Ikzelf heb een ouder paardje dat prima om kan gaan met wat onzekerdere mensen en mensen die moeten leren om leider te worden. Een echte Heer. En een heel groot deel volbloed, heet als hij aan echt het werk moet/mag. Ook niet het standaard paard (qua bloed) waar men dat van zou verwachten. Maar zo vreselijk voorzichtig met mensen waarbij dat nodig is. En dat is hij altijd geweest, ook toen hij vier was in plaats van 20.
Het gaat er niet om of je op zich een leiderstype bent, maar of je genoeg vertrouwen in een paard hebt om de leider te kunnen zijn. Sommige mensen kunnen dat niet bij ieder paard. Jij kan het met Lucky niet, maar in het Arabje heb je alle vertrouwen, waardoor het misschien veel makkelijker gaat. En ja, ze zijn gevoelig, maar ik ken redelijk wat Arabjes die net zijn zoals mijn oudje... echte heren (of dames). Allemaal op basis van vertrouwen. In dit Arabje heb je dat, dus de basis die jullie nodig hebben is er in ieder geval.
Sassol
Geplaatst: 16-08-11 20:59
Kun je dan niet Lucky een vakantie geven (lekker boekje lezen in de wei, met touw) en ondertussen een beetje energie opdoen bij die arab? Of was dat al je plan
mijn nu 33 jarige 3/4 arabische merrie heeft mij in de 32 jaar dat ik haar heb al uit heel wat dieptepunten in mijn leven gesleurd, juist omdat ze zo gevoelig is. Mijn lompe kwpn hengst neemt dan echt een loopje met me.
Ik vind het altijd bijzonder om te lezen dat als het met 1 paardje niet lukt ivm je eigen gemoedstoestand, dat mensen dan gelijk aannemen dat het met een ander paard ook niet zal lukken. Ik heb in dezelfde situatie als TS gezeten en ik heb mij overgevoelige merrie wel verkocht. Ik heb daarvoor in de plaats een kruising tinker gekocht. Paarden spiegelen, dat is zeker waar. Maar het ene paard spiegelt 200% en de andere maar 10%. Als de andere uberhaupt er al op reageert. En zoals D00R al zegt is helemaal waar, er zijn ook gewoon paarden die geschikt zijn voor mensen zoals TS en ik. Je zal daar alleen wel goed op moeten zoeken.
Lucky heeft zo te lezen gewoon iemand nodig die echt dominantie uit straalt. Anders neemt ie een loopje met je. Er zijn gelukkig genoeg mensen die met zo een paard om kunnen gaan. TS zal gewoon beter af zijn met een paardje wat met haar gevoel om kan gaan... Maar dan alsnog ligt de keuze bij TS zelf.
Ik ben er daarnaast ook gerust wel van ovetuigd dat met de juiste begeleiding en tijd het uiteindelijk kan gaan lukken met Lucky. Maar daar gaat dan heel veel tijd overheen en ook heel veel werken aan je eigen gemoedstoestand. Ik zelf kon dit niet, omdat juist de paarden een stukje voor mij moet zijn om me beter te voelen en kan ontspannen. Dus daar heb ik uiteindelijk het soort paard naar gezocht.
TS nogmaals succes.
Juliettex
Geplaatst: 23-08-11 13:58
als je je niet prettig voelt, moet je echt beginnen met grondwerk en vertrouwen opbouwen zodat je je wel goed voelt bij hem!
luckyboy5
Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-12 21:20
na een eeuw nu dan toch eindelijk een update:
Ik heb lucky verkocht , en heb een arabier gekocht die ik al heel lang kende :
Ik heb een arabier. Toen ik haar net had gekocht was ze te druk voor mij en kon haar niet houden. Iedereen zij tegen mij dat het een miskoop was. Maar ik vind ook dat je moet doorzetten. Ik heb hulp gekregen van een ervaren trainster. Dank zij haar kon ik laten zien dat het geen miskoop was. 3 jaar later heb ik zelf besloten dat het tijd was zonder tileman te rijden en het wou. Dus ik zou zoeken naar een ervaren iemand die je kan helpen en nog niet opgeven.
luckyboy5
Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-12 17:35
sulayka : zoals je kunt lezen heb ik het al 'opgegeven" met mijn fell pony en heb ik er een arabier voor in de plaats gekocht.
de fell pony staat inmiddels al weer te koop, ook met de nieuwe eigenaar lukte het niet.
Kirsie99
Geplaatst: 11-05-12 21:20
Ik denk dat grondwerk wonderen doet. Doe oefeningetjes en krijg een band en zelfvertouwen. Leg je probleem uit aan een instructeur en vraag privélessen aan. Ga alleen stappen en desnoods met de longe. Dan krijg je vanzelf zelfvertrouwen en durf je verder te gaan. Ik zou je pony niet verkopen... Edit: Je hebt hem al verkocht....... Veel succes met je nieuwe paardje!!