wat helpt er bij een paard die veel spanning heeft ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: wat helpt er bij een paard die veel spanning heeft ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:00

Hij staat dus voornamelijk op de paddock? En daar krijgt ie ook een keer hooi?
Hoe groot is de paddock? Staat ie met andere paarden?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 16:27

Iris82 schreef:
Hij staat dus voornamelijk op de paddock? En daar krijgt ie ook een keer hooi?

Hoe groot is de paddock? Staat ie met andere paarden?

Hij staat samen met andere paarden, in de paddock, de paddock is een 20x40
In de paddock krijg hij in de ochtend hooi, en in de middag ook . in de avond krijgt hij op stal hooi

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:46

dior_bokt schreef:
ik rij niet puur op het bit dat laat dit paard geen eens toe maar goed
2 kg sportbrok is veelste weinig eerder dan te veel , die hulpmiddelen moest ik van de lesgevers gebruiken bij mijn paard ;)
Suplementen kopen doe ik niet ik ga niet voor iets betalen wat gewoon in het voer zit _/-\o_ en mijn paard vind poeder heel erg smerig :+
ik heb ook zat topics van jou voor bij zien komen waar van ik denk waar ben je mee bezig, bij jou is het een ander verhaal als bij mij.
want jij hebt angst voor je pony, en dat heb ik niet voor mijn paard ;) ik heb tips via de pb gehad en daar ga ik van de week mee aan de slag :)

2 kg sportbrok veel te weinig? Mijn paard staat op 1/2 basisbrok per dag met hooi. Daarnaast krijgt zij nog wat extra's met vitamines enz. Waarom je beter soms kunt betalen voor extra supplementen is omdat het puur slecht kan zijn om sportvoer te geven aan een paard wat die energie niet kwijt kan. Er zijn paarden die niet eens met sportvoer om kunnen gaan, zelfs niet als ze hoog in de dressuur lopen. Niet alle supplementen zijn in poedervorm.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:03

Zie je wel dat je om te lachen bent _O-
Ik zeg wel niks meer.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:47

Als ik mijn paard twee kilo sportbrok op een dag geef dan stuiterd ze helemaal zelf met nog geen halve kilo per dag doet ze dat al ) dit heb ik zelf meegmaakt omdat er per ongeluk een verkeerde zak was gekocht
Dus ja je paard kan hier zeer zeker wel op reageren maar blijkbaar gaat dat er bij jou wtoch niet in.
Volgens mij heb jij liever een gespannen en gestrest paard dan een pard dat ontspannen is want bij elke reactie van jou staat bij mij het kippevel op mijn lichaam.....

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:50

dior-dinges, begin maar eerst eens lekker met je paard te wandelen, na een jaar of 10 kan je misschien proberen om er op te gaan zitten. Je paard is er al aan toe, maar jij nog niet...... :n

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:54

nou volgens haar is het volgens mij andersom en is zij erwel klaar voor maar haar paard niet en dan moet zij op welke manier dan ook er voor zorgen dat het paard doet wat zij wil hoe het gebeurt maakt dan niets uit maar het paard zal moeten voelen wie de baas is

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 19:09

meisje2000 schreef:
nou volgens haar is het volgens mij andersom en is zij erwel klaar voor maar haar paard niet en dan moet zij op welke manier dan ook er voor zorgen dat het paard doet wat zij wil hoe het gebeurt maakt dan niets uit maar het paard zal moeten voelen wie de baas is

Ik ben de baas wel over mijn paard met rijden ,alleen denkt mijn paard vaak dat hij alles te vertellen heeft met rijden
iedereen wil de baas wel zijn over zijn paard of pony ,als je dat niet bent neemt de paard de leiding over en daar heb je niks aan.
Mischien heb ik iemand gevonden met les ik moet alleen nog kijken of het wat is

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:15

nee je bent niet d baas over je paard je leid je paard en je werkt samen met je paard.
Dat noemen ze in harmonie zijn met je paard dat is heel wat anders dan de baas zijn over je paard.
En als je paard vaak dnekt dat hij e baas is dan klopt er al iets niet want dan en JIJ blijkbaar NIET de baas.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:17

De leider van een groep paarden bewaart de rust, geeft ontspanning en neemt de beslissingen. Kun je je paard die ontspanning niet bieden, dan bereik je niets. Ik hoop van harte dat je iemand hebt gevonden die jou kan leren hoe je een paard ontspant.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 19:20

Mindfields schreef:
De leider van een groep paarden bewaart de rust, geeft ontspanning en neemt de beslissingen. Kun je je paard die ontspanning niet bieden, dan bereik je niets. Ik hoop van harte dat je iemand hebt gevonden die jou kan leren hoe je een paard ontspant.

Ik hoop het ook :j maar ik ben alleen bang, dat ze weer met hulpteugels gaan komen en andere bitten
maar is het eigelijk gevaarlijk als je een slof aan de neusriem doet en dan onder de voorbenen door van je paard.
dat was een tijdje trug gebeurt dat heb ik zelf niet gedaan, maar ik denk als dan wat gebeurt hoe krijg je die slof dan los
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 23-10-11 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:21

Dan stuur je ze gewoon direct van het erf, want dat gaat echt NIETS helpen, dat maakt je paard alleen maar meer gespannen. Tis jammer dat je niet op mijn aanbod in wilde gaan, want dan had je vanaf vandaag al zoveel fijner kunnen rijden. Maargoed.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:29

Een slof aan de neusriem!!

Je had gewoon vandaag die super kans moeten grijpen.
Als je iemand heb die begint over hulpteugels gelijk kappen. Dat geeft alleen maar meer spanning.

Maat ik denk dat je niet geholpen WILT worden!! Want die kans heb je gehad vandaag en niet aangenomen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:30

Mindfields , ze KAN er niet op ingaan want haar paard staat gestald in een luchtkasteel. Ze kan er waarschijnlijk niet eens een foto van nemen. *-:)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:35

dior_bokt schreef:
Ik hoop het ook :j maar ik ben alleen bang, dat ze weer met hulpteugels gaan komen en andere bitten maar is het eigelijk gevaarlijk als je een slof aan de neusriem doet en dan onder de voorbenen door van je paard. dat was een tijdje trug gebeurt dat heb ik zelf niet gedaan, maar ik denk als dan wat gebeurt hoe krijg je die slof dan los

Als ze de eerste de beste les aankomen met hulpteugels en andere (heftiger) bitten, dan hoef je geen minuut les van ze te hebben. Ingewikkelder is het niet.
Slof aan een neusriem vastmaken is niet verstandig, dan is de kans erg groot dat hij niet goed doorglijdt als je hem los geeft. Slof is sowieso niet erg verstandig, er wordt meer kwaad dan goed mee gedaan in de praktijk.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:39

Heb inmiddels van TS de reden dat ze het aanbod niet aangenomen heeft, vernomen via PB en zij wilde dus wel, maar ze mocht niet. Ik hoop echt dat er op bijzondere wijze een instructeur in die omgeving zit die haar kan helpen maar ik heb daar jaaaaaaren lang gewoond tot twee jaar geleden, en ken niemand daar die op deze wijze werkt.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 19:40

En als ze wel hulpteugels er aan willen hangen ,en je zegt er nee tegen ze, en ze doen het dan niet
moet je ze dan nog een kans geven om door te gaan met de les, of meteen weg gaan sturen ?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:42

Meteen wegsturen, dat is geen rijden maar dwingen namelijk! En dat gaat alleen maar spanning opleveren. Truucjes als hulpteugels en panty's etc werken niet. Je moet iemand zien te vinden die jou kan leren op welk moment je precies het juiste subtiele dingetje moet doen, en dat is erg lastig want de meesten werken in het systeem van: Handen vastzetten en er tegenaanrijden tot hij loslaat en dan pas loslaten. Geeft spanning en vooral met een paard wat al gespannen is.

Edit: Ik zie net wat je eigenlijk bedoelde met je eerste vraag hierboven. Je zou ze dan nog een kans kunnen geven, maar zodra je paard meer spanning gaat vertonen weet je al dat het niet gaat werken. Er moet binnen 15 minuten een heleboel minder spanning zijn, dan gaat het de goede kant op.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 19:49

Oke bedankt. hier is inderdaad niks anders te vinden ,dan mensen die alles met dwang doen daar komt het dan op neer.
je moet dan ook vaak de teugels inderdaad heel kort pakken van hun , en daar kan dit paard erg slecht tegen in de zin van dat hij dat
laat merken dat hij liever wat meer ruimte nodig heeft van voren die van mij word erg onrustig met ze hoofd met rijden . het word dus een moeilijke zoek tocht ben ik bang,

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:33

Vandaag ging het rijden super *\o/* , hij loopte fijn over zijn rug heen. en hij was op mijn pinken te rijden.
En ik heb zonder panty gereden en hulpteugels , 1 keer deet hij even zijn tong er een klein stukje uit
Hij was wel erg afgeleid maar hij probeerde wel goed samen te werken met mij :D
Alleen moet de panty er weer aan als hij het wel weer langer gaat doen , maar dat hoop ik niet. en ik hoop dat we dit gaan volhouden samen ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:44

Had je nog iets aan de tips?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:51

Mindfields schreef:
Had je nog iets aan de tips?

ja dat heeft goed geholpen :D
Ik had het even door gelezen en toen ben ik gaan rijden op hem :) ik weet nu waar het probleem zit :o

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:52

Goh, wat een verassing :D

Maar superfijn dat het in elk geval beter gaat!!!!!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:53

Mindfields schreef:
Goh, wat een verassing :D

Maar superfijn dat het in elk geval beter gaat!!!!!

ja het komt wel door je tips, dat ik het probleem onder ogen zie :o

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:56

Mooi. Verbrand die panty en slof en andere hulpteugels allemaal gelijk ;) dat gaat je nooit verder helpen.

Blij dat je wat aan de tips heb gehad.
Succes verder.