Wanneer geef je het defenitief op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:06

Iriz712 schreef:
Ik denk idd ook dat een join up goed is voor het vertrouwen van het paard.
En dan niet 1 keer maar regelmatig. Dan zal hij naar je toe komen en achter je aankomen.

Ik denk niet dat dit de oplossing is.
een join up is iets heel ingrijpends, en als je het al gebruikt, is het meer bedoeld voor dominante paarden.
Dit gaat niet zo zeer om vertrouwen, maar om afdwingen van 'respect' dat voortkomt uit angst.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:09

MarkusHaifa1 schreef:
Monty Roberts is dus degelijk een deel van NH. En hoe denk jij dan dat een join up verloopt?

Niet volgens de Heartlandboekjes in elk geval.

Belangrijkste wat je van een join up moet weten is wanneer je die NIET moet uitvoeren. Daarnaast zijn er zat paarden die al contact zoeken voordat je ook maar begint met wegsturen/jagen. Al die signalen negeren omdat paard X, Y, Z MOET tonen voordat hij mag stoppen en komen staat gelijk aan schreeuwen tegen iemand waar je een gesprek mee wil voeren terwijl die tegenover je zit. Heb je een tolerant paard dan gaat dat goed, heb je een dominantie rotzak die zo door jouw geschreeuw heen prikt lig je in het ziekenhuis. En bij pony van TS mag je DA/Rendac bellen, omdat die zich kapot/doodgelopen heeft tegen de omheining.

Oude quote van mijzelf:
Tamary schreef:
Voor een join-up heb je een stuk inzicht, feeling en mentaal overwicht nodig. En als die 3 dingen redelijk aanwezig zijn heb je bij de meeste paarden geen join-up nodig om er veilig mee om te kunnen gaan.

Daarnaast is join-up sowiezo slechts een van vele mogelijke werktuigen van iemand die met paarden omgaat. Het is niet de enige en nooit op elk paard van toepassing. Nogmaals dus inzicht, feeling en kennis, een goede trainer heeft een groot aantal werktuigen en weet wanneer welk werktuig van toepassing is. Daarbij is deel 1 altijd om te weten wanneer je van een bepaald paard beter af kan blijven of een oefening niet moet vragen. Je bent er dus niet met het kunnen inschatten/lezen van het gedrag van het paard, maar er komt ook een behoorlijk stuk inzicht in eigen kunde bij kijken.

Afgezien nog daarvan is Join up misschien 10% van het gehele traject. Het is een startpunt waarop een heel traject moet volgen, zonder dat vervolg heeft een join up ookal is die van toepassing nutteloos.

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:09

tamary schreef:
Paardentango schreef:
Meestal bemoei ik me hier niet te veel met problemen, maar dit topic spreekt me aan.
Je wanhoop is goed te begrijpen, en ik bewonder je moed om hulp te zoeken. Je wil het beste voor het paard en voor jezelf, en dat is ook wel zo eerlijk tegenover een paard of pony.
Aanpassen is veel verstandiger dan vluchten en wie weet ooit vechten.

Wat mensen vaak doen als ze een pony willen vangen in staren. We gaan 'zogenaamd niets doen' en geloven zelf heel hard dat dieren daar in trappen. Je pony heeft al verteld dat hij dat heel goed begrijpt, en maakt dat hij weg komt. Een ouderwetse methode is om, en daar is heel veel geduld en wijsheid voor nodig een middag uit te trekken om in de buurt te gaan zitten. Niets doen, neem eventueel een spiegeltje mee om ook achter je te kunnen kijken, maar neem je voor; 'vandaag doe ik niets'.

Ik weet niet hoe je het andere paard bij je lokt, maar er is vast wel iets interessants. Goed voorbeeld doet volgen, dus als het paard wat wel mensen vertrouwt in je buurt durft te komen dan zal de pony dat opmerken. Het kost je veel geduld, veel wijsheid en mogelijk veel mais, appel of wat je ook gaat gebruiken. Maar als de pony je durft te benaderen, en bij angst durven ze dat meestal alleen maar aan de achterkant dan lukt het je !
Wacht, wacht en wacht. Maak gebruik van zijn instinct, een onderdeel van instinct is nieuwsgierigheid en (net als wij) de behoefte aan sociaal contact, ook met mensen. Maar wel met mensen die niets van je willen als je daar nog niet aan toe bent als pony.

Dus, staar niet, verstijf niet maar doe gewoon. Ga in het gras zitten, het is zomer !!!, neem wat te lezen mee, bokt.nl ofzo en wacht. Wees tevreden met bijna niets, en heb vertrouwen in je liefdevolle kant.
Als je het vertrouwen van deze pony kunt winnen dan kun je de rest van je leven met alle paarden overweg, deze pony leert je heel veel. Dingen die je misschien nu niet aangenaam vindt, maar lessen die je nooit meer zal vergeten. Durf het aan te gaan.

Ieder paard verdient een kans.

Heel goed advies, al denk ik dat dit stap 2 is.
Eerst zal pony genoeg vertrouwen in de aanwezigheid van mensen op erf en in/om paddock moeten hebben om te kunnen nadenken ipv in overlevingsmodus te schieten. Ik zou beginnen met simpele routine qua voeren, uitmesten en verzorging shet. Elke dag hetzelfde en jaar volhouden. Pas als pony op zijn minst rustig blijft staan als er een mens in de paddock bezig is met dingen waar je 0 aandacht hebt voor pony en dus echt niks van hem wil kan je gaan proberen of hij nieuwschierig naar je wordt. Eerst zullen mensen uit de categorie levensgevaarlijk moeten waar pony ze nu in heeft ingedeeld.

helemaal mee eens!

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:10

liljebo schreef:
Ik begrijp niet dat er mensen zijn die praten over 'de pony uit zijn lijden helpen' Hoezo lijden???
Het beestje is anderhalve maand in bezit van de eigenaresse, er is van alles geprobeerd om het dier te pakken op iedere wijze in die anderhalve maand en nu zijn er al meerdere topics hierover omdat het niet lukt.

Wat is in hemelsnaam anderhalve maand? En wat is anderhalve maand als in die tijd ook nog eens alles uit de kast is gehaald om het paard te vangen??

Dus dit beestje komt uit de handel . die hem op de trailer jaagt, bij een eigenaresse die het na twee weken al opgeeft (las ik in een ander topic betr deze pony) verhuist naar TS die vervolgens alles uit de kast haalt om het paard een halster om te doen in betrekkelijk korte tijd (voor deze situatie) en het na anderhalve maand opgeeft en erover praat om hem 'uit zijn lijden te verlossen'???

Sorry hoor, maar ik heb wel ooit maanden nodig gehad om in een dergelijke situatie een paard vertrouwd te maken en met mij velen anderen en het heeft de moeite altijd geloond.
Het is gewoon een kwestie van geduld en eens een tijd niet van alles willen. Er is simpelweg al teveel met het beest gesold.

Er zijn mensen die al hebben laten ontvallen dat ze een plek voor hem weten en ze mag hem voor mijn part op transport hierheen zetten.

Laten inslapen voor zijn bestwil?? Ik denk het niet.
Als hij nu dood moet, dan is het omdat TS er moe aan is. Dat kan best en dat is wellicht ook begrijpelijk als ze zich alles anders voor had gesteld, maar het heeft niets te maken met het paard uit zijn lijden te verlossen.
Het paard lijd niet. Dat doet alleen de eigenaar.

Ik ben het totaal met je eens, maar helaas staat ze hem aan niemand af en wil ze alles zelf doen. ;(

liljebo

Re: Wanneer geef je het defenitief op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:39

Ze kan het ook zelf doen, als ze de tijdsdruk eraf haalt en de vele goede adviezen werkelijk ter harte neemt.
Maar dan zal ze eerst af moeten stappen van de stelling dat ze voldoende ervaring heeft en weet wat ze doet, want als dat het geval was, was dit geen probleem.
Het is helemaal niet erg om niet alles te weten en te kunnen. Niemand weet alles/kan alles. Daar leer je van.
Zolang je maar wil leren.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:43

tamary schreef:
MarkusHaifa1 schreef:
Monty Roberts is dus degelijk een deel van NH. En hoe denk jij dan dat een join up verloopt?

Niet volgens de Heartlandboekjes in elk geval.

Ja en daar haal jij je informatie uit? Goed bezig :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:00

MarkusHaifa1 schreef:

Nee. Heb die hele serie niet eens gelezen.
Ik lees uit jouw 'dit is de oplossing voor alle problemen' reacties dat je een heel stuk aan randvoorwaardes en achtergrond over Join up niet begrepen hebt. En dat is voor mij typisch voor bv iemand die wel de info uit deze boekjes heeft. Zal het dus nog maar een keer herhalen : 1e stap van join up is weten wanneer je die NIET toepast.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:24

ik zal nu waarschijnlijk heel bokt over me heen krijgen door deze reactie, maar dat zien we dan wel weer.

voor heel veel mensen is het laten inslapen van een paard een absolute zonde, maar ik ben er van overtuigd dat heel veel paarden beter af zijn dood.

er zijn heel veel paarden met verschillende soorten trauma's, en niet elk paard is te redden.
hoe lang of dat je dit specifieke paard de tijd geeft om misschien te verbeteren is aan jou, en daar kan verder ook niemand anders over beslissen.
wel vind ik dat niet elk paard te redden is, en dat ik het bijna walgelijk vind dat mensen dit maar steeds blijven proberen. je kan een paard een kans geven, maar als het niet verbeterd of niet lukt dan is er ergens de grens.

je geeft aan dat dit paard zeer gestresd raakt wanneer er mensen in de buurt komen, dit is dus geen gezonde situatie.

dat je niet gelijk opgeeft is heel fijn, en moet ook wanneer je een paard koopt met trauma, maar waar de grens ligt is helemaal aan jou om te bepalen.
het is jou paard en alleen jij kan en mag die beslissing nemen.
als je er voor jezelf voor 100% van ben overtuigd dat dit niet gaat lukken stop er dan mee.

heel veel succes met je paard en de beslissing die je misschien gaat nemen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:29

De pony is anderhalve maand geleden gekocht, kwam van iemand anders die hem nog geen twee weken had en was daarvoor bij de handelaar.
In die anderhalve maand is er al heel wat afgesold om hem te halsteren. Beestje heeft al een boel wisselingen achter de rug en krijgt niet eens de tijd om behoorlijk tot rust te komen en baasje praat nu al over opgeven

Ik vind het wel heel erg cru dat je dan praat over een 'niet te redden pony voor wie inslapen beste is' in deze situatie. Dan kunnen we hele ladingen paarden die wat moeite hebben met het wennen op een nieuwe plek wel naar de slacht sturen...

Wat is anderhalve maand nu voor zo'n beestje wat al de nodige wisselingen en het nodige gesol achter zich heeft??????
Onbegrijpelijk.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:34

liljebo schreef:
De pony is anderhalve maand geleden gekocht, kwam van iemand anders die hem nog geen twee weken had en was daarvoor bij de handelaar.
In die anderhalve maand is er al heel wat afgesold om hem te halsteren. Beestje heeft al een boel wisselingen achter de rug en krijgt niet eens de tijd om behoorlijk tot rust te komen en baasje praat nu al over opgeven

Ik vind het wel heel erg cru dat je dan praat over een 'niet te redden pony voor wie inslapen beste is' in deze situatie. Dan kunnen we hele ladingen paarden die wat moeite hebben met het wennen op een nieuwe plek wel naar de slacht sturen...

Wat is anderhalve maand nu voor zo'n beestje wat al de nodige wisselingen en het nodige gesol achter zich heeft??????
Onbegrijpelijk.

AMEN!! Ik ben er behoorlijk van overtuigd dat dit dier echt wel toekomst heeft... Maar geef hem de tijd en overhaast het alsjeblieft niet... Daar verlies je meer mee dan dat je ermee wint.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:52

Het zijn wij die paarden moeten leren om met ons om te gaan, en niet andersom.
Mensen die langer met paarden omgaan weten dat geduld, en dat is hierboven en in een ander topic ook al door diverse mensen gezegd, dat geduld kan weken, maanden en soms een jaar zijn.
Het is dat je niet in de buurt woont, anders zou ik jullie graag begeleiden.

Vertrouwen winnen van een paard is een kostbaar geschenk.
Angstige paarden hebben niets aan opjaagtechnieken, die hebben iets aan mensen die paarden snappen en het belang van het paard kunnen en vooral durven zien.
Dier doet nu even niet wat je wilt, aan jou de eer om dit paard te helpen in onze wereld.

Paarden die angst hebben zijn niet ziek, ze hebben alleen angst voor mensen ontwikkeld. Daar hebben ze vaak een reden voor, maar zijn bereid dat achter zich te laten. Dieren leven bij de dag, en zijn in staat te veranderen. Wij mensen zitten vol met ideeën, theoriën en vaak één werkwijze en houden daar ons graag aan vast. Paarden vergeven, daarom vinden wij ze ook zo leuk, ze vergeven ons veel.
Wij zijn de enige die wetten en regels maken en ons daar krampachtig aan vasthouden, dieren volgen hun gevoel en leven volgens de wetten van Moeder Natuur. Is je paard straks overtuigd dat je wel te vertrouwen bent, dan heb je hier vast en zeker een kanjer aan. Paard met karakter.

Hopelijk werken de oplossingen die je aangedragen worden. Als dit je lukt hebt je een succes op je (paarden)CV.

Succes ermee.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:04

Ik ben het met veel dingen eens en ook met veel dingen oneens!

Laten we ophouden met wel of geen join up, wel of geen NH.

Het wel of niet afmaken is ook dubbel.... nee natuurlijk is het niet goed om een gezond dier aftemaken maar een paard dat psygisch niet in orde is is ook niet gezond(ook als dit door de "ons" komt) en dat toch door laten lopen (na vele pogingen tot herstel.) is ook niet diervriendelijk. Daarbij worden ze al voor minder naar de slacht gebracht(niet dat ik het daar mee eens ben)
Als de middelen er niet (meer) zijn... geld een toekomst een plek die voldoet aan de eisen van de situatie, of iemand die daar in kan voorzien tot het eind! wat kies je dan.... rust of nog meer stres!!??

Zoals wel meer gezegd wordt.... zet dit beestje op het land en laat het met rust!!! niet in het land gaan zitten of dat soort dingen.... Laat dit paardje eerst maar weer eens een gezond happy in z'n vel paardje worden met de hulp van andere soortgenoten! Alleen eventueel bijvoeren mocht dat nodig zijn!

alleen 1 opmerking aan de TS je zegt dat je hier ervaring mee hebt dan moet je je toch realiseren dat 2 maanden veel te kort is voor zo'n "geval". Misschien had je het niet meteen door maar dan nu toch wel!

ook wil ik zeggen dat ik het stoer van je vind dat je hem een kans wil geven en dat je hulp zoekt omdat je je het even niet meer zeker weet! Er zijn genoeg mensen die dat nalaten uit trots!

Dus ik wens je heel veel succes en geluk en vooral ook geduld!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:15

EN ALS JULLIE ZOUDEN LEZEN staat er in in de onderste zin van de ts, dat de pony voorlopig gewoon blijft staan, en zijn tijd krijgt.
er staat nergens dat ze het beest over 2 weken naar de slacht brengt, maar maakt wel de afweging wat als het niet verbeterd. :o
En daar heb ik wel respect voor, heb zelf genoeg met dit soort paarden te doen gehad, klinkt niet onoverkomelijk, maar kost wel heel erg veel tijd om het weer goed te krijgen.
succes topicstarter, ik heb wel respect voor je, het is geen eenvoudige opgave, en je gaat het toch proberen, en als je er niet uitkomt vraag je hulp of meningen van een ander daar zouden genoeg mensen van kunnen leren.

Ik denk dat het belangrijk is dat je voor je zelf wel heel duidleijk hebt wat je doet, en dat alle mensen die met die pony in aanraking komen hetzelfde reageren op de pony.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:23

nameless schreef:
EN ALS JULLIE ZOUDEN LEZEN staat er in in de onderste zin van de ts, dat de pony voorlopig gewoon blijft staan, en zijn tijd krijgt.
er staat nergens dat ze het beest over 2 weken naar de slacht brengt, maar maakt wel de afweging wat als het niet verbeterd. :o

Ik hoop alleen maar dat TS ook bereid is om het dier de tijd te geven die het nodiog heeft, want het zou zo maar een jaar kunnen duren...

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:33

tamary schreef:
MarkusHaifa1 schreef:

Nee. Heb die hele serie niet eens gelezen.
Ik lees uit jouw 'dit is de oplossing voor alle problemen' reacties dat je een heel stuk aan randvoorwaardes en achtergrond over Join up niet begrepen hebt. En dat is voor mij typisch voor bv iemand die wel de info uit deze boekjes heeft. Zal het dus nog maar een keer herhalen : 1e stap van join up is weten wanneer je die NIET toepast.

Ja, oké. En wat wil je hier dan meebreiken? want het lukt je toch niet schat c:
Laatst bijgewerkt door MarkusHaifa1 op 17-06-11 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:36

nameless schreef:
En daar heb ik wel respect voor, heb zelf genoeg met dit soort paarden te doen gehad, klinkt niet onoverkomelijk, maar kost wel heel erg veel tijd om het weer goed te krijgen.
succes topicstarter, ik heb wel respect voor je, het is geen eenvoudige opgave, en je gaat het toch proberen, en als je er niet uitkomt vraag je hulp of meningen van een ander daar zouden genoeg mensen van kunnen leren.

Ik denk dat het belangrijk is dat je voor je zelf wel heel duidleijk hebt wat je doet, en dat alle mensen die met die pony in aanraking komen hetzelfde reageren op de pony.

Dat ZEGT ze ja, maar TS zegt dingen, maar komt ze niet na ;) Helaas weet ik wel beter en krijgt dit beestje écht niet meer tijd dan die 6 maanden die elders staan aangegeven... Verder hou ik me er buiten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:38

Ik heb niet alles gelezen dus sorry als ik niks toevoeg.

Dit paard is jong en heeft blijkbaar hele slechte ervaringen met mensen gehad. Is hierdoor in het algemeen erg onzeker en gestresst. Is in korte tijd als ik het goed begrijp dus minstens 2x verhuisd?
Tja, dan zakt zo'n onzeker paard al helemaal door de grond.

Dit paard zou beter gedijen als hij in een volledige kudde zou staan, niet in een paartje. Daar een paar maanden de tijd geven om tot rust te komen en weer volledig paard te kunnen zijn.

Waar het fout gaat is dat jullie een roofdier denkpatroon hebben. Jullie hebben een doel en daar zit een tijd aanvast, als paard hier niet aan voldoet is het de slacht. (Wat ik dus niet zou doen, laat paard lekker ergens met weidegenoten lekker een paardwaardig leven leiden)

Als je besluit om 100% voor dit paard te gaan (minder dan dat en je krijgt z'n vertrouwen niet) en hem de tijd te geven die hij nodig heeft, laat je hem de komende tijd gewoon met rust en verwacht niks. Als hij over 6 maanden iets zekerder oogt kun je het nog een keer proberen. ZONDER verwachtingen/tijdsdruk.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:46

Toepasselijk onderschrift, Sassol ;).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:51

Dani_ schreef:
Toepasselijk onderschrift, Sassol ;).

En o zo waar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:01

Kijk eens een paar filmpjes van Rick Gore op Youtube :) Die legt heel goed uit hoe paardengedrag in elkaar zit, en hoe je daar zelf op in kan spelen, juist bij 'lastige' paarden, en wellicht kan je er iets uithalen. Ik denk dat het niet is dat die pony niks van mensen moet hebben, maar dat hij op de juiste manier benaderd moet worden. Hij heeft kennelijk niet geleerd om te gaan met mensengedrag, dus nu is het aan jou om in te spelen op zijn gedrag. Ik geloof er niet in dat een paard niet meer te benaderen is (behalve bij een hersenafwijking). Nooit opgeven zo'n dier, het ligt niet aan hem :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:02

dit paard hoeft sowieso toch niet ingeslapen te worden, kan altijd nog ergens in een groot gebied gezet worden waar hij niet in handen hoeft te komen / waar mensen niets van het dier hoeven?
Als dat niet je doel is met dit paard en je wilt er wel met de loop der tijd iets mee kunnen doen, dan zou ik er een ander tehuis voor zoeken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:15

Ik las in de TS haar profiel dat het om een Welsh Cob gaat?

Dan schrik ik hier eigenlijk niet van.
Op zich is dat 'normaal' gedrag voor een cob die nooit in handen is geweest en misschien wat slechte ervaringen heeft.
Veel cobs zijn eenkennig en wantrouwig tov vreemden, dat is gewoon een raskenmerk.
Superpony's wanneer je hun vertrouwen hebt, maar een absolute ramp wanneer ze je wantrouwen.

Ik heb er ook eentje gehad en die heb ik 2 maanden niet kunnen vangen, toen ik hem net gekocht had.
En dat was een gewone pony, geen trauma' ofzo...
Pas wanneer we vertrouwd genoeg waren voor hem (en dat heeft meerdere maanden geduurd! ) liet hij zich wel vangen en aanraken.
Hij had ons aanvaard en sindsdien was het goed en konden we alles met hem.
Tov vreemden is hij altijd zeer gereserveerd gebleven. Mensen die hij niet kende, konden hem niet benaderen of vangen.
En ik hoor dit vaker over welsh cobs, dat ze erg eenkennig zijn.

Dus ik zou niets forceren en deze pony de tijd geven om aan jou te wennen.
Trek er maar een half jaar voor uit... ;)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:24

er zijn veel manieren om de pony vertrouwen te geven, neem eens contact met Annemarie van der Toorn , misschien kan die wel mee adviseren, ben zelf eens mee geweest naar Engeland waar ze on aangeraakte veulens en paarden leren om een halster om te doen, op een paar meter afstand, was wel een leuke ervaring om dat te doen, daar kregen ze net ook een pony die mishandeld was, alles kapot sloeg wat in de buurt kwam, maar na twee dagen konden we een halster om doen en rustig met hem wandelen. als je dan thuis komt en je kan een paard niet krijgen is dat weer een uitdaging oom hem dan toch, in een paar minuten te kunnen pakken en een halster aan te doen zonder dat je hem hoef aan te raken. :j

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 14:33

Ik reageer vanavond uitgebreider. Nu geen tijd en mogelijkheid te reageren.

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:40

MarkusHaifa1 schreef:

MarkusHaifa1 schreef:
Ja, oké. En wat wil je hier dan meebreiken? want het lukt je toch niet schat c:

Zó, jij bent wel lekker bezig zeg.
Ik heb vele berichtjes van je gelezen en van elk berichtje werd ik bozer.
Lees dan ook eens wat andere mensen zeggen, bekijk het niet alleen van je eigen standpunt!
En lees je in over de join-up. Je zult vast wel weten wat het is maar bekijk het van verschillende standpunten. Op bokt is hier ook veel over te vinden.
Sorry voor het off-topic, maar ik wilde het even kwijt.