Paard inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Re: Paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:46

Ik vind hem er super fijn opzitten, en hij stoort het paard niet. Wel zou ik dat hele gedoe er vooraf gaand aan het berijden liever anders zien.
Ik ga er vanuit dat hij weet wat hij doet, en inderdaad weten we de geschiedenis van dit paard niet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:48

["Cassidy"]
ponylies schreef:
Cassidy schreef:
Er zouden heel veel grasmaaiers rondlopen als je niet een keertje wat harder mag ingrijpen.
Helemaal met de beperkte kennis van zaken in paardrijdend Nederland en iedereen die het inrijden onderschat.
Ik zou als paardeneigenaar heel blij zijn met iemand zoals Gert als ik een wat lastiger paard zou hebben.
Paarden zijn niet van porselein!
Een keer doorgrijpen in een intensiteit die aankomt, heb ik liever dan de slager.
Grasmaaier omdat hij niet er rijden valt omdat paardlief niet wil zou bij mij niet gebeuren.

heey
ik ben nu toch wel eventjes van mening veranderd;
als dit inderdaad paarden zijn die niet anders kunnen worden ingereden,
en het dus een pro is zoals ik op de site heb gezien
heb ik er inderdaad weinig meer tegen sommige paarden hebben dit indd weleens eens nodig ja
in de eerste instantie dacht ik jeetje wat een amateurs maar nu ik de reden weet en weet dat gert dit doet heb ik er wel begrip voor
iedereen doet weleens iets rottiger tegen zijn paard en sommige paarden hebben dat ook gewoon nodig
liever zie ik een paard wat zo ingereden word dan dat penny mensen van 12 even hun vz shetlander inrijden *D

Ik vind het heel goed dat je durft aan te geven dat je van mening bent verandert nu je alle mogelijke redenen om dit paardje door Gert te laten beleren even hebt bekeken.
Hulde! +:)+[/qu

dankjewel :o

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:49

ok, ik vind het er best wel zielig uit zien,, ik schrok me rot toen hij achteroverklapte |(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:49

luve_rozes schreef:
Ga ik lekker linken naar montyroberts.com :+ Without the use of pain or force the trainer persuades a raw horse to accept a saddle, bridle and rider. :P

Ja juist, bij Monty ziet het er allemaal wel vriendelijk uit maar stiekem gebruikt die ook allerlei methode's waar je zo ook je vraagtekens bij kunt zetten. (waar ik overigens meer vraagtekens bij heb dan bij Gert)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:53

@anneliesdj:
joh, ik zeg toch ook niet dat het veel voorkomt ;)
Voor mij persoonlijk is het niet meer dan logisch dat als je een paard gaat inrijden dat je dan binnen een aantal minuten door hebt hoe het paard in elkaar steekt. Als je dat niet kan, heb je er tijd genoeg voor tijdens de voorbereiding. Op het moment dat je er op gaat zitten, heb je het liefst zo min mogelijke verrassingen ;)

Ik denk verder dat het wel mee valt met het inschattingvermogen van Gert :+ Volgens mij heeft ie gewoon een uitermate goede zit, maar verder doet hij bij elk paard hetzelfde; blijven zitten en vooruit jagen.
Tsja, knap is het wel (het blijven zitten ;) ) en het kan ook nog eens een strategie zijn bij een bepaald soort paard, maar dat is toch echt een uitzondering. Als je zo'n paard hebt, dan is het helemaal belangrijk dat het paard een goede vooropleiding heeft gehad en al aan de hulpen staat. Dat is hier duidelijk niet het geval.

Als je dit een goede methode vind voor het merendeel van de paarden, heb je volgens mij nog niet helemaal begrepen wat leerprincipes zijn en hoe je die kunt toepassen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:57

Tja... Het kan ook anders!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:59

anneliesdj schreef:
luve_rozes schreef:
Ga ik lekker linken naar montyroberts.com :+ Without the use of pain or force the trainer persuades a raw horse to accept a saddle, bridle and rider. :P

Ja juist, bij Monty ziet het er allemaal wel vriendelijk uit maar stiekem gebruikt die ook allerlei methode's waar je zo ook je vraagtekens bij kunt zetten. (waar ik overigens meer vraagtekens bij heb dan bij Gert)

Inderdaad! Gert van de Hof is 'hard' maar Monty Roberts is psygisch gemeen tegen het paard door de join-up.

Ik vind dit er eerlijk gezegd fijn uitzien. Hij stoort het paard verder niet, netjes spoor en 'teugel'gebruik en hij beloont eerder de paarden dan dat hij ze straft. Gert van de Hoh heeft jaren ervaring met lastige, bijna-naar-de-slachtpaarden en maakt die binnen no-time zadelmak. Ik zou er persoonlijk alleen de lastige gevallen heenbrengen, de paarden waar je zelf niet verder mee kunt omdat deze gevaarlijk zijn.

DIt paard zal er ook onder vallen, gezien het bokken, proberen aan te vallen en recht op mensen afstormen.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:02

janouk schreef:
love_shyboy schreef:
Serieus als hij zó op mijn pony zou gaan zitten, zou hij er binnen 2 tellen naast liggen.

Serieus: ik heb Gert nog niet vaak van een paard zien vallen. Jouw pony zal hij zeker ook uit zitten. :j

HAHA zou em veel succes wensen dan!
Mijn pony is er eentje die als de dood is dat dr iets op zn kont komt.

Alleen al je hand op zn kont leggen zorgt ervoor dattie totaal uit zn dak kan gaan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:03

ik zou zeggen bel hem als je denkt dat je pony zo gevaarlijk is hoe jij het verteld is hij heel gevaarlijk en kan je hem niet poetsen of een deken opleggen

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:08

ponylies schreef:
ik zou zeggen bel hem als je denkt dat je pony zo gevaarlijk is hoe jij het verteld is hij heel gevaarlijk en kan je hem niet poetsen of een deken opleggen

Zolang je er niet op zit mag het, alleen deken op doen is al moeilijker, hij is bang voor grote oppervlaktes die wapperen enzo en dichtbij komen.

Ik kan inmiddels zo'n beetje álles met hem, maar dat komt alleen door geduld.

Alleen als je em een klein tikje met een zweep zou geven zou hij echt uit zn stekker gaan, en dat heb k zelf gemerkt. 5 rondes in rengalop, tussendoor bokken en stijgeren, mn moeder die de longeerlijn niet kon houden, en ik het geluk van de wereld dat k kon blijven zitten :+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:12

oei das niet zo fijn nee heeft ie een slechte ervaring ermee gehad dan?
maar hij gebruit die zweep echt niet als het niet nodig is want als die paarden iedere keer op hol zouden slaan houd et vanzelf een keer op

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:12

Duidelijk niet goed gedesensibiliseerd paardje. Is nog recht te breien, maar je moet het wel opzoeken en niet het initiatief aan het paardje overlaten.

Quote Clinton Anderson: A horse is a maintenance on legs...

Als hij dingen eenmaal heeft geleerd, moet je het daarna ook bijhouden...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:13

Van Wiki hier gehaald: zonder de kwaliteiten van het corrigeren van paarden door Gert, zou Nederland geen goud hebben gehaald op de Olympische spelen met De Sjiem.
(De Sjiem ging namelijk liggen met ruiter en al voor de hindernis.)

Jeroen Dubbeldam zag De Sjiem voor het eerst op wedstrijd in Mariënheem. Maar De Sjiem bleek geen makkelijke en Jeroen had de nodige problemen met de schimmel. Na hulp van Gert van den Hof kon de samenwerking tussen Jeroen en De Sjiem echt beginnen. In 1998 debuteerden Jeroen en De Sjiem op het hoogste niveau in de springsport. Hetzelfde jaar werd de combinatie uitgeroepen tot Samsung Horse and Rider of the Year 1998. In 2000 behaalde de combinatie Olympisch Goud in Sydney.

BeautyLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:14

zielig zeg dat filmpje

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:14

Cassidy schreef:
Duidelijk niet goed gedesensibiliseerd paardje. Is nog recht te breien, maar je moet het wel opzoeken en niet het initiatief aan het paardje overlaten.

inderdaad met ieder paard moet je gewoon met een zweepje in je hand kunnen rijden bijv om je been hulp te versterken enz,
ook met longeren moet je altijd een zweep hebben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:16

Ik denk dat alle "Gert vd Hof bashers" nou net niet willen weten dat de Sjiem ook bij Gert is geweest :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:17

ponylies schreef:
Cassidy schreef:

inderdaad met ieder paard moet je gewoon met een zweepje in je hand kunnen rijden bijv om je been hulp te versterken enz,
ook met longeren moet je altijd een zweep hebben

En als een paard bang is voor dekens, dien je hem daar ook ongevoelig voor te maken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:19

love_shyboy schreef:
Serieus als hij zó op mijn pony zou gaan zitten, zou hij er binnen 2 tellen naast liggen.

Serieus: ik heb Gert nog niet vaak van een paard zien vallen. Jouw pony zal hij zeker ook uit zitten. :j[/quote]

Alleen al je hand op zn kont leggen zorgt ervoor dattie totaal uit zn dak kan gaan.[/quote]

IK denk inderdaad dat jij een pony hebt die geen enkel mens goed kan rijden dan jijzelf!
Gelukkig dus dat jij hem wel heeeel goed kan sturen met je 16 jaar ervaring!
Alhoewel...als je echt zo goed zou zijn, dan kon iedereen op hem zitten!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:21

ponylies schreef:
oei das niet zo fijn nee heeft ie een slechte ervaring ermee gehad dan?
maar hij gebruit die zweep echt niet als het niet nodig is want als die paarden iedere keer op hol zouden slaan houd et vanzelf een keer op

Hij komt bij vrienden van ons vandaan met een eigen fokkerij, alleen hij is daar als veulen maatje naartoe gekomen voor één van hun jonge hengsten.
Dus wat er voor die tijd gebeurt is weten we niet, we weten wel dat het basis longeerwerk etc er heel relaxed en rustig in is gebracht.

Alleen als je bijv. met het zadel+dekje eronder aan komt lopen, gaattie staan draaien en wordtie bang, helemaal als de onderkant van het dekje zegmaar aan de zijkant zit, kom je dan alleen met het dekje, en dan met het zadel, is dr niets aan de hand.

Een deken om doen is hetzelfde, het is eng, het wapperd, het is groot, en komt zomaar op hem af.
maar een deken hoeft hij bij ons echt niet op, hij heeft nooit onder een deken gestaan, en hij staat zomers 24/7 op het land in ene groep, en in de winter overdag in groepje in paddock en snachts op stal...

En ik hoef hem nieteens met zweepje te rijden, want hij reageert perfect op mn been, stem, en zit.

Met longeren is een zweep btw geen probleem.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:22

aerdenhout1 schreef:
love_shyboy schreef:

Serieus: ik heb Gert nog niet vaak van een paard zien vallen. Jouw pony zal hij zeker ook uit zitten. :j

Alleen al je hand op zn kont leggen zorgt ervoor dattie totaal uit zn dak kan gaan.[/quote]

IK denk inderdaad dat jij een pony hebt die geen enkel mens goed kan rijden dan jijzelf!
Gelukkig dus dat jij hem wel heeeel goed kan sturen met je 16 jaar ervaring!
Alhoewel...als je echt zo goed zou zijn, dan kon iedereen op hem zitten![/quote]

Ik kan erop, en mn moeder kan erop, meer mensen hebben we nogniet geprobeerd, en dat zijn we niet van plan, hij blijft toch tot zn dood bij ons?
En het is bij hem een kwestie van vertrouwen, als hij iemand vertrouwd, stap je er zo mee weg, anders niet helaas.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:26

Pff, wat een stoere praat allemaal van iedereen hier, hoe goed ze zelf zijn en hoe slecht Gert wel niet is ... :D

Geen gedoe, geen getrek in de bek doodat hij niet meegaat in beweging, geen ingetogen spanning doordat hij langzaam moet, gewoon vooruit en niet miepen. Prima methode, hij heeft trouwens niet eens een zweep in z'n hand. ;) En, Gert blijft altijd zitten :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:27

Zou zo een berg paarden naar hem toe verwijzen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:30

Er staan aan de rechterkant nog meer filmpjes, oa een demonstratie op Ermelo begin 2010.
Voor degenen die niet weten hoe hij te werk gaat, misschien handig even door te nemen.
En er zijn toch maar bar weinig mensen die in een demonstratie voor -tig mensen voor het eerst er op gaan zitten.
Monty Roberts heeft daar ook zijn crash test dummies voor, en verder ken ik niemand de het inrijden en plein public doet.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:32

Nou en hoe soepel hij zit en er op komt. Krijg ik niet voor mekaar

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:33

ginouque schreef:
laat het idd. een echt prof zijn, wie binnen 5 min. kan bekijken, 'wat voorn paard hij in de kuip' heeft.
hij weet precies wat hij doet, en heeft vele paarden zadelmak gemaakt.

ik geloof zelfs dat ie jaarlijk in het KNHS federatiecentrum staat, om het uit te leggen en om zijn kijk op paarden te leren.

ik heb respect voor deze man.

hhmm nou van mij krijgt hij geen paard in handen. Hij let helemaal niet op het paard en dan de manier waarop ze die zweep hanteren belachelijk.