petas schreef:Het gaat trouwens denk ik toch een Tinker worden, spreekt me helemaal aan. Maar uiteraard is de 'klik' het allerbelangrijkst. Dus de tip: kijk, rijd en vergelijk, ga ik zeker in acht nemen.
Hartelijk dank!
Petra
Het belangrijkste wat jij zoekt is een paard dat OPGEVOED is, het ras is dan verder ondergeschikt. Heel veel "familiepaardenrassen" zijn potentieel ook de meest vreselijke draken die je kunt voorstellen. Als ze dan een degelijke opvoeding hebben genoten, dan zijn het hele fijne paarden om mee te werken. Krijgen ze die opvoeding niet, dan kun je je dochter maar liever niet in de buurt laten komen.
Tinkers zijn, net als Haflingers, Fjorden, Friezen, etc., niet allemaal braaf geboren en sommigen zullen het ook nooit worden. Bij ons op stal staat een Tinkermerrie die ik niet met een 10-jarig kind zou vertrouwen en die verre van bomproef is en het op een lopen zet als ze schrikt (en er de kans voor krijgt). Niet de tinker die jij zoekt, dus
Wees op je hoede als je gaat kijken, neem je tijd om te kijken en om te gaan met het dier en mocht je besluiten eentje te willen kopen: laat bij de keuring een bloedmonster nemen om eventuele doping aan te kunnen tonen als paardje minder braaf blijkt te zijn in de praktijk.

En hij heeft met ieder van ons een andere band.