In de stal is het paard de baas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:44

Stal is rustplaats, dus ik zal niet snel iets in de box doen, maar dat verandert niks aan het feit dat t paard ten alle tijde dient te luisteren en zeker niet dominantje hoeft te gaan spelen :n

Tancreda4

Re: In de stal is het paard de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:46

Bij heel veel posts; eigen plekje is onzin want IK ben ten alle tijden de baas.
Alsof eigen plekje en met rust laten, dingen buiten doen dus uitsluit dat de verstandshouding goed is, en de mens altijd nog de baas is.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:50

Maar dat laatste wordt helemaal niet gezegd. Zo interpreteer ik die posts ook niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:56

Misschien interpreteer ik antwoorden dan misschien verkeerd, of anders. Bij mij komt het over dat, mede de titel nemend, dat als je geen dingen in stal doet en het ZIJN rustige plekje laat, het paard dus de baas is over zijn baas.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:18

Zo is mijn reactie in ieder geval niet bedoeld :) En daarnaast, zoveel mensen, zoveel meningen. Je moet doen waar je je goed bij voelt, zolang je je verstand maar gebruikt. Als jij de stal van je paard beschouwt als een plek van rust voor het dier waar je niets wil doen, dan is dat toch ook prima? Ik zie niet in hoe dat verkeerd kan zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:51

Tancreda4 schreef:
Bij heel veel posts; eigen plekje is onzin want IK ben ten alle tijden de baas.
Alsof eigen plekje en met rust laten, dingen buiten doen dus uitsluit dat de verstandshouding goed is, en de mens altijd nog de baas is.

Alle paardenbloemen zijn geel.
Het is geel dus het moet een paardenbloem zijn?
Dat is omgekeerd redeneren, ook narcissen, tulpen etc. kunnen geel zijn.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:18

Ik heb al aangegeven dat het MIJN gevoel is waarom ik IN PRINCIPE niets met miep doe in haar stal. In principe staat bij mij voor als het niet strikt noodzakelijk is. Maar staat wel helemaal los van of het mag/ kan of niet. En ik mag/ kan alles doen in mevrouw haar stal als mevrouw thuis is.

Wij hebben wel het geluk dat we zowel binnen- als buitenpoetsplaatsen hebben. Dat je dus eigenlijk onder geen enkele omstandigheid de stal in hoeft als je er niets te zoeken hebt. Maar het komt regelmatig voor dat ik toch nog even wat wil opstrooien, even snel een hoop mest weg wil halen voordat ik vertrek, of het water nog even bij wil vullen. Dat accepteert ze gewoon, zoals het hoort. Dan hoef ik maar te wijzen langs welke zijde ze moet gaan staan en dat doet ze dan ook meteen. Ook als ze staat te vreten. En Fjorden zijn echt, heel erg gek op eten. Daar hebben ze ook heel erg veel voor over, ook een afstraffing zo nu en dan accepteren ze gerust. Dat hebben ze op voorhand al ingecalculeerd. Lukt het niet is het heel erg jammer, lukt het wel was het de moeite van het proberen waard. En als het om eten gaat blijven de meeste Fjorden gewoon proberen, keer op keer op keer. Zelfs al hebben ze maar 1 op de 100 keer succes dan was het blijkbaar de moeite en de eventuele straf waard.

Het is MIJN gevoel, en de ervaringen die IK heb die me zeggen dat je beter niet in de stal kan opzadelen. Daarmee zeg ik niet dat het slecht is om het wel te doen, of zowiezo dingen anders te doen dan ik ze doe.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:23

Ik bel altijd eerst netjes, dan komt mevrouw naar de deur lopen en dan gaan we samen ergens buiten de stal poetsen en opzadelen. Maar dit is meer omdat ik het makkelijker vind en meer ruimte heb.

melissaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:06

ik vind wel dat de paard de baas is in hun eigen stal want het is hun slaap plekje en daarom laat ik ze ook lekker met rust. :Y)

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:16

ook in stal ben je de baas, al snap ik wel dat mensen zeggen dat het zijn/haar plekkie is.
Ik vind de verzorging erbij horen, of je die nu buiten de stal doet of in de stal.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:54

Ik heb het topic door gelezen & een hoop reacties gezien a la 'ik ben de baas' en 'paard hoort onderdanig te zijn'.
Maar wat nou als dit niet zo is?
[OPG] Fout gedrag corrigeren

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:13

Ik ben de baas vind ik ook zo iets :( . Met een goede basis "fundament" en opvoeding, en natuurlijk duidelijke omgang krijg je respect en dat moet je natuurlijk ook geven.
En naar mijn idee moet je dan ook vanalles overal met ze kunnen doen!
Mocht je b.v een paard alleen in een buitenstal houden dan moet je daar alles kunnen doen en hetzelfde in een binnenstal.

Maar iedereen heeft zijn of haar eigen gewoontes en daar is natuurlijk ook niks verkeerd aan ;)

Pieces

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:19

stef schreef:
Stal is rustplaats, dus ik zal niet snel iets in de box doen, maar dat verandert niks aan het feit dat t paard ten alle tijde dient te luisteren en zeker niet dominantje hoeft te gaan spelen :n

Hier ben ik het helemaal mee eens.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:25

Nu ff een diepere vraag, wat verstaan jullie onder rustplaats en wanneer maakt het paard bij jullie gebruik van deze rustplaats?? Misschien een heel ander onderwerp maar ik heb het woord "rustplaats"nu al meerdere keren voorbij zien komen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:28

wat een onzin ik heb ooit een nieuw paard hier gehad op stal, die kende ik niet, maar ik voer en moet hem wel buiten doen..
die dacht even duidelijk te maken dat ik niet in de box mocht om hem na buiten te doen.. zonder enige waarschuwing draait die om en mept met beide achterbenen zo achteruit.. (leuke eigennaar niet verteld) nou de eerste de beste bezem gepakt en hij weer dreigen ik dus even afgeleerd.. sindsdien kon ik gewoon de box in. maar nieuwe mensen probeert die nog wel eens wat uit maar niet met 2 achterbenen volslaan. eigenaar bleek beetje afwachtend te zijn.. nou paard had dat wel door.. lekker zijn eigen zin. later na stal aan huis gegaan, in weiland viel die de baas later ook aan die heeft toen weggedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:30

nope ik ben de baas.. altijd en overal. Maar ik respecteer wel de persoonlijke ruimte van mijn paarden. Maardat is toch heel wat anders...

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:23

Ik kan mijn paard nergens anders vastzetten, alleen in stal opzadelen of buiten. Maar buiten is niet zo lekker als het sneeuwt :P
Maar zoiezo, als mijn paard en ik ergens samen zijn, ben ik de leider. Dat gaat in de stal wel heel goed, daarbuiten nog wat minder, maar ben hard aan het oefenen.
Wanneer ik mijn paard de leider laat zijn in stal, was ik geplet tegen de muur en meerdere keren omver gelopen.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:05

Ik vind niet dat een paard z'n eigenaar de stal uit mag jagen. De mens hoort altijd en overal toch de overhand te hebben om het veilig te houden, dus ook in de stal zelf. Het paard moet ook leren te wachten met eten, totdat het in de voerbak ligt en niet alvast beginnen te happen en te bijten naar degene die hem voert.

Niettemin zijn er paarden die het niet fijn vinden dat er op stal met ze getut wordt. 2 van mijn 4 merries zijn zulke paarden. Hen haal ik dan ook bijna altijd uit de stal om te poetsen, etc. en dan is er geen vuiltje aan de lucht. Als het moet kàn overigens wel alles in de stal t/m uitkrabben van de hoeven en opscheren aan toe terwijl ze gewoon los in de stal staan. Maar als mijn paard mij vertelt dat ze iets minder fijn vindt, probeer ik daar rekening mee te houden. Dit geldt overigens niet alleen voor de staletiquette!!

Overigens ben ik erg tegen het opvoeden en corrigeren van paarden als ze op stal staan, behalve natuurlijk als ze het foute gedrag alleen op stal vertonen. Maar fout gedrag op stal zegt vaak iets over de dominantieverhouding die je met je paard hebt en die kun ook buiten de stal corrigeren. Zo blijft de stal toch een veilige plek voor je paard, waar er geen nare dingen met hem/haar gebeuren. Om die reden is het ook raadzaam om, als het enigszins kan, je paard buiten de stal door een dierenarts te laten onderzoeken en behandelen.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:09

Jij bent en blijf de baas op de stal van jou paard.

Het is alleen aan jou dat die rustig in de stal staat en niet alleen maar loopt te klooien met de buurmannen/vrouwen.

Je heb een veeel betere paard wanneer die zich lekker in zijn vel voelt zowel op de stal als wanneer die buiten staat.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:33

Daks is de baas in stal zodra zijn halster af is.
kom ik de stal binnen met halster heeft hij maar te luisteren.
Ik vind dat je een paard voor de rest in stal lekker met rust moet laten.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:35

Het lijkt me dat als je op zn rug een leider bent je dat ook overal bent, anders word het wel erg verwarrend.
Ik vind gewoon dat je paard je áltijd als leider moet zien waar we ook zijn.

Wel vind ik dat als mijn paard in stal staat, hij gewoon de rust kan krijgen die ik hem als leider geef. Ik haal hem dus ook uit stal als ik hem ga poetsen.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:37

de stal is het terrotorium van het paard vindt ik.
Laatst bijgewerkt door lieskehh op 24-02-11 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:44

Als paarden in een kudde leven en ruimte genoeg hebben, dan heeft ook een ondergeschikt dier een eigen ruimte. Daar zal de leidster zeker rekening mee houden. Dus ook dan hebben ze een "persoonlijk territorium" , vergelijkbaar met "stal"?

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:50

Ja dat vind ik ook. ;)

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:54

josien_m_ schreef:
Als paarden in een kudde leven en ruimte genoeg hebben, dan heeft ook een ondergeschikt dier een eigen ruimte. Daar zal de leidster zeker rekening mee houden. Dus ook dan hebben ze een "persoonlijk territorium" , vergelijkbaar met "stal"?

Ja precies je verwoord het mooi. Je bent en blijft de leider maar je heb wel respect.