[OPG] 2 jarig paard slaat om niets (kopen??)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stienmasjien

Re: [OPG] 2 jarig paard slaat om niets (kopen??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:08

Bij ons op stal is een pony van 17 die het nooit afgeleerd had, hij sloeg gericht als je nog maar naar z'n benen durfde kijken. Na zo'n 3 maanden kunnen we de voetjes vooraan al oppakken, al ging dat niet zonder slag of stoot. Maar als het bij zo'n oudje al af te leren valt, dan kan dat zeker bij die van jou! :D

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:52

Tinaaz: Helaas is het niet mogelijk om haar van het krachtvoer af te halen. Ze is namelijk heel erg schraal.
Er moeten juist heel veel brokjes granen en hooi in van goede kwaliteit.

kan je vervangen door geplete mais. ivp krachtvoer. komen ze lekker van aan en worden ze geen energie bommetjes.

die van mij was ook heel schraal op zijn 2 1/2 en we hebben hem veel ruw voer en mais gegeven. en nu is hij goed.

en we zijn dit jaar begonnen met zadel er op en af en langzaam in aan het rijden. en hij kracht pas krachtvoer als hij echt moet gaan werken.

veder geven wij 1 keer per week lekker slobber

en vooral veel ruwvoer doet wonderen. die van mij kracht iederdag 4 kruiwagens vol.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:47

Krachtvoer is niet perse nodig hoor! mijn merrie is 8, en krijgt voornamelijk ruwvoer en muesli voor de vitamientjes, zonder haver en onnodige toevoegingen. maar niet om aan te komen, dan zou ik meer ruwvoer gaan geven

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:05

haha, volgens mij ben je er al uit of niet??? ;)

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 20:13

Ik ben er al uit ja,
op precies te zijn... vanmiddag was ik er officieel uit.

Morgen gaan we haar (proberen te) halen!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-D

Ik heb de Traquigel al in de auto liggen, want ze schijnt de trailer niet in te willen.
Toch hoop ik stiekem dat ik het niet nodig zal hebben.

Zodra ze thuis staat zal ik even foto's maken van het schrale lelijke eendje, dan kunnen jullie ook even meegenieten van deze merrie!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:25

Succes morgen met ophalen en veel plezier met de opvoeding ;)

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 20:31

Afbeelding

Hier is ze dan, schrielkipje he!
Hoop zo dat we haar veilig in de trailer krijgen.

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:42

oh maar wel een leukerd,en inderdaad wel een schriel kipje maar die kunnen ook mooi uitbloeien tot een barnevelder..
veel succes met het trailer laden en ik blijf je volgen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:46

Ach, op die leeftijd mag het schriel zijn, hoor. Zo te zien wel goed van proporties en een lekker wakker smoeltje erop ;)
Ik kan me best voorstellen dat je die uitdaging wel aan wil gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:47

Mooi sjiek ding! Succes en rustig aan met laden, komt el goed. Let wel op de achterbenen, zou haar nu zeker niet gaan dwingen van achter.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:51

Ja, vinden jullie haar toch wel een klein beetje knap?
Ben zooo verliefd... :o Voel me net zo'n penny doosje.
Ben ook echt op haar heldere koppie en haar gangen gevallen.
Ik hou jullie op de hoogte, over een paar maanden is ze hopelijk wel wat aangekomen, ik vind haar namelijk nog wel onderontwikkeld voor haar leeftijd.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:56

tinaaz schreef:
Ik ben er al uit ja,
op precies te zijn... vanmiddag was ik er officieel uit.

Morgen gaan we haar (proberen te) halen!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-D

Ik heb de Traquigel al in de auto liggen, want ze schijnt de trailer niet in te willen.
Toch hoop ik stiekem dat ik het niet nodig zal hebben.

Zodra ze thuis staat zal ik even foto's maken van het schrale lelijke eendje, dan kunnen jullie ook even meegenieten van deze merrie!

Succes met het laden en zou zeker de Traquigel geven,dan even terug zetten op stal of gewoon 10 minuutjes rustig laten staan zodat het inwerkt,wanneer je eerst gaat proberen met laden en er komt adrenaline vrij dan heeft het geen zin meer en werkt Traquigel niet meer,het kan geen kwaad,veel hoefsmeden gebruiken het bij veulens of moeilijk te bekappen paarden.

Succes en leuk dier,zou wel even de hoefstand van achter in de gaten houden en optijd laten bijwerken door de hoefsmid.
Leuk dier en met een juiste opvoeding veel geduld en veel tijd komt het zeker goed!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:59

hoefsmid kan er nu nog niet bijkomen, maar ik heb de eigenaar van de stal meegehad (is ook hoefsmid en gaat haar uiteindelijk straks ook bekappen) en zei dat het de hoeven verder wel aardig oke waren. Misschien vertekend de foto ook een beetje.
Ze heeft namelijk gewoon 4 witte beentjes, en dat zie je op de foto ook helemaal niet (was nat toen de foto gemaakt werd)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:09

Op de foto lijkt het of de tenen wat naar buiten staan,dus Franse stand,maar dat hoeft niet nadelig te zijn maar kan nu ze nog jong is wat gecorrigeerd worden .
Wel een leuk ding om te zien,welke afstamming heeft ze of heb ik dat gemist,heb namelijk niet alles gelezen.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 22:11

Lijkt zo, nu ik naar de foto kijk zie ik het ook, maar in het echt niet. ze is eerder nog een ietsie pietsie toontredend aan de voorkant, en achterkant is gewoon recht.

Het is een Painted Black.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:16

tinaaz schreef:
Lijkt zo, nu ik naar de foto kijk zie ik het ook, maar in het echt niet. ze is eerder nog een ietsie pietsie toontredend aan de voorkant, en achterkant is gewoon recht.

Ja dat wilde ik er niet bij zetten,lijkt het net of ik je mooie beessie zit af te kraken,en het is allemaal nog in de groei dus kan nog bij trekken.
Wordt vast een toppertje en is zeker een knappie!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:17

leuk beestje hoor!
Beetje schriel voor haar twee jaar.
Is ze veel in handen geweest?Zo nee,is het gewoon een kwestie van wennen dat er iemand aan haar benen zit.
Beginnen met een zachte borstel bij de voorbenen,met veel geduld komt het wel goed hoor!
(en een wormkuurtje)
En een goede hoefsmid,op deze leeftijd kun je nog best iets corrigeren.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 22:55

Paddenpad schreef:
tinaaz schreef:

Ja dat wilde ik er niet bij zetten,lijkt het net of ik je mooie beessie zit af te kraken,en het is allemaal nog in de groei dus kan nog bij trekken.
Wordt vast een toppertje en is zeker een knappie!!

Geeft niet hoor, je mag best eerlijk zijn, weet zelf haar sterke en minder sterke punten.

Toch fijn om te horen dat je het een knapperd vind :D

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 22:57

geerke schreef:
leuk beestje hoor!
Beetje schriel voor haar twee jaar.
Is ze veel in handen geweest?Zo nee,is het gewoon een kwestie van wennen dat er iemand aan haar benen zit.
Beginnen met een zachte borstel bij de voorbenen,met veel geduld komt het wel goed hoor!
(en een wormkuurtje)
En een goede hoefsmid,op deze leeftijd kun je nog best iets corrigeren.

Ja schriel is ze zeker, en op de foto (van een aantal weken oud) valt het ook nog redelijk mee. Ze is in het echt, heel magertjes.. Maar dat voeren we er wel weer aan thuis!
Ik weet niet of ze veel in handen is geweest. Ze is wel halstermak en ze kan vast staan, dus er is wel wat mee gedaan.
De rest, daar komen we de komende weken wel achter.. Op hoop van zegen zullen we maar zeggen

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:15

Ach schrielkipjes,toen ik de mijne kocht was ze twee en meette 1.58m,nu is het een flinke dame van 1.68 en goed massief zeg maar,kwestie van voeding en training,ik zie wel potentie in jouw mooie diertje met de juiste verzorging en aandacht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:00

tinaaz schreef:
Ja schriel is ze zeker, en op de foto (van een aantal weken oud) valt het ook nog redelijk mee. Ze is in het echt, heel magertjes.. Maar dat voeren we er wel weer aan thuis!
Ik weet niet of ze veel in handen is geweest. Ze is wel halstermak en ze kan vast staan, dus er is wel wat mee gedaan.
De rest, daar komen we de komende weken wel achter.. Op hoop van zegen zullen we maar zeggen

Met 2 mogen ze gerust schriel zijn, ze zal misschien ook net een groeispurtje hebben gehad. Lekker nog een tijdje de wei in doet al een hoop, niet overdrijven met krachtvoer, maar op het oog af en toe iets meer en ook op tijd weer wat minderen. Komt echt wel goed. Het schriele 2-jarige Welsh Cobje dat wij jaren geleden kochten is ook uitgegroeid tot een zeer degelijk gebouwd paard, gewoon goede kwaliteit (ruw)voer erin. Hij kreeg op het hoogtepunt van zijn groei misschien 1,5 schep krachtvoer, maar het grootste deel van zijn groeiperiode maar een halve schep. Mijn huidige jonkie heb ik met 3,5 gekocht en toen vond ik haar ook vreselijk schriel, die is ruim een half jaar later ook mooi degelijk uitgezwaard terwijl ze voornamelijk ruwvoer kreeg (ook weer maximaal halve schep muesli, toen ze nog niet vol op het gras liep, op het gras afgebouwd naar een paar handjes).

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 09:59

Ik ga haar zo halen, spannend!!!!!! Ik kan de opladen van mijn fototoestel niet vinden... Dus of ik met foto's kan komen aanzetten weet ik nog niet..

Ik hou jullie op de hoogte!

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:08

Heel veel succes en plezier! *\o/*

Helena17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:34

niet aan beginnen... alleen maar problemen .
zijn zoveel jonge paarden te koop alles gaat weer naar binnen nu dus mensen moeten er van af.
en stel je voor dat het paard er niet overheen komt ? raak je het aan de straat stenen niet meer kwijt.

gr helena

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:44

Succes!