help mijn jaarling is niet meer te houden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 13:02

ik heb het ook niet met een opfok
ik heb heel veel negatieve verhalen over de opfok gehoort

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:03

Bramasole schreef:
Dit gedrag hoort bij een jong paard die kliert en dramt. Grondwerk is schieten met een tank op een mug. Paard is 1,5 jaar en moet gewoon even leren welke basis afspraken er zijn tussen mens en haar. Zoek daar wat hulp bij en je zit zo weer op het juiste spoor.

Ik krijg zo de indruk dat jij niet helemaal doorhebt wat grondwerk is? Grondwerk is ook: persoonlijke ruimte van de persoon die met hem omgaat respecteren, wijken voor druk (OOK bij een veulen) op ELK gedeelte van het lichaam, stapje opzij, naar voren, naar achteren...vind ik niet overdreven hoor, ook en juist niet bij een veulen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:04

140509 schreef:
ik heb het ook niet met een opfok
ik heb heel veel negatieve verhalen over de opfok gehoort

Ik heb het geluk dat de opfok op dezelfde stal is waar ik mijn andere paarden heb staan, dus ik kan er dagelijks naartoe. En een goede opfok is echt niet verkeerd hoor!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:07

Cassidy schreef:
Bramasole schreef:
Dit gedrag hoort bij een jong paard die kliert en dramt. Grondwerk is schieten met een tank op een mug. Paard is 1,5 jaar en moet gewoon even leren welke basis afspraken er zijn tussen mens en haar. Zoek daar wat hulp bij en je zit zo weer op het juiste spoor.

Ik krijg zo de indruk dat jij niet helemaal doorhebt wat grondwerk is? Grondwerk is ook: persoonlijke ruimte van de persoon die met hem omgaat respecteren, wijken voor druk (OOK bij een veulen) op ELK gedeelte van het lichaam, stapje opzij, naar voren, naar achteren...vind ik niet overdreven hoor, ook en juist niet bij een veulen!

Dat mag je vinden. Ik zie dat niet als grondwerk. Ik zie dat als basis afspraken. Deze basisafspraken maak je al op vroege leeftijd en al het getut laat je verder achterwegen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:07

Gewoon opvoeden. Respect bijbrengen. Leren dat je hand op de borst naar achteren gaan is. Leren dat je hand op de zij opzij gaan is.
Helaas als het eenmaal zo ver is, zal het niet meer met lieve woordjes overgaan. Zelfde als met hangen. Als ze eenmaal doorhebben dat ze los komen door te gaan hangen is het hek van de dam.

Dit moet je echt met hulp van een zeer ervaren iemand aanpakken. En niet iets snel zielig vinden. Als je ongelukken maakt door dit onopgevoede gedrag, dat is zielig.

liljebo

Re: help mijn jaarling is niet meer te houden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:15

Als het niet de shet is die je te koop aanbiedt, dan moet het de kwpn zijn, die je te koop aanbied? Gezien je twee paarden hebt?
Ik heb je advertentie gelezen en het strookt niet met wat je hier vertelt.
Wil niet L**lig doen, maar na zelf de nodige ellende te hebben gehad met het kopen van paarden, heb ik wel moeite met zoveel tegenstrijdigheden, zoals paard wat moeilijk hanteerbaar is, bijt en slaat verkopen als zeer braaf paard wat nooit zoiets zal doen.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 13:17

liljebo schreef:
Als het niet de shet is die je te koop aanbiedt, dan moet het de kwpn zijn, die je te koop aanbied? Gezien je twee paarden hebt?
Wil niet L**lig doen, maar na zelf de nodige ellende te hebben gehad met het kopen van paarden, heb ik wel moeite met zoveel tegenstrijdigheden, zoals paard wat moeilijk hanteerbaar is, bijt en slaat verkopen als zeer braaf paard wat nooit zoiets zal doen.

nee dat is een ander

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:29

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:43

140509 schreef:
liljebo schreef:

nee dat is een ander

Hmmmm sorry hoor...
Maar in je profiel vertel je dat je twee paarden hebt, een shethengst en een bruine kwpn merrie die in mei twee jaar wordt.
Je opent dit topic omtrent een kwpn merrie van anderhalf jaar met probleem gedrag.
Je vertelt erbij dat je dit paard al langer hebt, dus het kan geen nieuw aangeschaft dier zijn.

Een paar weken geleden plaatste je deze advertentie.

tekoop mooie kwpn merrie

ze word in mei 2 jaar
ze is donkerbruin zonder aftekeningen
ze is ong 1,60
spring gefokt (KWPN)
ze is supper braaf veel in de hand geweest braaf met borstelen,hoefen uit krabben
in de wei is ze braaf komt naar je toe los laten ook ze heeft nog nooit naar me toe geslagen of gebeten
ze kan goed springen en ze heeft mooie gangen

vader is cador zijn afstammeling is catoki/landor S
moeder is orchidee haar afstammeling is dominard/jasper/lucky boy

foto's stuur ik pas bij intresse via bp

prijs bieden

voor meer informatie kunt u bp

Het spijt me, maar ik zou dan toch echt denken dat het om dezelfde merrie gaat.
Kan toch niet anders als je twee paarden hebt, wv een shet (die te koop staat) en 1 kwpn.
? :n :n

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:47

Cassidy schreef:

Wat een geweldig opdondertje <3
Heeft idd duidelijk niet geleerd om netjes te luisteren, maar dat zie je vaak bij deze ukkies. Terwijl ze echt wel opvoeding nodig hebben.
Ik vind ze wel geweldig. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:49

Ik zit eigenlijk te wachten tot er iemand begint te steigeren van het feit dat hij twee keer over dat balkje heen moet....:D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:55

Bramasole schreef:
[

Dat mag je vinden. Ik zie dat niet als grondwerk. Ik zie dat als basis afspraken. Deze basisafspraken maak je al op vroege leeftijd.

Grondwerk=werk waarbij je op de grond staat. Daar valt alles onder waarbij je niet op je paard zit; dus ook gewoon hantering zoals leiden, netjes stil staan (bv bij hoefsmid) etc. Want ook dat moet worden geleerd. Niets is vanzelfsprekend.
Geen idee dus wat jij onder grondwerk verstaan, maar werk vanaf de grond is gewoon de correcte omschrijving van grondwerk

Overigens denk ik dat er helemaal niets mis is met het geven van een basisopvoeding van een veulen en hem daarbij regelmatig in de hand te nemen, aan een touw mee te nemen, te verzorgen etc . Sterker nog... ik vind het best wel noodzakelijk. Als er iets gebeurt. is het verdraaid handig als het paardje al weet hoe het netjes mee dient te lopen, behandeld moet worden bv door dierenarts, uit gevaarlijk gebied (overstromingen bv?) moet worden gehaald, opgehaald moet worden bij ontsnapping (misschien wel aan een drukke weg) , wijken voor druk (bv omdat hij aan de kant moet voor verkeer bv na het vangen bij ontsnapping), door een nauwe opening heen etc etc.
Paarden leven zeker in nl nu eenmaal in een drukke samenleving waarbij ze geen gevaar moeten opleveren en hanteerbaar zijn voorwaarde is bij calamiteiten.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:35

140509 schreef:
als ze vervelend doe dan straf ik haar dat ze het niet mag doen
maar ik heb ze liever ook thuis dan in een opfok omdat als er 3 niks mee gedaan is worden ze alleen maar moeilijker
en nu kan ze maar haar leeftijdsgenoten spelen en ze is in handen

Dat is pertinent niet waar. Paarden die tot hun 3de in de opfok lopen zijn absoluut makkelijker te hanteren dat paarden die opgroeien bij meisjes die er mee lopen tutten. Daar komt een grote groep vervelende en verwende paarden vandaan.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:53

liljebo schreef:
Bramasole schreef:
[

Dat mag je vinden. Ik zie dat niet als grondwerk. Ik zie dat als basis afspraken. Deze basisafspraken maak je al op vroege leeftijd.

Grondwerk=werk waarbij je op de grond staat. Daar valt alles onder waarbij je niet op je paard zit; dus ook gewoon hantering zoals leiden, netjes stil staan (bv bij hoefsmid) etc. Want ook dat moet worden geleerd. Niets is vanzelfsprekend.
Geen idee dus wat jij onder grondwerk verstaan, maar werk vanaf de grond is gewoon de correcte omschrijving van grondwerk

Ik denk dat ik gewoon niet opgegroeid bent met al die commerciële termen. Bij mij valt 'basis grondwerk' gewoon onder basis afspraken, je kunt het zo ingewikkeld maken als je wilt. Mijn smid ligt dubbel als ik zeg dat voetje vragen valt onder grondwerken. En drie keer per week met een jaarling een stukje wandelen vind ik ook niet zo interessant dat het de naam grondwerk moet krijgen. En even een pasje opzij omdat ik er langs wil, vind ik ook niet zo spannend. Naar mijn mening (maar goed dan zal ik wel een hoop mensen tegen de borst stuiten) vertroebelt deze term alleen maar waar je je mee bezig hoort te houden.

Kies je voor een jong paard laat het paard dan ook jong en biedt daarnaast je grenzen dusdanig goed aan dat het paard weet waar die aan toe is. Vergeet niet dat het draait om wat je zelf voelt en uitstraalt naar het paard. Die kracht en leiderschap herkent een paard binnen no time. Zijn helemaal geen klickertjes voor nodig (om maar een voorbeeld te noemen).

Ik denk dat Bokt daarin ook veranderd. Ik zie dat anders en verander alleen mee in waar ik achter sta.

Ik lees net de tekst van appie12. Ik denk dat je beter een paard drie jaar in de opfok kan gooien en daarna even een snelcursus kan geven dan inderdaad het getut wat zo'n dier 2 jaar door moet maken. En dat terwijl ik niet voor de opfok ben, maar dat heeft een andere reden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:50

Bramasole schreef:
[

Ik denk dat ik gewoon niet opgegroeid bent met al die commerciële termen. Bij mij valt 'basis grondwerk' gewoon onder basis afspraken,.

Nja, ik ben een heel stuk ouder dan jij en grondwerk is voor mij gewoon alles wat vanaf de grond wordt gedaan. Heeft niets te maken met commerciele termen, maar gewoon... het woord zegt het al. Simpeler kan ik het niet maken.
Grondwerk is in principe niets anders dan opvoeden. En dat het tegenwoordig in de bredere zin van het woord wordt gebezigd, verandert niets aan het principe.

Die basisopvoeding heeft totaal niets met tutten te maken, in mijn opzicht. Je geeft zelf het belang daarvan aan en ik heb het ook eerder genoemd. Een paard in de huidige drukke samenleving dient gewoon goed hanteerbaar te zijn voor ieders veiligheid en om bij calimiteiten niet met extra problemen te worden opgezadeld.

In hoeverre dat de TS 'tut' met haar paard, zoals jij het waarschijnlijk bedoelt, is niet duidelijk.
Maar er is mij wel meer niet duidelijk, mbt ts :7

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:05

liljebo schreef:
Bramasole schreef:
[

Ik denk dat ik gewoon niet opgegroeid bent met al die commerciële termen. Bij mij valt 'basis grondwerk' gewoon onder basis afspraken,.

Nja, ik ben een heel stuk ouder dan jij en grondwerk is voor mij gewoon alles wat vanaf de grond wordt gedaan.

Leeftijd staat daar los van, Liljebo. Ik ben simpelweg anders geleerd en nog steeds leer ik daarin alleen niet in commerciele termen en stromingen. Maar ja... ik kan er over bezig blijven, beter dan dit kan ik het niet aan je uitleggen. Heb mijn best gedaan.

Mijn opmerking over tutten was algemeen genomen, niet direct naar Ts.
Ik vind Ts wel helder in haar probleem en overkomen als dat ze dit goed wilt oplossen. Mijn advies, heb ik in een eerdere post geschreven. Ook dat kan ik niet beter uitleggen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:12

Bramasole schreef:
Leeftijd staat daar los van, Liljebo. Ik ben simpelweg anders geleerd en nog steeds leer ik daarin alleen niet in commerciele termen en stromingen. Maar ja... ik kan er over bezig blijven, beter dan dit kan ik het niet aan je uitleggen. Heb mijn best gedaan.

Mijn opmerking over tutten was algemeen genomen, niet direct naar Ts.
Ik vind Ts wel helder in haar probleem en overkomen als dat ze dit goed wilt oplossen. Mijn advies, heb ik in een eerdere post geschreven. Ook dat kan ik niet beter uitleggen.

Ik denk eigenlijk dat we het mbt de basis gewoon eens zijn. Ik neem alleen de term letterlijk, waar jij het verbind aan de commercie (wat ook wel begrijpelijk is hoor)

Mbt tot TS ... ik vind het moeilijk te beoordelen wat iemand thuis doet vanuit het net en dat is eigenlijk wat ik bedoel. Het is niet altijd precies zoals het wordt verteld in een topic.
Maar eigenlijk doel ik het meest op dat wat ik eerder noemde mvt haar advertentie van de brave anderhalf jarige merrie die ze te koop heeft staan.
Ik kan mij niet aan het idee onttrekken dat het dezelfde merrie is, die hier als probleempaard wordt beschreven. En daar heb ik wel wat moeite mee.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:23

140509 schreef:
als ze naar buiten gaan doen ook andere mensen haar naar buiten en dan mag ze zeg maar alles doen over hun heen lopen enz
want hun pakken haar niet aan en ik denk ook dat het ook daar door komt want dan begint ze de smaak te pakken maar ik heb ook tegen hun gezegt al zei iets doet wat hun niet willen gelijk straffen anders leert ze het aan

Volgens mij hoeft dit niet uit te maken hoe ze naar jou toe reageert... ik heb een inmiddels 3jarige merrie staan, heb haar nu 2 jaar.
Mijn pony is vanaf het begin duidelijk gemaakt (op paardvriendelijke manier) dat ze respect voor mij moest hebben en dat ik de leider ben. Dus zo gedroeg ze zich ook. Als mijn moeder met haar bezig wilde werd ze steeds omver gelopen etc. en was er niks mee te beginnen.
Maargoed ik las dat je al op de goede weg bent; zo leer ik mijn pony ook wat kan en wat niet; zelf rustig en zelfverzekerd blijven, net zo lang doorgaan tot iets lukt. En dan flink belonen. :)
Veulens kunnen je uuurenlang achtereen uitproberen in de hoop dat ze van je winnen. Slimme beesten :P

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:58

ik denk dat ie je uitprobeert, je moet streng zijn, anders blijft het zo.
en mijn paard heeft wel in de opfok gestaan, maar dat was omdat hij zelf geen maatjes had om thuis mee te spelen, behalve haar moeder. anders was die van mij ook gewoon thuis gebleven!!

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 02:16

bedankt voor je informatie!!
het gaat iets beter
even voor de duidelijkheid dit is niet de merrie die tekoop staat
en ik tut niet met mijn paard
dus als je nog iets wil zeggen dat mag maar niet over dat dit de merrie is die tekoop staat
en dat ik teveel tut mijn paard en alles dankje

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 02:18

140509 schreef:
bedankt voor je informatie!!
het gaat iets beter
even voor de duidelijkheid dit is niet de merrie die tekoop staat
en ik tut niet met mijn paard
dus als je nog iets wil zeggen dat mag maar niet over dat dit de merrie is die tekoop staat
en dat ik teveel tut mijn paard en alles dankje

Een anderhalf jarige waar je dit werk mee doet, tut je automatisch mee. Niet naar omkijken tot ie drie is werkt veel beter. En menig prof zadelmakmaker zal je deze boodschap ook meegeven.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 02:22

ze loopt iederedag buiten met haar leeftijds genoten s'avonds gaat ze naar binnen
word een keer geborsteld en gaat naar de hoefsmid en ontwormd
en meer doe ik niet ik laat haar lekker groeien
ik doe ook geen grondwerk met haar
maar ik laat haar lekker groeien

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 02:23

140509 schreef:
grondwerk probeerde ik ook nu toen ze zo erg begon te worden maar dat helpt niet

Je doet er niets mee?

In het hele topic staat wat anders.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 02:29

maar niet longeren
ik doe wel wat met haar maar gewoon normalen dingen

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 02:43

Normaal is: als veulen leren voetjes geven en aan een halster meelopen. De rest is totaal overbodig en heb je niet nodig tot 3 jaar als je zadelmak gaat maken en hoef je dus ook niet te doen. Hoe meer in handen bij een jong paard hoe vervelender ze worden. Ik heb er heel veel zadelmak gemaakt en de paarden die zo uit de opfok kwamen en nog niet aan een touw konden lopen waren het fijnst mee te werken. Degene die veel in handen waren geweest waren het ergst.

Gewoon in de kudde laten opgroeien bij een opfokbedrijf.