. Mijn paarden zijn OPGEVOED. Hee! Daar hebben we het woord weer
. Mijn paarden zullen nooit om voer gaan slaan
. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Mijn paarden zijn OPGEVOED. Hee! Daar hebben we het woord weer
. Mijn paarden zullen nooit om voer gaan slaan
. Ariebren schreef:Ook een auto gaat wel eens stuk.
Ook een paard kan ineens anders reageren.
Er is een voorpagina stukje over dat de makste paarden voor de koets de meeste ongelukken geven.
. Heb mijn pony nu al 14 jaar, en hij heeft nog nooit gebeten, geslagen oid. Nog nooit! En hij zal het ook nooit doen!
. En nee Ariebren, ik praat nog steeds niet anders. Consequent zijn
! Ja is ja, en nee is nee. Dan heb je er de beste dieren aan. Ik hoef mijn paarden (bijna) nooit te straffen, en als het moet hoef ik alleen mijn stem te verheffen. Fijn he
.
.
Wat ben jij grappig zeg. Jeetje. Jij slaat er gelijk op los wil je zeggen
?
Sterker nog: er zijn karakters (dus ja, ook bij paarden) die daar absoluut níet goed mee kunnen omgaan en werkelijk niets leren op die manier.xXutopiaXx schreef:een paard dat alléén kan leren door slaan ben ik inderdaad nog niet tegen gekomen. Dieren (en mensen) die ervan gaan staken des te meer.Bekrachtigingsmethoden zijn inderdaad wetenschappelijk aangetoond, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook de beste manier isSterker nog: er zijn karakters (dus ja, ook bij paarden) die daar absoluut níet goed mee kunnen omgaan en werkelijk niets leren op die manier.
Citaat:Had toch wel verwacht dat jij met al die honderden paarden wel zou begrijpen dat elk paard anders is en een ander karakter heeft en dat je dus niet met álle paarden op dezelfde manier om kan gaan..
dus waarschijnlijk klopt het alom bekende oude gezegde 'wie niet sterk is moet slim zijn' nog wel.
xXutopiaXx schreef:Bekrachtigingsmethoden zijn inderdaad wetenschappelijk aangetoond, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook de beste manier isSterker nog: er zijn karakters (dus ja, ook bij paarden) die daar absoluut níet goed mee kunnen omgaan en werkelijk niets leren op die manier.
Had toch wel verwacht dat jij met al die honderden paarden wel zou begrijpen dat elk paard anders is en een ander karakter heeft en dat je dus niet met álle paarden op dezelfde manier om kan gaan..
Ennnn ik heb nergens gezegd dat je een paard moet opvoeden met alleen slaan, maar dat soms de bekrachtigingsmethode niet altijd zal werken (en die ken ik toevallig wel
)
Anders is er toch echt iets niet pluis
xXutopiaXx schreef:Uiteraard klopt dat gezegde, maar dat wil niet zeggen dat je alleen met kracht een paard kan straffen..Ennnn ik heb nergens gezegd dat je een paard moet opvoeden met alleen slaan, maar dat soms de bekrachtigingsmethode niet altijd zal werken (en die ken ik toevallig wel
)
Parkiet zou 'k maar niet slaan nee
Mag hopen dat 'k dat al heel lang geleden heb geleerd als psychologiestudenteAnders is er toch echt iets niet pluis
ninajojo schreef:Kom je enkel met eten de wei in? Dat idee krijg ik namelijk een beetje uit je verhaal.
Hoe voer je de veulens? Gooi je het eten in een voerbak of geeft je het uit de hand of iets anders?
Als dit veulen aandacht van mensen nog helemaal niet gewent was, is het geen goede 1e stap om gelijk met eten aan te komen. Ze moet aan jouw aanwezigheid wennen zonder andere dingen die spanningen kunnen veroorzaken.
SpikyBlue schreef:ninajojo schreef:Kom je enkel met eten de wei in? Dat idee krijg ik namelijk een beetje uit je verhaal.
Hoe voer je de veulens? Gooi je het eten in een voerbak of geeft je het uit de hand of iets anders?
Als dit veulen aandacht van mensen nog helemaal niet gewent was, is het geen goede 1e stap om gelijk met eten aan te komen. Ze moet aan jouw aanwezigheid wennen zonder andere dingen die spanningen kunnen veroorzaken.
Precies, dat vraag ik me ook af.
Het beestje is nog niks gewend, je kan nog niks met haar, maar je loopt wel met een emmer voer de wei in?
En als ze dan bijna het levenslicht uit je ogen heeft geslagen, krijgt ze zeker ook nog haar voer?![]()
Tip: ga nou niet met zwepen, enden hout, etc. staan zwaaien maar laat eerst die emmer voer eens achterwege. Zal je zien dat het na een paar keer over is. Als ze aan je aanwezigheid gewend is, voer je haar gewoon apart de eerste tijd, op een rustige veilige manier (niet midden in de wei met een ander veulen erbij).
SpikyBlue schreef:Het beestje is nog niks gewend, je kan nog niks met haar, maar je loopt wel met een emmer voer de wei in?
En als ze dan bijna het levenslicht uit je ogen heeft geslagen, krijgt ze zeker ook nog haar voer?