Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:54

Marktplaats en andere uitzoeken?

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 22:55

:D

(Er is trouwens niets mis met mijn tuig. :) )

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:57

Ken het gevoel, heb haar al vaak aangeboden andere ruiter te zoeken, maar we komen toch steeds weer bij elkaar uit....
Anders had ik ook wel een brommer kunnen kopen met gewoon knopjes voor voor- en achteruit..... heeeeel saai!
Heerlijke uitdaging, alhoewel ik er soms helemaal goenoeg van heb: Haat en liefde ligt idd dicht bij elkaar!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:00

nu ik er bij na denk, heeft er wel eens iemand ongeduldig op jou staan te wachten? Dan kun je je vast die negatieve energie wel voorstellen. Als jij met zo'n negatieve energie het weiland instapt, dan is het ook geen wonder dat je paard er vrolijk van tussen gaat. Die pikken dat nog veel sneller op dan wij.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 23:02

nynke... geloof mij als ik zeg dat als ik al 3 jaar bezig ben ik Heùl geduldig ben geweest.... t begint nu alleen een beetje te knagen..

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:12

Idd echt een verschrikkelijk probleem, en moeilijk op te lossen. Heel veel succes ermee en eigenlijk ook sterkte want t zal best af en toe pijn doen..
Heb vroeger ook zo'n paard gehad. Uiteindelijk werd t wat beter, maar echt makkelijk uit de wei te halen is ze nooit geworden..helaas.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:13

Ik geloof je direct hoor. :D Misschien ben je wel te geduldig geweest? Maar het is enorm irritant als een paard niet komen wil en op een gegeven moment ga je dat, zonder dat je het zelf wil uitstralen. En alleen al de gedachte van: nou, kom je nu nog? pikt het paard op.
Ik heb het andersom gehad, ik stond tussen mijn paarden, met het voeren omdat Appie de andere wegjoeg, bij het eten. Toen hij dat wou doen, waar ik bij stond heb ik hem met 1 armzwaai weggejaagd: Opsodemieteren! Hij begon rondjes te galloperen in de bak. Op het moment dat ik dacht: nu kan het wel weer, kwam hij er weer aanlopen en at rustig verder. Dit om aan te tonen, hoe miniem je lichaamstaal ook is, een paard pikt dit op.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:44

Gooya schreef:
Ik vond de vraag van Mindfields wel interessant :) .

Jawel hoor, TS heeft gewoon antwoord gegeven :j . Nl dat rijden voor haar geen gevecht is.[/quote]

Excuses, de bril gaat op :D .

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 00:01

idefix4 schreef:
Ik zal er nu vast een paar over me heen gaan krijgen, maar hier werkt er maar één ding. Grondoefeningen. Gisteren maakte de mijne het zelfs zo bont om te slaan naar de baas in de wei. Hij kan er niet tegen om alleen te staan. Dat is ons voordeel. Uiteindelijk kwam ie dus. Toen heeft baas hem letterlijk alle hoeken van het paddock laten zien. Vandaag stond ie als eerste bij baas.
Dit gedrag is een dominantie die je niet moet accepteren.
Ook hier hebben we alles wel geprobeerd. Mijn Anda en ons dartmoortje zijn helemaal thuis in het 'natuurlijke paardrijden'. Ook in de omgang zijn we altijd concequent en geduldig, maar mijn KWPN werkt pas mee als ie echt flink op zijn nummer is gezet. Iets anders werkt echt niet.

Niet het hele topic doorgelezen, dus weet niet of hier al op gereageerd is, maar: Paard komt uiteindelijk naar baas toe (lees: is dus braaf!) en DAN word hij in elkaar gemept? lekkere gedachtegang is dat :s Dan krijg je een verhouding wat in de verste verte niet op vertrouwen is gebaseerd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 00:34

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar kom je ook weleens de wei in alleen maar om iets lekkers te geven?
Of om hem binnen te halen, poetsen en weer buiten?

Want als ik bijv alleen naar binnen gehaald wordt omdat ik aan het werk moet zou ik er ook de P in hebben,.
Waarschijnlijk heb je dat allang ergens vermeld, mijn excuus als dat zo is.

Wat bij mijn paard trouwens heeeeel goed werkt.

De andere kant op rennen.
Ik loop een kwart de weide in, ik zorg dat mijn paard mij ziet en ren dan richting hek weer terug.
Ik hoef nu alleen mijn rug nog maar naar m toe te draaien en hij gallopeert naar mij toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 00:55

Giolli schreef:
Ik vind met het bix zo lastig aangezien ik bang ben dat hij agressief wordt.
Straks krijgt hij niet wat hij wilt en vliegt hij in m'n nek...

Ik heb niet alles gelezen...want deze opmerking vond ik heel treffend.
Ben je je er bewust van wat je met je lichaam uitstraalt? En wat je voelt als je het land in gaat...

Een paard denkt niet, een paard reageert.
Op jouw lichaamstaal en op wat jij voelt/uitstraalt.
Ik gok dat je paard je prachtig spiegelt en daarom niet bij je komt :)

Met welke gedachten/gevoelens stap jij het land in?
Hoe is je houding?

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 01:53

Ik ken het probleem, 1 van mijn paarden kreeg hier plots ook last van, uren heb ik in de wei gestaan, snoepjes brokken, negeren, meneer kwam niet naar binnen. Uiteindelijk na een paar weken aanmodderen heb ik zijn weigenootje, een oude merrie uit de wei gehaald. Toen was er paniek in de zaak, hij bleef alleen achter. Na een half uurtje als hij wat gekalmeerd was liet hij zich dan wel pakken, zo een paar weken geoefend en hij was t weglopen vergeten. Die van mij deed t overgens niet om onder het werk uit te komen, hij moest nog niks doen!! Had denk ik last van puberitis.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 03:47

Kanelly schreef:
Giolli schreef:
Ik vind met het bix zo lastig aangezien ik bang ben dat hij agressief wordt.
Straks krijgt hij niet wat hij wilt en vliegt hij in m'n nek...

Ben je je er bewust van wat je met je lichaam uitstraalt? En wat je voelt als je het land in gaat...

Ik gok dat je paard je prachtig spiegelt en daarom niet bij je komt :)

Hoe is je houding?

Dat klopt wel ja.. Ik ga natuurlijk nu met een vreselijk rot gevoel die weide in omdat ik weet dat het elke keer hetzelfde riedeltje is.
Maar het is zo lastig om dan ineens je houding te veranderen en met goede moed dat land in te gaan terwijl je weet.....

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 04:13

Ik heb niet alles gelezen,maar mijn vraag is staat hij met andere paarden?
Zo ja ,ga dan wanneer je de wei ingaat niet achter hem aanlopen maar naar het dichtsbijzijnde paard wat bij hem staat en doe net of je niet voor hem komt maar voor dat andere paard en hou met dat paard een onderonsje terwijl je hem negeert,wedden dat hij uit nieuwsgierigheid komt kijken wat jullie aan het doen zijn,daarna kun je hem vast wel pakken,zorg wel even dat je hem dan beloont en een brokje geeft.

Komt hij niet,wei uitlopen zonder iets te zeggen of naar hem te kijken en na 5 a 10 minuten nog eens proberen,wek zijn nieuwsgierigheid,door hem te negeren en aandacht te geven aan andere paarden,zal hij heel vreemd vinden want hij is gewend dat jij hem achterna loopt i.p.v.hij jouw aandacht moet vragen want die krijgt hij altijd al.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 04:27

Slofje schreef:
idefix4 schreef:
Ik zal er nu vast een paar over me heen gaan krijgen, maar hier werkt er maar één ding. Grondoefeningen. Gisteren maakte de mijne het zelfs zo bont om te slaan naar de baas in de wei. Hij kan er niet tegen om alleen te staan. Dat is ons voordeel. Uiteindelijk kwam ie dus. Toen heeft baas hem letterlijk alle hoeken van het paddock laten zien. Vandaag stond ie als eerste bij baas.
Dit gedrag is een dominantie die je niet moet accepteren.
Ook hier hebben we alles wel geprobeerd. Mijn Anda en ons dartmoortje zijn helemaal thuis in het 'natuurlijke paardrijden'. Ook in de omgang zijn we altijd concequent en geduldig, maar mijn KWPN werkt pas mee als ie echt flink op zijn nummer is gezet. Iets anders werkt echt niet.

Niet het hele topic doorgelezen, dus weet niet of hier al op gereageerd is, maar: Paard komt uiteindelijk naar baas toe (lees: is dus braaf!) en DAN word hij in elkaar gemept? lekkere gedachtegang is dat :s Dan krijg je een verhouding wat in de verste verte niet op vertrouwen is gebaseerd.

Haha indefix4,ik wist niet dat dat tegenwoordig ook onder grondoefeningen viel en natuurlijk paardrijden wel met Anda en Dartmoor maar niet met KWPN want dat is geen "natuurlijk"paard,wat een tegenstrijdigheden zeg!

Die uitspraken kun je gewoon weglaten,je rijdt een paard en dat is nooit "natuurlijk" en grondoefeningen is gewoon je paard longeren en that's it niks meer niks minder,bij je paard opvoeden daar kan best eens een schop onder de kont bij horen,als je het maar op het juiste moment doet anders heeft het geen effect meer,paard weet echt niet dat hij de dag ervoor naar je geschopt heeft in de wei,dan had je hem meteen op dat moment even duidelijk moeten laten weten dat dat niet de bedoeling is en hij zijn plaats moet weten,dus rang onder "baas",niet een paar uur later of een dag later heeft geen nut brengt alleen maar verwarring.
Laatst bijgewerkt door Paddenpad op 17-10-11 04:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 04:35

Paddenpad schreef:
Ik heb niet alles gelezen,maar mijn vraag is staat hij met andere paarden?
Zo ja ,ga dan wanneer je de wei ingaat niet achter hem aanlopen maar naar het dichtsbijzijnde paard wat bij hem staat en doe net of je niet voor hem komt maar voor dat andere paard en hou met dat paard een onderonsje terwijl je hem negeert,wedden dat hij uit nieuwsgierigheid komt kijken wat jullie aan het doen zijn,daarna kun je hem vast wel pakken,zorg wel even dat je hem dan beloont en een brokje geeft.

Komt hij niet,wei uitlopen zonder iets te zeggen of naar hem te kijken en na 5 a 10 minuten nog eens proberen,wek zijn nieuwsgierigheid,door hem te negeren en aandacht te geven aan andere paarden,zal hij heel vreemd vinden want hij is gewend dat jij hem achterna loopt i.p.v.hij jouw aandacht moet vragen want die krijgt hij altijd al.

Dit is opzich wel een goed punt inderdaad.
Hij staat met 2 andere paarden in de wei maar als ik die weg haal doet het hem niets...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 04:43

Het gaat er ook niet om dat jij ze weghaalt,juist niet,maar hem negeren en die andere paarden aandacht geven,dat is heel vreemd voor een paard wanneer baas zijn aandacht naar een ander paard laat uitgaan terwijl hij gewend is de volle aandacht te krijgen,vaak komen ze dan uit nieuwsgierigheid kijken wat je met dat andere paard aan het "bespreken" bent.

Ook is het wel eens goed dat wanneer hij dan komt toch te negeren en de wei uit te lopen,met een instelling ik kom vandaag niet voor jou,negeer modus aanzetten.

Die van mij vond dat op een gegeven moment zo vervelend dat wanneer ik dan met een ander paard "bezig" was,dit paard weggejaagd werd want mevrouw was jaloers want ik was haar baas en niet van hen!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 04:51

Wanneer je die fase voorbij bent en ze komt vanzelf naar je toe,zorg dan dat je altijd speciaal voor haar een beloning bij hebt die je buiten de wei geeft,dus op haar stal of poetsplaats,zo dat ze weet dat er altijd iets lekkers wacht buiten de wei,speciaal voor hem/haar.Appeltje of muesli of iets dergelijks,niet uit de hand geven maar op een vaste plek buiten de wei in een vaste voerbak of emmer.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 06:58

Bizzybijtje schreef:
Vang je hem alleen maar als je iets met hem gaat doen? Afentoe gewoon de wei in lopen, iets lekkers geven en gewoon weer weg gaan werkt ook... Of gewoon een tijdje rondlopen in de wei zonder hem aandacht te geven (niet eens aankijken)... Als hij dan naar je toekomt iets lekkers geven en weer weg gaan..

Hier ga ik volledig in mee :j
Hij ziet jou steeds als: 'oh jee, daar gaan we weer'. Probeer hem eens te verassen. Misschien dat hij de 1e paar keer nog steeds niet naar je toe komt. Maar ga eens iets doen in de wei. Je tuig schoonmaken of dergelijke. Hij ziet dat je wat aan het doen bent en word dan nieuwsgierig. Hij zal dan vast naar je toe komen. Geef hem een aai, kriebel hem lekker bij zijn schoft of geef hem wat lekkers. En laat hem dan met rust.
En ook moet hij het-buiten-de-wei-zijn niet zien als iets negatiefs. Het moet leuk voor hem zijn om 'gevangen' te worden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:09

Citaat:

Ik gok dat je paard je prachtig spiegelt en daarom niet bij je komt

Hoe is je houding?

hier sluit ik me bij aan.
Wees je ook bewust van je gezichtsuitdrukking, als jij boos en geïrriteerd kijkend de wei in komt, zal een paard nooit bij je komen.
Verder vind ik je wat respectloos over je paard schrijven: eikel, secreet. Als je zo over hem denkt, pikt hij dat feilloos op en gedraagt hij zich daarnaar.
Ga visualiseren, altijd en overal als je een paar seconde de tijd hebt, in je hoofd plaatjes maken van je paard die naar het hek draaft zodra hij je ziet.
Focus hierop en het zal gebeuren, sprak zij uit ervaring.

Je paard is je spiegel, je krijgt wat je geeft.

korien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:44

Volgens mij heb je al hele goede tips gekregen hierboven. Je houding is belangrijk... je aandacht geven aan een ander.... als hij komt hem een goede ervaring geven met poetsen, voer of rijden....

maar wat ik niet begrijp is dat je een paard dat zich zo moeilijk laat pakken niet het halster om laat... en dat je hem op een weiland zet van 1 hectare. Zoek daar een oplossing voor! een sluisje is al genoemt. Zie het als een uitdaging om deze puzzel op te lossen in plaats van alleen frustratie.

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:48

wwat bij mijn pony altijd wel werkt als hij niet komt:

touw pakken, en het paard naar 1richting toe drijven,als hij in een hoekje staat, kun je hem dan pakken, meestal bij mij lukt dat, ik heb ook zulke problemen gehad met mijn welsh

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:51

Hoe lang blijft hij rennen dan? Die van mij hebben ook regelmatig zo'n bui dat ze geen zin hebben en voor me weg blijven rennen. Ik blijf echter stug achter ze aanlopen (eerste keer ruim 20/30 minuten). Toen was ze moe en kon ik haar zo pakken. Ondertussen weten ze het dat ik niet opgeef voor ik ze heb en rennen ze hooguit nog 5 minuten en kan ik ze zo pakken. Vaak komen ze ook gewoon naar me toe, want ik gebruik het halster ook voor leuke dingen, zoals paar minuten grazen (die van mij staan op een kale wei ivm gevoelig voor hoefbevangenheid).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:59

Ik zou hem met een aantal mensen gaan vangen en op de kleine weide zetten met dat andere paard. Hek hoog genoeg maken opdat ie er niet uitkan.
Komt ie: uitgebreid belonen. Komt ie niet dan mag ie lopen totdat je hem hebt en dan uitgebreid belonen.
Hij moet leren dat alleen komen een beloning betekend. En niet dat jij uiteindelijk wel een keertje opgeeft.

Ik heb dit met mijn niet komende pony gedaan. Die was de leider en was op geen enkele maniervan plan om uit zijn harem verwijderd te worden.... wat een elende was dat.
Ik heb wel eens 32 pony's de wei uit gehaald om mijn eigen pony te kunnen pakken...nou daar ben je heel snel klaar mee.
Nou,...na een maand hem laten lopen (en belonen als hij kwam) waren de problemen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:27

Zijn maatje pakken en die even op stal zetten, dan komt hij ook wel, dan maatje na zadelen weer terug op wei...beiden wat lekkers geven, appeltje of zo...