geschikte pony voor zowel moeder als dochter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:53

petas schreef:
Het gaat trouwens denk ik toch een Tinker worden, spreekt me helemaal aan. Maar uiteraard is de 'klik' het allerbelangrijkst. Dus de tip: kijk, rijd en vergelijk, ga ik zeker in acht nemen.

Hartelijk dank!
Petra

Het belangrijkste wat jij zoekt is een paard dat OPGEVOED is, het ras is dan verder ondergeschikt. Heel veel "familiepaardenrassen" zijn potentieel ook de meest vreselijke draken die je kunt voorstellen. Als ze dan een degelijke opvoeding hebben genoten, dan zijn het hele fijne paarden om mee te werken. Krijgen ze die opvoeding niet, dan kun je je dochter maar liever niet in de buurt laten komen.
Tinkers zijn, net als Haflingers, Fjorden, Friezen, etc., niet allemaal braaf geboren en sommigen zullen het ook nooit worden. Bij ons op stal staat een Tinkermerrie die ik niet met een 10-jarig kind zou vertrouwen en die verre van bomproef is en het op een lopen zet als ze schrikt (en er de kans voor krijgt). Niet de tinker die jij zoekt, dus ;)
Wees op je hoede als je gaat kijken, neem je tijd om te kijken en om te gaan met het dier en mocht je besluiten eentje te willen kopen: laat bij de keuring een bloedmonster nemen om eventuele doping aan te kunnen tonen als paardje minder braaf blijkt te zijn in de praktijk.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:03

Anne_GTI schreef:
Zo'n breed dier is voor een kind niet fijn rijden. Daar krijgen ze zere heupen van. Incidenteel kan het wel maar dagelijk zou ik er voor mijn kind niet voor kiezen.

Ik zie het bij mijn eigen dochter van 10 weleens als ze een poosje op een rondgeribt paard gereden heeft. Dan klaagt ze daar ook over terwijl ze op haar eigen welshje uren in het zadel kan zitten zonder een centje pijn.

Daar heb je wel een punt, (mijn zoon van 10 is klein voor zijn leeftijd (1,38) en onze kruising Fries/Tinker is wel wat te groot voor hem, ook een flinke Haflinger zou voor hem nog te groot zijn.
Het zal niet makkelijk zijn een goede combi te vinden, wordt wel een stuk makkelijker als de dochter lang is voor haar leeftijd.

joyfordogs

Re: geschikte pony voor zowel moeder als dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:15

kijk eens op www.gangenpaarden.nl, veelzijdige paarden, met extra gang en overwegend een cool maar werklustig karakter.
er zijn diverse mensen op dat forum waarbij je een proefrit kan maken om kennis te maken met de extra gangen en uiteraard met de verschillende gangen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:48

Hier hebben we anderhalf jaar geleden dezelfde keus gemaakt. We zochten een dier voor het hele gezin: Ikzelf 37 en al sinds 8 jaar paardrijdend, zoon van nu 8 en dochter van nu bijna 6 (nog 1 weekje) en manlief 36.

Ik keek ook naar Fjorden en Haffies en de wat kleinere Tinkers vanwege het formaat. Toch was het karakter het belangrijkst voor ons. En ja, deze rassen waren eigenlijk niet helemaal mijn ding. Maar wilde neit te hoog inzetten. Qua prijs waren ze goed te doen en zouden qua formaat ook door de kids te behappen zijn.

En toen kwam mijn man om de bocht... Want haffies en Fjorden dat zijn toch ponies??? En Tinkers ook? Tsja. als hij dan moest gaan vertellen dat we een paard gingen kopen, moest het ook eigenlijk wel een PAARD zijn... Kon ik daar wat mee???

Euhm tsja best wel. Want mijn hart ligt bij de Fries. Maar dat zijn wel grote joekels! Toch hebben we dus die kant uit gekeken en nu zijn we sinds anderhalf jaar de bezitters van Jippe, een friese ruin van nu 7 jaar. Hij meet iets van 163 op de schoft en is dus neit zo heul groot. Wel groter dan een Fjord of Haf natuurlijk, maar met een gouden hart.

Dus ik wil maar zeggen: kijk ook vooral op karakter.

Dit is namelijk het resultaat bij ons:

Dochter op Jippe:
Afbeelding

Zoon op Jippe:
Afbeelding

Zoon rijdt inmiddels ook al los op Jippe (8 jaar is hij dus)

En ikzelf rij natuurlijk ook :Y)

petas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 23:16

Zilfstar schreef:
Hier hebben we anderhalf jaar geleden dezelfde keus gemaakt. We zochten een dier voor het hele gezin: Ikzelf 37 en al sinds 8 jaar paardrijdend, zoon van nu 8 en dochter van nu bijna 6 (nog 1 weekje) en manlief 36.

Ik keek ook naar Fjorden en Haffies en de wat kleinere Tinkers vanwege het formaat. Toch was het karakter het belangrijkst voor ons. En ja, deze rassen waren eigenlijk niet helemaal mijn ding. Maar wilde neit te hoog inzetten. Qua prijs waren ze goed te doen en zouden qua formaat ook door de kids te behappen zijn.

En toen kwam mijn man om de bocht... Want haffies en Fjorden dat zijn toch ponies??? En Tinkers ook? Tsja. als hij dan moest gaan vertellen dat we een paard gingen kopen, moest het ook eigenlijk wel een PAARD zijn... Kon ik daar wat mee???

Euhm tsja best wel. Want mijn hart ligt bij de Fries. Maar dat zijn wel grote joekels! Toch hebben we dus die kant uit gekeken en nu zijn we sinds anderhalf jaar de bezitters van Jippe, een friese ruin van nu 7 jaar. Hij meet iets van 163 op de schoft en is dus neit zo heul groot. Wel groter dan een Fjord of Haf natuurlijk, maar met een gouden hart.

Dus ik wil maar zeggen: kijk ook vooral op karakter.

Dit is namelijk het resultaat bij ons:

Dochter op Jippe:
Afbeelding

Zoon op Jippe:
Afbeelding

Zoon rijdt inmiddels ook al los op Jippe (8 jaar is hij dus)

En ikzelf rij natuurlijk ook :Y)

Wat een leuk en bijzonder verhaal. Weet je? Wij gaan ons gewoon lekker orienteren en nemen vooral onze tijd. Ik denk dat dat het allerbelangrijkst is. Deze mening heb ik dus pas na het lezen van al jullie reacties, dus het heeft mij erg geholpen.

Veel succes en plezier met Jibbe!

Groetjes
Petra

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:21

Dan wil ik je nog 1 ding meegeven.
Karakter, karakter, karakter!!!

De dag voor we bij Jippe gingen kijken zijn we op een Friese stoeterij geweest. Ik heb daar op een heuse hengst van 4 jaar gereden :Y) Ontzettend mooi ding, was echt verliefd op het koppie op de foto op internet, ZULKE manen, diepzwart, prachtige bouw, mooie papieren, licht aan de hulpen... Maar hij keek volledig langs ons heen, maakte eigenlijk geen contact met ons. Tsja op papier kun je niet rijden!

De volgende dag kwamen we bij Jippe. We liepen de stal in en werden luid hinnikend begroet. Hij verborg zijn neus direct diep in de armen van onze zoon en snuffelde behoedzaam aan dochters haren. Hij keek mij aan, maakte duidelijk contact. Volgde mij in wat ik deed. Het voelde direct vertrouwd, goed en ik had echt zoiets van: strikkie erom en meenemen! Nou, hij moest eerst gekeurd worden natuurlijk dus het duurde nog totaal 2 weken eer hij bij ons was. Maar die klik is er nog. Ik wordt elke dag hinnikend verwelkomd door hem en als ik te lang op de WC of in de zadelkamer blijf roept hij naar me waar ik ben/ blijf <3 En hij heeft met ieder van ons een andere band.

Ik kan je deze foto eigenlijk niet onthouden en hoop dat je net zoiets zult vinden, wat voor ras of kruising of vuilnisbakkie :Y) je ook gaat vinden.
Ergens staat JULLIE paard gewoon op je te wachten tot je hem of haar vind. En als je hem/ haar vind weet je het gewoon meteen

Afbeelding

Whippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:34

Je noemt wel de leukste rassen op zeg ;) Haha vind ik dan.

joyfordogs

Re: geschikte pony voor zowel moeder als dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 08:56

lol

Ik ben het helemaal eens dat je idd naar karakter moet kijken (verder ook wel kijken of het dier functioneel is haha), wij hadden tot voor kort 2 paardjes te koop, 1 "gewone" schimmel en zijn kleine donkerbruine broertje, bijna iedereen valt voor die kleine, ook een enorm leuk dier, maar ook een boef, terwijl zijn grote broer zo relaxt, ongecompliceerd is.
Vele haakte af omdat hij maar schimmel is, ik weet zeker dat zijn nieuwe eigenaar heel veel plezier van hem gaat hebben, gewoonweg omdat hij kwa karakter zo onwijs goed in elkaar zit!
op zijn brabants gezegd, die maak je de pis niet lauw.

dus wat voor ras je ook zoekt, kijk idd naar het karakter. Zoals ze over mensen ook wel eens zeggen, van een knappe tafel kun je niet eten.