Op een 26 jarige pony rijden., zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rozewolk

Re: Op een 26 jarige pony rijden., zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:53

Ik heb zelf een haflinger hengst van 26 en daar rij ik nog vol op mee en we doen alles nog ook spring wedstrijden(on officieel).

Als hij mentaal fysiek en geestelijk nog doe is waarom niet?

shirazdavis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:31

oTuurlijk doorgaan met rijden , juist op deze leeftijd is het in beweging houden van erg belangrijk , zoals bekend rust roest

Daarbij vind ik 26 nog niet eens heel erg oud , tuurlijk moet je met bepaalde lichamelijke ongemakken die meekomen met deze leeftijd rekening houden maar als paard aangeeft te kunnen gewoon lekker gaan !!

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:17

Precies, gewoon goed opletten wat je pony aangeeft en je daaraan aanpassen.
Mijn pony is nu ongeveer 35 jaar en heeft vd zomer nog doodleuk m'n bijrijdpaard van 14 jaar ingehaald in rengalop.. ;)

Wammus5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:52

Precies, lekker blijven rijden zolang het beestje er plezier aan heeft.

Ik vind het altijd zo jammer als mensen de gedachte hebben ; ow, mijn paard word al wat ouder.. laat ik hem maar een pensioen geven ;

Als er verder niets aan je paard mankeert, dan is dit echt een slechte keuze.. Juist door het stilzetten word je paard eerder stijf etc

liecke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:19

Age is just a number. Als jullie er beide lol in hebben zou het zonde zijn om te stoppen!

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:23

Het is niet zeilig vind ik. Want ik heb zelf een van 25 bijna 26 en die rijd ik ook gewoon.
Niet meer mega grote ritten enzo. Maar op buitenrit, en soms volg ik eens een lesje op haar.

Dimple1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:35

is niet zielig ik rij zelf op een paard van 30 en ze bokt als de beste ofsoow
leuk beest hr

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:39

Geen probleem zolang het paard geen pijn heeft denk ik! :)
Bij ons op de manege was een pony 43 jaar geworden en had tot op het laatst nog beginnerslesjes meegelopen! Ze hebben wel geprobeerd d'r stil te zetten en pensioen te geven maar daar werd ze chagrijnig van :+

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:29

zo lang die het aankan lijkt het me geen probleem..
pony van vrienden heeft tot haar 40e nog lekker met de kinderen die te gast waren rondgereden :)

vickersss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:14

zolang het paard het nog aan kan waarom niet bij ons is de pony 28 en daar word nog gewoon op gereden ;)

CarolR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:48

Lekker in beweging houden! je merkt vanzelf wel wanneer het ff rustiger aan moet.
vind t wel altijd gaaf als paarden nog zo goed in dr vel zitten op zo'n leeftijd!

christamaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:54

Als je de pony gewoon rustig rijd en niet teveel van vraagt vind ik het zelf niet zielig. Als je er nog mee op wedstrijd enso gaat dan vind ik het wel zielig maar voor gewoon vind ik er niks zieligs aan het is juist goed om een paard zo lang mogelijk door te laten lopen dan leven ze vaak veel langer dan dat je hem nu al rust gaat geven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:40

christamaya schreef:
Als je de pony gewoon rustig rijd en niet teveel van vraagt vind ik het zelf niet zielig. Als je er nog mee op wedstrijd enso gaat dan vind ik het wel zielig maar voor gewoon vind ik er niks zieligs aan het is juist goed om een paard zo lang mogelijk door te laten lopen dan leven ze vaak veel langer dan dat je hem nu al rust gaat geven.

Waarom zou op wedstrijd gaan zielig zijn? Als de pony het aankan en er lol in heeft, kun je het gewoon doen.

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:05

Ligt eraan hoe de pony zelf nog is..
Als hij nog gewoon blij en fit etc is kan het nog gewoon :)

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 16:31

dat maakt niet uit, de ene pony is met 26 jaar al een echt oudje, de ander huppelt nog gewoon vrolijk rond, jij zelf kan het beste inschatten of het gaat of niet.

ik vind iig dat het wel kan, zolang je maar niet over de grens heengaat.

Bella_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:45

Dat verschilt per pony toch?
Ik heb ook eens op een fjord gereden van 26 jaar oud. En die deed het nog prima.
Ging gewoon ieder weekend mee op buitenrit en dat ging hartstikke goed. :o
Verder een hele lieve pony. :*

:evaw:

lampinaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:16

shirazdavis schreef:
oTuurlijk doorgaan met rijden , juist op deze leeftijd is het in beweging houden van erg belangrijk , zoals bekend rust roest

Daarbij vind ik 26 nog niet eens heel erg oud , tuurlijk moet je met bepaalde lichamelijke ongemakken die meekomen met deze leeftijd rekening houden maar als paard aangeeft te kunnen gewoon lekker gaan !!

100 % mee eens. rust roest

qondmkmc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:04

oke danku !

elsemiekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:43

als je pony nog helemaal fit en gezond is, kan je er gewoon op rijden :D

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:41

Als je pony het leuk vind dan kan het nog zeker :d
Maar ga niet verder dan die kan.
Veel succes <3

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:54

ook ik heb vroeger als kleine meid op een paardje van 29 leren rijden, en deze kanjer heeft ook jarenlang nog vrolijk ieder jaar het veld omgeploegt (echt zo'n typisch ouderwetse opa heb ik, zo'n lompe boer) maar het paard gaf op een gegeven moment vanzelf aan dat het niet meer ging, en mocht hij lekker nog een aantal jaar op de wei genieten van yn welverdiende pensioen. hij is 35 geworden.
je moet er gewoon goed opletten, een paard kan zelf wel aangevenw anneer het genoeg is, maar je hebt ook echt paarden ertussen die doen alsof er niets aan de hand is en te streng voor zichzelf zijn, terwijl ze eigenlijk ontzettende pijn hebben.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:00

hoi,

Gewoon lekker rijden hoor.
Als je een oude pony oud gaat behandelen dan gaan ze het niet meer doen.
Hij kan nog makkelijk 10 jaar mee.
Je merkt zelf wel aan je pony of het nog gaat of niet.

miszymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:46

Ik heb een Draver van 28, al mag er voor haar wel 20 jaar af! Zo fit, blij en jolig dat ze elke dag nog is. Je paard geeft zelf wel aan wanneer het ECHT niet meer gaat, luister naar je paard

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:23

ook voor paarden geld : rust roest, maar pas wel je arbeid aan. doe wel een goed warming-up en cool-down. Ik heb genoeg paarden gezien die wat meer arabisch-bloed hebben en op leeftijd 20+ wedstrijden zien doen natuurlijk geen hoog niveau en hangt er ook af van wat hij zijn hele leven heeft gedaan als hij gewent is aan regelmatig rijden dan gewoon lekker rijden hoor, ze geven vanzelf aan als ze er echt geen zin meer in hebben of kunnen vanwege lichamelijke klachten. Maar ik zou hem niet helemaal op/leeg rijden gun hem ook zijn oude dag wanneer hij er zelf ook nog wat aan heeft!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:26

Lauwsiej schreef:
Precies, gewoon goed opletten wat je pony aangeeft en je daaraan aanpassen.
Mijn pony is nu ongeveer 35 jaar en heeft vd zomer nog doodleuk m'n bijrijdpaard van 14 jaar ingehaald in rengalop.. ;)

Respect oudjes rocken!!!!!