Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gekvanfleur schreef:Happie schreef:dat gaf ik je net ook al aan zoek hulp van iemand die ervaren is in grondwerken en neem les. Nergens heb ik het over smeken is zou dit zelf alleen op een paard vriendelijke manier oplossen maar goed dat is aan jou
Grondwerken heb ik geen expliciete ervaring mee,maar dat is qus basis toch gewoon netjes meelopen,wijken voor druk enz.
Hoe wil je dat gaan leren als het paard daar nu juist al zo heftig op reageert. (ik was met dat soort dingen bezig toen het mis ging)
Mareng schreef:Gewoon een goede trainer en begeleider zoeken! Alles andere heeft weinig zin.... Respect bereik je niet door een paard te breken....
gekvanfleur schreef:Maeve schreef:Dit klinkt als het verhaal van de merrie van een ex-stalgenootje van me. Vertoonde hetzelfde gedrag. Hoefde je ook niet te proberen om kwaad te worden, die greep je ook met beide voorbenen en heeft haar zelfs wel eens tegen de grond gewerkt.
ondertussen zijn de dames dus van stal gewisseld, zegmaar weggestuurd, aangezien baaslief net zulk achterlijk gedrag vertoonde als haar paard. Ik bedoel maar![]()
je bedoelt: dat ik net zo debiel ben als het paard![]()
Even serieus: De hoofdlijnen zeggen twee kanten. 1)vraag het een proffesioneel iemand.
2) geef hem een pak rammel.
Ik twijfel eerlijk gezegd wel. Maar kan misschien beter op zoek gaan naar iemand die en ervaring heeft en geen fluwelen handschoentjes aanpak heeft.
paardjes123 schreef:Het vervelende is dat het paard gewoon geen makkelijk karakter heeft wat ik zo begrijp uit je tekst. Dit kom je naar alle waarschijnlijkheid altijd iedere x in zijn aankomende carriere tegen. Voor het eerst onder het zadel, pasje wijken, stil staan met opstappen, longeren en ga zo maar door
paardjes123 schreef:Het vervelende is dat het paard gewoon geen makkelijk karakter heeft wat ik zo begrijp uit je tekst. Dit kom je naar alle waarschijnlijkheid altijd iedere x in zijn aankomende carriere tegen. Voor het eerst onder het zadel, pasje wijken, stil staan met opstappen, longeren en ga zo maar door
anneliesdj schreef:Mareng schreef:Gewoon een goede trainer en begeleider zoeken! Alles andere heeft weinig zin.... Respect bereik je niet door een paard te breken....
Heeft niets met breken te maken, is gewoon een kwestie van grenzen.
Breken is wanneer je bv paard zijn been opknupt, laat rennen tot hij omvalt, dan een zadel oplegt, rondjaagt tot ie weer omvalt en er dan zelf op gaat zitten; zo, zadelmak. Paard heeft geen keuze, kan ook niet want hij kan niet eens meer bewegen.
In dit geval heeft het paard alle mogelijke keuze's: stoppen met aanvallen zal de eigenaar ook laten stoppen met slaan. Dan krijgt hij opnieuw de vraag of hij achterwaarts wil; kan hij blijven staan, dan wordt het hem uitgelegd. Hij kan ook opnieuw in de aanval gaan = opnieuw klappen. Hij kan ook achterwaarts gaan = beloning.
Suelza schreef:Denk jij daadwerkelijk dat het paard een beloning aanneemt, nadat hij enkel slaag heeft gehad? Dat paard zit dan zo hoog in zijn adrenaline en zijn stresslevel heeft dan een hoogtepunt bereikt, waardoor het paard helemaal niet in staat is om zijn leervermogen aan te spreken.
Kortom, een hoop stress, een hoop ellende en het paard leert er werkelijk waar helemaal niets van em dus voegt het ook helemaal niets toe.
Grenzen aangeven dmv geweld, heeft niets met grenzen stellen te maken, maar met afdwingen, breken etc.
Werkt wellicht bij een nuchter paard wat zich daarin laat schikken en buigt, maar werkt bij veel sensibele?hete paarden averechts. En die maak je op die manier echt rijp voor de slager...
Active schreef:Dit is geen kwaaiigheid, dit is gewoon een jong paard die niets kent. Gemiddelde prof wil ze het liefst zo om er mee te gaan werken. Maar als jij niet weet hoe je dit probleem moet aanpakken, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Breng hem naar een stal, die goed bekend staat met het beleren van jonge paarden en dan komt het helemaal goed.
Ga niet fluisteren, NH, grondwerk en weet ik nog meer. Want je paard snapt op dit moment niets van jou en daardoor krijg je deze problemen.
Maritje1991 schreef:Active schreef:Dit is geen kwaaiigheid, dit is gewoon een jong paard die niets kent. Gemiddelde prof wil ze het liefst zo om er mee te gaan werken. Maar als jij niet weet hoe je dit probleem moet aanpakken, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Breng hem naar een stal, die goed bekend staat met het beleren van jonge paarden en dan komt het helemaal goed.
Ga niet fluisteren, NH, grondwerk en weet ik nog meer. Want je paard snapt op dit moment niets van jou en daardoor krijg je deze problemen.
NH, is horsemanship, gebaseerd op een paardentaal, waarom zou een 2 jarige dan niet begrijpen? beetje onlogisch! en er zijn juist problemen daardoor opgelost.
Grondwerk is de basis van alles!
anneliesdj schreef:Suelza schreef:Denk jij daadwerkelijk dat het paard een beloning aanneemt, nadat hij enkel slaag heeft gehad? Dat paard zit dan zo hoog in zijn adrenaline en zijn stresslevel heeft dan een hoogtepunt bereikt, waardoor het paard helemaal niet in staat is om zijn leervermogen aan te spreken.
Kortom, een hoop stress, een hoop ellende en het paard leert er werkelijk waar helemaal niets van em dus voegt het ook helemaal niets toe.
Grenzen aangeven dmv geweld, heeft niets met grenzen stellen te maken, maar met afdwingen, breken etc.
Werkt wellicht bij een nuchter paard wat zich daarin laat schikken en buigt, maar werkt bij veel sensibele?hete paarden averechts. En die maak je op die manier echt rijp voor de slager...
Nog nooit een paard gehad die dat niet deed.
Dat paard weet dondersgoed dat hij slaag krijgt omdat hij zijn begeleider naar het leven staat.
Alles valt of staat met correctie op het juiste moment, wanneer een paard je aanvalt is het meer een kwestie van van je af slaan.
Ik heb bijna uitsluitend sensibele, hete en rillerige type's, de meesten hebben niet eens een tik nodig, dat is het voordeel van een heet paard.