een hengst castreren of hengst laten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:18

Ariebren schreef:
En dan het volgende probleem.
Je hebt je eigen hengst redelijk onder control.
Staat hem lekker te poetsen en te trutten.
Maar dan komt er zo'n stomme merriehouder aanlopen met haar merrie.
Zij let niet op of er een hengst in de stalgang staat.
.

Daarom zeg ik altijd:

Jij bent de hengsten eigenaar, jij bent diegene die tenallertijde allert moet zijn.
Je moet aan alle kanten ogen hebben
En de verantwoordelijkste zijn...

En het grote probleem is als je een brave hengst in je handen heb.

Ow ik zag niet dat het een hengst was is een bekende uitspraak.

Veilligheid gaat boven ego.....

Als mijn hengst geen premie krijgt of zichzelf in de weg gaat zitten............

Hakkie takkie weg zakkie :+

Ookal vind ik het nog zo zonde...

Ik heb ook de voordelen van een ruin meegmaakt:)

En ook als een 7 jarige hengst wordt gecastereerd gaan de scherpe kanten er vaakwel van af...

En

Dennis

Re: een hengst castreren of hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:22

Mijn ruin is als 13 jarige na een aardige cariere als dekhengst gecastreerd. Vorige zomer (is vorig jaar februari gecastreerd) heeft hij 2 extreem hengstige merries nog 'gedekt' in het land omdat die merries hem zo lastig vielen. Na 10 minuten klom hij er dan maar eens op, vaak niet eens uit geschacht, en werd daarna weer met rust gelaten. Deze zomer heeft hij niets van interesse in de dames getoond.

Hij is nog wel fel op andere mannen, maar al minder dan het was (hij was feller op andere hengsten en ruinen om ze te grijpen dan op merries als hengst).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:27

Ja hoor ook een 6 jarige AVS hengst was binnen vier weken zijn hormoontjes kwijt.
Dus al dat gezeur over jong of oud castreren.
De hengst wordt ruin in zijn gedrag na de castratie.
Alleen, het gebeurd, ruinen kunnen weer wat testeron gaan aanmaken en dan pakken ze alle bereidwillige merries in de wei.
Soms lijkt het wel een discotheek op een laat uur in de wei.

twee ruinen en een hengstige Tinker merrie.
Alleen deze ruinen snappen er niets van, dus het blijft netjes.

http://www.mijnalbum.nl/Album=URS6SYO3

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:37

Als het gedrag en de omgeving het toeliet zou ik m paard/pony hengst laten. Ze ontwikkelen mooier en ze zijn fijner te rijden (wel afhankelijk van het karakter natuurlijk).
Ik heb 1 pony-hengst gereden en dat vond ik heerlijk! lekker nekje erop en flink wat impuls. Dit was echter een gemak dier en stond tegenover en naast merries in de stal, niks aan de hand. Dat neemt niet weg dat je extra allert moet zijn, want op wedstrijd kwam zijn testesteron echt wel naar boven.
Wanneer de hengst lastig of onbetrouwbaar is zal ik het ten alle tijden castreren omdat ik hij bij ons bij merries in de stal moet.
Maar ik zal altijd verliefd blijven op de uitstraling van een hengst :)

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:46

Zelf vind ik hengsten altijd leuker ik vind het gewoon deel van hun karakter. Maar als hij bijvoorbeeld bij merries moet staan of het gewoon een onhandelbare hengst wordt vind ik het beter om ze te castreren.

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:01

Die uitstraling kan een ruin ook prima hebben hoor. Mijn ruinen werden vaak voor hengst aangezien.
Bovendien veranderde het karakter van het dier echt niet na castratie. Alleen de keuren werden wat minder.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:03

bello2005 schreef:
hengst moet hengst blijven..
waarom.. als alle hengsten worden geruint sterft het paard uit..
of de hengst moet echt onhandelbaar zijn !!
maar met een goede opvoeding en concequentie kan het haast niet !

ik heb 2 hengsten waaronder 1 al 2 keer gedekt heeft
er kan een hengstige merrie langs hem staan, zonder stroom op de weide .. en hij verroert geen hoef..
dus waarom zou ik mijn hengst uvberhaupt moeten castreren ???
en kan met andere paarden in de weide staan.. zonder dominant te doen ..

oh joa.. en de 2 hengsten staan samen !!

dit gaat echt niet zomaar gebeuren hoor ;)
er lopen genoeg paarden rond op deze wereld...
ik vind je reactie nogal onverantwoord...

een hengst is nou eenmaal niet te vertrouwen, en ik vind het jammer dat er zoveel mensen zijn die het stoer vinden om een hengst te hebben terwijl het dat absoluut niet is.... je bent net zo stoer met je mooie ruin :)

ik heb genoeg verhalen gehoord waar het finaal fout ging , waar zelfs mensen overlijdde aan zo'n *stoere* hengst...
nee voor mij geen hengst, ik kan ze niet aan en ik hoef ze ook niet aan te kunnen...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:07

Ben bang dat de tegenstanders van castreren zich niet meer laten horen.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:08

bello2005 schreef:
hengst moet hengst blijven..
waarom.. als alle hengsten worden geruint sterft het paard uit..
of de hengst moet echt onhandelbaar zijn !!
maar met een goede opvoeding en concequentie kan het haast niet !

ik heb 2 hengsten waaronder 1 al 2 keer gedekt heeft
er kan een hengstige merrie langs hem staan, zonder stroom op de weide .. en hij verroert geen hoef..
dus waarom zou ik mijn hengst uvberhaupt moeten castreren ???
en kan met andere paarden in de weide staan.. zonder dominant te doen ..

oh joa.. en de 2 hengsten staan samen !!

Ik snap je punt wel, maar niemand zou mijn hengst kiezen als vader. De vader is onbekend en hij is niet raszuiver.
Vroeger kon dat wel als je de hengst mooi vind kies je hem maar nu gaat alles precies en kiezen veel mensen voor een raszuivere hengst.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:21

Ik vind eigenlijk dat ieder dat voor zichzelf moet weten. Ik heb ook een 3 jarige hengst... En nee ben niet van plan om hem nu al te laten castereren... Waarom niet? Waarom wel, Ik heb de plek en de mogenlijkheid om een hengst een paardwaardig bestaan te geven, hij kan hele dagen in de paddock staan, en kan zolang ook nog contact onderhouden met zijn soortgenoten.. Mits die er geen last van krijgt.. Mocht die dat wel krijgen, wat stress situaties op kan leveren voor hem, dan gaat zijn zaakie eraf.. Hij heeft nu nog niet eens door dat die hengst is.. Loopt braaf met een lang touwtje aan de hand mee. Onder het zadel, met wat die onder het zadel komt, twee keer in de week, tien minuten.. Kunnen gewoon andere paarden bij in, daar kijkt die niet eens na.. Dus denk bij mezelf waarom nu al eraf?

[edit] hij staat ook gewoon op het land hoor, als de mogenlijkheid er is.. Dus het is niet dat die hele dagen in de paddock staat.. maar het is maar een van de voorbeelden wat we hebben voor de hengsten bij ons op stal ;) [/edit]

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:28

Ariebren schreef:

Als jouw hengst dan niet meer onder controle is heb jij dus je hengst niet meer onder controle, dus klopt jouw zin nr twee niet en is dat wel echt jouw schuld. Je kunt niet van anderen verwachten dat ze met een boog om jouw, niet zo goed onder controle zijnde, hengst heen lopen. Simpel zat!

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:32

Miekie74 schreef:
Die uitstraling kan een ruin ook prima hebben hoor. Mijn ruinen werden vaak voor hengst aangezien.
Bovendien veranderde het karakter van het dier echt niet na castratie. Alleen de keuren werden wat minder.

Nee ik snap ook dat het karakter niet veranderd en natuurlijk, en je hebt uitzonderingen zoals jou paardje! :P Maar zelf vind ik ze er wat trotser bij staan :) Maar zoals ik al zei zijn er natuurlijk uitzondering.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:38

nenab8 schreef:
ik ben een grote fan van hengsten ..

heb er zelf veel ingereden en zupper leuk die hengste streken ..

Ik werk op een hengstenhouderij, en heb ook al veel hengsten in gereden, zadelmak gemaakt en gedaan.. Om over de streken niet te spreken, maar bij hengsten die er last van hebben, dan zeg ik de ballen eraf! Hengsten streken bestaan niet, absoluut niet.. Soms zijn ze alleen wat luidruchtiger, en ze zijn wat tempramentvoller met rijden. Worden ze teveel hengst, wat ik aan neem met jou reactie.. Dan gewoon heel gouw de ballen eraf.. Want zo heeft je paard onnodig inwendige stress ;) Mits het geen goedgekeurde dekhengst is..

Bij ons zijn de hengsten standaart zo opgevoed, dat je ze enkel met een touwtje naar de paddock of wei kan brengen.. Als ze een hengsten ketting om krijgen, hoeft nog niet eens op de manier te zijn van onder de kin door, maar gewoon bevestigd als halstertouw.. Dan weten ze dat ze mogen gaan dekken...

In het verleden is er een keer een jongen geweest bij ons op stal, die een hengst erg stoer vond, en hem wou showen met een ketting, ondanks de waarschuwingen toch gedaan.. En geloof me, toen dacht die dat die dekken mocht.. Terwijl wij ze standaart gewoon aan een touwtje hebben... Meneer heeft het geweten, en geloofde er niks van dat wij ze aan een touwtje over de plaat lieten stappen en dat ze gewoon normaal fatsoenlijk mee liepen..

Hengsten moet je gewoon goed kunnen opvoeden.. Heb je die kunde niet, en krijgen ze er last van... Gewoon het zaakje eraf.. De leuke streken, blijven ze wel houden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:12

Ariebren schreef:

Ze mogen zich prima laten horen, maar dan zou het wel fijn zijn als ze met goede argumenten komen. :j

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:18

je moet het zelf weten wat je doet de en wil een hengst de ander niet.
waarom zou je hem hengst laten als je er totaal niets mee doet(kwa voortplanting)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 20:35

Iris82 schreef:
Ariebren schreef:

Ze mogen zich prima laten horen, maar dan zou het wel fijn zijn als ze met goede argumenten komen. :j

hoop ook dat ze zich laten horen hier

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:54

Het valt me op dat de voorstanders van het hengst laten, de paarden meestal aan huis hebben staan, en zij de enigen zijn die met hem omgaan. Duidelijke hierarchie en afspraken, zeer consequente omgang. Soms geen merries op het erf, soms een jonge hengst die nog volledig uitgezwaard is als hengst, vaak de toch wat koelbloedigere rassen zoals Shetten. En idd, een kleintje toont hanteerbaar...maar ook daar heb je je handen vol aan als ze echt in de aanval gaan.

Ik heb ook hengsten meegemaakt die vreselijk zoet waren en waar je niet aan merkte dat het hengsten waren. Die alleen maar wat lopen te brobbelen als ze een merrie zien en ook bij hengstigheid goed te hanteren zijn.

Het libido van de ene hengst is anders dan de andere. Maar vergis je niet, ook die hele coole hengst kan overwachts uit de hoek komen, en dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:57

Hier nog even de foto's van Mooni zijn "zaakje":
De linkerkant zit goed:
Afbeelding
De rechterkant nog niet helemaal:
Afbeelding
De rechterbal heb ik dus nog niet beneden gezien... Het heeft bijna 2 jaar geduurd voor zijn ballen wilden zakken. Hij is nu bijna 28 maanden oud.
Hij heeft afgelopen zomer op het land zeker in het begin flink lopen klieren. Dat is na een paar weken weer weggegaan en was hij weer zichzelf.
Van de winter als hij nog in de opfok staat ga ik wat meer met m doen (grondwerk, clinic buiten stal) en dan ga ik beslissen wat we doen.
Mogen ze blijven of gaan ze weg... 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:58

wat je zelf wilt, fokken of een (meestal..) stabiel peerd... :)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:08

Wat ik wil... Een paard dat zich goed voelt en zichzelf en dus paard kan zijn. Of dat nou met of zonder ballen zal mij niet uit maken. Voor hem is het veiliger als ik hem laat castreren. Voor en de omgang met hem maakt het niet uit. De omgang met anderen met hem is wel een zorg van mij. Het wordt gevaarlijk als mijn man(of wie dan ook) niet normaal met m kan omgaan. Maar reeel ben ik hoor! Ik weet dat uiteindelijk die ballen eraf gaan tenzij ik van iemand zo een goed bod krijg dat hij weg kan (en dat gebeurd niet).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:10

troi schreef:
Ariebren schreef:

Als jouw hengst dan niet meer onder controle is heb jij dus je hengst niet meer onder controle, dus klopt jouw zin nr twee niet en is dat wel echt jouw schuld. Je kunt niet van anderen verwachten dat ze met een boog om jouw, niet zo goed onder controle zijnde, hengst heen lopen. Simpel zat!

Nee, die merrie gaat op tilt vanwege de hengst.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:15

Quebelle schreef:
hengst moet hengst blijven als hij gekeurd is,gezond is en papieren heeft.
anders casteren.

Mijn hengst is gekeurd, gezond en heeft een papier en zeker hengstenkwaliteit toch laat ik hem ruinen. Waarom? Omdat ik hem een paardvriendelijk leven wil geven tussen soortgenoten en dat is nu niet mogelijk. Zijn welzijn is mij meer waard dan zijn goedkeuring, zijn papier en zijn hengst zijn. Liever een happy ruin dan een hengst die niet in een kudde kan leven en gedoemd is tot een (grotendeels) solitair leven. Daarnaast is fokken ook een bezigheid die je moet liggen en mij ligt die bezigheid en wereld minder ben ik in de loop der tijd achtergekomen. Ik ga straks heerlijk genieten van mijn ruin die i.m.o. niet minder waard is dan hetzelfde paard als hengst, maar ik wel een veel beter en diervriendelijk leven kan bieden.

@ Cassidy: ik denk dat ik je zin als onderschrift ga gebruiken :-) Good stallions make great geldings :j
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 08-09-11 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:16

Ariebren schreef:

De merrie houder is niet stom en zij moet niet opletten of jij een hengst hebt staan, waarom wel? Jij wilde toch een hengst? :+ En jij hebt je hengst kennelijk niet redelijk onder controle want bij mijn hengst mocht je gewoon een hengstige merrie voor parkeren. :+ En die had natuurlijk gedekt dus tis niet dat ie niet wist hoe het moest.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-09-11 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:17

kinsealy schreef:
Mijn hengst is gekeurd, gezond en heeft een papier en zeker hengstenkwaliteit toch laat ik hem ruinen. Waarom? Omdat ik hem een paardvriendelijk leven wil geven tussen soortgenoten en dat is nu niet mogelijk. Zijn welzijn is mij meer waard dan zijn goedkeuring, zijn papier en zijn hengst zijn. Liever een happy ruin dan een hengst die niet in een kudde kan leven en gedoemd is tot een (grotendeels) solitair leven. Daarnaast is fokken ook een bezigheid die je moet liggen en mij ligt die bezigheid en wereld minder ben ik in de loop der tijd achtergekomen. Ik ga straks heerlijk genieten van mijn ruin die i.m.o. niet minder waard is dan hetzelfde paard als hengst, maar ik wel een veel beter en diervriendelijk leven kan bieden.

Helemaal mee eens! :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:41

Ariebren schreef:
troi schreef:

Nee, die merrie gaat op tilt vanwege de hengst.

En je hengst geeft geen kik? Letterlijk en figuurlijk? Dan is er toch geen probleem?