Stijgeren wanneer ze iets niet wil.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:25

Waratje schreef:
Wat noem jij "de conventionele manier"? Iedereen die serieus paarden opvoedt weet dat je een paard eerst duidelijk moet maken wat gewenst gedrag is en wat niet. Dat betekent dat ieder weldenkend mens snapt dat je eerst uitlegt aan het (jonge) paard wat de bedoeling is voordat je verwacht dat het zomaar snapt wat je wil.
Dat veel mensen kennelijk verwachten dat een paard met de geboorte mee al alle hulpen snapt is niet de schuld van "conventioneel", maar van onkunde.

@Anda123, met sommige paarden moet je niet teveel "maatjes" willen zijn, maar eerst zorgen dat duidelijk is wie bepaalt hoe dingen gebeuren. Ja, daarbij moet je zeker respect hebben voor het paard, maar het moet ook ondubbelzinnig duidelijk zijn hoe de verhoudingen liggen. Juist die sterke karakters hebben veel baat bij duidelijkheid, maar veel mensen verwarren lompheid met duidelijkheid en dat is dus vragen om problemen.

Als je het goed aanpakt ben je nooit teveel maatje met je paard. Ik vind echt niet alles goed en oké wat die van mij doet en ja, ze blijven je leven lang uitproberen en dat mag, daar is wat mij betreft niks mis mee, maar HOE reageer je daarop en HOE ga je daar mee om. Je hebt gelijk wat betreft de verhoudingen.
Je moet zorgen dat het paard idd het voor jou gewenste gedrag leert en die kennis ontbreekt wel eens bij mensen. Ben consequent, maar blijf altijd eerlijk en respectvol en drijf ze niet tot het uiterste. Er wordt al genoeg geslagen, geschopt en getrokken en met eieren in de rondte gesmeten ;) Tot overmaat van ramp zijn nu ook de natte washandjes al in de aanbieding!

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:49

Als zij omhoog gaat geef haar een gruwlijk harde klap tussen ze oren. Dat helpt. ;)
Ervaring haha!
Ze zeggen dat je 1 keer een fles water kapot moet slaan om het hoofd van het paard en dat ze het dan nooit meer doen. :P Maar dat doe ik niet, haha!

Angela

Re: Stijgeren wanneer ze iets niet wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:36

je gaf aan dat Monty Roberts goed heeft geholpen met het trailer probleem... misschien nog een keertje contact opnemen over hoe dit aan te pakken? Het paard misschien daar een maand intern? Ze kennen je paard al een beetje, dus dat geeft voordeel.

Ik zou niet zelf gaan "proberen" maar het aan iemand met meer verstand van paardengedrag overlaten. Bij het ene paard kan een "duidelijke" niet super paard "vriendelijke" manier een oplossing zijn, bij de ander is het geduld en niet ingrijpen. Sommige leren dingen af door ze het op commando te leren doen. Ieder paard is anders. Ik zou echt contact opnemen met Monty Roberts Nederland en daarmee overleggen wat ze voor je kunnen doen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:15

Ik ga me even in de discussie mengen....
Ik ken het paard, staat bij ons op stal. Ik heb de discussie gevolgd, en misschien helpt het iedereen om 'mee te denken' als het probleem anders wordt benaderd. Ik denk namelijk niet dat het steigeren het grootste probleem is, maar het feit dat deze merrie de TS laat zitten in het parcours.
Tijdens de les zijn de problemen vrijwel afwezig - of in ieder geval gemakkelijk te overwinnen. Het paard is braaf op stal en in de omgang normaal. Het is een dominante merrie maar ze kent haar plek en gedraagt zich normaal, behalve als ze écht wat niet wil én ze de kans krijgt zich te misdragen: op wedstrijd dus...
Paard en zadel zijn meerdere keren volledig gecontroleerd en er komt regelmatig een goede fysio/chiropractor bij ons op stal (voor de noorderlingen: Marleen Noordhof). De instructie is goed, zowel voor dressuur als springen, en het paard springt in de les redelijk gemakkelijk Z-hindernissen. Ik durf ook wel te beweren dat de rijtechnische kwaliteiten van TS voldoende zijn om een paard normaal door een Z-parcours te sturen.

Ik weet ook niet wat de oplossing is - het feit dat ze zich verder normaal gedraagt maakt het probleem eigenlijk moeilijker - als ze nou altijd zo was.....
Ik vind de tips over grondwerk lastig. Je weet nl pas of het probleem is opgelost als je weer het Z parcours ingaat, omdat het probleem zich daar manifesteert. Het klinkt dus logischer om een weg te vinden om het probleem daar op te lossen waar het zich voordoet: op wedstrijd. Maar dan ga je er vanuit dat er geen achterliggende oorzaken zijn en dat weten we natuurlijk nooit helemaal zeker.

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:00

Kendra schreef:
Ik ga me even in de discussie mengen....
Ik ken het paard, staat bij ons op stal. Ik heb de discussie gevolgd, en misschien helpt het iedereen om 'mee te denken' als het probleem anders wordt benaderd. Ik denk namelijk niet dat het steigeren het grootste probleem is, maar het feit dat deze merrie de TS laat zitten in het parcours.
Tijdens de les zijn de problemen vrijwel afwezig - of in ieder geval gemakkelijk te overwinnen. Het paard is braaf op stal en in de omgang normaal. Het is een dominante merrie maar ze kent haar plek en gedraagt zich normaal, behalve als ze écht wat niet wil én ze de kans krijgt zich te misdragen: op wedstrijd dus...
Paard en zadel zijn meerdere keren volledig gecontroleerd en er komt regelmatig een goede fysio/chiropractor bij ons op stal (voor de noorderlingen: Marleen Noordhof). De instructie is goed, zowel voor dressuur als springen, en het paard springt in de les redelijk gemakkelijk Z-hindernissen. Ik durf ook wel te beweren dat de rijtechnische kwaliteiten van TS voldoende zijn om een paard normaal door een Z-parcours te sturen.

Ik weet ook niet wat de oplossing is - het feit dat ze zich verder normaal gedraagt maakt het probleem eigenlijk moeilijker - als ze nou altijd zo was.....
Ik vind de tips over grondwerk lastig. Je weet nl pas of het probleem is opgelost als je weer het Z parcours ingaat, omdat het probleem zich daar manifesteert. Het klinkt dus logischer om een weg te vinden om het probleem daar op te lossen waar het zich voordoet: op wedstrijd. Maar dan ga je er vanuit dat er geen achterliggende oorzaken zijn en dat weten we natuurlijk nooit helemaal zeker.

Als het probleem zich enkel op wedstrijd voordoet heb je een uitdaging. Hier in de omgeving hebben we regelmatig oefenspringen en oefenparcours waar je naartoe kunt gaan om een wedstrijdsituatie min of meer na te bootsen. Ik weet niet of dat bij jullie in de buurt ook is. Kan me voorstellen dat je op zo'n locatie in ieder geval kan kijken hoe het paard reageert en kijken hoe eventuele problemen het beste opgelost kunnen worden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:01

Is er dan een mogelijkheid dat ze op de wedstrijd als het nodig is door kan pakken. Evt als laatste van de dag en in overleg met de organisatie. Dan niet officieel springen maar wel met alle toeters en bellen. Als ze dan hulp krijgt zou dat misschien een optie zijn. Doet het paard dit al altijd of zou die nu ergens tegenaan lopen waardoor ze weigert? Is de TS misschien toch nerveuzer dan ze eigenlijk toe geeft? Ook dat kan tegen werken natuurlijk.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:47

Ik denk ook dat er spanning voor de wedstrijd bijkomt als ik dit zo lees, het paard weet immers niet dat het een wedstrijd is, die reageert gewoon op de situatie en omstandigheden dat moment..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:57

In de western is er zoiets als een "fool 'm, school 'm" klasse. Paarden hebben, op een officiele wedstrijd de kans om in wedstrijdomgeving getraind te worden. De ruiter "huurt" voor die gelegenheid voor een bepaald bedrag de bak, kan en mag het paard aanpakken (binnen grenzen) en hem uit zijn stereotiepe gedachtengang halen op dat moment. Paarden hebben een heel goed geheugen, en als in vergelijkbare situaties het probleem iedere keer weer de kop opsteekt, heb je een uitdaging om uit te vinden wat er in dergelijke situaties als triggers boven komt drijven.

MR had het probleem met een renpaard dat de startbox niet meer inwilde...had wat voeten in de aarde, maar het probleem werd uiteindelijk opgelost.

Ga maar googlen op Lomitas....

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 13:50

Er is natuurlijk wedstrijd spanning dat is er altijd.
En het paard heeft echt wel door of ze op wedstrijd is of niet.
Oefenparcoursen heb ik ook wel geprobeerd en we komen er elke keer ook wel weer door heen.
Dat is ook het hele probleem het gaat een hele tijd goed, bijv. 4 maanden,
dan springen we alle parcours 0 en eindigen we vooraan.
Maar als ik 1 keer niet goed passend rijd is mevrouw (logisch) beledigd,
maar dan gaat ze dus zo in de staak (wat naar mijn idee overdreven is)
Vervolgens gaan we alleen maar weer trainen, op oefenparcours etc. Ik ben al naar een cursus geweest voor wedstrijd spanning en daar kan ik nu goed mee om gaan.
Alleen wanneer ze dus beledigd is gaat het dus ook echt een hele tijd niet lekker.
En nu gaat ze daar dus enorm bij de lucht in en daar zoek ik dus een oplossing voor.

Maar volgende week gaat ze naar mn trainer die haar een aantal concoursen gaat uitbrengen...
Hoop dat t nu wat meer duidelijk is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:55

misssixty schreef:
Alleen wanneer ze dus beledigd is gaat het dus ook echt een hele tijd niet lekker.
En nu gaat ze daar dus enorm bij de lucht in en daar zoek ik dus een oplossing voor.

Als ze beledigd is, heb je al eens geprobeerd om gewoon even je excuus te maken tegenover haar? Het klinkt misschien stom, maar ook paarden zijn er gevoelig voor om erkenning te krijgen voor het onterecht "grof" behandeld te zijn. Heel simpel even tegen haar zeggen (gemeend!): "Sorry meid, je hebt gelijk, daar zat ik fout. Ik doe mijn best om het beter te doen."
Je hebt een paard met karakter, erken dan ook dat ze karakter heeft en dat je daar dus ook correct mee om moet gaan.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:04

joyfortuna schreef:
Als zij omhoog gaat geef haar een gruwlijk harde klap tussen ze oren. Dat helpt. ;)
Ervaring haha!
Ze zeggen dat je 1 keer een fles water kapot moet slaan om het hoofd van het paard en dat ze het dan nooit meer doen. :P Maar dat doe ik niet, haha!

Ik zou zeker geen fles water kapot slaan op het paard zijn hoofd. Je verward denk ik een ei kapot slaan op het paard zijn hoofd en water laten vallen op 't hoofd, beide zou het paard het idee moeten geven dat ie bloed en daarom doet ie het niet meer (zeggen ze)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:57

Als ze al beledigd is dan heeft het geen zin om ook maar iets in die geest te doen van zweep tussen de oren of alle andere aftandse manieren. Dan wordt ze denk ik echt kwaad en misschien wordt het dan erger.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:29

Lekker dan. Dus je moet het maar niet doen, want dan word mevrouw boos? Maak 't effe! Dat zou ze bij mij niet hoeven flikken, 'laten we het maar niet doen, want straks word ze echt boos'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:35

Er zijn paarden, die capacteiten hebben voor de top, maar die je met fluwelen handschoentjes aan moet pakken, en die het echt niet voor je gaan doen als je ze verkeerd benaderd.

Hebben jullie de film Seabiscuit gezien? Als je hem nog niet hebt gezien, zou ik je aan willen raden om dat alsnog te gaan doen. Is een waargebeurd verhaal, en het beste voorbeeld. Kwestie van Potjes en Deksels, en de juiste persoon op de juiste tijd en de juiste plek.

Seabiscuit was een paard met capaciteiten verkeerd benaderd op jonge leeftijd, had geen zin meer om er echt voor te gaan. Tot hij een trainer, en een ruiter en ook een eigenaar vond die het beste uit hem wisten te halen. Was dat niet gebeurt, had niemand van ons ooit geweten wie Seabiscuit was...

TS: als je paard beledigd is omdat jij een lijn niet goed rijdt, zul je moeten leren om de lijnen wel goed te rijden.
En op het moment dat je paard beledigd is en dat een paar maanden aanhoudt, zul je toch moeten kijken of je haar daar wat sneller uit kunt krijgen. Want jij bent een mens en fouten maken we allemaal. Een paard zou je daar geen maanden voor moeten straffen. Dus wat is het dat je nog meer verkeerd doet dat ze daar in blijft zitten?

Ik hoop dat je trainer je kan helpen om dit probleem op te lossen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:40

Millanka schreef:
Lekker dan. Dus je moet het maar niet doen, want dan word mevrouw boos? Maak 't effe! Dat zou ze bij mij niet hoeven flikken, 'laten we het maar niet doen, want straks word ze echt boos'.

Ah, als iemand jou een streek flikt en je zegt er wat van, dan vind jij het normaal dat je daarna nog een klap na krijgt? Want dat is feitelijk wat je zegt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:45

Dit ligt wel een beetje anders he. ik ga niet om me heen rammen zodra ik denk van nah, niet zo'n zin hierin, vind het beetje moeilijk en zwaar, en dan vervolgens laaiend worden zodra iemand is een keer een stomp terug geeft. Dat is een teken van onrespect in mijn ogen. Paard mag best laten weten dat hij het zwaar vind maar niet op de manier waarop het nu gedaan word en ze mag niet dominant reageren als je daar een reactie op geeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:10

Millanka schreef:
ze mag niet dominant reageren als je daar een reactie op geeft.

De vechtersgeest van een charactermatig sterk paard kan voor je gaan werken en tegen je gaan werken als je daar niet mee om weet te gaan. De wat gematigdere characters hebben toch vaak wat minder vechtersgeest, komen daardoor ook minder ver. Het is maar wat je wilt, en waar je mee om kunt gaan.

Heb je al eens de mening van Ludger Beerbaum over Ratina Z gehoord? Hij had in het begin ook echt zijn problemen met haar, tot hij haar in haar waarde liet en zich aan haar ging aanpassen. Een paard wat boos wordt gaan trakteren op een correctie omdat ze boos wordt gaat je niet helpen...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:23

Mijn paard bokt ook boos op de zweep, daarom gebruik ik expres ook geen zweep (omdat hij ook reageerd zonder) maar als hij niet mee zou werken zonder zweep, maar boos zou worden met zweep, dan zal hij er toch aan moeten geloven.

Ik vind het prima om een paard in zijn waarde te laten maar ik ga geen dingen laten omdat ik bang ben dat ie nog bozer word. Wel heb ik respect voor de pijn en angst-reactie van een paard, die vind ik dan ook niet corrigeerbaar met boosheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:24

Ik hoop, Millanka, dat je nooit een paard tegenkomt die boos wordt omdat jij fouten maakt. Of omdat jij door een grens wilt bij de training.
Of als je dergelijke paarden al tegenkomt, dat je heel snel de beslissing kunt nemen dat jij niet de geschikte persoon bent om met dat paard om te gaan, en hem daarom uit handen geeft.

Want als jij het antwoord "nee" van je paard krijgt, heb je of de verkeerde vraag gesteld, of de vraag verkeerd gesteld....
Als jij de vraag niet anders kunt of wilt formuleren...tja....

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:31

Dat mag jij hopen ;) Als je door een grens heen wilt, dan is het dus een punt van pijn en onkunnen van een paard en dus niet een punt waarbij je je paard kan straffen. Is het eigewijsheid en luiheid, dan vind ik dat heel anders.

Maar ik hoef me verder ook niet voor jou te verantwoorden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:44

Je hoeft je niet voor mij te verantwoorden, voor niemand overigens behalve jezelf (en uiteindelijk je paard).

Grenzen hoeven trouwens niet lichamelijk te zijn...:D

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 17:51

Laten we het even on topic houden aub

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:11

Het boek over Seabiscuit is veeel interessanter.. Als het gaat om karakter en hoe ermee om te gaan, is t een stuk meer de moeite om het boek te lezen dan de film te bekijken (mijn boek valt intussen lichtelijk uit elkaar van t vele lezen := ).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:13

Boek is idd veel interessanter, is alleen wel een hele pil...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:23

Mijn paard geef zijn grenzen prima aan, en die respecteer ik. Komt hij in protest, dan zoek ik naar alle mogelijkheden en zal ik als laatste bij hem kijken en gelukkig heb ik nog nooit luiheid of eigewijsheid in zijn karakter gevonden.

Maar dit gaat, als ik het eerste post lees, over een paard wat soms buien heeft dat ie soms niet wil, het lijkt me dat de TS alle lichamelijke (en geestelijke uiteraard) beperkingen al heeft onderzocht en heeft geconcludeerd dat het een paard is met buien en daarom vraagt hoe ze dit het paard af kan leren. Zelf zou ik het oplossen door er voorlopig niet meer op te gaan maar met grondwerk aan de gang te gaan overigens.

Wat ik heb geleerd is dat je 'het' niet op moet zoeken, maar er langzaam naar toe werken. Elke keer en stapje verder tot jullie beide weer met vertrouwen op dat punt komen en er anders tegen aan kijken.

Maar dat is met dit paard erg moeilijk want het ene moment doet ze het wel, en het andere moment niet. Als beide situaties precies gelijk zijn, dan is het moeilijk te concluderen waarom ze het het ene moment verdomd en het andere moment wel doet.