Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Yuri schreef:Ik ben trouwens wel benieuwd of de mensen die echt nooit een tik zouden geven wel eens een echt dominante in handen gehad hebben, want dat kunnen echt etters zijn hoor.Zo kan ik me nog een KWPN hengst herinneren uit mijn jonge jaren (was 13 ofzo toen ik die reed) en die had zijn hele borst open liggen van het zichzelf bijten, dier gaf shows in de wei weg naar de fokmerries van de buurman
Als zo'n paard boven je probeert te gaan staan kom je er echt niet met een boze stem.
Tenminste, ik heb het nog niet meegemaakt, en niks zo gevaalrijk als een paard zonder respect voor een mens.

) en doe ik alles met mijn stem, ook straffen en belonen 

) 
Lindab101 schreef:Ehm... Ligt eraan hoe hard je 'slaan' noemt. Tikjes mogen volgens mij wel.
Cassidy schreef:Lindab101 schreef:Ehm... Ligt eraan hoe hard je 'slaan' noemt. Tikjes mogen volgens mij wel.
Weet je wat tikjes doen? Die creeeren ruis, en afhankelijk van een paard, leert hij daardoor dat hij je niet serieus hoeft te nemen.
Nee, tikjes mogen ook niet. Een keer een flinke ram, en vervolgens grondwerk doen om ervoor te zorgen dat dat probleem, waar je eerst een tik voor gaf, niet meer opduikt....

carmen99 schreef:als je bijvoorbeeld van je pony valt omdat hij schrikt mag je hem niet heel hard gaan slaan,
Cassidy schreef:En waarom schrikt een paard van streng toespreken? Omdat ze in het verleden hebben gemerkt dat er anders klappen volgen.
A horse knows exacty what happens, before what happens happens...

Yuri schreef:Bij de mijne precies hetzelfde.
Heb weleens gehad dat ik op een pensionstal mijn paard in het land ging zetten toen ik daar nog stond, en toen beukte hij me omver terwijl ik het hek stond open te doen. Dus dan gaat hij in zijn achteruit met een een schop onder zijn gat (Hij stond echt vol op mijn voet de lomperd). Daarna aan een slap touwtje braaf mee naar de wei.
Dan ben ik ineens dierenbeul, want ik schop mijn paard. Week erna komt dezelfde persoon, ja jouw paarden luisteren zo goed.
Die snappen het dan gewoon niet
Mijne mogen overigens ook niet veel hoor. Zo zal ik ze nooit laten schuren met hun hoofd na hoofdstel afdoen, poetsplaats is gewoon stil staan en niet draaien, schrapen of weet ik het. Ze mogen bij mij tijdens meelopen uit de wei ook niet stiekem een grasje meepikken etc.
Maar ik vind dat soort dingen belangrijk.

)julius_juut schreef:carmen99 schreef:als je bijvoorbeeld van je pony valt omdat hij schrikt mag je hem niet heel hard gaan slaan,
Dan mag je hem in mijn opinie helemaal niet slaan. Je slaat je kinderen toch ook niet omdat ze in het circus bang zijn voor een clown? Je bent zoiezo veel te laat als je een pony zou slaan wanneer je van hem af valt. Tegen de tijd dat jij weer overeind bent en kunt uithalen is het moment waarop er iets 'fout' ging al lang en breed voorbij. Dan is het voor je paard alsof je hem slaat om niets.