Paard heeft kind gebeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Re: Paard heeft kind gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:01

En alle manegepony' s dan? Kinderen poetsen, zadelen, rijden die beestjes ook...

Ik praat het niet goed en ik zou bv. nooit mijn kleine zusje van 5 alleen laten of in de buurt laten van een paardje dat pas bij ons staat. Maar ik vind wel dat TS hierover na mag denken.

Als zij de pony kocht omdat hij zo braaf was, ze vaak samen naar stal gaat met haar zoontje en geen zin/tijd/ middelen heeft om aan deze kwestie te gaan werken zou ik erover na gaan denken afstand te doen van het paardje.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:52

Ik denk wel dat je goed gereageerd hebt door direct met opgeheven hark op je paard af te rennen, alleen zou ik het al bij zijn eerste poging hebben gedaan. Paarden zien kinderen over het algemeen niet als hun meerdere, dus het gedrag van je paard vind ik niet zo vreemd. Dat je er voortaan voor de volle 100% bij zal moeten zijn, dat is je nu geloof ik wel duidelijk.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:31

Na 1 1/2 pagina gelezen te hebben ben ik maar gestopt. TS krijgt in de berichten die ik gelezen heb alleen maar verwijten dat ze haar kind niet bij het paard mag laten en dat ze niet goed oplet. Misschien zie ik het wel een beetje simpel hoor, maar een paard mag niet bijten. Nooit! Ik heb geen tips om een paard af te leren om te bijten. Maar ik reageer toch op dit topic want ik vind het erg dat iedereen (althans in de door mij gelezen berichten) het hier maar heel normaal lijkt te vinden en vindt dat het paard geen schuld treft.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:45

Ik denk dat je zoontje te dicht bij het paard stond. Je zei zelf al dat het paard hoog in rangorde staat. Jouw zoontje is nog een jong kind, helemaal onderaand de rangorde in de ogen van het paard. Als je zoontje te dichtbij stond, heeft jouw paard duidelijk gemaakt dat de ruimte van hem is.

Misschien heb je subtieleren taal gemist, zoals oren plat, zwiepen met de staart of beetje zwaaien met het hoofd. Jouw zoontje begrijpt dit natuurlijk niet, dus reageerde hier niet op. Daardoor ging je paard over van waarschuwen naar uithalen, om zo ruimte op te eisen. Denk ik.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:40

Ongeacht hoe ver of dichtbij dat kind stond, die poownie moet z'n gebit bij zich houden. Hoe je 'm dit afleert? Zet 'm in dezelfde situatie maar dan met jou ipv met je kind en ga gewoon een beetje voor 'm langs scharrelen maar wel met een grote zweep in je hand. Hapt ie toe dan geef je hem een beuk die hij z'n leven niet meer vergeet. Dominante rotzak :( Komt wel goed hoor maar hij moet even heel duidelijk op zijn plaats gezet worden!

Ik heb paarden aan huis en kleine kinderen en ik heb ze niet 100 procent van de tijd in de smiezen. Maar die van mij bijten echt niet. Vandaag hebben we nog met z'n allen in de wei gewerkt waar de paarden gewoon in rond liepen. Soms schrikken ze ergens van en dan trekken ze een sprintje maar ze halen het niet in hun hoofd om dan rakelings langs mij of de kinderen af te rennen. Natuurlijk zit een ongeluk in een klein hoeje maar ik kan mijn kinderen niet een hele middag aan me vast binden. Blijkbaar ben ik een erg onverantwoordelijke ouder als ik sommige reacties hier lees _O- _O- Wat een boel perfecte bokkers bestaan er toch. :roll:

Hoe gaat het met je kind? :(:) Ik snap dat je je rot geschrokken bent....

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:46

Caira schreef:
Orchidee21 schreef:
pffff, allemaal opvoedende tips (wel 10 x hetzlfde verhaal) maar geen tip iom het bijtgedrag te veranderen..

Hoe wil je opvoedkundige tips geven als een dier net 1 week ergens is, TS stond met haar rug naar het hele gebeuren dus heeft de signalen daarvoor niet gezien. ZIJ was fout, het paard niet.

Paard is wel fout want die heeft kennelijk een pestkarakter, ik bracht hem lekker terug en
kocht een vriendelijker dier.
Waarom gaan ze op bokt er altijd van uit dat het kind fout is? er zijn zat paarden die een rotkarakter
hebben en niet geschikt zijn als hobbydier.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:50

Geen enkel dier heeft een rotkarakter. Een dier wordt zo gemaakt. 1 beet maakt het nog geen rot dier. Helemaal niet als het een corrigerende beet was.

Wie zegt hier dat het kind fout is? Kind kan er niks aan doen. Paard alleen ook niet.

Je kan niet van een paard verwachten dattie alle regels van jou weet. Helemaal niet na 1 week!
Daar gaat wel een tijdje overheen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:51

er zin geen paarden met een rotkarakter -:(- mensen zouden naar mijn mening meer op de signalen van paarden moeten letten. Een paard bijt namelijk niet omdat het 'gewoon een rotzak' is, maar omdat de mens iets fout doet, of niet als leider geaccepteerd wordt.

Met terugbrengen los je het probleem nog niet op hoor.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:54

Het paardje was tot nu toe een heel erg lief dier geweest volgens de TS.
Dus daarom heeft ie nu niet ineens een pestkarakter.
Er is in een ogenblik van een seconde iets misgegaan, maar dan hoef je niet meteen je paard weg te doen.
Alleen nu heeft TS misschien iets geleerd over haar paardje, wat ze de volgende keer anders kan doen.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:02

Paard is wel fout want die heeft kennelijk een pestkarakter, ik bracht hem lekker terug en
Waarom gaan ze op bokt er altijd van uit dat het kind fout is? er zijn zat paarden die een rotkarakter
hebben en niet geschikt zijn als hobbydier.[/quote]

Het is ook zeker niet de eerste keer dat zoiets gebeurd met een haflinger,wat een naar en onbetrouwbaar soort is dat.
Meerdere meegemaakt die vanuit het niks een hondje doodtrapte,een auto aanviel en erin bleef bijten en die van het ene moment op het andere heel lief tegen andere paarden en dan ineens(tegen diezelfde paarden)uitvielen en beginnen te slaan.Heb het nu over 3 verschillende haflingers in 3 heel verschillende delen van het land dus niet vandezelfde stal of eigenaar.
Ik zou dus maar uitkijken met dat beest en je zoontje.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:03

Ik vind wel dat je met terug brengen het probleem oplost!

Dit paard heeft wel een rotkarakter, hij bijt immers een kind!
Maar dat paard is wel zo gemaakt, dat is een ander verhaal en inderdaad het paard kan hier niks aandoen (hij weet niet beter).

Als Ts het paardje heeft gekocht als zijnde makkelijk betrouwbaar paard, waar ze samen met haar zoontje naartoe kan zou ik gewoon ermee kappen!

Ik vind het nog knap van TS dat toen het paard wegrende ze verder niets heeft gedaan! Begrijp me goed een paard is in 3 seconden al vergeten wat hij heeft gedaan dus straffen is zinloos. Maar ik kan me heel goed indenken dat een moeder die haar kind ziet worden gebeten dit niet na 3 seconden is vergeten... De slager zou dan denk ik zelfs even door me hoofd heen spoken :Y)

Ik zeg of heropvoeden of ermee stoppen!
Zonder heropvoeding zit herhaling er dik in...

storm23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:10

Air schreef:
Een paard ziet je kind alleen niet als mens ;)

Toch raar dat het nu goedgepraat wordt van de TS.... als er weer eens een artikel op de voorpagina belandt dat er een kind is doodgetrapt komen er hele andere reacties.

Ik denk echt dat ze van dit wel geleerd heeft,en soms moet je met de neus op de fijten gedrukt worden .
kinderen en paarden heel gevaarlijk je moet ze heel goed in de gaten houden .
Maar ik denk dat ts dat nu wel weet en om nou zo lelijk tegen haar te doen is niet echt leuk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:13

Tja, rotkarakters bestaan niet echt maar wel degelijk karakters die meer of minder geschikt zijn in de omgang met kinderen. Een dier dat direct zijn kans grijpt en grof doorbijt ging direct retour bij mij. Dat is ver over alle grenzen. Ongeschikt!

En TS natuurlijk kun je je kind niet tegen alles in de wereld beschermen, je zult jezelf ongetwijfeld voor je kop gemept hebben na dit ongeluk. Sommige dingen gebeuren nu eenmaal, net als vingers tussen de deur en je branden aan de oven.. Tis niet anders..

Ik hoop dat je zoon niet teveel schade overhoud hieraan, zowel aan zijn lijf als in zijn koppie. En vergis je niet, er zijn echt veel geschiktere ponys voor kinderen. Ik had hem echt al op retour gezet. Onzeker in zijn nieuwe kudde of niet er zijn echt grenzen hoor!

storm23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:13

sabino schreef:
hebben en niet geschikt zijn als hobbydier.

Het is ook zeker niet de eerste keer dat zoiets gebeurd met een haflinger,wat een naar en onbetrouwbaar soort is dat.
Meerdere meegemaakt die vanuit het niks een hondje doodtrapte,een auto aanviel en erin bleef bijten en die van het ene moment op het andere heel lief tegen andere paarden en dan ineens(tegen diezelfde paarden)uitvielen en beginnen te slaan.Heb het nu over 3 verschillende haflingers in 3 heel verschillende delen van het land dus niet vandezelfde stal of eigenaar.
Ik zou dus maar uitkijken met dat beest en je zoontje.[/quote]

volgens mij ligt het toch echt aan de opvoeding en niet aan het paarden ras hoor .
Ken zat haflingers waar je laaes mee kan .
op kinderboerderijen stikt het ervan en op manege s ook.
lijkt me niet dat hun gevaarlijke paarden er neer gaan zetten .

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:17

Nou in ieder geval geen fan van KWP-ners ;)
Let op, foto's kunnen schrokkend zijn: http://www.mijnalbum.nl/Album=ZO46Q4PH

Ik vind dat je heel erg kort door de bocht bent! Je kan zoiets toch niet over 1 kam scheren!

En TS ik hoop dat mijn foto's jou ook aan het denken zetten...
Paard wat mij beet stond 3 maanden op boxrust was enorm sjaggo, ik liep langs zijn stal en hij pakte me duim!
Paarden kunnen echt enorm hard bijten :j
sabino schreef:
doei schreef:
@Sabino
Wat een domme reactie!

Zeker een haflingerfan?

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:25

Allereerst, ik hoop dat je zoontje er niets aan overhoudt.
Om terug te komen op paarden en kinderen, ik heb een ontzettend lieve haflingermerrie maar ze is niet betrouwbaar met kinderen (ook niet met kleine dieren trouwens), dit wist ik toen ik haar 9 jaar geleden kocht. Op stal wordt ze ook geaaid door het dochtertje van de stalhouder en mijn zoontje van 1,5 jaar gaat ook regelmatig mee zonder problemen.
Zolang je in je achterhoofd houdt dat jouw paard niet te vertrouwen is op dat gebied is er niets aan de hand. Om dan maar te zeggen " dat paard is vals en moet weg " vind ik erg kort door de bocht gereageerd door sommige mensen.

Na 9 jaar is het gedrag van mijn merrie heel veel verbeterd, ik kan met kinderen in de wei zonder dat er iets gebeurd, er kunnen kinderen op rijden en aaien en zelfs aan het halster meenemen maar ik zal haar nooit vertrouwen en continu in de gaten houden en zorgen dat ik tussen kind en merrie blijf staan. Ik denk niet dat dit rasgerelateerd is maar meer ofwel dominatie ofwel slechte ervaringen uit het verleden.

Ik weet niet of je jouw haflinger voor jezelf hebt gekocht of dat hij bedoeld is als kinderpony?

storm23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:27

whoooo doei
Jij zal een pijnngehad hebben !
Dat is niet niets pfffff.
zal er maar net een kind langs gelopen hebben moet je toch niet aan denken .
mijn dochter aait de paarden ook wel als ze met de hoofd over de deur staan .
zal er maar net zo saga bij staan pffff moet er niet aan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:32

Wat schrikken zeg!
Ik heb het meegemaakt met mijn hond. Mijn shire doet op straat helemaal niks uit op een hond, ze kunnen zo onder hem door lopen.
Dus ik dacht ik neem de hond eens een keer mee naar de wei...gezellig.
Mijn shire is echt een enorme knuffel, doet geen vlieg kwaad, een grotere slijmjurk bestaat niet...
maar toen mijn hond de wei in liep en niet eens in de buurt kwam van de shire en ook geen aandacht aan hem besteedde gallopeerde de shire ineens met een noodgang op de hond af en viel hem aan. Hij wilde hem bijten. De hond rende van angst weg met zijn staart tussen zijn benen, shire er achteraan. Ik moest rennen als een gek en er tussen springen om de hond te redden!!

Blijkt dus... de shire is erg territoriaal.
Misschien is die van jou dat ook?
De shire valt ook trekkers en graafmachines aan in de wei en al helemaal als ze te dicht bij mij in de buurt komen (op straat niet).
Maar verder blijft het de grootste schat van de wereld, een eitje van een paard, niks op aan te merken.

Ik hoop dat je zoontje snel weer herstelt en dat hij nu niet bang is geworden voor paarden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:34

Wat een reacties komen hier voorbij zeg.... Volgens mij een hoop onwetendheid!

Ik denk dat het gewoon een samenloop van omstandigheden is geweest, TS druk bezig met uitmesten, kindje liep bij de paarden, paard is nog nieuw en de kudde en probeert zijn plek te bepalen en binnen een fractie van een seconde ontstaat er een vervelende situatie. En nu heeft het paard gelijk een rotkarakter? En gelijk alle Hafjes zijn onbetrouwbaar? En als een paard flink bijt moet je hem gelijk weg doen? Heel appart...

Wake-up call! Paarden zijn dieren en zijn nooit 100% betrouwbaar!

Als ik TS was zou ik het paardje even goed in de gaten houden als er kids bij zijn en kids dus ook niet alleen laten bij de paarden (althans, op ingrijp afstand is prima natuurlijk). Zelf veel aan het werk gaan met het paardje, zorg voor wederzijds respect (bijv. grondwerk idd). Daarna kun je altijd nog beslissen om het paard te verkopen, als hij echt een onbetrouwbaar karakter heeft en niet geschikt is voor het doel waar je hem voor gekocht hebt.

Hoe is het nu met je zoontje?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:05

Hoe gaat het met je zoontje?

Je paard had dit nooit mogen doen natuurlijk. :n Nu zijn er heel veel bokkers natuurlijk lekker schijnheilig en waren blijkbaar allemaal 18+ toen ze gingen paardrijden. ;) Zelf ben ik ook gebeten door een paard op de manege, die stond op stal en kwam ineens naar voren stuiven en ik werd gebeten. Afijn, op het moment dat hij dat zou doen zou ik hem direct een ontiegelijke klap voor zijn harses verkopen, dat hij dat voorlopig niet meer vergeet. Sterkte!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:58

Onze zoon (toen 3) is ook een keer heel hard gebeten door onze shetlander. Hadden we als pony voor hem erbij gekocht. En wij zijn zeer ervaren paardenmensen. Maar we hadden niet inde gaten dat achter dat lieve koppie een soort pitbull school...
Zoonlief kwam ervan af met enorme bloeduitstorting op zijn rug. Hij liep achter het stroomlijntje van de wei, dus niet inde wei, met een pakje drinken en werd dus echt gewoon aangevallen en opgetild.
Shetlander heb ik paar weken later verkocht als zijnde geen kinderpony.

Kinderen tussen paarden in laten lopen doe ik ook nooit. Onze zoon is nu bijna 9, 1.50 groot en we hebben 3 pony's waar hij sinds een jaar of twee zo ongeveer tussen mag lopen. Deze pony's zijn echt superbetrouwbaar vwb bijten/slaan (en dus ook op uitgezocht / op opgevoed). Zijn kleine pony's (1.05 - 1.15). WE hebben ook een paard, 1.75. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat hij bij haar in de paddock mag komen zonder dat ik haar vastheb.

Pony's / paarden kunnen betrouwbaar zijn MAAR ze kunnen ook meppen naar een vlieg/mug, naar elkaar of wat dan ook. Als jouw kind daar per ongeluk tussenstaat wil je niet weten wat er kan gebeuren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:04

Pardon? Jij geeft je paard de schuld voor wat JIJ fout deed?
:n Lekker scheef.

Jij liet je zoontje daar
Jij bent de oudere dus hoort de wijste te zijn
en Jij hoort te weten dat je zeker met een nieuw paard gewoon moet oppassen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:10

Ik zie nergens staan dat Ts het paard de schuld geeft!

Ze vraagt hoe ze dit moet oplossen?!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:15

Ik wil wel even zeggen dat het paard ook zeker fout is door zo vals aan te vallen istie besodemieterd, kijk dat je kind daarloopt wat niet te bedoeling is weet je nu in elk geval.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:18

Geen idee wat je hier aan kunt doen.. maar een paard 'de stal insmijten' nadat het gebeurd is.. daar snapt het paard niets van!!
Als je er een meter vandaan had gestaan, dan had je meteen de pony een rake schop uit kunnen delen. Je stond dus te ver van je kind af.. Even omdraaien kan dus niet bij deze pony als je kind bij je is.
Vind het overigens vrij heftig dat een pony zomaar je kind grijpt... verder is de pony wel braaf?????
Ken geen pony of paard die ik hiertoe in staat acht (al kun je een kind uiteraard nooit alleen laten of zonder direct toezicht),