Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:06

mirka1994 schreef:
Maar waarom is iedereen bang dat zijn of haar paard trapt?>??

Omdat een paard een dier is ?

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:07

Wij draaien ook altijd om. Wei in, omdraaien, hek dicht en dan los. Onze paarden weten het precies, draaien gelijk om als ze door het hek zijn.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:09

Mglii____ schreef:
mirka1994 schreef:

Omdat een paard een dier is ?

Ik heb toch echt nog nooit een trap gehad van de paarden bij ons op stal tijdens het op de wei zetten. Daar houd ik me ook totaal niet mee bezig eigenlijk tijdens het buiten zetten zeg maar...

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:11

Wij zetten staldeuren open en laten ze gewoon lopen :P .

Maar als ik ze gewoon in de wei moet zetten is het eigenlijk ook altijd eerst omdraaien, hek dicht, touw los en wegstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:12

Ik doe dat ook zelden, die van mij trapt niet. Mocht ie dat wel een keer gaan doen dan zal ie dat ook heel snel afleren :')

Rider01

Re: Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:17

En daarom heb ik mijn paard geleerd dat als ik zijn halster afdoe dat de oefening dan nog niet over is :+
Zo kan ik eerst veilig wegstappen en het hek dicht doen :)

(misschien helpt het dat hij al rustig is omdat hij de hele dag buiten staat..?)

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:21

@ Mirka1994 : Nee ik ook niet hoor ;) Maar je kan toch beter voorbereid zijn , niet ? Je hebt bv ook heel erg lieve betrouwbare honden die nog nooit iemand gebeten hebben , maar een hond kan ook voor een of andere reden opeens een knap geven denk ik toch ? x

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:22

PriscaZ schreef:
Neus naar voren? Zodat ze precies je buik kunnen raken met wegcrossen? Rare gedachte...

Helemaal mee eens! :j

Ik draai het paard ook altijd om en klik hem dan pas los.
Dat is hij ook zo gewend, dus hij draait uit zichzelf ook altijd om. :D

Zo ook met het binnenzetten in zijn stal.
Ik loop zelf voorop zijn box in en nog voordat hij met zijn hoofd de eetbak in wil duiken, moet hij mij eerst toestaan het halster af te doen.
Heb het diverse malen gezien dat als je het halster net vóór de staldeur losmaakt/af doet, dat het paard té graag naar binnen wil (eten!! :P ) en zijn heupen schampt of, als je pech hebt, jou ook nog meeneemt in zijn capriolen,..

Nee hoor, gewoon rustig aan, omdraaien, rustig losmaken/halster afdoen en veel plezier in de wei/box!! 8-)
Laatst bijgewerkt door Valina op 18-04-11 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:23

Ik draai ook altijd om. Heb liever geen hoef tegen mn hoofd. :+

Ook bij het naar de box brengen. Eerst stilstaan voor de deur en er dan pas in óf ik ga eerst de stal in.
Heb er een hekel aan wanneer paarden over je heen walsen!
Laatst kwam ik nog bijna klem te zitten tussen een paard en de boxdeur omdat het paard een aantal keren naar binnen heeft mogen rennen en dus niet rustig wachtte...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:28

mirka1994 schreef:
Ik heb toch echt nog nooit een trap gehad van de paarden bij ons op stal tijdens het op de wei zetten. Daar houd ik me ook totaal niet mee bezig eigenlijk tijdens het buiten zetten zeg maar...

Het hoeft maar 1x te gebeuren...

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:29

Pion schreef:
ILaatst kwam ik nog bijna klem te zitten tussen een paard en de boxdeur omdat het paard een aantal keren naar binnen
heeft mogen rennen en dus niet rustig wachtte...

Dat is dus precies wat ik bedoel!
Geen opvoeding gehad en levensgevaarlijk. ;(

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:32

Paarden die ik niet ken draai ik altijd om, mijn eigen paard laat ik los bij de ingang van het weiland (en hij sjokt dan verder..)
Waarom ik mijn eigen paard los laat? Omdat ik met beenproblemen zo min mogelijk kleine wendingen maak.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:41

double schreef:
[Alles kán gevaarlijk zijn.. omdraaien ook.. Met omdraaien heb je het risico dat ze kunnen steigeren, of lostrekken.. Elk paard is verschillend!
Bij mij ligt het gewoon aan het paard, de één is zo sloompjes dat je ze gewoon los kan laten, de ander niet. Als ze elke dag op de wei komen raken ze hun enthousiasme vaak ook wel kwijt op den duur.

Eens! Bij mijn paarden doe ik het zelfs op verschillende manieren.
Ze moeten gewoon blijven opletten hoe ik het wil. (als ze sloompjes zijn, dan is het een kwestie van losklikken en laten lopen hoor)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:51

Valina schreef:
Pion schreef:
ILaatst kwam ik nog bijna klem te zitten tussen een paard en de boxdeur omdat het paard een aantal keren naar binnen
heeft mogen rennen en dus niet rustig wachtte...

Hoeft niets met geen opvoeding te maken te hebben. Bij ons op stal is een paard die ook zijn stal in rent. Bij zijn eigenaresse niet, bij diverse mensen niet maar bij andere wel. Mogelijk zijn hoofd een keer gestoten bij het op stal zetten en sindsdien wil hij zo snel mogelijk langs dat rotstuk zijn stal in.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:55

BrankaZ schreef:
Valina schreef:

Hoeft niets met geen opvoeding te maken te hebben. Bij ons op stal is een paard die ook zijn stal in rent. Bij zijn eigenaresse niet, bij diverse mensen niet maar bij andere wel. Mogelijk zijn hoofd een keer gestoten bij het op stal zetten en sindsdien wil hij zo snel mogelijk langs dat rotstuk zijn stal in.

Dan lijkt het me toch vrij duidelijk dat degene die het overwicht hebben op het paard daar doet hij het niet bij de andere wel.
Dus zeker wel gedeeltelijk opvoeding in dit geval.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:07

Bij de paarden bij mij op stage verschilt het erg met wat ik doe. Eigenlijk wil ik dat ze allemaal normaal de wei ingaan terwijl ik het draad vast kan houden.Dan draai ik ze ook niet om. Maar met de jonge of de paarden waarvan ik weet dat ze gaan rennen draai ik ze wel om. Desnoods mogen ze nog even blijven staan. Ze moeten gewoon leren om rustig te wachten. Want ik heb al vaak mee gemaakt dat ze precies weten wat er mag als ze het klikje van het halstertouw horen.. Maar ik heb ook wel eens gehad dat ze het geluid hoorde en dat ik het touw net niet los kreeg. Dan gaan ze dus ook terwijl je ze nog vast hebt. Nee ik vind dat ze moeten wachten totdat ik vind dat ze mogen gaan. En ik maak dat ook al wel duidelijk voor dat ik bij de wei aan kom.

Overigens is het met de jonge hengsten in de koppel en de veulens ook weer anders. Die moeten in de winter aan het touw naar de wei. Maar dat touw lussen we er doorheen omdat die gewoon niet te houden zijn. Bovendien will je ook niet tussen die hengsten staan om even een touwtje los te maken.Ik heb al te veel hoeven van onderen kunnen bekijken zonder dat ik het zelf wil ;)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:10

Tigra_ schreef:
BrankaZ schreef:

Dan lijkt het me toch vrij duidelijk dat degene die het overwicht hebben op het paard daar doet hij het niet bij de andere wel.
Dus zeker wel gedeeltelijk opvoeding in dit geval.

Mijn oude pony heeft ook eens goed vastgezeten en daardoor rende ze ook naar binnen en buiten. Was doodsbang voor smalle doorgangen. Zolang je ze niet vasthoud en niet aan hun hoofd trekt gaat het meestal goed. Nu hebben we er ook een op stage en die moet gewoon aan een lang touw naar binnen. Zodra je hem vast houd word hij bang want dan kijkt hij tegen de bovenkant van de staldeur aan. DAT is levensgevaalrijk :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:14

mirka1994 schreef:

Tja ik zal vast wat mensen op mijn dak krijgen maar ach..

Zijn vaak paarden die maar een paar uur per dag buiten komen of paarden die (te) hoog in het voer staan..

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:21

ZusJacobs schreef:
mirka1994 schreef:

Tja ik zal vast wat mensen op mijn dak krijgen maar ach..

Zijn vaak paarden die maar een paar uur per dag buiten komen of paarden die (te) hoog in het voer staan..

Klopt, paarden zijn kwetsbaar en kunnen absoluut niet tegen een stootje :j
daarom moet je helemaal inpakken als je ze 5 min buiten zet maar eigenlijk moet je ze binnen houden :)

*druipt het sarcasme er al vanaf?*

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:22

Ik draai die van mij ook altijd om. Heb vroeger meegemaakt dat ik een trap naar m'n hoofd kreeg geslingerd omdat iemand anders z'n paard er wel zo in liet denderen. Gelukkig niet geraakt hoor!

Ik vind het toch fijner, ook al is mijn paard nog zo rustig met haar naar de wei brengen en erin zetten. Je weet maar nooit! Soms moet ik paarden buiten zetten die wel gewend zijn om er in 1x in te rennen en ik merk dat die, zodra die de wei zien, al onrustig worden. Sommige paarden draai ik al een flinke paar meter voor het hek om en laat ze gewoon achteruit de wei in lopen. Draai ze dus altijd om, hoe gek ze ook doen.

En dit is niet omdat die paarden nooit buiten komen, dit komt omdat andere paarden enthousiaster zijn om in de wei te gaan dan weer andere paarden.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:24

Ik draai mijn paard bijna altijd wel om, puur voor de etiquette haha... Af en toe doe ik het niet. Hij zo rustig en relaxed dat hij op zijn dooie akkertje de wei inloopt... Hij is soms vantevoren al los (voor onze wei ligt een afgesloten stuk) en sjouwt hij langs me mee... Hoef ik alleen maar het draadje voor hem open te doen :)

Als ik erover nadenk waar hij me allemaal wel niet kan raken als hij zou trappen kan het inderdaad best link zijn, maar mijn gevoel is er wel goed bij en hij is het zo gewend dat hij praktisch nooit jolig is, behalve in de winter als het vriest...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:27

Had hij ook een reden waarom het gevaarlijk was om te laten draaien? En waarom het niet gevaarlijk was ze zomaar los te laten? Niet alleen trappen is een reden om een paard om te draaien. Als hij weet dat hij moet omdraaien voordat hij los gaat is de kans ook minder groot dat een paard meteen wil gaan rennen en je mee sleurt. Bovendien kun je een enthousiast paard met het hoofd naar je toe veel makkelijker eerst even laten kalmeren totdat je hem los klikt (niet netjes stilstaan = niet los).
Ohja mijn paard (1,70) krijgt amper een kilo basisbrok, en staat de hele dag buiten, maar is toch weer iedere ochtend overenthousiast als hij naar buiten mag. Zelfs al heb ik hem eerst 's ochtends vroeg gereden en hij al flink heeft gegaloppeerd heeft in het bos. Hij trekt altijd eerst een sprint naar achteren, daarna gaat hij rollen en dan pas is het tijd om rustig grazen. Dat een paard een sprintje trekt of een keer flink bokt hoeft niks te maken te hebben met hoeveelheid weidegang of voer. Paard kan ook gewoon vrolijk zijn en veel energie hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:32

Niet bang dat paard trapt, maar wel in mijn achterhoofd houden dat er zomaar iets kan gebeuren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:46

Ik draai ze ook altijd om. Draadje open, draadje vasthouden, ik+paard erdoor, paard omlaten draaien, draadje vast, paard los. Heb een keer niet omgedraaid omdat het paard (niet m'n eigen) me meesleurde de wei in (tijdens verweiden). Paard het halster afgeworsteld en voor ik het wist had ik een hoef in m'n maag. Rotbok. Mijn eigen paarden zijn niet zo mal, die sukkelen kalm de wei weer in. Maar ik moet me toch omdraaien om het hek weer dicht te doen (iets met een stel jonge grappenmakers die graag de wereld buiten de wei willen ontdekken) dus dan hebben ze maar mee te draaien. Doe dat al jaren zo, paarden zijn ook niet anders gewend.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:56

_karin_ schreef:
Ik draai een paard om als ik ze niet goed ken of weet dat ze weg sprinten. Is het een paard wat ik goed ken wat altijd de weide insjokt dan durf ik het risico wel te nemen ze gewoon van me af weg te laten lopen.

Yep, hiermee eens! Mijn paard is een sjokker, zelfs na een hele winter op stal :+ Zit je te wachten op een beutje aktie... meneer doet 2 stappen en gaat vreten. Ach ja, Nuchtere Fries. :7
Paarden die ik niet goed ken draai ik idd om. Zo leren ze ook dat ze moeten wachten en niet meteen weg kunnen vind ik. Anders trekken ze je nog zo, floep, mee.