje en we dachten/hoopten serieus dat hij hengst kon blijven.

Niet dus. Langzamerhand werd hij zich bewust van zijn hengst-zijn en werd het steeds minder leuk hem te houden, hij werd steeds minder 'doopy' en schattig. Aangezien het de bedoeling is dat mijn dochter er op rijdt, namen we geen enkel risico en is hij even voor zijn derde jaar geruind.

Hij had toen al wel gedekt, maar nu, bijna een jaar later, herkennen we echt niets meer van zijn gedrag van vorig jaar terug. Hij is zoveel makkelijker, liever en het dekken heeft hem niet vervelender gemaakt.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:41

Is hij goedgekeurd?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:42

Ik heb ervaring met NIET dekkende hengsten. Althans, Tabor is er 1 van, hijs nu 9 jaar en nog nooit gedekt. Hij heeft een heerlijk karakter maar helaas heeft hij ook zijn kuren richting zijn maatje Dino, een 22 jarige shetlander, en hij jaagt er dan ook echt achteraan wat de shet dus veel stress bezorgt. Daarom staan ze nu uit elkaar. Verder is hij wel heel goed te hanteren, is wat ongeduldig soms maar hij zal niet over je heen rennen :n Hij zal hoogstwaarschijnlijk wel gecastreerd worden binnenkort maar dit is niet zeker.

Oja, hij kan wel eens schaamteloos swaffelen :')

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 17:09

Zoals ik al had gezegd was dit de eerste en tevens laatste keer dat hij die bal heeft gehad :)

@FahyaFemke: Dank je, ik ben ook heel blij met het eind product van mijn merrie :)
Het ras staat idd bekend om hun rustige karakter, daar worden ze ook op gefokt en heb ik de hengst ook op uitgekozen. Maar goed het is en blijft een hengst :)

@ShamalArabs: Omdat ik besef dat hij nu "kind af" is en een echte vent is geworden ben ik nu met dit vraagstuk bezig. Hij is nu heel makkelijk en ged opgevoed en ik wil daarom NU een keuze maken voordat het evt te laat zou zijn :). (ruinen zal ik als het niet perse nu nodig is pas in het voorjaar doen)
Hij krijgt deze bal en geen enkele andere bal meer op dit moment.
Bedankt voor de duidelijke reactie!

@:Diablo: bedankt voor je post :). Fijn dat hij goed ruin is geworden! :)

@Vienna2007: Hij is (nog) niet goedgekeurd.

@lifaya: Heeft hij altijd met dat shetje samen gestaan en is hij gaan jagen?
Schaamteloos swaffelen is hier ook een favoriet. Ergste is dat hij als kleinste toch "de grootste" heeft en al het bezoek met hun mond open ernaar staan kijken :').

Dat filmpje met de bal is wel het meest heftige tot nu toe wat Gráni heeft laten zien.
Tot nu toe is het meer dit beeld (in de bak met 2 ruinen en 2 merrie's )
(wat niet betekend dat ik niet besef dat hij wel degelijk een hengst is! ;) )

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:15

Ik heb de mijne uit gemak gecastreerd, kan hij met een gerust hart naar een weide waar paarden langs komen, kan hij bij alle paarden op de wei ...
Mijne gedroeg zich overigens perfect, ook al wist hij dat hij hengst was, (net zoals zijn vader), liep steeds samen met een ruin op de wei en dat ging prima. Op vreemde paarden deed hij natuurlijk ... een beetje vreemd (kappen met zijn voorbenen, lawaai maken) maar verder deed hij zoals elk ander paard.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:16

Hij staat zijn hele leven al met de shetlander :j Ja dan zie je hem zo in zijn favo hoek van de wei (mooie uitkijk :') ) met zijn ding swaffelen, hij geniet er ook echt van, is alleen een zeer onsmakelijk geluid :')

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:25

Ik rijdt een geweldige 9 jarige arabische volbloed hengst. Hij is goed opgevoed maar een super eerlijk paard. Hij is heel sociaal en ook super te rijden met zowel merries als ruinen samen. :j Met een merrie erbij kan hij zich soms een keer een beetje oppompen (kijk mij eens stoer zijn) maar niets raars of echt moeilijks. Hij maakt nooit problemen. Hij lijkt niet gefrustreerd, deze hengst heeft overigens nooit gedekt.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 17:27

Momenteel hang ik het meest naar het idee om hem te ruinen...
Ondanks dat ik hem makkelijk kan stallen, sociaal kan houden en (nog) helemaal geen problemen met hem heb.
In de toekomst wil ik best veel van hem en met hem en wss ook bijrijders want dat is mij altijd goed bevallen maar wil geen risico lopen dat er iets gebeurd met degene die hem handelt of dat hij ontsnapt en per ongeluk dekt.
Dat is toch een groot risico met alle plannen die ik heb :).
Als ik hem ruin word dat wss sowieso pas in het voorjaar, dan kan dat op de weide en kan hij makkelijk herstellen. Dan is hij bijna 3 jaar. (en kan ik een half jaar ernaartoe groeien bij het idee dat hij als ruin door het leven gaat :') )

@lifaya: Zolang hij de shet maar niet swaffeld, dan heb je de paardjes aan het dansen :')
Apart dat hij na zo lang nog veranderd naar de shet, maar ja, dat kan altijd met de heren :)

@Lord_Ik: Op welke leeftijd heb je hem laten castreren?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:31

A
Hengst is ook gewoon maar een paard
Het verschil is zijn hormonen
sil dekt niet maar is een redelijk actief dier
Ik laat hem met regelmaat gassen, maar als ik hetm een paar weken stil zet kan ik er zo ook weer opstappen en naar buiten van mij part
Hij is gewoon druk braaf zeg maar
Wel is ie in het voorjaar vinniger

B
Zal in het begin even wat heftiger zijn

Op al je vragen is eigenlijk geen direct antwoord
Het ene paard is het andere paard niet
Consequent zijn is de clou

Mijn advies is wil je echt wat meer leren ed ga naar een western stal waar ze hengsten houden
Waarom een western stal ?
Dressuur stallen en of dek station's hebben over het algemeen een hele andere manier van omgaan met hengsten
Daarmee bedoel ik :
Gouw grijpen naar een bit met naar buiten laten
Grijpen naar zweep en scherpe middelen
Niet veel buiten laten om dat ze onhandelbaar worden/zijn en of kunnen beschadigen
Ze uit breken of dat de eigenaren bang zijn voor
Of ze niet met 1 persoon oid naar buiten willen brengen omdat ..

Bij een western stal maken ze over het algemeen er geen drama ervan dat het een hengst is en hierdoor er compleet anders mee om gaan waardoor je relaxte paarden krijgt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:01

Op het moment heb ik alleen een hengstveulen op stal, maar heb in het verleden meerdere (dek)hengsten op stal gehad. In principe word hier alles gecastreerd, ik wil geen dekhengst opfokken, maar sportpony's. En mijn pony's zijn formaatje kinderpony, dus lijkt me logisch dat een ruin veel fijner is.

Mijn Dennis werd minder gezellig als hij niet mocht dekken. Heb een merrie op stal gehad die gedekt mocht worden, maar niet drachtig werd (wel mooi hengstig), hij kon dus iedere paar weken dekken. Hij liep dus altijd bij deze merrie in het land en vaak nog 1 of 2 drachtige merries. Als hij echt maar 1 of 2 merries alleen uit de hand mocht dekken werd hij echt minder gezellig en meer gefocust op merries.

Dennis is 1,5 jaar geleden gecastreerd, als 13 jarige na een leven als dekhengst. Hij heeft een halve zomer beperkt gedekt (eerder genoemde merrie was verkocht) en ook tijdelijk alleen gestaan (hij joeg mijn jonge hengsten en ruinen door het hek, bedoeling was dat hij daar bij ging). Als ruin is hij weer in de groep merries gekomen, nu een grotere groep dan voorheen (nu alle merries ipv alleen dat wat drachtig was). Vorig jaar heeft hij nog gedekt (of iets wat er op leek, hij deed het ook soms zonder uit te schachten), dit jaar hebben mijn merries hem niet meer zo gek kunnen krijgen. Hij is heel lief in de groep, zoals hij altijd al geweest is. Het is weinig veranderd, wel minder heftig naar merries.

Van ruinen of andere hengsten moet hij nog steeds niets hebben. Die lustte hij altijd als ontbijt en dat is nog steeds zo. Ik had graag al mijn pony's bij elkaar gehad, maar heb 2 ruinen lopen die dus niet bij elkaar kunnen.

Jonge hengsten die ik op stal gehad heb hebben altijd met elkaar of met iets oudere ruinen in een koppel gelopen zonder problemen, deze hebben nooit gedekt en zijn voor hun 3e jaar gecastreerd.

Ik heb 2 oudere andere dekhengsten tijdelijk op stal gehad. Beide gewend om altijd alleen te lopen.
De een heeft hele greppels in mijn land gelopen en verkrachte mijn merries bij het dekken aan de hand. Super vader dier, maar zeker geen fijne hengst om mee te werken.
Die ander was echt het tegenover gestelde. Liep bij mij in mijn groep jeugd (1e jaar bij een hengstveulenen een enter hengst, 2e jaar bij een merrieveulen en bij de eerder genoemde enter hengst maar nu als twenter ruin) en was echt een doetje. Kon met veel poe-ha mee lopen aan een los hangend touwtje. Echt een goud eerlijke pony waar ik vele plezier aan gehad heb.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:13

Succubi schreef:
@Lord_Ik: Op welke leeftijd heb je hem laten castreren?

3, hij heeft nooit gedekt en is nu 3,5.
Zijn vader is nog steeds hengst, nu een jaar of 10 geloof ik en die loopt constant tussen de merries en dekt ze ook. Gedraagt zich ook goed, maar wordt wel erg heet als hij onbekende merries ziet. Verder is hij ... een kinderpony :+ (hij wordt dus ook niet bijzonder goed gecontrolleerd)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:33

ik heb een friese hengst,die dekt/gedekt heeft nu 7 jaar is en zo makkelijk en braaf is,maar ja,dat is gewoon geluk hebben denk ik..

hij heeft afgelopen jaar niet gedekt,en ik heb geen enkele gedragsverandering gezien bij hem.

hij dekt aan een halster en longeerlijn,loopt gewoon in de wei,wel een wei appart,maar gewoon neus aan neus met de andere paarden..

van de week hadden de andere paarden de lijnen kapot gelopen en hij stond keurig achter een draadje van nog geen 30 cm hoog in zijn eigen wei...

maar denk dat dit gewoon een heel brave hengst is,is niet echt als doorsnee te nemen :D
en ik heb nog 2 shethengstjes,die staan gewoon bij elkaar,daar merk je weinig aan dat ze hengst zijn,ja ze kunnen herrie maken als ze een ander paard zien,maar dat is het dan ook wel.

1 hengstje heeft daarvan gedekt maar ook niet anders geworden...

maar heb voorheen een eigen stal gehad en met veel hengsten gewerkt (voornamelijk anda's) en ja de een was echt heel lastig de ander merkte je niet aan dat het een hengst was,was een beetje per paard aankijken,en de lastige heren liet ik direct castreren,de braverds mochten hengst blijven en dan was het de beslissing aan de kopers( wat 9 van de 10x castreren werd)..

1 van mijn eigen paardjes daar was een jonge trakhenerhengst,die was echt zó braaf,hij is ingereden door kinderen,niets aan het handje,en echt van de een op de andere dag werd ie zo lastig,voor ik bij de bak was had ie bij wijze al 9 x rechtop gestaan en echt lopen maaien boven mij kop,die is toen eigenlijk heel snel gecastreerd en ja,toen werd ie weer een braaf paard :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 01:17

@rommulus: Bedankt voor je ervaring en de tip :). Western stal zou sowieso mijn voorkeur zijn, Quarters en ander soortige western paarden zijn ook meestal gefokt voor het werk op het land, dat karakter ligt ook dichterbij de Rocky en bij Gráni. (uitzonderingen tegenwoordig daargelaten natuurlijk).
Ook qua omgang trekt het mij meer :)

@Dennis: Omgekeerde wereld een ex-dekhengst alleen bij de dames ipv ruinen :). Op zich ook wel logisch, hij heeft zo zijn eigen "harem" en geen concurrentie.
Bij ons staan er 3 hengsten in een land met uitzicht over een hele grote kudden wisselende paarden, hij ziet dat ook echt als "zijn dames" en is ook van slag als daar geen paarden staan of hij zelf van land wisselt. (Enige wat hij doet is aan de rand van zijn land staan en kijkt over de kudde, heel mooi gezicht).

@Lord: Fijn te weten dat met 3 jaar het nog niet te laat zou zijn :).

@kimmie261: Het is idd per paard verschillend. Ik ben ook bang dat het van de 1 op de andere dag fout kan gaan, en dan eigenlijk ook bang dat ze dat vervelende gedrag behouden ook nadat ze gecastreerd zijn.

Vandaag de dierenarts gebeld voor wat info over castratie. Het idee dat hij geruind zou zijn geeft wel rust maar aan de andere kant ook jammer gezien het niet nodig zou zijn...
Stalhouder vond het zonde als ik hem zou ruinen, dat is dan weer het andere uiterste over meningen van stalhouders _O-

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:49

Hij kon voorheen ook niet in een groep mannen (of dat nu hengten of ruinen waren) als er andere paarden in de buurt waren. Zonder dames in de buurt is het geen probleem (ga er van uit dat dat nu nog zo is, maar daar is mijn erf te klein voor, altijd dames in de buurt).

Hij heeft nu gewoon zijn eigen kudde met daar in alle leeftijden, speelt met de veulentjes, wijst de jeugd zachtjes terecht als het nodig is (hij is liever dan de merries wat dat betreft), heeft een bitchy leider lopen, is maatjes met iedereen (hij is de enige die met alle merries mee kan eten uit de zelfde bak).

Hij heeft wel meer rust in zijn hoofd gekregen. Hoort niet meer ieder blaadje ritselen enzo. Staat minder op scherp om de boel in de gaten te houden.
Lief was hij altijd al, hij liep met jonge beginnertjes in de les (tussen zijn eigen merries, maar liet er met een beginner geen ruin tussen lopen!).

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:05

Je bent welkom om (als je een stuk wil rijden ;) ) ook bij ons eens een keer te snuffelen we hebben er op het moment 4 lopen
Welliswaar geen quarter hengsten maar wel 2 western getrainde en 1 engels
Je ziet wel verschil maar zins de engelse bij ons staat is ie ook zo veel relaxter geworden (fries)
Een grote kruizing die gedekt heeft
En mijn aapje (tinker) klophengst
En een appie fallabella :+ met een dek verleden

Maw 3 compleet verschillende paarden

Dus mocht je interesse hebben heb je een beetje vergelijkings materiaal
Helaas is het geen hoogseizoen en hebben we geen demo's meer maar anders had je ook daar kunnen zien dat ook de hengsten gewoon mee lopen met de demonstraties tussen de andere paarden merries (hengstig en niet hengstig) ruinen en andere hengsten