Geen respect meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Geen respect meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:10

Nou heb ik het voor je neergezet, en nog lees je niet. De TS heeft dit al eens uitgevoerd. Daarop baseer ik dat het paard dus niet die ene procent is die er moeilijk over doet. Ze hoeft haar methode alleen nog te verfijnen, zo simpel is het. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:13

Miujn tip was ook om er iemand bij te laten komen, en ik kom met alle liefde helpen maar ze woont iets wat ver.

Sill____

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:21

Als hij zo dominand doet is een rustige en kalme iets niet echt aan te orde je mag dan best even laten weten dat hij niet over jou heen mag lopen ( nog niet eens in gegeaan op dat hij dat echt heeft gedaan) hij heeft nu lucht geproeft van dat jij het acsepteerd dat hij zo doet. ik zelf kan echt met mijn paard spelen dat ze echt op mij af komt en ook komt drijgen dit mag want ik lok deze reactie immers zelf uit. maar in het paard zijn wereld word er in rangen geleefd en als ik met der speel staat zij onder mij. dat laat ik haar weten door mijn lichaams houding en stem. stel zij komt wel te dicht bij dan duik ik niet weg maar sping juist naar der toe. haar reactie is dan dat zij weer weg spring voor mij omdat ik haar op der plek heb gezet. het maakt in princiepe denk ik daarom niet uit wat het paard heeft mee gemaakt tenzij hij helemaal getrouwmatiseerd is en het voor het paard normaal gedrag is naar de mens. in jou geval is dat volgens mij niet zo aangezien het voor hem de eerste keer was dat hij dit gedrag liet zien. ik zou ook niet bang zijn dat je hem niet meer kan pakken omdat jij z`n reactie geeft. als ik in dee situatie had gestaan had ik hem door middel van mijn dominantie te laten zien hem weg gestuurd/gejaagd en was half met mijn rug naar hem toe gaan staan. zo doen paarden dat immers vaak ook bij elkaar komt hij na een tijdje nog niet terug was ik naar huis gegaan.

Sill____

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:23

ik lees trouwens nu ook pas de reacties van anderen en ik zie dat mijn reactie al vaker als tip gegeven is sorry

groetjes

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 19:48

Wat een hoop reacties zijn er gegeven. Bedankt, Gypsy en peacelovers, dat jullie zoveel moeite doen om me te helpen. Ik zou niets liever willen dan er iemand bijhalen om te helpen, om zowel mij als hem te kunnen observeren, maar ik heb er echt de middelen niet voor... Daarom moet het maar via bokt, en natuurlijk kan niemand van jullie helemaal zeker weten hoe wij beide in elkaar zitten, ik dacht dat ik hem begon te kennen maar met zo'n dingen verrast hij mij compleet. Omdat het zo uit het niets kwam weet ik mezelf dus nog steeds geen houding te geven tegenover hem. Mijn ervaring met het wegjagen is tot nu toe niet echt positief, maar je geeft aan dat er ook wat tegenslag mee kan zijn. Maar ik heb het gevoel dat als ik het doe hij denkt "lekker dan, graas ik wel" en dat hij de volgende keer dan nog minder vriendelijk doet.
Dus ik weet (ik twijfelde al, maar nu nog met die verschillende meningen) nog niet zeker hoe ik het nu zal aanpakken. Sowieso gaat hij NIET buiten de weide. Hij is altijd heel blij als we een toertje gaan doen, maar toch heb ik het gevoel dat als ik hem uithaal, en we komen bij de wei, dat toch boven alles gaat, dus ook boven mij. Dus buiten de weide is nu nog geen goed idee. Dat komt nog wel.

Ik kan dus:
- Gewoon rondlopen in de weide en hem negeren, met de andere pony of een interessant grassprietje bezig zijn
Probleem daarmee: hij komt even kijken en is daarna weer weg, onverschillig als altijd
(Wat doe ik dan wél goed om te belonen? Een aaitje en dan is hij weer weg, dat lijkt me niet zo handig)
- Hem wegjagen, me dominant opstellen, hem tonen dat ik beslis wanneer ik in zijn buurt kom
Probleem daarmee: hij blijft dan gewoon weg, dus loop ik uiteindelijk meer dan hij :')

Heb ik een moeilijk geval of niet? Ik zie 'm zo graag *zucht*

PS: Tot nu toe nog geen problemen gehad in de winterweide! Ik ga zaterdag uithalen, poetsen, opzadelen en terug zetten (wat zal de eigenaar mij raar aankijken) want hij vindt die aandacht meestal wel tof. En zondag ga ik een wandelingetje doen. Ik ben benieuwd, meestal als ik twee dagen na elkaar kom is het erger. Wens me succes! :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:50

hoe zit het eigenlijk met de eigenaar zelf, en zijn/haar verhouding met het paard?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:21

Ze hebben niet zoveel tijd voor hem, daarvoor ben ik er natuurlijk. Ze gaan af en toe mennen, soms met twee weken tussenin, soms wel 3 maanden. Voor de rest gaan ze in de zomerweide twee keer voeren en in de winterweide 's morgens op de wei zetten en 's avonds binnen. Ik heb de indruk dat hij veel veranderd is in de jaren dat ze hem hebben, en niet in positieve zin. Hij heeft al vanalles meegemaakt en veel verzorgers gehad, hele goede, en minder goede. Soms weten ze niet goed wat ze met zijn rare kuren aanmoeten of met zijn stressdagen (hij heeft soms een dag waarop er niets mee aan te vangen is, constant trippelen en poepen, onverklaarbaar ><). Ze zijn wel altijd correct tegenover hem. We verwennen hem wel allemaal een beetje veel, misschien, juist omdat hij zo veranderd is en we hem minder goed begrijpen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:30

Neee zo bedoel ik het niet. :P Je moet het niet zien als wegjagen, je moet het zien als hem ergens heensturen.
Snap je wat ik met een sluis bedoel?
Je moet een stuk afzetten, dat op een trechter lijkt. Het word dus steeds krapper, tot je het paard in een hoekje zo groot als een stand kunt drijven. Je paard heeft dan echt geen tijd om te eten hoor?
In dat hoekje, kan hij niet weg, en ook niet eten (ideaal is een bestraat/kaal stuk, en anders vraag je iedere keer als hij wil eten zijn aandacht, vriendelijk of minder vriendelijk) dus hij moet zich wel op jou richten. Wil hij in dat stomme hoekje blijven staan of laat hij zich benaderen? Wedden dat je hem zo kunt pakken.

Enneh, het paard waar ik dit op toegepast heb, heeft zelfs na 2 jaar nog wel eens dagen dat je haar niet te pakken krijgt. (Ik ben niet de enigste die haar uit de wei haalt en niet iedereen is even handig helaas.) Maar nu kan ik haar ook gewoon naar een hoek van de wei drijven, zodra ze tegen het hek staat kan ik haar rustig meenemen.

Wegjagen op zich is dus idd nutteloos. Het paard een gecontroleerde kleine omgeving in sturen heeft WEL nut.
Het idee erachter is dat als jij zegt ik wil jou bij mij hebben, of dat nu goedschiks of kwaadschiks gaat, jij het paard ook binnen een minuut te pakken hebt. Klaar. Weglopen of lelijk doen heeft geen zin. Dat hebben ze zo door.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 22:14

Hmm, ik zal eens bekijken hoe ik dat oplos... Er is een inloopweide van een meter of 4 breed met schuilstal maar hij HAAT die schuilstal dus als ik 'm daarheen drijf en hij loopt er uit wanhoop in, loopt hij zéker over me heen, de arme claustrofobische jongen :')
*denkt even na en klapt hand tegen voorhoofd*
Maar dat doet er nu niet meer toe want hij staat in de winterweide. Daar is niet eens een inloop of schuilstal. |o
(Ik ben blij en toch niet tegelijkertijd: ik wou net actie gaan ondernemen en nu kan dat natuurlijk niet, want nu gaat het net eventjes zonder problemen, maar ik heb de tips dan voor als het weer slechter begint te gaan, in het algemeen voor onze onderlinge verhouding, en voor de komende zomer!)
Daar heb ik ook wel enkele hoekjes en kantjes waar ik een stukje zou kunnen afzetten... Maar ik heb geen prikpaaltjes of zo, hoe kan ik dit nog oplossen?
Ik ben een beetje bang dat als ik hem in het nauw drijf (dat heeft hij echt niet graag volgens mij, misschien slechte ervaring mee?) dat hij dan weer zo over me heen walst en dat wil ik écht niet meer meemaken :s Hoe moet ik me dan opstellen als hij daar eenmaal staat?

Enneuh, komt ie dan niet enkel omdat het moet? Of gaat hij me daardoor automatisch weer als leider zien en krijgt hij er weer plezier in? Dat is alles wat ik wil...

Wat warrig allemaal weer. Ik ben moe.

Honestly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:27

Pff.. vervelende situatie ja TS !
Op dit topic hebben al heel veel mensen tips gegeven.. maar het valt me op (en dit niet verkeerd of negatief opvatten) dat je bij heel veel tips een "ja maar" geeft. Je bent bang dat hij niet meer komt als je hem wegstuurt, of je denkt dat hij er niet van houdt als hij in een hoekje staat... Snap ook best dat je bang bent, als hij al een keer over je heen is gelopen ! Maar paarden voelen dat ook, nog wel beter als mensen.
Als je niet over de middelen beschikt voor professionele hulp, kan je misschien toch iemand zoeken die er enige ervaring mee heeft? Misschien voel je je dan ook wat zekerder. Nu twijfel je heel vaak wat je moet doen, en dan heeft je paard ook geen zekerheid.

Succes ermee !!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 06:35

Het is een paard. Weet je wat hij wil? Duidelijkheid.
Een dier moet je eerst gehoorzamen voordat je 'm kunt liefhebben. Andersom creër je gevaarlijke verwende rotmormels, die slecht eindigen.

Hij zal vast even boos zijn in het begin. Jammer dan.
Probeer hem zo rustig mogelijk de sluis in te sturen (maar ook weer zo hard als moet, het is niet de bedoeling dat 't eeuwen duurt) en daar te kijken in hoeverre je 'm kan benaderen. Als je maar zo dicht bij 'm komt dat hij je niet meer kan negeren.

Zorg ook voor een flinke longeerzweep, daar kun je duidelijker je persoonlijke ruimte mee aangeven als een touwtje, en een klap uitdelen als 't moet.

Rodin96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:03

Hoi Saars,

ik ben blij dat het nu wat beter met jou een je paardje gaat. Niks is vervelender dan als jij met goede bedoelingen komt, en het paard doet vervelend. Als je lid bent van een bibliotheek kun je daar is kijken of je daar de boeken van Monty Roberts kan lenen. Hij is voor mij echt een paardengoeroe op gebied van probleem paarden. Ik ben 2 keer naar een show geweest, en het is onvoorstelbaar wat je daar ziet! In zijn boek Mijn trainingsmethoden in woord en beeld staan heel veel voorbeelden van grondwerk en allerlei tips. Ik heb zelf geen "probleem"paard maar ik kon er ook heel veel uithalen. En het gaat er bij Monty vooral om dat het zonder geweld gaat maar dat jij wel domineert en er weer een normale verhouding tussen paard en mens bestaat. Wij zien paarden te vaak als mensen, en ze moeten weer paard worden. Natuurlijk houden we rekening met ze, maar dan moeten ze ook rekening houden met onze ruimte. Veel succes!!!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:27

Opjagen is een verkeerd woord, je krijgt zo het idee dat hij op de vlucht moet slaan voor jou. Het is de bedoeling dat hij in beweging blijft, dus niet de kans krijgt om te grazen. Je kunt wat prikpaaltjes aanschaffen, met wat lint en daar een stuk van ongeveer 15 bij 15 afzetten, dan heeft hij ruimte genoeg, zodat hij zich niet opgesloten voelt en jij kunt zo'n beetje in het midden blijven staan. Ik zou de dubbele-rij prikpaaltjes aan raden, lijkt even wat massiever.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:14

ja of het lintje proberen aan het stroom aan te sluiten, mijn ervaring is als je een paard wat het niet gewend is tussen prikpaaltjes zet en 'm "in beweging houdt" dat hij er dan nog wel eens doorheen wil vliegen en dat vinden prikpaaltjes meestal niet leuk, en het paard nog minder

spiritgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:16

Saars schreef:
Hmm, ik zal eens bekijken hoe ik dat oplos... Er is een inloopweide van een meter of 4 breed met schuilstal maar hij HAAT die schuilstal dus als ik 'm daarheen drijf en hij loopt er uit wanhoop in, loopt hij zéker over me heen, de arme claustrofobische jongen :')
*denkt even na en klapt hand tegen voorhoofd*
Maar dat doet er nu niet meer toe want hij staat in de winterweide. Daar is niet eens een inloop of schuilstal. |o
(Ik ben blij en toch niet tegelijkertijd: ik wou net actie gaan ondernemen en nu kan dat natuurlijk niet, want nu gaat het net eventjes zonder problemen, maar ik heb de tips dan voor als het weer slechter begint te gaan, in het algemeen voor onze onderlinge verhouding, en voor de komende zomer!)
Daar heb ik ook wel enkele hoekjes en kantjes waar ik een stukje zou kunnen afzetten... Maar ik heb geen prikpaaltjes of zo, hoe kan ik dit nog oplossen?
Ik ben een beetje bang dat als ik hem in het nauw drijf (dat heeft hij echt niet graag volgens mij, misschien slechte ervaring mee?) dat hij dan weer zo over me heen walst en dat wil ik écht niet meer meemaken :s Hoe moet ik me dan opstellen als hij daar eenmaal staat?

Enneuh, komt ie dan niet enkel omdat het moet? Of gaat hij me daardoor automatisch weer als leider zien en krijgt hij er weer plezier in? Dat is alles wat ik wil...

Wat warrig allemaal weer. Ik ben moe.

hoi ik wil toch inhaken op gypsy .....wat ze je verteldt het kan goed werken met die hoeken ....maar ik zou een soort roundpan maken ivm dat in een hoek drijven als je paard echt niet wilt het juist door de draden kan gaan ....
als je geen hoeken hebt en je geduldig met hem bezig gaat het denkelijk beter is .......heb met hoeken drijven al menig paard door de omheining zien gaan ivm dat ze zich dan echt opgesloten gaan voelen en ja jij staat in de uitweg dus wat blijft er dan over .....ik zal niet zeggen dat elk paard zo zou doen maar als hij over je heen walst zou hij dat dus ook kunnen doen ......persoonlijk doe ik mijn oefeningen met de paarden in een roundpan maak een circkel met prik palen en probeer het langzaam daarin dan kan je hem ook beter op jou laten concentreren hij moet jou steeds in de gaten houden (dat is wat ik je al is had geschreven met dat wegjagen in die zin niet letterlijk weg jagen maar dat als hij gaat grazen jij zegt of met een stick van kom we zijn hier voor te werken tot hij dus idd naar je toe gaat komen ) zo ongeveer ik hoop dat je het begrijpt

ps gypsy niet bazig bedoeld maar hoeken zijn voor veel paarden toch erg riskant .....naar ervaring is dit dus mijn mening

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 01:00

Saars schreef:
Heel erg bedankt voor je reactie! Je geeft me weer een beetje moed!
Ik heb een heel laag zelfbeeld door verschillende omstandigheden en wilde dan ook echt supergraag dat mijn paard het leuk zou vinden bij mij te zijn - enkel, wat het erger maakt is dat het deze zomer zo is geweest, na alle moeite die ik ervoor heb gedaan... -
Het enige probleem is dat hij echt zo ongeïnteresseerd is dat ik best wel met zijn vriendinnetje mag bezig zijn, het kan hem niet echt iets schelen. Maar wat doe je dan als hij wel dichter komt als jij je aandacht op je merrie vestigt?

Bij anderen is hij ook onverschillig. Mensen horen eten te geven en hem verder met rust te laten. De meeste mensen doen dit ook daadwerkelijk, ik als enige niet. Dat vormt ook een probleem met hem.

Paard spiegeld kennelijk erg goed. Het schijnt ook een typisch "vrouwen kwaaltje" te zijn trouwens, ipv weten dat je een plek waard bent op deze aarde, proberen aardig gevonden te worden door anderen tevreden te houden. Nee. Wees duidelijk, eerlijk en consequent. Weten hoe je moet reageren in allerlei situaties is belangrijk, maar je moet er ook 200% achter staan. Als je jezelf wegcijfert ben je voor dit paard echt niet interessant of relevant en die zoek je dus niet op. Werk aan je zelfbeeld en vindt een manier waardoor dit paard jouw interessant gaat vinden.
Saars schreef:

Elk paard is in meer of mindere mate claustrofobisch. Je kan ook zo'n paard wel degelijk in een hoek/fuik/etc. drijven, aandacht bij jouw krijgen en zover krijgen dat die zich laat pakken, maar het doseren van druk luisterd dan vreselijk nauw. Met een paard wat je goed kent en kan lezen kan dat, maar er gaat wel flink wat kennis en ervaring aan vooraf.
(Hier is er ook wel eens wat door de draden gevlogen daarom, andere pony kan meer druk hebben.)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:04

Heb er zelf nog nooit een paard van over de zeik gehad. :n
De truc is dan ook om op een paar meter afstand rustig te wachten. Wanneer een paard doorheeft dat hij niet meer kan eten, en niet meer wegkan, zullen ze er al snel ZELF voor kiezen om naar jou toe te komen. Het paard kan dus zelf aangeven wanneer hij er klaar voor is, dus minder stress. :)

Zora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:44

hallo, mijn merri e van 5 jaar heeft dat ook gedaan als ik haar uit de wei wou halen kwam ze al naar me toe geredn in draf met haar oren in haar nek en haar tanden bloot dan draaide ze haar gat en wou ze stampen inbegin was ik daar bang van en dacht ik ook als ik hier dominant ga doen dat ze nog erger zou worden. ik heb soms een uur er over gedaan om haar eindlijk te kunnen vangen ik ging rustg naar haar had wortels, of korrels mee toen ik e meter van haar was liep ze gewoon direct rap weg het was een spelletje omduur ik heb gewoon daar blijven staan en ik liet haar haar eigen zin doen ze liep constant weg en ik bleef staan met een bakje met wortels en korreltjes in.. uiteindlijk na een halfuur daar staan is ze uit haar eigen naar mij gekomen en zo is het me gelukt en sins dan komt ze nu vanzelf naar me toe. veel succes het kan misschien helpen bij jou :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:45

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-23 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 22:29

Vandaag was hij uitermate vrolijk! *D
Ik doe nu anders tegenover hem, enkel lief als hij lief doet tegen mij, consequenter. Ben gewoon op 'm afgestapt in de wei vandaag en hij bleef lief staan kijken en kwam mee. Toen ik al uit de weide op weg was naar de poetsplaats, kreeg hij wel een koekie (dat leer ik toch écht niet af, maar nu wel enkel op de goede momenten.) Hij schooide zelfs niet voor meer! Ik was echt verbaasd! :)
Daarna heb ik tegen beter weten in wat dressuur gereden, ook al heeft hij een hekel aan pistewerk. Maar zijn spieren waren toch écht toe aan wat oefening. Hij sloofde zich echt uit! Hij heeft knuffels gehad voor een maand! *\o/*
Toen ik terug bij stal kwam (half uur stappen langs de weg) was het al donker en ze moesten op stal. Ik meteen in de stress: Ai! Van de weide gehaald, werken en nu op stal zetten... :\
Maar meneer bleef lief doen en was blij met zijn warme stal en hooi (vroeger trauma aan stal gehad of zo, ik weet er het fijne niet van). Nog wat wortels inclusief een dosis wortelslijm op mijn hand :+

Jullie zijn echt bedankt dat je me hebt doen inzien dat ik hem niet meer als mens mag zien... Het komt grotendeels door hoe ik me zelf voelde de laatste tijd. Natuurlijk werd het een vicieuze cirkel: Ik stel me verkeerd op doordat ik me slecht voel - Donna doet gemeen - Ik word daar nog triester van en stel me nog minder sterk op - Donna doet nog gemener enzovoort.
Daar ben ik nu langzaam uit aan het komen!

PS Ik ben ook op zoek naar zijn verleden en ik begin te beseffen hoe erg het vroeger moet zijn geweest... Ook al moet ik nog veel te weten komen, hou hier rekening mee in je oordeel. Het is geen paard als een ander. De helft van de tijd weet hij met zichzelf geen raad, laat staan met mij.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:33

Hij zat stiekem op bokt mee te lezen, denk ik. :D Maar mooi dat het goed ging, hopelijk blijft het zo.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 22:38

nynke55 schreef:
Hij zat stiekem op bokt mee te lezen, denk ik. :D Maar mooi dat het goed ging, hopelijk blijft het zo.

Ik hoop het zoooo erg!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:43

Goed onthouden wat je houding vandaag was, dat helpt de volgende keer ook weer.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:09

Ik heb niet alles gelezen, maar hier een tip (hopelijk nog niet van iemand anders gehad):
Maak je groot, en in je omgeving (oplettend zonder overal heen te kijken), als je loopt doe alsof een rode loper voor je uit rolt: jij bent de leider.
Let niet meer op je paard dan als je op de rest van je omgeving let (in het wild let de leider op wat er om hem heen gebeurt en de kudde op hem, voor het geval hij een gevaar-signaal geeft).
Komt hij naar je toe (hoeft niet direct te gebeuren), laat hem aan je snuffelen, en laat hem zien dat JIJ HEm gezien hebt en waardeert dat hij naar je toe is gekomen (ZONDER hem te aaien of klopjes te geven).
Probeer een halster om te doen, en loop daarna met een lang touw weg terwijl je vooral op de gehele omgeving let. Ga niet trekken als hij stopt, richt je gewoon op de plek waar je heen wilt (met heel je lichaamstaal) en wacht tot hij mee komt (eventueel kan je een hoek van 30 graden met hem maken zodat hij in een cirkel begint te lopen.
Als hij te dichtbij komt draai je van hem af.
En blijf doen alsof er een rode loper voor je uit rolt.
Je leid hem, je dwingt hem niet. Het moet gewoon vanzelfsprekend zijn dat hij je volgt zoals hij bij de leider van de kudde zou doen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:19

Hé wat fijn TS! Idd hopen dat het zo blijft, maar schrik niet van een terugval, dat kan altijd gebeuren. Laat je daar niet door ontmoedigen.

Over zijn "verleden" daar zou ik denk ik niet te moeilijk over doen. Aan medelijden heeft een paard niks, daar word hij niet beter van. Op het moment dat jij hem als bv panisch voor de zweep gaat behandelen, zal hij zich zo gedragen.

Paarden krijgen gewoon veel te snel dat labeltje. Toen mijn paard van 7 schrikachtig op de waterslang reageerde riep er ook meteen iemand aahw die heeft vast een trauma, want een paard van die leeftijd moet dat kennen. Na een beetje proberen bleek dat ze simpelweg niet aan het spuitstuk van de slang gewend was. Tja....