Paard slaan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantaloves

Re: Paard slaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:12

Ik zou eerst (zoals hier al gezegd is) proberen met je stem duidelijk te maken. Gaat het desbetreffende paard/pony écht te ver, en helpt het niets, mag je best een tik geven.
En geen ongelooflijke rotschoppen (wat ik iemand al eens heb zien doen) maar gewoon een consequente tik

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:40

Ik ben trouwens wel benieuwd of de mensen die echt nooit een tik zouden geven wel eens een echt dominante in handen gehad hebben, want dat kunnen echt etters zijn hoor.
Zo kan ik me nog een KWPN hengst herinneren uit mijn jonge jaren (was 13 ofzo toen ik die reed) en die had zijn hele borst open liggen van het zichzelf bijten, dier gaf shows in de wei weg naar de fokmerries van de buurman :P

Als zo'n paard boven je probeert te gaan staan kom je er echt niet met een boze stem.
Tenminste, ik heb het nog niet meegemaakt, en niks zo gevaalrijk als een paard zonder respect voor een mens.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:43

Wat denk je wat er gebeurt als een paard een ander paard schopt? Dan schopt hij terug.
Als een paard mij schopt, kan hij een schop terug verwachten (behalve als het van schrik is), als hij bijt krijgt hij een klein tikje op zijn neus. Voor de rest negeer ik slecht gedrag. Steigeren etc kan je niet snel genoeg straffen, je moet een paard binnen 5 seconden straffen. Meestal verhef ik mijn stem, maar als het paard echt expres bijt of schopt etc, dan doe ik zeker wat terug.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:33

precies, dat soort dingen doe ik dus ook. Een paard wat mij geen respect geeft, en dan bedoel ik dus alles in de vorm van; gericht schoppen, bijten, me omverlopen of iets die zet ik hard op zijn plek. EEn paard wat bang is, schrikt of weet ik het die moet je niet slaan maar kalmeren en vertrouwen geven.

Maar daar zit nu net het probleem, dat een hoop mensen het verschil niet zien..
Iets waar ik echt niet tegen kan is gefrustreerde mensen. Die laten bijvoorbeeld iedere keer hun paard tegen zichzelf aanlopen en dan ineens is het emmertje vol en gaan ze met een longeerzweep op een paard in staan meppen.

Dat soort gefrustreerde mensen vervloek ik bij het leven, want dat kan in mijn ogen dus niet!

Mijn paarden staan altijd los op ons erf/stal bakgebeuren, en ik moet dus met voer, kruiwagens, biks, zakken brood alles tussen ze door kunnen lopen. Dus extra belangrijk dat ze respect hebben en je niet aanvliegen voor vreten.

Dat gaat bij ons dus prima, ze gaan netjes aan de kant en wachten tot ze krijgen. Kan bij allemaal voorlangs achterlangs of desnoods onderdoor en dat wil ik graag met mijn dieren :D

mistral69

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:55

ik sla mn paarden niet!
kan ze mn mn zweef aaien en ze geven dr niets om
wel heb ik 1 keertje mn pony een flinke opdonder gegeven omdat hij me steeds aan wou vliegen bij het voeren
hij was toen nog een jonge hengst
dat word gevaarlijk als je dr niets aan doet dus moest even in actie komen
dat was ook voor 1 keertje want daarna was het over en we zijn nu al 9 jaar de beste maatjes!!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:24

Je hebt slaan en slaan, maar los van dat is vooral de reden waarom je dat doet belangrijk. Doet je paard iets wat niet mag? Is het dominant naar je? Of ben je gefrustreerd omdat iets niet lukt? Bij de eerste twee geef ik gerust een tik, bij de laatste niet.

Onderling schoppen en bijten paarden elkaar wanneer ze over een grens gaan, ben dan wel geen paard, maar grenzen heb ik wel

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:19

Yuri schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd of de mensen die echt nooit een tik zouden geven wel eens een echt dominante in handen gehad hebben, want dat kunnen echt etters zijn hoor.Zo kan ik me nog een KWPN hengst herinneren uit mijn jonge jaren (was 13 ofzo toen ik die reed) en die had zijn hele borst open liggen van het zichzelf bijten, dier gaf shows in de wei weg naar de fokmerries van de buurman :P

Als zo'n paard boven je probeert te gaan staan kom je er echt niet met een boze stem.
Tenminste, ik heb het nog niet meegemaakt, en niks zo gevaalrijk als een paard zonder respect voor een mens.

zo eentje heb ik dus ook :j
en die probeert eens in de zoveel tijd een week lang de hirachie over te nemen...
en niets wat daar tegen helpt, kan heel boos worden, kan heel hard schreeuwen, ik kan hem constant met een zweepje aan pakken... maar dat helpt allemaal niet om de tijdsduur te verkorten...

ik ben heel consequent naar hem toe, hij mag na genoeg niets :+
maar het helpt allemaal niks, eens in de zoveel tijd probeert hij het gewoon...
tsjah, met zo eentje red je het in die week echt niet alleen maar met je stem ;)
tref je hem in de periode buiten die week is het het liefste paard van stal (als je hem kent en zijn gebruiksaanwijzing kent tenminste :+) en doe ik alles met mijn stem, ook straffen en belonen :))
maar in die week? dan red je het daar gewoon niet mee :n

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:07

Bij de mijne precies hetzelfde.
Heb weleens gehad dat ik op een pensionstal mijn paard in het land ging zetten toen ik daar nog stond, en toen beukte hij me omver terwijl ik het hek stond open te doen. Dus dan gaat hij in zijn achteruit met een een schop onder zijn gat (Hij stond echt vol op mijn voet de lomperd). Daarna aan een slap touwtje braaf mee naar de wei.

Dan ben ik ineens dierenbeul, want ik schop mijn paard. Week erna komt dezelfde persoon, ja jouw paarden luisteren zo goed.

Die snappen het dan gewoon niet :D

Mijne mogen overigens ook niet veel hoor. Zo zal ik ze nooit laten schuren met hun hoofd na hoofdstel afdoen, poetsplaats is gewoon stil staan en niet draaien, schrapen of weet ik het. Ze mogen bij mij tijdens meelopen uit de wei ook niet stiekem een grasje meepikken etc.

Maar ik vind dat soort dingen belangrijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:39

Er zijn hier twee gezegdes die me te binnen schieten.

"A horse knows exactly what happens, before what happens happens."

En

Zo hard als het moet, zo zacht als het kan.

Als je een paard moet corrigeren, dan moet je dat doen in een intensiteit die aankomt. Hoeft maar een keer, dan weet hij de volgende keer wat er komt als hij wel over grenzen heengaat, en zal hij de grens niet zo snel meer overschrijden.

Of ik mijn paarden schop of sla? Jawel. Ik heb twee veulens gefokt die op leeftijd van drie weken ineens hun kont naar me toedraaiden en met beide benen naar me uithaalden, en die kregen van hetzelfde laken een pak. Een schop met de wreef van mijn voet onder hun waarde achterwerk.

Ik hoor jullie al denken: een veulen een schop geven, hoe haal je het in je hoofd? Dat doe je toch niet?

Laat ik jullie vertellen dat het bij die ene schop gebleven is, en dat ze het nooit meer hebben gedaan.
En op het moment dat je paard iets doet wat niet mag, moet je meteen een antwoord paraat hebben.
Daar kun je niet even een nachtje over slapen of bokt opduiken om een vraag te stellen of je een bepaalde correctie wel of niet moet toepassen.
Bij paarden is het: actie-reactie. Misdraagd je paard zich op een manier die een correctie vraagt, doe dat dan ook. Desnoods overdoseer je die correctie, maar hij moet wel aankomen, anders leert je paard alleen dat hij je niet serieus hoeft te nemen...

Vandaag had ik een akkefietje met mijn zelfgefokte, nu 1,5 jarige merrie.
Ze is revaliderende van een blessure, en staat nu alleen in de box. Dus ik wilde haar wat aandacht geven, poetsen, staart uitpluizen, voetjes leren geven...de hele rambam. Ze weet hoe het werkt, er is grondwerk met haar gedaan.
Bij het uitpluizen van haar staart, draait ze zich om, en hapt naar me, heeft mijn broek te pakken, dus ik denk, ik negeer het.
Meteen daarna draait ze zich weer om, heeft mijn been te pakken, maar was te snel dat ik in kon grijpen. Maar toen ze een derde keer weer wilde bijten, liep ze zomaar tegen mijn voet aan.
Ze heeft het niet verder geprobeerd....:D

Je hoeft niet gericht te slaan of te schoppen als je paard zich misdraagd. Je kunt je paard ook zomaar tegen je elleboog aan laten lopen. Dan zal hij denken "wat dom van mij, moet ik toch echt uitkijken waar ik met mijn hoofd ben" ipv "wegwezen, want nu gaat ze slaan".
Sommige paarden kunnen er namelijk een spelletje van maken, vooral hengsten. Snel van achter uit de box komen, happen, en weer buiten reikwijdte komen als jij wilt reageren. En dat kan van kwaad tot erger gaan.

En tot afsluiting een mooi gezegde, dat je misschien ergens kunt noteren. Is vooral in de omgang met paarden zeer van toepassing:

Altijd en Nooit zijn twee woorden waarbij je Altijd in je achterhoofd moet houden dat je ze Nooit gebruikt.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:00

Amen Cassidy. Helemaal mee eens.
Moet ook zeggen dat ik die van mij tegenwoordig (is nu 16, sinds zijn 3e bij mij) niet vaak meer hoef te corrigeren, maar eens in de zoveel tijd, of als er een ander mee bezig geweest waarvoor hij dat respect niet heeft, 'vergeet' hij onze afspraken wel eens.
Gelijk terug zetten en het is weer helemaal klaar.

bloempjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:06

Ik vind dat als het paard mij pijn doet hij het terug kan verwachten. Ik laat me natuurlijk niet uit het veld slaan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:19

Heb die van mij vanmiddag nog een schop met mijn wreef verkocht,
wou haar heel zachtjes poetsen onder haar buik, ging al een paar
dagen met lichte trillingen hartstikke goed en beloonde haar ook
voor het gedrag omdat ze het toe liet, maar vandaag was ze er niet
van gediend en haalde ze per direct naar me uit. Ben opzij gesprongen
en heb haar direct een schop onder haar buik gegeven, met mn wreef..
dus niet met de punt van mijn voet!! Ze was perplex, heb haar een
paar minuten rust gegeven en haar genegeerd en ben daarna weer
verder gegaan met poetsen. En verrek, ze liet het toe! Ze was zo
van slag dat ik haar WEL corrigeerde dat ze nieteens durfde op haar
been te gaan staan of opzij te stappen. Ze stond in een soort van aparte
rusthouding. Heb haar gewoon een klein duwtje opzij gegeven zodat ze
weer op 4 beentjes stond. Toen ik uitgeborsteld was heb ik haar wel
weer geaaid en beloond dat ze braaf was.

(paard had geen wondjes en het was een superzachte borstel, het
was geen nijd maar ze was het niet gewend en wou het liever niet.
Vorige eigenaar poetste haar buik en liezen ook nooit dus toen ze
bij mij kwam waren de liezen beplakt met zweet en zand en het vieze
oude stro zat nog tussen haar tepels.)

Optreden dus!

(ik sla alleen geen paarden als daar geen reden toe is. Zo sla ik een
paard niet op het hoofd als hij me bijt ivm kopschuw. Ik bijt hem
gewoon terug :o)

ollielief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:12

als ik mijn paard wil straffen laat ik zien dat ik boos op hem ben door bijv. mijn rug naar hem toe te draaien. Mijn paard voelt zich dan erg buitengesloten en wilt weer contact met me maken.
Als je je paard echt moet straffen geef hem dan een kleine tik op de boeg.
Op het hoofd moet je nooit doen! Dat is net als bij ons een erg gevoelige plek voor paarden en kan dus behoorlijk zeer doen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:44

Je rug naar een paard toe draaien? Leuk dat dat
bij jouw paard werkt maar vele anderen zouden
je kunnen bijten of kontdraaien en lellen en dan
zie je niets.

Je rug toedraaien doe je als je over leiderschap beschikt
en je wil dat een paard volgt. In de paardenwereld worden
er geen ruggen omgedraaid. Tenzij het paard achteruit
loopt naar het andere paard en dreigt te slaan.

Negeren doen ze wel bij een paard dat zich storend gedraagt.
Maar dreigen te trappen of gericht trappen is direct
reactie schop onder de kont of buik bij mij. Toen
paarden onderling ook als een paard dat lager in de
rang staat dominant doet.

Bijten is terugbijten. Als je niet durft te bijten knijp ik
ze heel hard. Hoezo "dat moet je niet doen dat doet
het paard pijn"? Het paard wil MIJ pijn doen. Wat betreft
schooieren en schrapen is negeren de beste optie.
(Niet naar hem toe lopen tot hij stopt) en als hij zijn oren
in zijn nek legt bij zomaar iets gewoon een boze stem
opzetten.

En wat betreft een paard pijn doen.. in een wei worden
ze door de leider harder aangepakt hoor. Je boft als hij
alleen met wat bijtwondjes of een dikke beurse plek uit
het land komt en geen peesblessure oploopt.
Je hoeft niet om alles te slaan en schoppen maar als ze
je letterlijk pijn willen doen of over je heen willen lopen
werkt een boos stemmetje écht niet.

Lindab101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 09:02

Ehm... Ligt eraan hoe hard je 'slaan' noemt. Tikjes mogen volgens mij wel.

litleangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 09:26

ik had eerst ook een pony waar ik wel eens op moch rijden alleen als je bij hem in de stal liep probeerde hij tebijten of testijgeren dan gaf ik hem wel een tik alleen nou staat hij naast een andere pony dus kan ik heb gwn rustig uit zijn stal halen.(het lach blijkbaar aan de pony die naast hem stond)

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:08

Als een paard echt zelf ook dominant gaat doen en zelf gaat slaan. Dan is het een kwestie van kudde-gedrag nabootsen en hem even duidelijk zijn plek in 'de kudde' (jij en je paard dus) laten zien..
Tijdens het rijden zijn het bij mij alleen maar kleine tikken, die wel even wat duidelijk maken. En soms wat zachter als hulp.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:20

Lindab101 schreef:

Weet je wat tikjes doen? Die creeeren ruis, en afhankelijk van een paard, leert hij daardoor dat hij je niet serieus hoeft te nemen.
Nee, tikjes mogen ook niet. Een keer een flinke ram, en vervolgens grondwerk doen om ervoor te zorgen dat dat probleem, waar je eerst een tik voor gaf, niet meer opduikt....

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:32

Cassidy schreef:
Lindab101 schreef:

Weet je wat tikjes doen? Die creeeren ruis, en afhankelijk van een paard, leert hij daardoor dat hij je niet serieus hoeft te nemen.
Nee, tikjes mogen ook niet. Een keer een flinke ram, en vervolgens grondwerk doen om ervoor te zorgen dat dat probleem, waar je eerst een tik voor gaf, niet meer opduikt....

dat bedoel ik, maar ik zei het iets minder grof geloof ik :')

elsenashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:57

ik ben er meer voor om een paard streng toe te spreken als hij iets fout doet, mijn ervaring is dat ze daar al genoeg van schrikken en beste resultaat krijg je nog altijd met belonen van je paard bij goed gedrag en ook dat kan met gewoon lieve rustige woorden en hoeft niet alleen met wat lekkers

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:12

En waarom schrikt een paard van streng toespreken? Omdat ze in het verleden hebben gemerkt dat er anders klappen volgen.
A horse knows exacty what happens, before what happens happens...:D

carmen99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:51

als je bijvoorbeeld van je pony valt omdat hij schrikt mag je hem niet heel hard gaan slaan, hij kan er niks aan doen... maar een tikje met de zweep omdat hij bijvoorbeeld niet opschiet maakt niet zo heel veel uit.

Esther_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:24

sandra1986 schreef:
je paard slaan vanwege angst....

Hier ben ik 't niet mee eens.. Ik vind juist dat het een teken is van onmacht.
Maar idd soms is een coriserende tik wel even goed :j

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:34

carmen99 schreef:
als je bijvoorbeeld van je pony valt omdat hij schrikt mag je hem niet heel hard gaan slaan,

Dan mag je hem in mijn opinie helemaal niet slaan. Je slaat je kinderen toch ook niet omdat ze in het circus bang zijn voor een clown? Je bent zoiezo veel te laat als je een pony zou slaan wanneer je van hem af valt. Tegen de tijd dat jij weer overeind bent en kunt uithalen is het moment waarop er iets 'fout' ging al lang en breed voorbij. Dan is het voor je paard alsof je hem slaat om niets.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:49

Cassidy schreef:
En waarom schrikt een paard van streng toespreken? Omdat ze in het verleden hebben gemerkt dat er anders klappen volgen.
A horse knows exacty what happens, before what happens happens...:D

bij die van mij hoef ik alleen nog maar zijn volledige naam te FLUISTEREN!!! die weet dan donders goed dat hij wat fout deed, en ook heel goed wat hij fout deed :+

Yuri schreef:
Bij de mijne precies hetzelfde.
Heb weleens gehad dat ik op een pensionstal mijn paard in het land ging zetten toen ik daar nog stond, en toen beukte hij me omver terwijl ik het hek stond open te doen. Dus dan gaat hij in zijn achteruit met een een schop onder zijn gat (Hij stond echt vol op mijn voet de lomperd). Daarna aan een slap touwtje braaf mee naar de wei.

Dan ben ik ineens dierenbeul, want ik schop mijn paard. Week erna komt dezelfde persoon, ja jouw paarden luisteren zo goed.

Die snappen het dan gewoon niet :D

Mijne mogen overigens ook niet veel hoor. Zo zal ik ze nooit laten schuren met hun hoofd na hoofdstel afdoen, poetsplaats is gewoon stil staan en niet draaien, schrapen of weet ik het. Ze mogen bij mij tijdens meelopen uit de wei ook niet stiekem een grasje meepikken etc.

Maar ik vind dat soort dingen belangrijk.

die van mij heeft ook duidelijke regels :))
er wordt niet gegeten zolang je je halster of hoofdstel om hebt (dus ook niet als je op stal staat en er ligt voer in je bak... maar ook onder het rijden niet)
4 voeten aan de grond, er wordt niet gestampt, niet geslagen en niet geschreeuwd als je op de poetsplaats staat en ik ben er even niet...
als je schreeuwt op stal terwijl ik je buiten wil zetten blijf je net zo lang staan tot je op houd met schreeuwen :)
als ik zeg blijf, dan blijf je ook, dan wordt er niet stiekem weg gelopen...
als je zeg kom, dan kom je mee, en dan ga je niet compleet de andere kant op :')
en zo zijn er nog veel meer regels voor hem... die hij allemaal weet, aangezien hij ze vrijwel nooit meer breekt (behalve in die stomme "buien"week van hem dan :()

julius_juut schreef:
carmen99 schreef:
als je bijvoorbeeld van je pony valt omdat hij schrikt mag je hem niet heel hard gaan slaan,

Dan mag je hem in mijn opinie helemaal niet slaan. Je slaat je kinderen toch ook niet omdat ze in het circus bang zijn voor een clown? Je bent zoiezo veel te laat als je een pony zou slaan wanneer je van hem af valt. Tegen de tijd dat jij weer overeind bent en kunt uithalen is het moment waarop er iets 'fout' ging al lang en breed voorbij. Dan is het voor je paard alsof je hem slaat om niets.

mee eens, met een kleine toevoeging...
die van mij wil wel eens zich zo ineens achter ovre laten vallen (en dat gaat zo snel dat je er nog net af kunt springen) en ikmoet heel eerlijk zeggen dat ik die dan wel zo hard mogelijk overeind schop...
hij heeft 4 benen gekregen om op te staan en hoeft dus niet op zijn rug te gaan liggen als ik er op zit ;) O:)