Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:En toch blijft het een opdracht. Het leuke is idd de opdrachten zo te verpakken dat het paard het als spelletje gaat zien....
Ze denken dan toch actief mee? En je geeft ze de vrijheid om ook een keertje "nee" te zeggen.
Bij de JU volgens MR is die vrijheid er niet. Je triggert iets in dat paardenhoofd waar alleen maar een antwoord op mogelijk is. Namelijk "Ja".

Pion schreef:Eigenlijk moet het ook een opdracht blijven, want jij bent de leider.
Maar ik noem het stiekem toch spelen
Althans, ik moet vaak wel lachen om haar kwaaie kop als ik haar weg stuur, of eigenwijze blik als ze van een afstand staat te kijken of wanneer ze vrolijk op me af komt draven.

Dakotah schreef:Degene waar ik de cursus heb gevolgd (natural horsemanship 4 dagen)
had ook behoorlijk moeite met mijn dominante dame.
Ondanks dat de join up goed ging, verviel ze steeds weer in het oude patroon, en deed ze stug weer niet wat haar gevraagd werd.
Ze pakte dan af en toe die van mij omdat ze iets voor wou doen aan de groep, maar madam vertikte het nog steeds mee te werken waardoor ze haar steeds weer opnieuw
terecht moest wijzen.
Dakotah schreef:Een join up vind ik niet gelijk staan met geestelijke mishandeling hoor.
Heb jaren geleden met mijn Fjord een natural horsemanshipcursus gedaan met mijn zeer dominante fjord.
Thuis gekomen dacht ik kom laat ik het ook eens uitproberen met ons monstertje van een shetlander, (ex dekhengst, laat geruind)
En wat denk je, hij bleef staan keek me aan met grote ogen, zo van jee snap jij onze paardentaal.
Hij keek werkelijk verbijsterd ( voor zover een pony dat kan).
Ach en idd die meiden van 13 hebben vaak geen idee waar ze het over hebben, die kletsen maar wat mee met de groten, om er bij te horen en interessant te doen.
Zo was ik een keer op een manege bij een westernshow aan het kijken.
In de pauze even naar buiten waar ook een paar meiden met hun huurpony's aan het rijden waren in de bak (dressuur en springen, geen westernruiters)
1 van de meisjes zei tegen haar moeder die aan de kant stond, mama hij is heet!!
Ja zegt de moeder (die er dus totaal geen verstand van had) dan moet je even je jas uitdoen.
Neeeeheeeee de pony is heet.
Oh zo ja, zei haar moeder.
Ik bekeek de "hete" pony eens, die braaf zijn rondjes liep, gewoon sukkeldrafje niks aan de hand.
Ach dan moet ik altijd wel lachen hoor.
Stoere praat en verder niks.
(normaal luistert deze pony naar niemand, maar bij mij ging het super goed! (betreffende pony loopt al een aantal jaar braaf zn rondjes op de manege
) Pauline schreef:Wat een overdreven reactie zeg, TS.
Een join up hoeft geen mishandeling te zijn, en idd je moet weten wat je doet.
Om dat nu zo te generaliseren en het misselijkmakend te noemen?![]()
Net alsof jongere mensen geen mening mogen hebben, wat een flauwekul. Sorry maar kan me echt totaal niet in je post vinden.
Wat ik veel erger vind zijn de adviezen om je paard te slaan, nog harder aan te pakken enz. Daar word ik moedeloos van. Geen lol, ram je knol, dat principe.
Bovendien, ik zie ook echt wel eens volwassenen die niet bepaald verantwoorde oplossing hebben voor sommige problemen.Cassidy schreef:Dakotah schreef:Degene waar ik de cursus heb gevolgd (natural horsemanship 4 dagen)
had ook behoorlijk moeite met mijn dominante dame.
Ondanks dat de join up goed ging, verviel ze steeds weer in het oude patroon, en deed ze stug weer niet wat haar gevraagd werd.
Ze pakte dan af en toe die van mij omdat ze iets voor wou doen aan de groep, maar madam vertikte het nog steeds mee te werken waardoor ze haar steeds weer opnieuw
terecht moest wijzen.
Ik vraag me af bij wie je de cursus hebt gevolgd, en hoe het terechtwijzen er uit heeft gezien.
Pat Parelli maakt onderscheid tussen verschillende paardenpersoonlijkheden, en op grond van die horsenality dien je de manier waarop je je paard benadert aan te passen. NH is niet op een en dezelfe manier klakkeloos op ieder paard toe te passen (even ter verduidelijking: de JU volgens MR tel ik niet onder NH).
http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/

Pauline schreef:Overigens Parelli ben ik helemáál geen voorstander van, dat vind ik nog veel ergere dierenmishandeling. Die paarden die allemaal zonder nadenken hetzelfde kunstje uitvoeren. Maar goed, daar ging het topic dan niet over.
Begrijp helemaal waar je heen wilt iig, kan me daar soms ook zo aan ergeren.
Ik vind het na het lezen van dit topic moeilijk te bepalen wat nou precies een JU is, had er helemaal geen weet van dat daar gradaties in zijn. Maar wat is dan de verbindende factor die het tot een JU maakt?
Mijn poown zou ook vreselijk dominant zijn want hij overkruiste zn achterbenen niet toen hij bij me wegdraaide? Ja, vroeg ook geen draaien, vroeg vooruit stappen. Dat dat niet helemaal overkomt op een jonkie, prima. Er kwam beweging in en dat was al meer dan zat, meer verwachtte ik ook niet van m. Doodzonde dat er soms op de meest vreemde dingen maar wordt gebaseerd dat een paard dominant zou zijn.. femmy91 schreef:Ik heb doorgelezen wat een join up is vanuit de link maar zoals ik het lees is het meer longeren en zelf aangeven welke kant het paard op gaat. Waarom is het dan zo gevaarlijk ?
Ik ben niet ervaren met join up dus misschien stel ik een hele domme vraag maar bij mij komt het niet over als gevaarlijk.
MLoeser schreef:Gypsy schreef:Femke en suuzepuus, volgens mij bedoelen jullie gewoon freestylen.
Een paard wegjagen tot het mentaal breekt zou ik persoonlijk niet als leuk omschrijven.![]()
Zelf vond ik het ook afschuwelijk. In 20 min tijd van dominante zelfverzekerde merrie naar zielig hoopje poown...
Ik heb dit idee ook... Ik heb een keer geholpen, vanaf de zijlijn, terwijl iemand anders een join-up deed met een zeer dominante ruin, die viel bijvoorbeeld ook andere paarden aan. En het was niet makkelijk, in het begin viel hij de persoon aan, daagde hij uit, etc. Maar na verloop van tijd werd het een onzeker hoopje ellende, kauwen, likken en helemaal in de war. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit geen grote impact heeft op het dier
femmy91 schreef:wat een gedoe zegt dan is longeren dus ook opjutten want dan MOET hij draven en MOET hij galloperen...