Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninx schreef:Traiectum schreef:. Maar wat een vreselijke arrogantie om te denken dat paarden (contact met) mensen nodig hebben.
Ik weet niet of dat arrogant is, veel paarden zijn zo geconditioneerd dat ze wel erg op mensen gericht zijn.
Mijn paarden willen vast niet perse bereden worden, ze willen echter wel perse meer zien dan het weiland..... een paard is een nomade, geen campinggast....
Dus alleen maar op een, relatieve, postzegel je dagen uitzitten is voor sommige paarden ook niet optimaal....
Traiectum schreef:Als een paard een tijd weinig contact met mensen heeft en daarbij in een stabiele kudde staat verdwijnt de behoefte aan menselijk contact vanzelf. Zoals je zelf al aangeeft: conditionering, en dat kan omgekeerd worden. En het ene paard is avontuurlijker dan het andere, mijn merrie vind het prima in haar weide met haar kudde. Over het pad naast de wei lopen gaat nog, maar verder wil ze echt niet. Ze heeft 12 jaar op een manege/minicamping gestaan, misschien dat ze daar het idee vandaan heeft.
Maar zelfs in jouw geval: je paarden zou dus jou niet nodig hebben als ze zelf de wei open konden maken (bedoel ik niet vervelend hoor), maar dat is in Nederland niet echt wenselijk. Dat bedoel ik meer met 'arrogantie dat paarden contact met mensen nodig hebben', alsof een paard incompleet is zonder mens. Door de manier waarop mensen paarden houden is contact noodzakelijk, niet omdat een paard niet zonder zou kunnen.
Angela schreef:Helaas zijn er personen die hun paard op de wei verwaarlozen doordat ze denken dat het paard zich daar wel kan redden, net als in de natuur... alleen vergeten die personen dat er in de natuur geen omheining is. De meeste gevallen van verwaarlozing die ik hier op bokt voorbij zie komen, zijn paarden die 24/7 buiten staan (vaak is het dan geen wei meer te noemen..).
Daarmee wil ik 24/7 in stal alles behalve goed praten.. naar mijn mening is 24/7 op stal zonder medische noodzakelijkheid niet goed te praten..
sandra1986 schreef:deze dierenbeul meld zich ook.
heb een Epony en een shet staan. (24-7 buiten met schuilstal)
de shet word helemaal niks mee gedaan. behalve nodige verzorging natuurlijk. als af en toe ontharen en de hoefsmid.
de Epony daar rijd ik van maart tot en met okt vrij intensief mee. in de andere periode moeten de ijzers eronderuit voor de sneeuw.
mijn paard gaat graag met me mee.
(momenteel zit ik echt niet lekker in mijn vel. daar reageert ze heel fel op.nu wil ze niet met me mee. en laat ik haar staan.)
maar swinters blijft ze net zo lief in de wei.
misschien moet deze dierenbeul zijn paarden maar elders onder gaan brengen.
zodat ze hele dagen in de stal kunnen (lekker warm schoon en droog) staan.
ik kan ze dan elke dag rijden. heb dan immers een binnenbak en een afspluitplaats met warm water.
dat vinden ze vast fijn.
Miseria schreef:Adil schreef:Nee, serieus. Zolang ze voer en water hebben, een paar maatjes en het liefste nog een afdakje...Wat wil een dier nog meer?
En zo af en toe een hoefsmid of dierenarts, waard nodig?! Kan het me slechter voorstellen!
Anne_mieke88 schreef:O wat wordt mij paard mishandelt dan ... De hele dag in de wei opgesloten. En baasje die maar 1 keer per dag haar hoofd laat zien. En maar 3-4 keer per week wilt rijden. Sjongejonge....
O nee zometeen ga ik 10 dagen op vakantie. En dan komt er dus 10 dagen alleen maar iemand he water controleren. Ze vind het vast heeeeeel erg om 10 dagen vkomen paard te wezen met haar vriendjes en dochtertje.
Adil schreef:Anne_mieke88 schreef:O wat wordt mij paard mishandelt dan ... De hele dag in de wei opgesloten. En baasje die maar 1 keer per dag haar hoofd laat zien. En maar 3-4 keer per week wilt rijden. Sjongejonge....
O nee zometeen ga ik 10 dagen op vakantie. En dan komt er dus 10 dagen alleen maar iemand he water controleren. Ze vind het vast heeeeeel erg om 10 dagen vkomen paard te wezen met haar vriendjes en dochtertje.
Ongeoorloofd, en dan doe je er ook nog zo nonchalant over...!Walgelijk
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Arabesk schreef:........ is verwaarlozing?Citaat:Zelf heb ik medelijden met die paarden, die zo lekker 24 uur per dag in het land staan. Waar hoeveel mee gedaan wordt. Niets. Een uurtje hier, een ritje daar, een lesje zo. Dat vind ik zielig en erg paardenwelzijns onvriendelijk.
(afsplitsing van de discussie Arabesk @ [RT-D] Niveau is bedroevend...)