Trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:38

marietje62 schreef:
Zou iemand misschien een foto kunnen plaatsen van bovenstaande manier?
Ik ben best wel blond :)

Hopelijk snap je het zo een beetje..

Afbeelding

Het einde van het touw sla je dan nog om de voorstang heen.
Als je paard nu trekt aan de longeerlijn trekt ie aan zn eigen gewicht en niet aan jouw.

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:56

Dank je ik zie het nu voor me.

PaulineS

Re: Trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:39

Ik vind dit echt een hele gevaarlijke manier. Als het paard in paniek raakt heb je echt bal. En ja, ik heb paarden gezien die longeerlijnen of de haken kapot trekken...

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:44

Ik geloof ook niet dat ik het op die manier zou aandurven. Te veel risico's.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:49

Skessa_ schreef:
marietje62 schreef:
Zou iemand misschien een foto kunnen plaatsen van bovenstaande manier?
Ik ben best wel blond :)

Hopelijk snap je het zo een beetje..

Afbeelding

Het einde van het touw sla je dan nog om de voorstang heen.
Als je paard nu trekt aan de longeerlijn trekt ie aan zn eigen gewicht en niet aan jouw.

Mijn vorige pony was ook nooit te laden toen hebben we dat ook geprobeerd touw over de schoft naar beneden, tussen de benen door en dan door de ring van het halster.
Dat werkte goed maar wil niet zeggen dat het bij iedereen werkt.
Bezem zou ik niet doen daar werd die van mij alleen maar gekker van.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 18:51

Ik heb nu een dvd geleend van een vriendin van 't Balinghof, over het trailer laden. Wellicht dat ik hier
het een en ander van opsteek.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:22

TeamUp schreef:
Ik gebruik bij alle trailerladers die ik doe ook het Dually halster (Monty Roberts halster), er is nog geen paard dat ik daarmee niet (op een rustige manier) succesvol heb leren laden.
Juist een touwhalster zou ik niet gebruiken, aangezien alle druk op een kleine oppervlakte achter de oren terecht komt.

Ik gebruik bij alle trailerladers juist wél een touwhalster (plus leadrope, ik vind een longeerlijn niet prettig aanvoelen zoals Annemarie gebruikt) en vindt het Dually halster veel te weinig release geven en veel te laat ook vooral. Dat stukje touw tussen die ringen blijft veel te lang op spanning. En er is bij mij ook nog geen paard wat ik daamee niet op een rustige manier succesvol heb leren laden... :D
Het is maar net wat je gewend bent, het zijn maar hulpmiddelen, je lichaamstaal, timing, feel en consequent zijn zijn vele malen belangrijker dan welk hulpmiddel je daarvoor gebruikt.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:27

Misschien heb ik even gemist hoor, maar hoe rijd je vervolgens met de trailer? Want bij veel paarden die "ineens" niet meer laden ligt daar de oorzaak van het probleem, ze zijn gewoon angstig voor wat er volgt. Kijk daar eens kritisch naar, anders heeft het hele "laden" opnieuw leren nog geen zin, omdat ze dan steeds die slechte ervaring opdoen na het laden.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 08:58

cissy schreef:
TeamUp schreef:
Ik gebruik bij alle trailerladers die ik doe ook het Dually halster (Monty Roberts halster), er is nog geen paard dat ik daarmee niet (op een rustige manier) succesvol heb leren laden.
Juist een touwhalster zou ik niet gebruiken, aangezien alle druk op een kleine oppervlakte achter de oren terecht komt.

Ik gebruik bij alle trailerladers juist wél een touwhalster (plus leadrope, ik vind een longeerlijn niet prettig aanvoelen zoals Annemarie gebruikt) en vindt het Dually halster veel te weinig release geven en veel te laat ook vooral. Dat stukje touw tussen die ringen blijft veel te lang op spanning. En er is bij mij ook nog geen paard wat ik daamee niet op een rustige manier succesvol heb leren laden... :D
Het is maar net wat je gewend bent, het zijn maar hulpmiddelen, je lichaamstaal, timing, feel en consequent zijn zijn vele malen belangrijker dan welk hulpmiddel je daarvoor gebruikt.

Dat stukje touw tussen de ringen bij een Dually halster..???? Als dit het hetzelfde halster is als het monty roberts halster zit er geen stukje touw tussen de ringen, als dit bij jouw wel het geval is gebruik je hem niet op de juiste wijze.. :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:53

hoe noem je het dan wat over de neus onder de neusriem zit waar die ringen aan vast zitten? zijn toch echt twee stukken touw, net als een touwhalster.
Ik heb de expert cursus 2 dgn trailerladen bij Annemarie gedaan en dat is de enige keer dat ik met zo'n halster heb gewerkt en ik vind het niks...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:48

Je doet je halstertouw aan 1 ring en niet aan beide ringen en zodra er spanning op komt te staan omdat je paard bv naar achteren gaat wordt het strak getrokken en zodra hij weer naar voren gaat valt de spanning weer weg..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:13

dat weet ik, en dat laatste gebeurd dus niet of niet snel genoeg naar mn zin. Ik heb tijdens die cursus meerdere malen zelf de druk van dat touw afgehaald met mn handen omdat het strak bleef staan.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:16

mmm heel vreemd ik heb daar namelijk helemaal geen last van..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:20

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard. En daarom ga ik 15 mei een cursusdag met hem volgen bij Equi-unity. Hopelijk hebben wij er allebei iets aan, want wij gaan deze zomer 2x op vakantie naar de Veluwe en ik wil dat hij gewoon makkelijk te laden is, en niet zoals vorig jaar met veel frustratie.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:26

De Equi-unity cursus is zeker aan te raden, ik heb m ook gedaan (als toeschouwer) puur uit interesse om te zien hoe zij het aanpakken en je zult er best veel van leren. Je gaat dan eerst met grondwerk aan de slag en dan komt later de trailer erbij. Zal best een eye-opener zijn voor veel mensen.
Zij werken ook volgens de Parelli principes.

Elco, dit waren wel de zware gevallen trailerladers, dus sommigen die echt in verzet kwamen, ik vond het in ieder geval geen prettig materiaal om mee te werken, ieder zn ding toch?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:01

Tuurlijk ieder zijn ding..Die van mij was ook geen licht geval..Maar scheelt misschien ook wie de cursus heeft gegeven..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:11

Annemarie en Karel zelf. Het was een expert cursus trailerladen waarbij je dus 6 trainingspaarden als cursusmateriaal kreeg en in (steeds wisselende) groepjes van 3 cursusten meerdere keren per dag al die paarden moest trainen onder begeleiding van hun om (opnieuw) te leren laden.
Die paarden waren daar gebracht om heropgevoed te worden en het waren heel uiteenlopende extreme gevallen, uiterst leerzaam en zeer intensief! Ik was kapot na die 2 dagen! Je kunt dat ook niet doen zonder ervaring of eerder bij hun gevolgde cursussen want het was best heftig.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:15

Dus niet met je eigen paard..???
Ik heb de cursus gedaan bij 2moon van Petra Vlasblom, eerst een theorieavond en daarna is ze bij mij op stal gekomen om samen met mij mijn paard te laden..En ik moet zeggen dat ik uiterst tevreden was met haar en heb sinds dien ook nooit meer problemen gehad met laden..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:08

nee, ik heb absoluut geen problemen met mn paard laden, integendeel :) het is dan ook een expert cursus en geen trailerlaadscursus voor als je een probleem met je paard hebt.
Ik ga binnenkort bij Petra in opleiding als alles doorgaat...

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:15

Op zondag 20 maart geeft Eddy Modde een Masterclass Trailerladen in Rijhal Aalten.
Het adres is: Tammeldijk 2, 7122LK Aalten

Tijdens de Masterclass leer jij hoe jij je paard kunt leren zichzelf te laden.
Om je voor te bereiden kun je op de website van Eddy: http://www.diagonaal-paardenvervoer.com een gratis E-book downloaden.
Als je op YouTube zijn naam intikt zie je diverse filmpjes.

De Masterclass begint om 13.30 uur
De kosten zijn 20 euro als je je van te voren aanmeldt en dat doe je door dit bedrag over te maken op rek.nr. 3968984 t.n.v. G. Binnendijk te Aalten.
Op zondag 20 maart betaal je 25 euro.

De website van de locatie is: http://www.morelli-aalten.nl

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:30

mijn paard doet het super met een longeerzweep, die leg ik gewoon aan haar kont en dat is genoeg. van een longeerlijn wordt ze helemaal gek!
succes, en veel oefenen

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 18:27

@ gisa; ik had het gezien,maar helaas erg ver weg voor mij!! :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:14

Waar woon je ergens TS? misschien is er een bokker met wat ervaring die je kan komen helpen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:21

Ook ik heb genoeg paarden meegemaakt die niet de trailer opliepen.
Elke keer vroeg ik mij af, waarom gaan ze de trailer niet in ??

Een paar jaar geleden.
De paarden die een trailer ritje moesten doen voor lessen of een keuring liepen zo de trailer op.
Tot aan de dag dat de trailer helemaal schoongemaakt werd.
Ik had een Karcher gekocht en die moest uitgeprobeert worden.
Dus de trailer werd lekker schoongemaakt, de wanden en het dak waren spierwit geworden.

Daarna kregen we geen paard meer geladen op de normale en oude manier.
Zou de zeepsop lucht de boosdoener zijn geweest ?
Is het wit van de wanden en dak zo gevaarlijk in de ogen van de paarden ?

Ik weet het niet, we waren dit niet gewend, dat laad probleem met onze eigen paarden.

Maar natuurlijk heb ik ook een aantal paard vriendelijke truukjes geleerd om een paard op de trailer te krijgen.

Publiek, wegsturen !!!!!
Die mensen staan alleen maar irritant naar het paard te kijken en aanwijzingen te geven waar je niets aan hebt.
Ik heb zelfs een quarter merrie die door haar verzorgster alleen geladen wordt.
Zo gauw iemand in beeld komt van het paardje dan staakt ze met doorlopen.

Een andere truuk is:
Zet de trailer met zijn achterkant in de stalgang.
Sluit de stalgang deuren tegen de trailer aan.
Bijna elk paard loopt dan de trailer op.
Ik denk dat dit te maken heeft met de ruimte om de trailer heen.
Zo niet de trailer oplopen ??
Dan stiekem een klets met de lange zweep in de kootholtes.
Misschien wel zielig in de ogen van sommige mensen, maar het werkt.
Paard kan dan alleen maar vooruit en staat zo in de trailer.
Gelijk de achterklep omhoog, kan hij ook niet terug.
De stang ga je daarna op je gemak aan brengen.

Is dat niet mogenlijk met een stalgang, zet de trailer langs een muur, nu is een zijkant geblokkeerd.

Sta je op een grote parkeer plaats / wei voor een wedstrijd, en je wilt naar huis, zoek een plek op met een lange muur, zet de trailer er langs en ga niet lopen tobben in die open ruimte.

En dan heb ik nog een truukje geleerd van een doodgewone westerntrainer.

Het halster !!!
Doe altijd het gewone dagelijkse halster om waar het paard aan gewend is.
En dat moet dan wel een ouderwets halster zijn met een vaste ring aan de onderkant waar je het touwtje aanhaakt.
De tegenwoordige halsters met de losse ring zijn ondingen, je trekt het halster scheef, alles zit te los.
Zorg dat je een hengsten ketting bij je hebt.
Zet het halster zo strak als mogelijk is.
Haal die ketting door de zijringen onder de mond van het paard door.
Ga even lopen met het paard en laat hem de druk van de ketting voelen.
Dus stappen en stoppen.
Pas op, te veel druk op de ketting laat hem steigeren.

Dan komt het moment dat meneer of mevrouw voor de klep staan.
Meestal zetten ze wel een eerste voorbeen op de klep.

Mond houden !!!!, niet belonen dat werkt niet.
Paarden praten ook niet tegen elkaar.
Lichte druk op de hengstenketting.
De beloning is dat zogauw er een stap naar voren gedaan wordt je de druk van de hengsten ketting laat vieren.
Ik ga dan meestal een shaggie draaien, moment van geduld.
Soms sta ik dan wel 10 minuten zo.
Dan vraag ik aan een van de meiden of ze het tweede voorbeen op de klep willen zetten.
De beloning is: MOND HOUDEN !!!, de druk van de ketting laat je wat vieren als beloning.
Daarna ga je weer wat druk op de ketting zetten.
Beentje laten verzetten, druk los, enz.

En het resultaat is, zogauw er een voorbeen over het scharnier van de klep is, het paard doorloopt.
Klep omhoog en mond houden !!!

Paard vastzetten en achterstang aanbrengen.
Instappen en wegrijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:49

Zo paardvriendelijk vind ik die 'trucjes' van jou anders niet. Ik ken betere manieren en dan kun je je paard overal laden en dan hoef je geen muur, zweep, hengstenketting of wat dan ook bij je te hebben, je paard loopt zo voor je uit de trailer op....

Menig ding van wat Ariebren hier beschrijft is dwang en niemand wil toch dat zijn/haar paard bang van je wordt??