2 jarige onopgevoede pittige merrie.. wie helpt mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:34

oke,
ik heb er veder ook geen verstand van hoor van die stammen.
maar het klonk voor mij niet erg als dezelfde stam,
dan waren zijn paarden ook wel wat duurder denk ik zomaar :=

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:55

_Jordy_ schreef:
Waratje schreef:
Ze zijn zeker niet onmogelijk, ze zijn alleen een tikkie apart ;)
Een 14-jarige met goede begeleiding zal er mogelijk best wat mee kunnen, maar die begeleiding is wel hard nodig. Ik krijg de indruk dat de fokker van de merrie van TS voor zijn overlijden te weinig tijd heeft kunnen stoppen in de opvoeding van het jonge spul en kennelijk hebben zijn erfgenamen alles uit zijn fokkerij nu te koop gezet. Dit is absoluut een nadeel voor TS. (ze heeft de naam van de fokker al genoemd hier in het topic)

OT: Voice geeft inderdaad een vriendelijk karakter door, m'n jonkie is een lief dier, maar nog wat onhandig in haar omgangsvormen. Is in het half jaar dat ik haar nu heb al een stuk verbeterd ;)

volgens mij weet je niet wie de fokker was?
Andre Groen is inderdaad overleden, maar tijd in paarden stoppen en opvoeden? nee hoor dat heeft er nooit ingezeten.
hij was een echte boer, wil een paard niet? prima komt de bezem er even bij enz. een paard doet wat hij wil.

je had het eerder over de Bria stam.
kan het niet zijn dat er meerdere hiervan zijn? er staan een aantal merrie's waar ze mee fokken en ze krijgen allemaal een naam dat begint met Bria
zo heet de manege dan ook. of het echt dezelfde afstamming is waar je het over had??

hij heeft veel Bria veulens staan en komen allemaal samen op 1 land en worden dan verkocht of gaan de lessen in.
de meeste veulens van hem zijn erg braaf, zolang je er maar op de juiste wijze mee om gaat.
ik heb er jaren geleden ook eens 1 opgeleid het paard was erg meewerkend en werkwillig.

EDIT:
als er een koper komt mag de hele manege weg maar staat niet officieel te koop.
ze hebben veel extra land wat allemaal verkocht word, dan is alleen de manege er nog.
dat betekend dat het jonge spul allemaal weg moet.

haha, ik weet niet hoor maar in haar papieren staat fokker a j groen ;)
hij is haar fokker en ik heb haar als veulen ook al zien staan,
de sport paarden gaan absoluut niet de les is alleen de veulens van de manege paarden.
ook hebben zij geen land meer te koop

shilady

Re: 2 jarige onopgevoede pittige merrie.. wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:07

Ik zou het aan iemand over laten die er veel verstand van heeft
staat ze wel in een kudde zodat ze van de andere paarden kan leren?

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:07

ze gaat de kudde in spoedig, ik red het zelf ben ik achter gekomen we gaan met sprongen vooruit

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:09

Oke dan is het goed hoop dat het allemaal goed komt
streng blijven voor der en dan heb je er later een lief leuk paard aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:10

Als ze in die kudde staat, dan zul je zien dat over een paar maanden alles heel makkelijk gaat, als ze daar een maatje vind, dan krijgt ze rust en vertrouwen en dan zal ze ook leren wat geduld en manieren zijn, dat doen de paarden voor je....

Succes!

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:11

ze had waar ze eerst stond ook een maatje maar daar kon ze niet blijven staan, ze heeft al haar hele leven in de opfok gestaan

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:18

Ook geen anti stijgerteugel meer nodig?
Ik vind het een beetje een eng verhaal allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:25

funnygirl1 schreef:
ze had waar ze eerst stond ook een maatje maar daar kon ze niet blijven staan, ze heeft al haar hele leven in de opfok gestaan

Ik ben er voor om ze na opfok met leeftijdsgenoten, in een gemengde groep te zetten..daar leren ze pas echt van ipv recht van de sterkste.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:16

funnygirl1 schreef:
_Jordy_ schreef:

volgens mij weet je niet wie de fokker was?
Andre Groen is inderdaad overleden, maar tijd in paarden stoppen en opvoeden? nee hoor dat heeft er nooit ingezeten.
hij was een echte boer, wil een paard niet? prima komt de bezem er even bij enz. een paard doet wat hij wil.

je had het eerder over de Bria stam.
kan het niet zijn dat er meerdere hiervan zijn? er staan een aantal merrie's waar ze mee fokken en ze krijgen allemaal een naam dat begint met Bria
zo heet de manege dan ook. of het echt dezelfde afstamming is waar je het over had??

hij heeft veel Bria veulens staan en komen allemaal samen op 1 land en worden dan verkocht of gaan de lessen in.
de meeste veulens van hem zijn erg braaf, zolang je er maar op de juiste wijze mee om gaat.
ik heb er jaren geleden ook eens 1 opgeleid het paard was erg meewerkend en werkwillig.

EDIT:
als er een koper komt mag de hele manege weg maar staat niet officieel te koop.
ze hebben veel extra land wat allemaal verkocht word, dan is alleen de manege er nog.
dat betekend dat het jonge spul allemaal weg moet.

haha, ik weet niet hoor maar in haar papieren staat fokker a j groen ;)
hij is haar fokker en ik heb haar als veulen ook al zien staan,
de sport paarden gaan absoluut niet de les is alleen de veulens van de manege paarden.
ook hebben zij geen land meer te koop[/quote]

ik zeg ook niet dat hij de fokker niet is??
sommige paarden gaan wel de lessen in.
een aantal jaren geleden heeft hij een tweeling gefokt ook uit een Bria merrie,
1 hiervan staat te koop en de ander loopt nu in de lessen.
er zijn nog een paar paarden die in de lessen lopen (zijn er niet veel).
Er staat waarschijnlijk geen bord op het land dat het te koop is maar ze hebben mij zelf verteld dat ze de overige landen willen verkopen.
dit omdat het voor corry teveel is om alles in de gaten te houden evenals voor haar zonen en dochter.
ik ken de familie en spreek ze met regelmaat, zal niet zomaar iets neer zetten ;)

succes met je paardje, het gaat nu wel erg off-topic.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:50

Waratje schreef:
@Jordy, klinkt dan als een andere bria-stam. Ik doelde op de merriestam die allemaal eindigt op bria, zoals ook Barbria (van Tineke Bartels) er eentje is.
De fokker van het paardje van TS ken ik verder niet, heb alleen even gegoogled.

Dat is de stam van Andre Groen

jitte7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:14

volgens mij kan ze al heel wat voor een 2-jarige, je zegt dat je al longeerd enzo.
ik denk dat het reuze meevalt zeker omdat je haar ongeveer een maand hebt.
ik heb mijn pony al een half jaar en kan ook nog niet erg veel met haar.
wat ik wel heel goed snap is dat ze gevaarlijk is met dingen als aanraken en voetje geven.
volgens mij is dat je grootste probleem.
als ik jou was zou ik het heel rustig aan doen haar gaan vertrouwen en respecteren is een grote stap om haar jou te laten vertrouwen en respecteren.
ook zou ik eens gaan kijken naar mensen in jou buurt die aan natural horsemanship doen vaak doen zij ook aan grondwerk, zij kennen het natuurlijke gedrag van een paard en zullen al snel zien waar jouw merrie bang voor is en dus gevaarlijk wordt.
er zijn veel verschillende oefeningen voor vertrouwen en respect in natural horsemanship als je daar verder mee bent (en dus niet in een maand tijd!) kun je ook weer gaan proberen aan te raken voetjes opakken ed.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 17:55

ik heb haar nu 3 maandjes en de band is erg hecht geworden
ze geeft haar hoefjes, accepteerd een singel, loopt keurig mee, kan om, kent hoo, en draf comando
:D nooit gedacht dat alles zo snel ging

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:11

russel schreef:
funnygirl1 schreef:

Ik ben er voor om ze na opfok met leeftijdsgenoten, in een gemengde groep te zetten..daar leren ze pas echt van ipv recht van de sterkste.

gemengd kan in het weiland wel. maar wij hebben leeftijdsgenoten bij elkaar in een box.
een 2 jarige vreet alle eten op en een 1 jarige heeft dan geen kans.. en hengsten al helemaal niet.. die een jaar ouder zijn springen dan boven op de 1 jaar jongeren.. die zijn al veel wilder met hun spel.
merries zijn weer veel krengerig.. wij hebben weleens tijdelijk 2 twenter merries bij enters ingehad.. dat ging dus niet goed.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:25

Wilde je eigenlijk wel hulp bij je probleem? Je hebt zoveel aanbod van hulp gehad en zoveel adviezen en je doet er niets mee. Je hebt je eigen plan al getrokken en daar hou je je volgens mij gewoon aan vast.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 18:26

ik had niemand gevonden waarvan ik het idee had dat ik haar er met een goed gevoel heen kon brengen
we waren denk ik gewoon bijde onzeker en nu niet meer door vertrouwen

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:53

Dan wens ik je veel succes, maar ik ben er niet van overtuigd dat je nu het juiste doet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:36

Maar, nog niet zo lang stond ze toch te koop? Of tenminste, je bood haar te ruil aan oid? En binnen een paar weken is alles weer koek en ei?

I give up, ik snap dr niks meer van... Succes met je merrie.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:54

funnygirl1 schreef:
ik had niemand gevonden waarvan ik het idee had dat ik haar er met een goed gevoel heen kon brengen
we waren denk ik gewoon bijde onzeker en nu niet meer door vertrouwen

Je hebt bij niemand cpncrete info opgevraagd.
Of bij niemand lang geweest en er is ook niemand bij jou langs geweest

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:50

ja maar er is hier iemand opstal die me een aantal keer een handje geholpen heeft, ze is uit de verkoop

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:55

in een goede opfok leren ze haar ook wel voetjes geven (ivm bekappen en zo) bovendien voorkom je dan dat je paard ondanks haar afstamming onhandelbaar wordt.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:58

Ik heb zo'n beetje in hetzelfde schuitje gezeten :Y)

2jarige (erg pittig) nog compleet groen ding uit een grote kudde waar behalve DA voor entingen en hoefsmid nog niemand wat mee gedaan had. Eerste keer aan een halster lopen was een ramp, en ook voor het eerst terug naar de wei brengen was een ramp. Ben de halve wei doorgesleurd omdat ze opeens een sprint trok toen het hek openging (en no way dat ik loslaat!!). Zo kan ik nog uuuuren doorgaan qua verhalen :P Is helemaal goed gekomen hoor :D Ze is nu alweer 8 jaar bij mij. Met ontzettend veel geduld, veel in handen nemen om te poetsen e.d., én hulp van stalgenoot is het nu een net opgevoed paard. Heel af en toe heeft ze nog wel momenten dat ze letterlijk door mensen loopt door angst voor iets, maar die momenten zijn nog op 1 hand te tellen.

En inderdaad hulp, en wat ik zei veel geduld hebben kom je een heel eind met zo'n groen en pittig ding ;) Het is ook een kwestie van elkaar leren vertrouwen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:50

Pauline schreef:
Als je voor dingen tranquigel nodig hebt zou ik haar rustig op de wei laten tot ze 3 is en dan door iemand die verstand heeft van jonge paarden haar rustig laten beleren. :) Niet mee gaan knokken want dat is gewoon gevaarlijk. Je kunt veel lezen over paardengedrag hier, misschien vind je her en der wat tips.
Dit is ook het eerste wat ik dacht bij de beginpost..

Ga niet te veel doen met je 2 jarige en laat haar ook nog even 'kind' zijn in de opfok. Dus vraag niet nu al veel te veel van haar. Ben wel blij om te lezen dat ze minder link is over het algemeen. In ieder geval veel succes met je merrie!