oudere hengt ruinen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetjessweet

Re: oudere hengt ruinen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:35

Ik denk dat het probleem van TS niet er niet zozeer in zit dat het een hengst op leeftijd is, maar het feit dat er niets bekend is over hoe hij zich in een kudde gedraagt. Aangezien hij waarschijnlijk nooit met andere paarden in een kudde heeft gestaan is er een kans dat hij zich niet zal weten te gedragen tussen de andere paarden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 15:42

shetjessweet schreef:
Ik denk dat het probleem van TS niet er niet zozeer in zit dat het een hengst op leeftijd is, maar het feit dat er niets bekend is over hoe hij zich in een kudde gedraagt. Aangezien hij waarschijnlijk nooit met andere paarden in een kudde heeft gestaan is er een kans dat hij zich niet zal weten te gedragen tussen de andere paarden.

jij snapt het! :D

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:55

Dat snap ik ook maar volgens Bokhorst in Kootwijkerbroek heeft de operatie in principe geen andere risico's dan met 4 jaar ofzo.
Dus waarom zou je het dan niet proberen? Je geeft hem wel een kans op een gezellig pensioen!

Het enige wat volgens de DA anders was , was dat ze nog wat langer vruchtbaar bleven en dat het wel een paar maanden kon duren voor hij rustiger werd.
In mijn gevaal is dat niet zo : ik merk bij mijn hengst al heel veel verschil, hij is zo veel relaxter voor zichzelf!

Mariska , je hoort van mij hoe het van de week afloopt als we hem bij de merrie's plaatsen!

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:35

Okee, hierdan de beloofde update :+

Vanmiddag de paardjes allemaal bij elkaar ingedaan : 2 merries, waarvan 1 de baas , 1 ruin, en dan de vorige maand nog hengst.

Heel hard gillen, bij elkaar uit de buurt blijven , vreselijk klapperen met de mond van de ruim (die vond het zooo spannend) , geen enkel contact dicht bij elkaar , en het "gevecht " was mondeling uitgevochten.
De merrie , die écht mega dominant is , is de baas , de ruinige hengst boeide het eigenlijk niet meer en toen was er gras :+

Nou moet ik erbij vermelden dat de hengst vroeger , en ook afgelopen jaar nog ,regelmatig met andere ruinen heeft gestaan, dus niet helemaal solitair heeft geleefd. Ten tweede staat hij al va geboorte bij en later naast de bazige merrie, dus hij was haar wel gewend.

Ik ben er blij mee, ik wil op hem gaan rijden e wordt wel blij van het feit dat ie relaxter wordt!!
groet susan

Maartenn

Re: oudere hengt ruinen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:38

Mijn paard is vroeger dekhengst geweest, hij is pas op latere leeftijd gecastreerd.
Hij loopt nu ook samen met andere ruinen, merries heb ik nog niet geprobeerd maar daar doet hij helemaal niet raar tegen. Wel heeft hij af en toe nog streken, hij wil wel echt uitproberen wie de baas is.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 21:44

super dat het zo goed gaat luckyboy.
bedankt voor de update.

het lijkt er op dat voor het paard waar ik het over had een oplossing is gevonden waar hij gewoon hengst kan blijven.
in dit geval vind ik het de allerbeste oplossing. :D

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:55

Ik sta voor hetzelfde dillema , ik heb een oudere hengst gekocht die ik zaterdag ga ophalen. Hij is dekhengst geweest en inmiddels ruim 18 jaar.

Ik heb dus al 3 PRE merries waarvan er 2 drachtig dus zijn hormoontjes zullen zaterdag wel tot uitbarsting komen.
Omdat hij een goedgekeurde PRE is wil ik zijn lijnen natuurlijk eerst uitpluizen voordat ik overweeg om hem te castreren maar als eerste zal hij mijn nieuwe rijpaard worden.

Wat zijn de lichamelijke gevaren als ik zeker weet dat ie hengst-af moet worden ?
Nu staat ie eenzaam en alleen 24/7 op stal omdat de huidige eigenaar hem niet meer wil buitenzetten omdat ie de boel kapotmaakt.
Dat maakt hem boos en gefrustreerd en inmiddels is hij broodmager, een schim van hoe hij vroeger was :n

Ik kan hem gelukkig plaatsen en hem opknappen maar hengst blijven ?
Dat weet ik nog niet.....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 15:01

ik heb overal navraag gedaan maar ik zet nu alleen even de mening van mijn eigen DA hier neer.
er zijn namelijk heel erg veel verschillende meningen over.

mij is verteld dat een hengt van die leeftijd ruinen geen probleem is MAAR wel extra werk geeft.
de kans op ontstekingen is groter en het heeft een intensievere naverzorging nodig.

na ongeveer een maand zal je het effect al gaan merken.

de overige reakties zie je hier al veel in dit topic staan. ;)

succes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:38

mariska32 schreef:
nee,het gaat om een ruinenkudde.
wel lopen er merries net aan de andere kant van het draad bij de buren.

maak ik me nou te veel zorgen als ik bang ben voor een knokpartij/strijd tussen de [ex]hengst en mijn ruinen?

Daar kun je nooit wat zinnigs over zeggen. Mijn ruin (geruind met 2,5 jaar) is vorige maand ingeschaard in een kudde waar onder andere een redelijk dominante ruin (geruind met 3 jaar) staat. Ze zijn nu 12/11 jaar oud, en dus al een tijd ruin.
Mijn paard is de socialiteit zelve, altijd in kuddes gestaan, kan bij alles en iedereen behalve heel zure merries. Ik verwachtte dan ook geen enkele problemen in de nieuwe groep, hooguit wat gegil en gebijt van de andere ruin.

Toen het draadje tussen die twee uit ging ging mijn paard meteen in de aanval en mepte erop los. Zo had ik hem nog nooit gezien. En heb 'm in meerdere verschillende groepen gehad.

Van tevoren kun je er echt geen inschatting van maken. Je weet niet hoe hij gaat reageren op het ruin-zijn, op het leven in een groep en je kunt ook niet voorspellen hoe de interactie met de andere ruinen zal zijn.

Is het een mogelijkheid om hem als hengst in die groep te zetten?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 20:45

hestejente schreef:
mariska32 schreef:
nee,het gaat om een ruinenkudde.
wel lopen er merries net aan de andere kant van het draad bij de buren.

maak ik me nou te veel zorgen als ik bang ben voor een knokpartij/strijd tussen de [ex]hengst en mijn ruinen?

Daar kun je nooit wat zinnigs over zeggen. Mijn ruin (geruind met 2,5 jaar) is vorige maand ingeschaard in een kudde waar onder andere een redelijk dominante ruin (geruind met 3 jaar) staat. Ze zijn nu 12/11 jaar oud, en dus al een tijd ruin.
Mijn paard is de socialiteit zelve, altijd in kuddes gestaan, kan bij alles en iedereen behalve heel zure merries. Ik verwachtte dan ook geen enkele problemen in de nieuwe groep, hooguit wat gegil en gebijt van de andere ruin.

Toen het draadje tussen die twee uit ging ging mijn paard meteen in de aanval en mepte erop los. Zo had ik hem nog nooit gezien. En heb 'm in meerdere verschillende groepen gehad.

Van tevoren kun je er echt geen inschatting van maken. Je weet niet hoe hij gaat reageren op het ruin-zijn, op het leven in een groep en je kunt ook niet voorspellen hoe de interactie met de andere ruinen zal zijn.

Is het een mogelijkheid om hem als hengst in die groep te zetten?

nee.

maar zoals ik al eerder schreef heeft hij een plekje gevonden waar hij als hengst naar toe kan. [en inmiddels al staat. ;) ]