Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:46

Ik heb hier ergens gelezen dat verwaarlozing op een weiland waarschijnlijk meer voorkomt dan op stal, maar dat geloof ik niet. Ik ken genoeg stallen waar de paarden tot half hun pijpen in de mest staan, nooit op het land kunnen (24/7 stal dus) en misschien wel eens geborsteld worden. Maar ik vind een stal die enkel mest als bodembedekking bevat en geen enkele vorm van beweging, behalve eens losgegooid worden eens in de zoveel tijd, veel erger dan op de weide staan, zelfs al worden ze daar niet geborsteld.
Dus voor mij gaat deze stelling niet op, er zijn zoveel stallen waar meerdere paarden tegelijk slecht staan.

Hier staan ze ook 24/7 buiten op 1ha, opgedeeld in kleine stukjes aangezien ik geen pony's wil die hoefbevangen worden of die je kan rollen... Maar ja, ook ik kom maar 1x per dag voeren en water geven, even insprayen tegen de vliegen tegen de valavond (dan is het hier het ergst door de vijver uit de buurt) en verder wordt er met mijn 2-jarige maar 1a2 keer per week echt iets gedaan (basisgehoorzaamheid en borstelen). De heksenvlechten haal ik er bij haar wel uit, maar ik ga echt niet elke dag haar manen borstelen, nergens voor nodig. Mijn haflinger wordt 4a5x per week gereden, omdat we dat leuk vinden en omdat dat de enige manier is om ze mooi op gewicht te houden (wat niet gemakkelijk is, zelfs op kaal land zonder hooi).

Ik vind het net als velen hier zo jammer dat een paard zoveel menselijke eigenschappen krijgt toegeschreven en volkomen hulpeloos zou zijn zonder mensen. Met voldoende afwisseling op de weide vervelen ze zich echt niet en ja, ze hechten zich wel aan hun baas, gelukkig, maar daarom moeten we ze nog niet op stal stoppen waar wij het fijner vinden voor hen om te verblijven.
Denk dat de paarden die hier de natuurgebieden begrazen (in België) een super leven hebben en dus ook niet verwaarloosd zijn zonder extra beweging (hebben ze al) en aandacht in aaitjes en borstelbeurten. Ze hebben elkaar toch voor de jeuk?

Liever 24/7 op de wei als je als baasje niet de mogelijkheid hebt om uuuuren per dag aanwezig te zijn, dan 24/7 op stal, want dat laatste keur ik eigenlijk nooit goed.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:50

Een vriendin van me dr pony staat ook 24/7 op de wei, mét een maatje.
Om gezondheidsredenen (wat aan de benen). Dus het gaat heus niet altijd om verwaarlozing o.i.d.

Maar ik snap wel wat je bedoeld. Maar zolang het paard er goed uit ziet, en liefst niet alleen staat..

Yonker

Re: Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:54

Dit is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb :=
Ik zie juist de meeste (uitzonderingen daar gelaten) paarden helemaal opbloeien als ze 24/7 op de wei kunnen!! Mijn oude verzorgpaard moest door omstandigheden 24/7 op stal, 1 a 2 uurtjes in de paddock nou hij werd met toch mager.... En toen hij weer op de wei kwam werd het een heel ander paard!!

Wat hier al vaker aangehaald is, als je er niet naar omkijkt is het inderdaad verwaarlozing maar dat is net zo goed als ze op stal staan.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:45

Ninx schreef:
Traiectum schreef:
. Maar wat een vreselijke arrogantie om te denken dat paarden (contact met) mensen nodig hebben.

Ik weet niet of dat arrogant is, veel paarden zijn zo geconditioneerd dat ze wel erg op mensen gericht zijn.
Mijn paarden willen vast niet perse bereden worden, ze willen echter wel perse meer zien dan het weiland..... een paard is een nomade, geen campinggast....
Dus alleen maar op een, relatieve, postzegel je dagen uitzitten is voor sommige paarden ook niet optimaal....

Als een paard een tijd weinig contact met mensen heeft en daarbij in een stabiele kudde staat verdwijnt de behoefte aan menselijk contact vanzelf. Zoals je zelf al aangeeft: conditionering, en dat kan omgekeerd worden. En het ene paard is avontuurlijker dan het andere, mijn merrie vind het prima in haar weide met haar kudde. Over het pad naast de wei lopen gaat nog, maar verder wil ze echt niet. Ze heeft 12 jaar op een manege/minicamping gestaan, misschien dat ze daar het idee vandaan heeft :)) .

Maar zelfs in jouw geval: je paarden zou dus jou niet nodig hebben als ze zelf de wei open konden maken (bedoel ik niet vervelend hoor), maar dat is in Nederland niet echt wenselijk := . Dat bedoel ik meer met 'arrogantie dat paarden contact met mensen nodig hebben', alsof een paard incompleet is zonder mens. Door de manier waarop mensen paarden houden is contact noodzakelijk, niet omdat een paard niet zonder zou kunnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:00

Traiectum schreef:
Als een paard een tijd weinig contact met mensen heeft en daarbij in een stabiele kudde staat verdwijnt de behoefte aan menselijk contact vanzelf. Zoals je zelf al aangeeft: conditionering, en dat kan omgekeerd worden. En het ene paard is avontuurlijker dan het andere, mijn merrie vind het prima in haar weide met haar kudde. Over het pad naast de wei lopen gaat nog, maar verder wil ze echt niet. Ze heeft 12 jaar op een manege/minicamping gestaan, misschien dat ze daar het idee vandaan heeft :)) .

Maar zelfs in jouw geval: je paarden zou dus jou niet nodig hebben als ze zelf de wei open konden maken (bedoel ik niet vervelend hoor), maar dat is in Nederland niet echt wenselijk := . Dat bedoel ik meer met 'arrogantie dat paarden contact met mensen nodig hebben', alsof een paard incompleet is zonder mens. Door de manier waarop mensen paarden houden is contact noodzakelijk, niet omdat een paard niet zonder zou kunnen.

Nou ja... er zijn een aantal complicerende factoren.
Het eerste deel geef je zelf al aan: we moeten de ruimte met elkaar delen, en dus kunnen paarden (helaas) gebruik maken van beperkte ruimten (hoe groot een weiland soms ook is... voor een paard nog steeds peanuts).
Ik heb dan nog eens IJslanders... waarvan 1 exemplaar dood in het land zou liggen als ik die voltijd op een grote weide zet.... dus juist omdat hun weide geen hectaren beslaat moet ik met ze op pad... Daarbij is het ook zo dat dat, inderdaad, de enige manier is om ze in een gezonde shape te houden.

Ik heb mijn merrie trouwens wel een poos op een andere plek gehad, veel desolater.... met veel paarden, maar zeer weinig mensen. Back to nature.... Nu ze dichter bij huis staat, in een drukkere omgeving en continue mensen ziet en hoort is ze erg opgebloeid...
Zij heeft dat duidelijk nodig, is dat waarschijnlijk ook altijd gewend geweest (ik heb haar pas vanaf haar 5e). En ja, wellicht zo geconditioneerd.... maar dat bevalt mij en haar uitstekend! :D Voor de paarden een uitstekende mengeling van vrijheid, en toch veel actie!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:12

deze dierenbeul meld zich ook.
heb een Epony en een shet staan. (24-7 buiten met schuilstal)
de shet word helemaal niks mee gedaan. behalve nodige verzorging natuurlijk. als af en toe ontharen en de hoefsmid.
de Epony daar rijd ik van maart tot en met okt vrij intensief mee. in de andere periode moeten de ijzers eronderuit voor de sneeuw.

mijn paard gaat graag met me mee.
(momenteel zit ik echt niet lekker in mijn vel. daar reageert ze heel fel op.nu wil ze niet met me mee. en laat ik haar staan.)
maar swinters blijft ze net zo lief in de wei.

misschien moet deze dierenbeul zijn paarden maar elders onder gaan brengen.
zodat ze hele dagen in de stal kunnen (lekker warm schoon en droog) staan.
ik kan ze dan elke dag rijden. heb dan immers een binnenbak en een afspluitplaats met warm water.
dat vinden ze vast fijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:10

Ken eerlijk gezegd meer paarden op stal die (behoorlijk) verwaarloosd worden, dan paarden die 24/7 buiten staan. Wel ken ik hier in het dorp twee Shetlanders, die alleen buiten staan. Dat keur ik absoluut niet goed. :n Maar verzorgd worden ze verder wel......

Mijn eigen paard loopt op een enorm stuk land in natuurgebied. Ik zie ze daar ook echt 'rondtrekken' met de groep. Zo'n leven is geweldig voor zo'n groep paarden. Ik zou ook niets anders willen voor mijn paard dan dat! Daarom verhuis ik ook niet. Ondanks dat hij ergens anders 'goedkoper' kan staan of dichter bij huis. Ben ooit 1x verhuisd en dat was geen succes. Ik ben na 6 weken weer terug gekomen. Ben nog steeds niet vergeten wat een warm welkom hij kreeg in zijn kudde. Dat was echt ontroerend gewoon. :j :)
En dan besef je ook dat een paard gewoon lekker buiten in de groep hoort. Liefst in een hechte kudde, waar ze hechte vriendschappen onderling opbouwen. Daar kan geen mens, stal of actie tegenop. :D

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:34

ok, jouw paard woont in het walhalla!!!!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:37

lijkt me voor je paard alleen maar heel erg fijn lekker 24/7 op de wei.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:41

Angela schreef:
Helaas zijn er personen die hun paard op de wei verwaarlozen doordat ze denken dat het paard zich daar wel kan redden, net als in de natuur... alleen vergeten die personen dat er in de natuur geen omheining is. De meeste gevallen van verwaarlozing die ik hier op bokt voorbij zie komen, zijn paarden die 24/7 buiten staan (vaak is het dan geen wei meer te noemen..).

Daarmee wil ik 24/7 in stal alles behalve goed praten.. naar mijn mening is 24/7 op stal zonder medische noodzakelijkheid niet goed te praten..

Wilde nog even terugkomen op dit stukje. Ben het volkomen met je eens hoor Angela :j Mensen denken inderdaad vaak dat paarden zich standaard wel kunnen redden in wat zij natuur noemen (een weiland), maar vergeten wel dat dat paard al een tijdje afhankelijk is van hen en niet de ruimte heeft om zich natuurlijk te gedragen.. om het zo maar even te noemen :)

sandra1986 schreef:
deze dierenbeul meld zich ook.
heb een Epony en een shet staan. (24-7 buiten met schuilstal)
de shet word helemaal niks mee gedaan. behalve nodige verzorging natuurlijk. als af en toe ontharen en de hoefsmid.
de Epony daar rijd ik van maart tot en met okt vrij intensief mee. in de andere periode moeten de ijzers eronderuit voor de sneeuw.

mijn paard gaat graag met me mee.
(momenteel zit ik echt niet lekker in mijn vel. daar reageert ze heel fel op.nu wil ze niet met me mee. en laat ik haar staan.)
maar swinters blijft ze net zo lief in de wei.

misschien moet deze dierenbeul zijn paarden maar elders onder gaan brengen.
zodat ze hele dagen in de stal kunnen (lekker warm schoon en droog) staan.
ik kan ze dan elke dag rijden. heb dan immers een binnenbak en een afspluitplaats met warm water.
dat vinden ze vast fijn.

Het sarcasme druipt er vanaf, maar jij verwaarloosd je paard dus niet. De hoefsmid komt wanneer nodig en ik denk ook de dierenarts wel? In mijn ogen val jij dus niet onder dierenbeul, wel als je écht niet meer naar je shet om zou kijken :) .

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:14

Zware verwaarlozing! Elk paard baalt er van niet elke dag ten minste een uur onder het zadel te komen, zeker bij deze temperaturen :+

Nee, serieus. Zolang ze voer en water hebben, een paar maatjes en het liefste nog een afdakje...Wat wil een dier nog meer?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:18

Adil schreef:
Nee, serieus. Zolang ze voer en water hebben, een paar maatjes en het liefste nog een afdakje...Wat wil een dier nog meer?

En zo af en toe een hoefsmid of dierenarts, waard nodig?! Kan het me slechter voorstellen :D !

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:20

Miseria schreef:
Adil schreef:

En zo af en toe een hoefsmid of dierenarts, waard nodig?! Kan het me slechter voorstellen :D !

Inderdaad, ff een keer de schoentjes weer mooi en misschien eens een prikkie. Beter gaat het toch niet :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:34

O wat wordt mij paard mishandelt dan ... De hele dag in de wei opgesloten. En baasje die maar 1 keer per dag haar hoofd laat zien. En maar 3-4 keer per week wilt rijden. Sjongejonge....

O nee zometeen ga ik 10 dagen op vakantie. En dan komt er dus 10 dagen alleen maar iemand het water controleren. Ze vind het vast heeeeeel erg om 10 dagen volkomen paard te wezen met haar vriendjes en dochtertje.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:35

Anne_mieke88 schreef:
O wat wordt mij paard mishandelt dan ... De hele dag in de wei opgesloten. En baasje die maar 1 keer per dag haar hoofd laat zien. En maar 3-4 keer per week wilt rijden. Sjongejonge....

O nee zometeen ga ik 10 dagen op vakantie. En dan komt er dus 10 dagen alleen maar iemand he water controleren. Ze vind het vast heeeeeel erg om 10 dagen vkomen paard te wezen met haar vriendjes en dochtertje.

Ongeoorloofd, en dan doe je er ook nog zo nonchalant over...! :n Walgelijk _-:(

:D ;) :+ :Y) :')

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:41

Adil schreef:
Anne_mieke88 schreef:

O nee zometeen ga ik 10 dagen op vakantie. En dan komt er dus 10 dagen alleen maar iemand he water controleren. Ze vind het vast heeeeeel erg om 10 dagen vkomen paard te wezen met haar vriendjes en dochtertje.

Ongeoorloofd, en dan doe je er ook nog zo nonchalant over...! :n Walgelijk _-:(

:D ;) :+ :Y) :')

Ja ik weet het. Bel de dierenbescherming en geef me aa. Alsjeblieft ik kan echt niet verder leven met de gedachte dat mijn paard ook echt een paard kan zijn :')

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:42

Bandida schreef:
Hier wordt ook zwaar verwaarloosd! :D

hier ook (opeps hij is pas bijna 2,5 jaar :P

JuliaaaXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:45

mijn verzorgpony's staan ook 24/7 in de wei alleen worden elke dag verzorgd, en wanneer er in de wei minder gras is worden ze ook gelijk naar een andere wei geplaatst.
ik heb er niks op tegen 24/7 in de wei, zolang je maar niet gaat denken dat ze het kunnen redden, net zoals in de natuur. en dat je ze gewoon helemaal geen aandacht gaat geven

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:51

Julia ik ben het wel met je eens kwa aandacht. Maar als ik op vakantie ga of ik heb een dagje geen zin vindnik dat zeker weten geen ramp. Ik denk mijn paard ook niet. Ik zie ook mijn vriend niet elke dag!
En opzich met genoeg vriendjes is dit echt wel te overbruggen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:53

Arabesk schreef:
........ is verwaarlozing?

Citaat:
Zelf heb ik medelijden met die paarden, die zo lekker 24 uur per dag in het land staan. Waar hoeveel mee gedaan wordt. Niets. Een uurtje hier, een ritje daar, een lesje zo. Dat vind ik zielig en erg paardenwelzijns onvriendelijk.

(afsplitsing van de discussie Arabesk @ [RT-D] Niveau is bedroevend...)

Ik begrijp de discusie niet helemaal. Waarom zou het dierenmishandeling zijn om je paard 24/7buiten te laten staan? Mits iemand het paard dagelijks in de gaten houd en dat er elke dag vers water is, kan dat makkelijk natuurlijk. Het word een ander verhaal als ze in een kleine zand bak staan, niet voldoende ruwvoer krijgen of alleen staan.
Arabesk, je start een topic, waar blijf je??

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:14

Heerlijk toch voor zo een paard??
(maar, hij moet wel met een vriendje staan ... niet alleen)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:19

Owjee nou dan heb ik ook de dierenpolitie binnenkort op de stoep staan.
Die van mij staat ook 24/7 op het land met een maatje.
Ik heb hem zelfs nog lekker gepoets maandagavond en daar hoeft hij helemaal niks voor te doen behalve zijn buik vol te eten.

*ik ga alvast maar een onderduik adres zoeken**\

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:22

Ik meld me ook als regelmatige dierenbeul }:) ! Mijn paard staat 24/7 buiten met een groep andere ruinen en het komt regelmatig voor dat hij een week niet gereden wordt.
Maar...ik kom wel poetsen ed dus hij krijgt dan wel aandacht enzo. Nou ja, halve dierenbeul dus!
Ik geef me over :+ _/-\o_

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:16

Mijn arme opvangpony's hebben het nu dan nóg slechter,ze staan 24/7 buiten en worden af en toe bereden.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:07

Precies, ik vind 24/7 op de wei zeker geen verwaarlozing. Nou en dat hij niet wordt gereden? Gebeurt idd in het wild ook niet. Een paard 24/7 op stal dat niet gereden wordt, is wél verwaarlozing. Want dan zou het arme dier nooit zijn stal uitkomen. Als het paard lekker op de wei staat en idd niet te dik is dan is er niks mis mee? Al moet je hem natuurlijk niet aan zijn lot overlaten. Wel altijd de wei bij houden en natuurlijk bekapt etc worden..