Mijn vriend heeft meer overmacht over zn hengst dan ik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:20

Wat ik me nog altijd afvraag...waarom moet TS omgaan met de hengst? Waarom kan ze het niet gewoon aan haar vriend overlaten als het haar allemaal niet zo lukt?

Kijk, als het moet dan moet het. Misschien moet ze hem buiten/binnenzetten ofzo. Of is de bedoeling dat je hem gaat rijden TS?

Maar als het niet perse hoeft... lekker laten gaan zou ik zeggen.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:23

Ook ik vind dat je heel erg moet oppassen met de hengst. Hij ziet jou nu niet als leider en daardoor zal ik er zeker al niet op gaan rijden! Inderdaad sommige mensen hebben een leider al inzich en gaat het allemaal vanzelf en eigenlijk is het dan heel lastig om uit te leggen hoe je dat moet doen! Het is je lichaams houding al, je kan gaan denken oke nu voel ik me heel zeker, maar als je het ook maar een klein beetje niet ben straal je dat helemaal uit met je lichaam! Dat je met je rug wegloopt van het paard af moet gewoon kunnen, heb jij weleens een paard achteruit zien lopen bij een ander paard weg :? Misschien is het een optie om een ander paard te gaan rijden en trainen.

Ook hier is een hengst nu bijna 2 jaar. Ik was met hem aan het wandelen en hem al laten lopen over dingen enzo(dat was omdat hij niet door een plas durfde zijn landje in dus ging even dingen doen zodat hij me vertrouwde en oplette) Daarna vroeg ik aan een meisje die ook bij ons op stal rijd of zij even met hem wou wandelen want ook haar vertrouwen moet groeien dus dacht dit is een mooie oplossing ik was er zelf bij, maar ineens ging de hengst haar voorbij lopen omtrekken en al die ongein, terwijl hij dat bij mij dus echt niet deed. Maar ik durf het dan ook niet aan om haar alleen met die hengst te laten.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:26

Circel schreef:
Wat ik me nog altijd afvraag...waarom moet TS omgaan met de hengst? Waarom kan ze het niet gewoon aan haar vriend overlaten als het haar allemaal niet zo lukt?

Kijk, als het moet dan moet het. Misschien moet ze hem buiten/binnenzetten ofzo. Of is de bedoeling dat je hem gaat rijden TS?

Staat in opening van topic: Maar aangezien ik hem straks ook ga rijden moet ik dit wel veranderen.
Weet iemand hoe ik mijn onzekerheid kan laten gaan en hij mij ook als leider gaat zien?

Wij hebben ook een friese hengst hij is 10 jaar en mijn vader heeft hem voor de kar. De hengst ziet hem ook alleen als leider. De hengst heeft wel respect voor mij maar anders dan voor mijn vader. Ik rij ook op hem en dan vertrouwd hij mij ook. Maar het is en blijft een echte hengst ik ga niet met hem onder het zadel naar de manage. Mocht er wat gebeuren breng ik mij en anderen in gevaar. Afbeelding

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:32

Ach, excuses, helemaal overheen gelezen.

Als toch het plan is om hem te ruinen na de keuring zou ik pas gaan rijden als dat lang en breed gebeurd is. En nu, terwijl hij nog 'het mannetje' is, hem lekker door vriendlief laten doen.

Dussss

Re: Mijn vriend heeft meer overmacht over zn hengst dan ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:33

Ow ik heb dat ook helemaal niet gezien! Denk dat er dan al wel wat veranderd zal zijn, maar toch moet je ten allertijde wel de leider kunnen zijn.

40something

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:37

nynke55 schreef:
In feite heeft TS al antwoord gegeven op haar eigen vraag. Vriend vindt het vanzelfsprekend dat het paard zich gedraagt bij hem en dat straalt hij dan ook uit. Als je dat niet hebt of kan, wordt het een hele lastige klus.

Kan het niet beter verwoorden. Wees voorzichtig TS, over een hengst moet je echt overwicht hebben. Vroeger gewerkt met de hengst Triton. Die was heel groot en elke keer de kop in de lucht als ik met het halster aan kwam. Zag ie t krukje, dan zakte zn hoofd al automatisch :-). Maar ik heb nooit gehad dat hij zich bazig gedroeg tegenover mij, ik was de baas, hij plaagde me hooguit een beetje.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:37

Mag ik even opmerken dat het echt niet alleen een hengst hoeft te zijn waarbij je superconcequent moet zijn? Mijn merrie is echt een alfa merrie en dus zeer dominant, ook naar mensen.

Vanaf de dag dat ik haar heb, ze was toen 1 1/2 jaar oud, moet je jezelf dwingen om nóg dominanter te zijn, dan is er geen vuiltje aan de lucht maar... als je ze een vingerkootje geeft ben je je arm kwijt ( bij wijze van spreken dan hé :D ) Toch wil ze graag nog regelmatig even uitproberen wie de baas is maar een duidelijk eh! is nu genoeg. Daar zijn wel ruim 10 jaar overheen gegaan..

Ben je bij zo'n type paard, ongeacht merrie, ruin of hengst, niet concequent en dominant, moet je een ander type paard uitzoeken want het zal niet lukken.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:43

dropje2 schreef:
Mag ik even opmerken dat het echt niet alleen een hengst hoeft te zijn waarbij je superconcequent moet zijn? Mijn merrie is echt een alfa merrie en dus zeer dominant, ook naar mensen.

Vanaf de dag dat ik haar heb, ze was toen 1 1/2 jaar oud, moet je jezelf dwingen om nóg dominanter te zijn, dan is er geen vuiltje aan de lucht maar... als je ze een vingerkootje geeft ben je je arm kwijt ( bij wijze van spreken dan hé :D ) Toch wil ze graag nog regelmatig even uitproberen wie de baas is maar een duidelijk eh! is nu genoeg. Daar zijn wel ruim 10 jaar overheen gegaan..

Ben je bij zo'n type paard, ongeacht merrie, ruin of hengst, niet concequent en dominant, moet je een ander type paard uitzoeken want het zal niet lukken.

Zeker weten! Ik heb ook een ruin, heb hem gekocht toen hij net 3 was. Ook bij hem moeten we superconcequent zijn dan weet ook hij waar hij aan toe is. Het is super onduidelijk voor een paard als iets gister wel mocht maar vandaag niet. En vooral met meerdere "eigenaren" is dit soms lastig. Ts; hoe ziet jou vriend dit "probleem" dan...kunnen jullie dit niet samen oplossen aangezien hij ook veel ervaring heeft met hengsten?

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:14

Circel schreef:

maar als ze er niet op zou hoeven rijden zou ik het alsnog niet laten wezen ;)
dit is juist een uitdaging om me dat soort paarden om te leren gaan. ik zou bij je vriend in de leer gaan. goed kijken wat hij doet wanneer hij het doet en het paard zelf ook naar binnen en buiten zetten. je vriend mee vragen en laat hem maar zeggen als je onzeker overkomt en probeer zelf ook te denken dat je het wel kunt :) ik ben niet voor de methode om hem de hoek in te trappen maar zeker niet tegen een flinke trap geven als hij ook maar een milimeter te ver gaat

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:32

dropje2 schreef:

echt helemaal mee eens

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:36

Eciara schreef:
heb jij weleens een paard achteruit zien lopen bij een ander paard weg :? .

Nee heb je dat nog nooit, dan zou ik als je meerdere paarden hebt en je die buiten hebt staan en er is van die paarden vast iemand de leider en die is er niet van gedient dat een ''mindere'' te dicht in de buurt komt dan gaan ze dreigen met de oren/ogen en stappen ze achteruit weg, helpt het dreigen met de oren/ogen niet dan gaat de leider zelf passen achterwaarts en dan gaat de ''mindere'' ook passen achterwaarts en draait dan bij de leider vandaan........... ;) let er maar eens op

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:40

Todorien schreef:
Eciara schreef:
heb jij weleens een paard achteruit zien lopen bij een ander paard weg :? .

Nee heb je dat nog nooit, dan zou ik als je meerdere paarden hebt en je die buiten hebt staan en er is van die paarden vast iemand de leider en die is er niet van gedient dat een ''mindere'' te dicht in de buurt komt dan gaan ze dreigen met de oren/ogen en stappen ze achteruit weg, helpt het dreigen met de oren/ogen niet dan gaat de leider zelf passen achterwaarts en dan gaat de ''mindere'' ook passen achterwaarts en draait dan bij de leider vandaan........... ;) let er maar eens op

Nee sorry! Ook wij hebben meerdere paarden maar bij ons lopen ze echt niet achteruit, eerder als er 1tje aanvalt dan rent die andere snel achteruit. Ik zal daar eens op letten! Misschien dat het me gewoon niet is opgevallen hoor!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:55

dropje2 schreef:

Inderdaad,zo'n alfa merrie heb ik dus ook,haar bijnaam is dan ook "De Diva" van stal.
Heb haar vanaf dat ze 2.5j is en weet heel goed ik haar leider ben,ze is nu 8 en weet precies mensen en andere paarden om haar hoef te winden,bij mij weet ze dat ze daar niet mee weg komt.

Wanneer ik de paarden binnenhaal s'middags dan staan ze binnen 2 minuten binnen,doet een ander het of de staleigenaresse dan weet ze er zo een spelletje van te maken dat ze gerust 3kwartier bezig zijn.
Halster omdoen door iemand anders,nou vergeet het maar,gaat ze staan draaikonten,net zolang tot men het beu wordt en wanneer ze dan een blér krijgt luistert ze pas,idem met dekens wisselen!

Staleigenaresse heeft veel te veel geduld met haar en dan maakt ze misbruik van,je moet echt na kort maar krachtig reageren anders neemt ze iedereen in de maling,ook op de wei dirigeert ze alles en de andere merrie mag niet in de buurt komen van haar hengst(wat overigens een ruin is :D ) want dan jaagt ze haar weg en het andere ruintje ziet ze als speelbal tegen verveling om lekker op te jagen en tikkertje te spelen of hem aan zijn deken rond te slingeren door de wei.

Ook met rijden hoef ik er geen onzekere ruiter op te zetten want die laat ze heel de bak zien,dat voelt ze meteen aan.
Maar omdat ze zo'n lief koppie erop heeft staan komt ze er vaak mee weg bij anderen,bij mij is een stemverheffing al genoeg en dan weet ze dat ze op moet houden.

Dus ja altijd consequent of het nou hengst/merrie of ruin is,er spelen natuurlijk bij hengsten en merrie's hormonen mee plus karaktereigenschappen en bij ruinen is het vaak wat minder of je moet er één hebben met een sterk karakter dan heb je ook je handen vol.

Overigens heb ik liever met hengsten en merrie's te doen omdat ik het idee heb dat dingen beter blijven hangen en ze slimmer lijken omdat ze beter reageren op prikkels dan bij ruinen waarbij je steeds moet blijven herhalen omdat ze volgens mij door het weghalen van de hormonen wat afgestompt zijn en minder fris in het koppie blijven?!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:56

Ik ben het er niet mee eens dat je een hengst moet verkopen omdat je er niet mee om kunt gaan dit kun je leren ik ben maar een klein meisje en erg dun en heb ook met hengsten gewerkt dit gaat prima als je ze baas blijft en af en toe eens goed aan hun flikker komt een paard hoort een mens te gehoorzamen en niet andersom laat dat duidelijk zijn als een paard eenmaal weet dat jij baas bent heb je er je leven lang plezier van het is gewoon even doorbijten en hard zijn

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:02

Leuk zo'n hengst, de opmerking castreren vind ik onnodig. Het is nu gewoon ff uitvechten wie de baas is.
En dat moet jij worden, eerder hielp ik op een fell pony fokkerij en moest ik soms in de hensten weide voeren of de hekken controleren.
De eerste keer liep ik er zo in geen probleem dacht ik, tot er een kudde van 4 jonge gekke en zeer eigenwijze en dominante hengsten op me af kwam. Ik scheet hem 7 kleuren! Snel de weide uit en naar stal een longeer zweep gehaald. Voelde me toen weer onwijs zeker want bij elke stap te dicht bij kregen ze gewoon een mega tik.

Daarna kon ik zonder problemen de weide in. De oudere hengsten pakte ik ook altijd goed aan, geen tikje maar direct een enorme tik geen gezeur luisteren. Deed ik dat niet dan kon ik hem schudden!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:12

Als iemand van nature al wat schrik heeft zou ik ook niet met een hengst werken. In het geval van TS moet er eerst respect vanuit de hengst komen. Erop gaan rijden met deze problemen is vragen om ongelukken.
Maar ik ben van mening dat als een hengst eenmaal weet wie de baas is je een gouden vriend hebt.
Ik heb zelf een dertienjarige ruin en een achtjarige hengst. Nooit geen problemen mee maar als iemand anders ermee gaat lopen die onzeker is staat hij meteen op zijn achterbenen.
Als ik het touw dan overneem zakt hij meteen in elkaar als een mak lammetje.
En let wel, hem heb ik NOOOIT een tik verkocht. Alleen mijn stem is al genoeg ;-)
Denk dat een hengst gewoon ook echt een klik moet voelen.

Ook heeft hij bij mij nooit gebokt maar ik heb er een tijdje geleden een andere ruiter op gehad en die was er binnen een paar minuten af! Ik herkende mijn eigen paard niet meer.

Als de vriend van TS wel met de hengst overweg kan zou ik het lekker aan hem overlaten.
Voor het paard ook wel zo fijn want die voelt zich ook niet happy anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:17

Het probleem met een hengst is dat ze gewoon niet zo vergevingsgezind zijn als een ruin of een merrie (dit geldt trouwens ook voor Alpha-merries. En dan kun je al je rangorde regeltjes er op loslaten, en hem van je afjagen, en er vrolijk een join-upje mee gaan doen, maar die paarden zien of jij écht dominant bent, of dat je alleen maar doet alsof. En als jij doet alsof je dominant bent, maar je bent het niet echt, heb je serieus kans dat hij even een join-up met jou gaat doen...... want je overtreedt alle kudderegels, en in zijn ogen moet je dan tot de orde geroepen worden.
Ruinen en merries zijn meestal wat toleranter, vergevingsgezinder, en bij hen kom je wel weg met in paardenogen achterlijk gedrag. Bij een hengst of een alpha-merrie niet.
Dus doe niet alsof je zelfverzekerd bent, doe niet alsof je de leiding pakt, maar pak hem echt, weet wat je wilt, en wees zeker van jezelf. Dat is echt de enige manier om met een hengst om te gaan. Ken de paardentaal, ken de kudderegels, maar wees vooral verdraaid zeker van jezelf. Laat je nooit opnaaien of nerveus of boos maken. Blijf altijd "zen"........ werkt echt, wat je voelt straal je uit. En paarden zijn lichaamstaallezers bij uitstek.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:20

jup, een echte kuddeleider hoeft nml nooit één schop uit te delen. Die heeft aan een oogopslag genoeg.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:22

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik zou je intuïtief adviseren om niet met rijden te beginnen voor je het respect van deze hengst tijdens grondwerken krijgt. Goed begonnen is half gewonnen.

Castreren lijkt me nogal een drastisch alternatief. Als je vriend met hem overweg kan als hengst, wil dat zeggen dat er mogelijkheden buiten castreren zijn.
Laatst bijgewerkt door Musetta op 04-01-11 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:23

Caira schreef:
jup, een echte kuddeleider hoeft nml nooit één schop uit te delen. Die heeft aan een oogopslag genoeg.

Klopt helemaal, als de "mannen"in de kudde vervelend zijn, hoeft Rose alleen maar haar oren naar achteren te doen en één pas te zetten en het is over, daar komt geen opgeheven been aan te pas ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:31

't Zijn idd de lagere paarden die drama maken, gillen, been optillen, schoppen, bijten......

De "grote bazen" bewegen een oortje, meer niet.

Edit: 't is daarom ook dat een dominante hengst absoluut niet onder de indruk zal zijn van slaan en schoppen. Je krijgt er niet meer respect mee van hem, eerder minder. Hij zal denken dat je ze niet helemaal op een rijtje hebt om zo tegen hem te doen, en het is dan echt een kwestie van tijd voor hij je eens manieren leert.
Ergens werd het advies gegeven om hem een hoek in te jagen, en dan te gaan slaan, juist om de reden hierboven raad ik dat sterk af. De kans is heel groot dat hij dat gedrag toch een pietsje te ver vindt gaan, en een join up met jóu gaat doen, en dat wil je niet.

Hoe rustiger en kalmer jij bent, hoe meer hij geneigd zal zijn om respect voor je te hebben. Hoe meer je zonder drama gewoon doet wat jij wilt, hoe meer respect hij voor je heeft, want dan gedraag je je als een echte leider.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-11 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:32

Ja inderdaad,en vooral rustig blijven,heb tijdje terug voor iemand een paar maanden twee hengsten gereden omdat diegene wilde inkrimpen en voor de verkoop het beter was deze even goed door iemand te laten doorrijden.

Nou bij de ene hengst van 5 had ik al na dag 1 een klik,in eerste instantie was hij bangig wanneer ik opstapte en wilde dan ook meteen onder me vandaan rennen.
Met rustig blijven,hem aan me laten wennen en daarna aan het werk zetten was het oké en de volgende dag niks meer aan de hand en liep gelijk ontspannen.

De tweede hengst was een 6 jarige en die had al weer wat meer in zijn trukendoos,wilde me niet laten opstappen,was meer bezig met omstanders en moeilijk bij de les te houden.
Dag 2 ben ik even wat brutaler naar hem geweest en duidelijk gemaakt dat ik geen vlieg ben die op zijn rug zit,hem duidelijk mijn aanwezigheid getoond en dat was ook in kannen en kruiken,daarna heeft hij nog geprobeerd een bokje eruit te halen,gelijk duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend was en daarna waren we ook vriendjes.

Wel in de gaten houden en alert blijven want anders kun je weleens verrast worden natuurlijk het blijven dieren!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:33

Maar ja, onze oren draaien zo moeilijk, vandaar mijn oogopslag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:38

Caira schreef:
Maar ja, onze oren draaien zo moeilijk, vandaar mijn oogopslag ;)

:') je hebt gelijk :D

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:08

[/quote]

Nee heb je dat nog nooit, dan zou ik als je meerdere paarden hebt en je die buiten hebt staan en er is van die paarden vast iemand de leider en die is er niet van gedient dat een ''mindere'' te dicht in de buurt komt dan gaan ze dreigen met de oren/ogen en stappen ze achteruit weg, helpt het dreigen met de oren/ogen niet dan gaat de leider zelf passen achterwaarts en dan gaat de ''mindere'' ook passen achterwaarts en draait dan bij de leider vandaan........... ;) let er maar eens op[/quote]

Nee sorry! Ook wij hebben meerdere paarden maar bij ons lopen ze echt niet achteruit, eerder als er 1tje aanvalt dan rent die andere snel achteruit. Ik zal daar eens op letten! Misschien dat het me gewoon niet is opgevallen hoor![/quote]

nou als het je is opgevallen dan hoor ik het graag van je, of wij hebben een kudde apart thuis :D