ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:13

Bijzonder hoe iedereen hier schijnt te weten hoe je dit paard moet behandelen of anders gezegd, 'afrossen' terwijl geen van allen dit paard daadwerkelijk kent...

Hoe kun je in vredesnaam op basis van een verhaal bepalen of het paard wel of niet dominant is? Laat staan het advies geven om het paard maar een flink pak rammel te geven.

Wijs advies, als dat verkeerd gaat, dan ligt ze dadelijk met haar snuitje in een ambulance omdat het paard haar vervolgens een pak rammel gegeven heeft.

Om gedegen advies te kunnen geven zul je zowel paard als eigenaar moeten zien om te kunnen bepalen wat er daadwerkelijk aan de hand is en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Gewoon een pak slaag geven is zelden de oplossing van het probleem en verwijderd je enkel verder van de oplossing...

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:13

gekvanfleur schreef:
Happie schreef:
dat gaf ik je net ook al aan zoek hulp van iemand die ervaren is in grondwerken en neem les. Nergens heb ik het over smeken is zou dit zelf alleen op een paard vriendelijke manier oplossen maar goed dat is aan jou

Grondwerken heb ik geen expliciete ervaring mee,maar dat is qus basis toch gewoon netjes meelopen,wijken voor druk enz.
Hoe wil je dat gaan leren als het paard daar nu juist al zo heftig op reageert. (ik was met dat soort dingen bezig toen het mis ging) :)

Grondwerken is zoveel meer dan dat en eht zou je echt kunnen helpen mits je begeleiding krijgt van iemand die ervaring heeft met dit soort paarden.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:16

TS, ik snap deze discussie sowieso niet.. Jij kan dit paard niet helpen, omdat je er geen ervaring mee hebt. Je zal er toch echt geld in moeten steken om hem door een prof te laten begeleiden. Petra Vlasblom heeft een paard begeleid en zijn vertrouwen teruggewonnen. Twomoons! Lees het verhaal op haar site en neem contact op! Zij werkt door heel Nederland. 2Moons.nl

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:17

Mareng schreef:
Gewoon een goede trainer en begeleider zoeken! Alles andere heeft weinig zin.... Respect bereik je niet door een paard te breken....

Heeft niets met breken te maken, is gewoon een kwestie van grenzen.
Breken is wanneer je bv paard zijn been opknupt, laat rennen tot hij omvalt, dan een zadel oplegt, rondjaagt tot ie weer omvalt en er dan zelf op gaat zitten; zo, zadelmak. Paard heeft geen keuze, kan ook niet want hij kan niet eens meer bewegen.
In dit geval heeft het paard alle mogelijke keuze's: stoppen met aanvallen zal de eigenaar ook laten stoppen met slaan. Dan krijgt hij opnieuw de vraag of hij achterwaarts wil; kan hij blijven staan, dan wordt het hem uitgelegd. Hij kan ook opnieuw in de aanval gaan = opnieuw klappen. Hij kan ook achterwaarts gaan = beloning.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:17

gekvanfleur schreef:
Maeve schreef:
Dit klinkt als het verhaal van de merrie van een ex-stalgenootje van me. Vertoonde hetzelfde gedrag. Hoefde je ook niet te proberen om kwaad te worden, die greep je ook met beide voorbenen en heeft haar zelfs wel eens tegen de grond gewerkt.

ondertussen zijn de dames dus van stal gewisseld, zegmaar weggestuurd, aangezien baaslief net zulk achterlijk gedrag vertoonde als haar paard. Ik bedoel maar :o

je bedoelt: dat ik net zo debiel ben als het paard :D

Even serieus: De hoofdlijnen zeggen twee kanten. 1)vraag het een proffesioneel iemand.
2) geef hem een pak rammel.

Ik twijfel eerlijk gezegd wel. Maar kan misschien beter op zoek gaan naar iemand die en ervaring heeft en geen fluwelen handschoentjes aanpak heeft. :)

Haha, onee dat bedoelde ik helemaal niet, sorry :') maarja, zij kon er op een gegeven moment wel goed mee, dus misschien is het een idee? :o

Nee zonder gekheid, ik ben blij dat ik er niet zo één heb, heb me nooit op mijn gemak gevoeld met dat beest in de buurt. Hoop voor je dat je eruit komt met hem :) Ben benieuwd of het ook zonder slaag kan maar ik vrees ervoor... :(:) jouw leven gaat voor he!

edit: een professioneel iemand die hem een pak rammel geeft dan? :')

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:20

Het vervelende is dat het paard gewoon geen makkelijk karakter heeft wat ik zo begrijp uit je tekst. Dit kom je naar alle waarschijnlijkheid altijd iedere x in zijn aankomende carriere tegen. Voor het eerst onder het zadel, pasje wijken, stil staan met opstappen, longeren en ga zo maar door

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:22

Hoi! Ik heb dus hetzelfde met mijn merrie. Ik heb hierover een topic geopend. Die moet je echt even lezen want ik denk dat dit jou heel erg helpt! Mijn topic heet: merrie castreren? Echt even het kijken waard:d en als je tips wil over hoe ik het heb opgepakt dan mag je me altijd pbeen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:22

paardjes123 schreef:
Het vervelende is dat het paard gewoon geen makkelijk karakter heeft wat ik zo begrijp uit je tekst. Dit kom je naar alle waarschijnlijkheid altijd iedere x in zijn aankomende carriere tegen. Voor het eerst onder het zadel, pasje wijken, stil staan met opstappen, longeren en ga zo maar door

Het klinkt echt precies als het paardje wat ik had en dat was verder het makste paard ooit en ik heb er al veel gehad.
Met inrijden nooit gebokt, niet op de singel, ook niet op de ruiter, zelfs de staart niet aangeknepen. Direkt nageeflijk, wijken was ook geen probleem, paard was superlief. Had alleen heel duidelijke grenzen nodig.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:24

paardjes123 schreef:

Daarom heb ik al een keer gevraagd hoe hij bij de smid is, daaruit kan je wat meer uit zijn karakter halen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:24

anneliesdj schreef:
Mareng schreef:
Gewoon een goede trainer en begeleider zoeken! Alles andere heeft weinig zin.... Respect bereik je niet door een paard te breken....

Heeft niets met breken te maken, is gewoon een kwestie van grenzen.
Breken is wanneer je bv paard zijn been opknupt, laat rennen tot hij omvalt, dan een zadel oplegt, rondjaagt tot ie weer omvalt en er dan zelf op gaat zitten; zo, zadelmak. Paard heeft geen keuze, kan ook niet want hij kan niet eens meer bewegen.
In dit geval heeft het paard alle mogelijke keuze's: stoppen met aanvallen zal de eigenaar ook laten stoppen met slaan. Dan krijgt hij opnieuw de vraag of hij achterwaarts wil; kan hij blijven staan, dan wordt het hem uitgelegd. Hij kan ook opnieuw in de aanval gaan = opnieuw klappen. Hij kan ook achterwaarts gaan = beloning.

Wat jij omschrijft is breken...

Denk jij daadwerkelijk dat het paard een beloning aanneemt, nadat hij enkel slaag heeft gehad? Dat paard zit dan zo hoog in zijn adrenaline en zijn stresslevel heeft dan een hoogtepunt bereikt, waardoor het paard helemaal niet in staat is om zijn leervermogen aan te spreken.

Kortom, een hoop stress, een hoop ellende en het paard leert er werkelijk waar helemaal niets van em dus voegt het ook helemaal niets toe.

Grenzen aangeven dmv geweld, heeft niets met grenzen stellen te maken, maar met afdwingen, breken etc.

Werkt wellicht bij een nuchter paard wat zich daarin laat schikken en buigt, maar werkt bij veel sensibele?hete paarden averechts. En die maak je op die manier echt rijp voor de slager...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:26

paardjes123 schreef:

Is opzich geen probleem, ik ben niet zo van de voorgeprogrameerde dieren, wel zou het prettig zijn als een simpele correctie geen levensgevaar voor mij oplevert. :)
De smid is geen probleem. Ja, hij hangt een beetje en is wat onrustig, maar is zeker niet heel dwars.
Bij zijn oude baas werd hij vooral gebruikt om mee te spelen en voor de rest eigenlijk niets.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:27

Hoi,

ik heb je PB gestuurt, ik ben bereid je gratis te helpen.

Wel met een grondwerk methode, hopelijk sta je hiervoor open, je krijgt dan geen geprogameerd paard, maar wel 1tje waar je goed mee kan communicere :) Op een manier die voor jullie allebei fijn is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:27

Pff wat een adviezen hier, krijg er spontaan medelijden voor heel veel paarden van.. :=

Ik zou zeggen, zoek hulp als je het zelf niet weet, en ga niet het paard afrossen of wat dan ook..
Waar ik zeker van weet dat ze je kan helpen: http://www.incontactmet-paarden.nl

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:29

Dit is geen kwaaiigheid, dit is gewoon een jong paard die niets kent. Gemiddelde prof wil ze het liefst zo om er mee te gaan werken. Maar als jij niet weet hoe je dit probleem moet aanpakken, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Breng hem naar een stal, die goed bekend staat met het beleren van jonge paarden en dan komt het helemaal goed.

Ga niet fluisteren, NH, grondwerk en weet ik nog meer. Want je paard snapt op dit moment niets van jou en daardoor krijg je deze problemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:30

Suelza schreef:
Denk jij daadwerkelijk dat het paard een beloning aanneemt, nadat hij enkel slaag heeft gehad? Dat paard zit dan zo hoog in zijn adrenaline en zijn stresslevel heeft dan een hoogtepunt bereikt, waardoor het paard helemaal niet in staat is om zijn leervermogen aan te spreken.

Kortom, een hoop stress, een hoop ellende en het paard leert er werkelijk waar helemaal niets van em dus voegt het ook helemaal niets toe.

Grenzen aangeven dmv geweld, heeft niets met grenzen stellen te maken, maar met afdwingen, breken etc.

Werkt wellicht bij een nuchter paard wat zich daarin laat schikken en buigt, maar werkt bij veel sensibele?hete paarden averechts. En die maak je op die manier echt rijp voor de slager...

Nog nooit een paard gehad die dat niet deed.
Dat paard weet dondersgoed dat hij slaag krijgt omdat hij zijn begeleider naar het leven staat.
Alles valt of staat met correctie op het juiste moment, wanneer een paard je aanvalt is het meer een kwestie van van je af slaan.
Ik heb bijna uitsluitend sensibele, hete en rillerige type's, de meesten hebben niet eens een tik nodig, dat is het voordeel van een heet paard.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:30

Active schreef:
Dit is geen kwaaiigheid, dit is gewoon een jong paard die niets kent. Gemiddelde prof wil ze het liefst zo om er mee te gaan werken. Maar als jij niet weet hoe je dit probleem moet aanpakken, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Breng hem naar een stal, die goed bekend staat met het beleren van jonge paarden en dan komt het helemaal goed.

Ga niet fluisteren, NH, grondwerk en weet ik nog meer. Want je paard snapt op dit moment niets van jou en daardoor krijg je deze problemen.

NH, is horsemanship, gebaseerd op een paardentaal, waarom zou een 2 jarige dan niet begrijpen? beetje onlogisch! en er zijn juist problemen daardoor opgelost.

Grondwerk is de basis van alles!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:31

Zet hem nog een half jaar lekker in de groep en breng hem naar Gert van den Hof! Misschien niet het advies wat je wil horen maar wel een hele goeie!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:33

Maritje1991 schreef:
Active schreef:

NH, is horsemanship, gebaseerd op een paardentaal, waarom zou een 2 jarige dan niet begrijpen? beetje onlogisch! en er zijn juist problemen daardoor opgelost.

Grondwerk is de basis van alles!

Eens. Erg ondoordachte reactie vind ik. Met grondwerk kan alles opgelost worden. :j

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:34

NH, Parelli en al dat gedoe maakt meer kapot dan je lief is, Maritje.
Grondwerk is niks meer en niks minder dan een doodnormale opvoeding in de dagelijkse omgang. Tegenwoordig noemt men dat grondwerk. Vroeger heette het opvoeden.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:35

Jong paardje, nieuwe omgeving en eigenaar... uit schrik gaat hij misschien aanvallen? In dit geval is een harde aanpak slechter dan slecht!

Moest ik mijn paard zo aangepakt hebben had ik al meerdere keer in het ziekenhuis gelegen vrees ik.

Het ene paard moet harder aangepakt worden en het andere juist heel zacht. Van wat ik er uit haal is het eerder de zachte richting dat je nodig hebt (om vertrouwen op te bouwen) maar dat kan je misschien beter vragen aan een pro.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:36

anneliesdj schreef:
Suelza schreef:

Nog nooit een paard gehad die dat niet deed.
Dat paard weet dondersgoed dat hij slaag krijgt omdat hij zijn begeleider naar het leven staat.
Alles valt of staat met correctie op het juiste moment, wanneer een paard je aanvalt is het meer een kwestie van van je af slaan.
Ik heb bijna uitsluitend sensibele, hete en rillerige type's, de meesten hebben niet eens een tik nodig, dat is het voordeel van een heet paard.

Heb jij je wel eens verdiept in het leervermogen van een paard (of hond)? Dan weet je dat paarden en honden onder stress niet kunnen leren. Algemeen bekend en door wetenschappelijk onderzoek aangetoond...

Maar goed, ik heb er geen verstand van, dus zal mij hier verder niet in mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:41

Gert vd hof vind ik niks mis mee hoor... Ts wees voorzichtig voor hij je het licht uit de ogen slaat.

Zie je hem dat al bij een ander paard doen... En dan zegt het andere paard: Niet doen! ik zeg nu met mijn lichaamstaal en stem dat je dat niet mag doen! Nu ga ik mijn natrual horsemanship technieken gebruiken hoor!

nee het andere paard ramt net zo lang op hem in tot hij afdruipt. Daarna zal hij altijd respect hebben voor dat andere paard..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:42

voordat het uit de hand loopt hier in dit topic.

Ik waarder jullie mening enorm, bedankt daarvoor :)
Ik heb net een goed aanbod gehad via de mail van iemand die bereid is mij te helpen. Ze wil deze week nog komen kijken en is bereid het proces met mij door te gaan.
Ik hou jullie graag op de hoogte van onze vorderingen. :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:43

Dat is toch gewoon NH, maar een paard voelt wel aan of deze bang is of dominant en soms zien mensen dat helaas niet.

en nee, ik zeg niet dat het altijd zo is.

paardjes123

Re: ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:44

Succes!