6maand oud merrieveulen slaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Re: 6maand oud merrieveulen slaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:27

Nee hoor ;) . Mijn paarden zijn OPGEVOED. Hee! Daar hebben we het woord weer :D . Mijn paarden zullen nooit om voer gaan slaan :n .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:30

Tja, je hebt geen ervaring met veulens en er is geen oudere merrie in de wei alleen deze 2 ukkies bij elkaar, hoe kan die merrie dan opgevoed worden? kinderen kan ook geen kinderen opvoeden.

In deze geval zul je dat moeten doen, gewoon meteen keihard aanpakken en dan hoef je dat nooit meer te doen, ik heb wel wat ervaring met veulens, er zijn er die echte donderstenen hoor.

Zelf had ik een jaarling gekocht een mooie arabische hengst, vanaf dag 1 geen problemen met hem, tot hij 2 jaar werd en ook weet dat hij een hengst is, die wilde me gewoon uitproberen door hard en gericht te willen bijten, met wegdraaiende ogen, nou ik pakte een springzweep en wachte op een juist moment af en haalde keihard uit en daarna heeft hij het nooit meer gedaan, en nu hij 14 1/2 jaar is, weet hij t nog steeds. Dus het is wel goed om duidelijk te zijn en meteen aan te pakken ipv af te wachten en foei te zeggen met opgeheven vingertje dat helpt toch niet.

Echt je kan ze heus aanpakken, ze zijn niet van porselein, paarden pakken elkaar ook hard aan. Je kan ook met een bezem haar terechtwijzen. Gewoon de borstel tegen dr aan duwen van he wegwezen, gedraag je op die manier, gewoon flink por geven als ze al begint.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-10-11 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:32

Ook een auto gaat wel eens stuk.
Ook een paard kan ineens anders reageren.
Er is een voorpagina stukje over dat de makste paarden voor de koets de meeste ongelukken geven.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:33

Ariebren schreef:
Ook een auto gaat wel eens stuk.
Ook een paard kan ineens anders reageren.
Er is een voorpagina stukje over dat de makste paarden voor de koets de meeste ongelukken geven.

Stuk is iets heel anders als dominant oid worden he ;) . Heb mijn pony nu al 14 jaar, en hij heeft nog nooit gebeten, geslagen oid. Nog nooit! En hij zal het ook nooit doen!
Ja Ariebren! Zulke paarden bestaan ook nog! Gek he ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:35

Zorg eerst voor een meer paarden!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:46

Juist als je er al een stuk of honderd verschillende paarden hebt meegemaakt dat praat je wel anders.
Elke keer als het weide seizoen begint dan zijn we een week of wat bezig om de goede koppels bij elkaar te zetten.
Nu, staat alles weer binnen en het is even aanvoelen of de stalindeling goed is.

Ik heb momenteel 2 hengsten, die op een vingertje opzij gaan.
Staan samen met hun eigen merries in de wei.
Wel elke hengst in zijn eigen wei.
Enz, enz, ik heb geeneens meer zin om al die paarden experts uit te leggen wat paarden onder elkaar kunnen doen.
En daar wil ik niet met een emmer voer tussenstaan.

Als ik in een restaurant gezellig zit te eten, dan mag het kind van het tafeltje achterin de zaal niet aan mijn tafeltje staan te zeuren.
Dit hebben paarden ook.

Met andere woorden, paarden hebben voernijd.
Heb je een clubje paarden al langere tijd bij elkaar staan, dan weet de degene die voert wat de volgorde is.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 07-10-11 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:49

Zal ik je dan eens zeggen dat ik al héél veel paarden in mijn leven gehad heb ;) . En nee Ariebren, ik praat nog steeds niet anders. Consequent zijn ;) ! Ja is ja, en nee is nee. Dan heb je er de beste dieren aan. Ik hoef mijn paarden (bijna) nooit te straffen, en als het moet hoef ik alleen mijn stem te verheffen. Fijn he :D .

Nee, ga er ook maar niet meer op in. Ik zal wel stront praten ;) .

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:52

De enige keer dat ik mijn stem verhef is wanneer ik het schrikdraad raak.
ff studeren voor dominee.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:53

:roll: Wat ben jij grappig zeg. Jeetje. Jij slaat er gelijk op los wil je zeggen :Y) ?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:05

Ik sla mijn paarden ook niet en zeg eigenlijk zelden iets tegen ze... ja nu zeg ik wel de naam van mijn veulen als ze mijn kant op loopt omdat ik wil dat ze op commando gaat komen later.

Ik voel me er niet lekker bij om een paard te slaan, bovendien ben ik fysiek nogal slap. Trouwens; er zijn er zo veel meer manieren om een paard iets aan te leren dat ik niet zou weten wat voor nut het heeft om een paard met mijn muizenkracht een mep te verkopen... levert niets op dan spierpijn voor mij en een paard dat me uitlacht.

ik bedoel: come on people ... positieve bekrachtigingsmethoden zijn al in de jaren 80 wetenschappelijk aangetoond dus waarom zou je anno 2011 nog aan krachtmeting met een dier van honderden kilo's gaan doen?

Echt; bij dit probleem kan ik zo 5 manieren bedenken om er mee om te gaan. Waarom mensen niet verder (willen) denken dan 'terugslaan' begrijp ik echt niet.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:15

Bekrachtigingsmethoden zijn inderdaad wetenschappelijk aangetoond, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook de beste manier is :)* Sterker nog: er zijn karakters (dus ja, ook bij paarden) die daar absoluut níet goed mee kunnen omgaan en werkelijk niets leren op die manier.

Had toch wel verwacht dat jij met al die honderden paarden wel zou begrijpen dat elk paard anders is en een ander karakter heeft en dat je dus niet met álle paarden op dezelfde manier om kan gaan..

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:21

Als iemand op internet moet vragen hoe ze een veulentje iets moet leren/ afleren vraag ik mij af;
"had je misschien niet beter een ouder, reeds opgevoed dier kunnen kopen?"

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:21

xXutopiaXx schreef:
Bekrachtigingsmethoden zijn inderdaad wetenschappelijk aangetoond, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook de beste manier is :)* Sterker nog: er zijn karakters (dus ja, ook bij paarden) die daar absoluut níet goed mee kunnen omgaan en werkelijk niets leren op die manier.
een paard dat alléén kan leren door slaan ben ik inderdaad nog niet tegen gekomen. Dieren (en mensen) die ervan gaan staken des te meer.

Citaat:
Had toch wel verwacht dat jij met al die honderden paarden wel zou begrijpen dat elk paard anders is en een ander karakter heeft en dat je dus niet met álle paarden op dezelfde manier om kan gaan..

Als je niet zo veel kracht hebt én geen motivatie om te slaan heb je niet zo veel keus he :+ dus waarschijnlijk klopt het alom bekende oude gezegde 'wie niet sterk is moet slim zijn' nog wel.

Er zijn vast ook wel kinderen waarvan sommige mensen het 'nodig' vinden om te slaan, toch zal ik het niet doen... sterker nog; het mag wettelijk gezien niet. :o

En als ik mijn parkiet zou willen slaan sloeg ik hem plat dus daar doe ik het ook maar niet bij ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:24

Eigenlijk praat ik wel tegen mijn paarden.
Wanneer ik in de ochtend de keuken uitloop en zo in de eerste stalgang terrecht kom, zeg ik elke keer weer, goede morgen dames en meneer.
drie koppies over het hek, allemaal even aan mijn hand ruiken.
Dan nog wat stallen langs lopen, idem, even geluid maken dat ik er aan kom.
Zo voorkom je al schrik reacties.

Maar ik heb nog steeds geen reactie gezien van topic starter.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:24

xXutopiaXx schreef:

overigens hoop ik dat je als psychologiestudente nog wel leert dat straffen niets met leren te maken heeft. Met straf zeg je alleen wat er niet mag, dus niet wat er dan wel mag..... je leert dus niets aan maar hebt hooguit het geluk dat je het gedrag genoeg ontmoedigt. Wat overigens niet zo is als het gedrag zelfbelonend is.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:26

Uiteraard klopt dat gezegde, maar dat wil niet zeggen dat je alleen met kracht een paard kan straffen.. ;) Ennnn ik heb nergens gezegd dat je een paard moet opvoeden met alleen slaan, maar dat soms de bekrachtigingsmethode niet altijd zal werken (en die ken ik toevallig wel :') )

Parkiet zou 'k maar niet slaan nee :P

Mag hopen dat 'k dat al heel lang geleden heb geleerd als psychologiestudente :P Anders is er toch echt iets niet pluis ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:28

Weten jullie allemaal wel wat de beste manier van belonen is voor een paard ??

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:29

Vertel :):) :):)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:31

xXutopiaXx schreef:
Vertel :):) :):)

Slaan :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:32

xXutopiaXx schreef:
Uiteraard klopt dat gezegde, maar dat wil niet zeggen dat je alleen met kracht een paard kan straffen.. ;) Ennnn ik heb nergens gezegd dat je een paard moet opvoeden met alleen slaan, maar dat soms de bekrachtigingsmethode niet altijd zal werken (en die ken ik toevallig wel :') )

Parkiet zou 'k maar niet slaan nee :P

Mag hopen dat 'k dat al heel lang geleden heb geleerd als psychologiestudente :P Anders is er toch echt iets niet pluis ;)

Ach ja in feite is weglopen bij positieve training ook gewoon negatieve straf, het is maar net hoe je het bekijkt dus als je het zo bedoelt snap ik het.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:33

ninajojo schreef:
Kom je enkel met eten de wei in? Dat idee krijg ik namelijk een beetje uit je verhaal.
Hoe voer je de veulens? Gooi je het eten in een voerbak of geeft je het uit de hand of iets anders?

Als dit veulen aandacht van mensen nog helemaal niet gewent was, is het geen goede 1e stap om gelijk met eten aan te komen. Ze moet aan jouw aanwezigheid wennen zonder andere dingen die spanningen kunnen veroorzaken.

Precies, dat vraag ik me ook af.

Het beestje is nog niks gewend, je kan nog niks met haar, maar je loopt wel met een emmer voer de wei in?
En als ze dan bijna het levenslicht uit je ogen heeft geslagen, krijgt ze zeker ook nog haar voer? :+

Tip: ga nou niet met zwepen, enden hout, etc. staan zwaaien maar laat eerst die emmer voer eens achterwege. Zal je zien dat het na een paar keer over is. Als ze aan je aanwezigheid gewend is, voer je haar gewoon apart de eerste tijd, op een rustige veilige manier (niet midden in de wei met een ander veulen erbij).
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 07-10-11 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:34

Dat bedoelde ik inderdaad ;)

Whaha Shauni _O-

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:39

SpikyBlue schreef:
ninajojo schreef:
Kom je enkel met eten de wei in? Dat idee krijg ik namelijk een beetje uit je verhaal.
Hoe voer je de veulens? Gooi je het eten in een voerbak of geeft je het uit de hand of iets anders?

Als dit veulen aandacht van mensen nog helemaal niet gewent was, is het geen goede 1e stap om gelijk met eten aan te komen. Ze moet aan jouw aanwezigheid wennen zonder andere dingen die spanningen kunnen veroorzaken.

Precies, dat vraag ik me ook af.

Het beestje is nog niks gewend, je kan nog niks met haar, maar je loopt wel met een emmer voer de wei in?
En als ze dan bijna het levenslicht uit je ogen heeft geslagen, krijgt ze zeker ook nog haar voer? :+

Tip: ga nou niet met zwepen, enden hout, etc. staan zwaaien maar laat eerst die emmer voer eens achterwege. Zal je zien dat het na een paar keer over is. Als ze aan je aanwezigheid gewend is, voer je haar gewoon apart de eerste tijd, op een rustige veilige manier (niet midden in de wei met een ander veulen erbij).

Misschien mijn idee ????
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 07-10-11 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:42

SpikyBlue schreef:

De spijker op zijn kop: .... paard slaat... mens geeft voer... *aha; slaan= voer krijgen*... paard slaat nog hoger... mens geeft weer voer...

doe dit drie a vier keer en je hebt het paard een kustje geleerd: slaan bij het zien van de emmer voer!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:43

Wat bedoel je, Ariebren?